Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseman2008

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:20

@scoxxx, *grinnik* blijkbaar heb je dan toch de boeken van H.Strasser niet echt begrepen. Mijn ervaringen betreffende die methode zijn alleen maar positief. En het zijn er meer dan 1, ook meer dan 10.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:30

ik volg dit al een tijdje en ga denk ik tog maar foto's plaatsen.. ben tog wel bang dat er veel comentaar zal gaan komen maja het is me verzorg haf en ik heb niks te mogen zeggen over haar hoeven.... ze heeft ook dubbele lippen voor en achter... zal dan ook gelijk foto's maken van de jaarling Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:37

Het enige boek wat ik bezit van de hand van Strasser, de vertaling van A lifetime of soundness, vind ik ook heel erg informatief Ja .

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:39

Horseman2008 schreef:
@scoxxx, *grinnik* blijkbaar heb je dan toch de boeken van H.Strasser niet echt begrepen. Mijn ervaringen betreffende die methode zijn alleen maar positief. En het zijn er meer dan 1, ook meer dan 10.

sterker nog de meeste mensen hier op bokt, gaan af op de 'verhalen' en hebben zelf nog geen enkele bladzijde in haar boeken gelezen. Anders zouden ze ook niet over 'hij' hebben gesproken Knipoog

Ik heb beide boeken ('lifetime of soundness' in NL: een paardenlevenlang gezond, én het boek 'shoeing a necessary evil'. Hoewel ik niet direct achter haar bekapmethode sta, zijn haar boeken écht heel goed en zeer leerzaam.

Strasseren vind ik persoonlijk meer geschikt voor ernstige gevallen, ik zie het meer als een medische bekapping. Voor een redelijk normale gezonde hoef, kies ik liever voor natuurlijk bekappen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:42

Ach ik weet in de wetenschap ook nooit of iemand een man of vrouw is todat ik weer eens genante correctie krijg via de e-mail Koe
Misschien moet ik dan toch maar eens een tweedehandsje zoeken. Er zijn echter al zoveel boeken die ik eigenlijk wil hebben waar ik wel direct de meerwaarde van zie en om dan mijn geld uit te geven aan een boek over een methode waar ik nog niet veel goeds van gezien heb is ook weer zowat...
Het is zoiets als een boek over western kopen omdat er mogenlijk goede tips in staan terwijl je weet dat je die rijtak nooit zou kiezen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:53

scoxxx schreef:
[knip]
5. de hoeven zijn veel te vol. M.n. de achterhoefjes. Kenmerkend voor slecht bekapwerk en groot risico tot dubbele zool.

Daar heb ik wel meerdere malen van gehoord, een dubbele zool, wat houdt dat precies in?

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:53

Arabesk schreef:
Strasseren vind ik persoonlijk meer geschikt voor ernstige gevallen, ik zie het meer als een medische bekapping. Voor een redelijk normale gezonde hoef, kies ik liever voor natuurlijk bekappen.

Strasseren is een term die ikzelf liever niet gebruik. Het klinkt naar een methode. Wat het in waarheid is, is het immiteren van de natuurlijk gevormde hoef. Die in de correcte vorm, meestal weer voor 100% kan genezen. Mits er niet te veel door "experten" aan geklooid is.

Ook een SHP kan normaal bekappen, dat betekend een paard met relatief gezonde hoeven dusdanig bekappen dat deze ook gezond blijven. En dit zonder dat het paard kreupeld of andere nadelen ondervindt. *grinnik*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:03

Mijn reden om niet voor strasser te gaan is vooral de enorme vasthoudendheid aan bepaalde vormen en hoeken. Ik krijg bij geciteerde texten van die man oeps nee vrouw, vaak de indruk dat ze maar voor 1 waarheid gaat en niet openstaat voor variaties waardoor sommige paarden naar mijn mening veel langer dan nodig geplaagd worden door een overdaad aan correctie. Omdat ik helemaal geen voorstander ben van dogmatisch denken heeft het boek me nooit getrokken omdat ik bang was dat het bij mij eerder irritatie dan begrip zou opwekken. Wellicht heb ik me hier in vergist.

Om even een ander onderwerpje aan te snijden mbt het volle voetje van hierboven. Bekappers die voorstander zijn van een volle zool geven vaak aan dat ze dit doen ter voorkoming van bijv. zweren, terwijl de uithollers (niet overdreven natuurlijk) dit doen om dezelfde reden. Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik die zelf liever geen volledig dichtgegroeide zool omdat het naar mijn idee de doorbloeding verminderd en het gevoel daarmee ook.

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:10

@Sizzle, Als je bekijkt hoe hoefmechanisme werkt en waarom, zul je opmerken dat, als de zool te vol is en dus het afdalen van het hoefbeen in de weg staat, je het antwoord zelf kunt zien.

Natuurlijk moet een zool nooit te dun gesneden worden. Ik zou adviseren dit door iemand te laten doen, die weet waar hij/zij mee bezig is. Helaas zijn er veel te veel mensen, die niet snappen, dat je met een levend wezen niet moet experimenteren.

Betreffende de boeken zou ik je willen aanraden, er gewoon eens een stukje in te lezen. Of het irritatie bij jou opwekt, kan ik je natuurlijk niet zeggen. Maar ik denk dat er veel in staat dat wel jou interesse wekt. Knipoog

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:35

scoxxx schreef:
Daar heb ik wel meerdere malen van gehoord, een dubbele zool, wat houdt dat precies in?

Een dubbele zool onstaat ls de steunsels zo lang worden dat ze voor de straalpunt bij elkaar komen.
Na verloop van tijd vormt zich een holle ruimte tussen de zool en de zool bedekkende Steunsels.
Hieronder verzameld zich een boel rotzooi, die voor problemen kan zorgen.

Dit is makkelijk te voorkomen, door de hoeven goed te onderhouden.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:37

Zijn foto's van onbekapte hoeven ook goed? Stoom uit je oren <-- Zo zag ik er ongeveer uit toen ik dit beestje onder handen kreeg.

"Voorvoeten"

Afbeelding

Achter:

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:39

Horseman2008 schreef:
@Sizzle, Als je bekijkt hoe hoefmechanisme werkt en waarom, zul je opmerken dat, als de zool te vol is en dus het afdalen van het hoefbeen in de weg staat, je het antwoord zelf kunt zien.

Ik denk dat ook, maar er wordt ook beweerd dat de kracht van het hoefmechanisme dusdanig groot is dat dit nagenoeg geen invloed heeft. Ik ga het zelf niet uitproberen, maar misschien zijn hier mensen die bewust een dikke zool behouden en hun ervaring kunnen uiten.

Citaat:
Natuurlijk moet een zool nooit te dun gesneden worden. Ik zou adviseren dit door iemand te laten doen, die weet waar hij/zij mee bezig is. Helaas zijn er veel te veel mensen, die niet snappen, dat je met een levend wezen niet moet experimenteren.

Ik snij zelf niet, dat durf ik niet aan, maar weet wel wat ik wil zien als de hoefsmid klaar is. Haha!

Citaat:
Betreffende de boeken zou ik je willen aanraden, er gewoon eens een stukje in te lezen.

jammer dat zoiets niet gewoon in de bieb staat, maar ik zal eens stiekum in een hoekje gaan staan als ik het ergens vind bij een boekhandel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:44

Hephaistos schreef:
Zijn foto's van onbekapte hoeven ook goed? Stoom uit je oren <-- Zo zag ik er ongeveer uit toen ik dit beestje onder handen kreeg.

Bloos!

Da's echt drama!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:48

Aimee schreef:
Hephaistos schreef:

Bloos!

Da's echt drama!

Zo die had ik even over het hoofd gezien, hoe ben je hier in fatsoenlijk mee begonnen en hoe lang duurde het voor het toonbaar was?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:52

Hephaistos schreef:

Foto's even weggehaald.

Ik ben geïnteresseerd om te weten of je ook foto's van "na de behandeling" hebt..?
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 09-12-08 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseman2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:53

Sizzle schreef:
jammer dat zoiets niet gewoon in de bieb staat, maar ik zal eens stiekum in een hoekje gaan staan als ik het ergens vind bij een boekhandel.

Als je me zegt welk thema jou interesseerd, kan ik wel een paar pagina's voor je inscannen en je mailen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:01

Hephaistos schreef:

"Voorvoeten"

Afbeelding

Achter:

Afbeelding

Ik ben ook benieuwd naar de "na" foto's. Is dit paard hoefbevangen geweest en niet qua bekappen nadien bijgehouden ofzo? Vind het zo'n abnormale groei....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:29

Horseman2008 schreef:
Sizzle schreef:

Als je me zegt welk thema jou interesseerd, kan ik wel een paar pagina's voor je inscannen en je mailen.

Dat is wel een hele lieve aanbieding. Tja waar ligt de intresse.
Wat ik heel interessant vind is bijvoorbeeld het effect van de vorm van de voet op de beweging, maar ook omgekeerd. Ofwel kun je een dier economischer of juist spectaculair laten bewegen door de voetstand (zoals een lange teen een verder grijpend voorbeen kan veroorzaken) te manipuleren. Maar ook, hebben paarden met een bepaalde beweging (en bouw) een grotere kans op een afwijkende voetstand en vooral; waarom. In welke gevallen is het wenselijk hieraan te corrigeren en wanneer beter niet. Dat soort zaken vind ik boeiend.
Ook been en voetstanden bij veulens en het effect op latere leeftijd vind ik een leuk onderwerp.
Ik weet echter niet wat de opbouw van de boeken is.

Ik zal binnenkort eens kijken of ik fotos kan maken van wat beroerd beslagen fransozen.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:34

Voor zover we weten heeft het dier geen hoefbevangenheid gehad. Paard komt bij een 'handelaar' vandaan en heeft daar 6 jaar op stal gestaan. Aan de hoeven kun je zien dat de stalvloer scheef liep. Paard is waarschijnlijk niet tot nauwelijks buiten zijn stal geweest en waarschijnlijk ook helemaal niet bekapt. Dier kon nauwelijks nog fatsoenlijk lopen, linksvoor moest een enorme zwaai maken.

In dit geval was het niet mogelijk om etappegewijs te bekappen, de hele ellende moest er in één keer af. Ik ben anderhalf uur bezig geweest, dier bleef gelukkig enorm braaf en geduldig (hoe doen die paarden dat toch?). Na anderhalf uur was dit het resultaat (helaas geen betere foto's, deze zijn niet echt duidelijk):

Voor:

Afbeelding

Achter (nog niet helemaal klaar):

Afbeelding

Paard heeft moeten wennen aan deze beenstand, maar liep een dag later zonder problemen (en zonder moeilijk gezwaai) weer in de paddock en kon 2 weken later moeiteloos bereden worden. Helaas is het paard weer teruggegaan naar de oude eigenaar Boos! wegens niet klikken van de combinatie. Heb nu dus geen idee hoe de hoeven er nu uitzien (laat staan over een jaar of zo ....).

Heb van deze handelaar al meer paarden in handen gehad, o.a. een Friese merrie met driedubbele zool en geen straal meer te vinden. Dat beestje is nu na een jaar weer perfect in orde, straal raakt de grond weer, hoef groeit goed en gezond.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:37

Sizzle schreef:
Wat ik heel interessant vind is bijvoorbeeld het effect van de vorm van de voet op de beweging, maar ook omgekeerd. Ofwel kun je een dier economischer of juist spectaculair laten bewegen door de voetstand (zoals een lange teen een verder grijpend voorbeen kan veroorzaken) te manipuleren.

In Amerika laat men de tenen van renpaarden iets langer (en men past daar het beslag ook op aan), hierdoor schijnen ze sneller te gaan, afrolpunt is iets verlegd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:40

bijna een wonder dat hij niet eerst kreupel is geweest. Wat een frustratie om te weten dat hij misschien nu weer zo staat.

De paarden van bijv. Anky staan ook met een langere teen om meer bodem te winnen door een later afrol moment en daardoor een ruimere draf. De pezen worden dan weer wel op de proef gesteld.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:42

Hephaistos , dat was wel eem heel erg serieus geval zeg.. Mooi opgeknapt maar wel balen dat het paard weer terug is naar die handelaar...

Hephaistos schreef:
lange teen een verder grijpend voorbeen kan veroorzaken) te manipuleren.

In Amerika laat men de tenen van renpaarden iets langer (en men past daar het beslag ook op aan), hierdoor schijnen ze sneller te gaan, afrolpunt is iets verlegd.[/quote]

Dat doen ze soms ook bij dravers in Nederland. Of het echt nut heeft weet ik niet. Nu hebben dravers trouwens toch al vaak de neiging om een lange teen te krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:48

fransje23 schreef:
Dat doen ze soms ook bij dravers in Nederland. Of het echt nut heeft weet ik niet. Nu hebben dravers trouwens toch al vaak de neiging om een lange teen te krijgen.

Kijk en doet mij vermoeden dat het idd bijdraagd aan de snelheid. Die paarden worden gefokt op prestatie. Ofwel de snelste x de snelste. Als de teenlengte correlatie vertoond met de snelheid dan kun je dus onbewust genetisch selecteren op paarden met een bepaalde voetstand.
dat soort dingen lijken me echt leuk om uit te zoeken. Ja

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 14:55

Sizzle schreef:
Om even een ander onderwerpje aan te snijden mbt het volle voetje van hierboven. Bekappers die voorstander zijn van een volle zool geven vaak aan dat ze dit doen ter voorkoming van bijv. zweren, terwijl de uithollers (niet overdreven natuurlijk) dit doen om dezelfde reden. Wat is jullie ervaring hiermee?
Ik die zelf liever geen volledig dichtgegroeide zool omdat het naar mijn idee de doorbloeding verminderd en het gevoel daarmee ook.

Mijn voorkeur gaat uit naar het weghalen van overtollige zool, maar nog wel wat oude zool laten staan, als een soort van eelt. Tevens een randje hoefwand laten staan. Hierdoor heeft het paard een soort van natuurlijk ijzer. Paarden hebben hierdoor geen last van elk steentje wat ze tegenkomen, trappen ze toch in een steentje voorkomt meestal het verharde laagje zool erger.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:17

Sizzle schreef:
Bekappers die voorstander zijn van een volle zool geven vaak aan dat ze dit doen ter voorkoming van bijv. zweren, terwijl de uithollers (niet overdreven natuurlijk) dit doen om dezelfde reden. Wat is jullie ervaring hiermee?

Mijn paard staat nu op stal, de zolen zijn vlak en volgelopen bij de achterhoeven, niet aan de voorhoeven. Ik zie het als een pantser tegen de negatieve invloed van inwerking van urine (in combinatie met de sterk beperkte bewegingsvrijheid). Toch beinvloedt het haar gangen niet negatief. Ik hol de zool niet uit en laat komend weideseizoen de natuur weer z'n werk doen, zodat er weer concavere gezondere zolen tevoorschijn komen.