[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:49

Het is zeker niet veel, maar meer eten ze niet..
Ik krijg ook met moeite de slobber, pulp en olie er nog bij in..

En eens met liever iets te schraal dan te vol, maar ribben zien vind ik eigenlijk nooit goed.
De tandarts en osteopaat (beide dierenarts) zijn t wel met me eens en adviseren ook om hem wel voller te krijgen. De tandarts heeft hem in mei gezien, osteopaat in juni en afgelopen woensdag. Want hoe komen we anders de winter door..
Daarnaast wil ik ook liever niet van alles bij moeten voeren. Gewoon onbeperkt hooi en vitaminebrok zou voldoende moeten zijn.

Overigens liep mijn paard twee dagen terug ineens weer onregelmatig op LV. In mei op de foto gezet en was geen kanteling te zien. De kogel was ook wat dikker, maar na koelen weer normaal.
Wel stond hij gister steeds met vier hoeven in de modder terwijl hij modder echt haat.. schiet ik gelijk van in de bevangen-stress -O-
Komende donderdag komt de dierenarts langs die hem met alle hoefproblemen behandeld heeft (bevangen, zweer en gat in de zool) want ik wil uitsluiten of deze kreupelheid iets anders is. Zal hem ook eens vragen wat hij vind van zn omvang.

Meert

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:37

Heb je het hooi laten testen? Ik heb pas bij Pavo wat kuil laten testen. Dan weet je toch wat meer over hoeveel energie, eiwitten en suiker er in het hooi zitten. Wat voor slobber geef je?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:53

Pffff, moeilijk om van alles te lezen en nóg moeilijker om te reageren want 1 ding is zeker : geen enkel geval of situatie is gelijk !

Juist daarom bestaat er niet één juiste manier van behandelen of behandeling, iedereen zal voor zichzelf alle beschikbare info moeten gaan filteren op het al dan niet nuttig zijn voor jou, jouw dier, omstandigheden en situatie.

Wel wil ik nog even kwijt dat dat 'men' een beetje begint af te stappen van het protocol om bij HB ( verdenking) direct alle voeding stop te zetten en puur op water met armer dan arm grofstengelig hooi te zetten.
Een dier dat ziek is heeft juist ook goede voedingsstoffen nodig om het lichaam sterk te houden of weer sterk(er) te maken om de strijd aan te kunnen cq. vol te kunnen houden .. wat ik al nooit begrepen heb is dat ik altijd geleerd heb dat elke wijziging in voer langzaam in/doorgevoerd moet worden, maar als er iets loos is dan werd het plotseling drastisch wijzigen schijnbaar niet als probleem gezien .. ik snapte en snap dat nog steeds niet.

Zo mag je bv. normaliter een dier niet te snel en te drastisch laten afvallen ivm. risico orgaanschade .. Ik denk dat een blijvende gift van goede en goed opneembare voedingsstoffen onmisbaar is om te kunnen herstellen, vooral ook omdat het lichaam de al aanwezige en bij HB opgehoopte / in grote mate vrijkomende afvalstoffen kwijt moet zien te raken .. goed kunnen werkende organen zijn daarbij onmisbaar.
Vaak worden hiervoor supplementen ingezet die de afvalverwerking zouden kunnen bespoedigen, maar sommige van deze supplementen werken juist wat té heftig waardoor organen (zoals de lever, die het toch al zwaar te verduren krijgt) een te grote (werk) druk krijgen

Maar goed, ik heb het dus anders gedaan ( zie mijn vele eerdere berichten) en tot op heden geen spijt van gehad ... ! met uiteraard nogmaals de kanttekening dat naar elk dier afzonderlijk gekeken moet worden naar zaken als oorzaak, schade, mogelijkheden, etc. ... !

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 16:57

Meert schreef:
Heb je het hooi laten testen? Ik heb pas bij Pavo wat kuil laten testen. Dan weet je toch wat meer over hoeveel energie, eiwitten en suiker er in het hooi zitten. Wat voor slobber geef je?

Nee, nog niet getest.
Ik geef speedibeet en verder van vitalbix: daily complete, nutrimash en lijnzaadolie.
Verder heel voorzichtig wat aan t proberen met eiwitten ivm spieropbouw. Van lucerne van hartog en vitalbix gaat hij schuren, zo ook op wheypoeder van vitella en het lijkt op de lucernebrokjes van metezoa redelijk te gaan.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:22

Jotoma: Ik vind je paard eigenlijk helemaal niet te dun/te schraal en ik zou hem juist zo houden! Zeker bij een paard dat gevoelig is voor hb en ir is is het erg belangrijk om te goed op gewicht te hebben.
Daarbij komt dat goed op gewicht bij paarden betekent dat je ribben kan zien, wij zijn met zn allen gewoon gewend geraakt aan het beeld van een te dik paard.

Wat ik wel opvallend vind is dat je paard een stuk minder lijkt te glanzen. Krijgt hij genoeg vitamines naast het hooi? Qua vitalbix voer ik nu 350 gr per dag (ipv 250 eerder) voor een pony van bijna 500 kg en ik heb het idee dat deze vrij grote hoeveelheid veel beter aansluit bij wat mijn pony nodig heeft :)
Wat je qua voer ook nog zou kunnen proberen is om een deel van het hooi te vervangen door iets rijker hooi zodat hij daar wat meer voedingsstoffen uit kan halen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:46

De laatste foto's waren in de schaduw met de telefoon, dus hij lijkt dof. Maar hij glanst nog net zoals op de andere foto's :)
Hij weegt nu 450/500 kilo op t oog van de da, hij krijgt het volgende: 400gr dc, 300gr nutrimash, 300gr pulp.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat ribben zien gezond is :o niet dat ik het niet geloof, maar nog nooit eerder gehoord.
En idd, mijn paard was altijd te dik! En met dat rondgeribte en een hooipens lijkt hij nu van voren soms nog drachtig :') maar ik kreeg t er ook nooit vanaf en vind het daarom nu zo raar dat het er nauwelijks bij komt.

Ik wilde hem dus graag nog meer eiwitten geven. Maar hij gaat tot dusver op werkelijk alles schuren. Lucerne van hartog en vitalbix, lucernebrok van metezoa en wheypoeder van vitella. Elke keer maar minimale gegeven en/of met twee weken zonder om t daarna weer te proberen. Maar elke keer weer wondjes van het schuren na 1/2 dagen eiwitten.

Eerder stond hij op voordroog en nu op schraal hooi, lijkt me dat in dat voordroog uberhaupt meer eiwitten zitten, dus ik snap het niet..
Zou t nog zin hebben om een andere eiwitbron te proberen? Voor die spieren heeft hij t toch nodig..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:20

Probeer een grasbrok van agrobs die heel eiwitrijk is.
Bel even met Rene wielens.
Bietenpulp mag zo'n groot paard wel meer van. Mijn kleine IJslander krijgt al 250 gram.

Mijn merrie is ook wat ribbig.... maar toch liever dat dan te dik.
Ik probeer met iets meer pulp en grasbrok en beetje krachtvoer van Vitalbix haar een fractie voller te krijgen.... maar dan echt een fractie.
Zij is ook erg rondgeribt. Het beeld is een beetje hetzelfde.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:43

Ik had hem op 500-750 gr pulp staan met 600gr nutrimash (1 volle emmer nadat t geweekt was), maar dat kreeg ik er met moeite volledig in.
En nu iedereen hier zegt dat ik m beter zo kan laten, ben ik maar weer gaan minderen. Ik zit nu op 30% vd emmer en die probeer ik met pulp naar 50% te krijgen.

Wellicht een domme vraag, maar ik grasbrok veilig voor een hb gevoelig paard?
Hij gaat al jaren slecht op gras en krijgt t nu niet meer aangeboden. Nu lijkt t helemaal goed te gaan. Is grasbrok dan wel veilig?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:48

Goed om te horen dat hij nog hetzelfde glanst, dat is een goed teken :)
Ik zal binnenkort eens kijken of ik een goede foto van mijn rondgeribte pony kan maken, inclusief hooibuik en ribben :) Want die kan ik wel degelijk zien als hij op een bepaalde manier in het licht staat. :) Dan heb je vergelijkingsmateriaal, dat kan best fijn zijn :o

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:51

Ja graag!
Edit: ik lees wel dat de agrobs wiesencobs laag in vrijwel alles is, maar ook eiwitten. Zet het dan aan in vulling? Niet voor spieren lijkt me?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:06

Wat is slim: donderdag staat osteopaat gepland, maar mevrouw moet ook nodig naar de hoefsmid wat dan zaterdag zou zijn, kan dat zo snel achter elkaar?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:46

Deni11: Dat zou ik even met de osteopaat overleggen. Ik gok dat het wel kan, maar liever een weekje later.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:11

Jotoma schreef:
De laatste foto's waren in de schaduw met de telefoon, dus hij lijkt dof. Maar hij glanst nog net zoals op de andere foto's :)
Hij weegt nu 450/500 kilo op t oog van de da, hij krijgt het volgende: 400gr dc, 300gr nutrimash, 300gr pulp.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat ribben zien gezond is :o niet dat ik het niet geloof, maar nog nooit eerder gehoord.
En idd, mijn paard was altijd te dik! En met dat rondgeribte en een hooipens lijkt hij nu van voren soms nog drachtig :') maar ik kreeg t er ook nooit vanaf en vind het daarom nu zo raar dat het er nauwelijks bij komt.

Ik wilde hem dus graag nog meer eiwitten geven. Maar hij gaat tot dusver op werkelijk alles schuren. Lucerne van hartog en vitalbix, lucernebrok van metezoa en wheypoeder van vitella. Elke keer maar minimale gegeven en/of met twee weken zonder om t daarna weer te proberen. Maar elke keer weer wondjes van het schuren na 1/2 dagen eiwitten.

Eerder stond hij op voordroog en nu op schraal hooi, lijkt me dat in dat voordroog uberhaupt meer eiwitten zitten, dus ik snap het niet..
Zou t nog zin hebben om een andere eiwitbron te proberen? Voor die spieren heeft hij t toch nodig..

Heb je weleens naar Pure Feed gekeken?
http://www.purepaardenvoeding.nl/producten/pure-condition/

Esparcette
http://www.purepaardenvoeding.nl/producten/esparcette/

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:49

Ga ik eens verder onderzoeken, dank voor je tip!
Ik had aminoral van eggersman nog op mn lijstje, afkomstig van sojabonen. En ook de esparcette, deze of van metezoa.
Eerst eens onderzoeken hoe t met de jeuk-ervaringen is op esparcette. Wel fijn dat pure proefverpakking heeft overigens!

_Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:19

Ik kom hier ook even aankloppen :)

Mijn 19-jarige ruin is begin April ook bevangen geraakt (waarschijnlijk ook al 2x er dicht tegenaan gezeten)
Hij stond toen twee weken op de zomerwei met nog andere paarden en begon aardig strak in het vel te staan, aangezien hij ook amper gereden werd op dat moment.
Na een bezoekje van de hoefsmid was het dan ook meteen raak...
Heel stijf in de spieren, kon amper van de weide naar de stal wandelen terwijl hij mij anders met zich mee zou sleuren. Anders zo'n brutaaltje maar nu stond hij toch maar zielig te wezen.

Dierenarts meteen langs geweest en ongeveer twee weken op de buut en op een paddock met hooi.
Na die twee weken overgeschakeld op duivelsklauw, en na een maand opnieuw regelmatig onder het zadel. Hij deed het echt goed en begon stilletjes aan gewicht te verliezen.

Aangezien hij het zo goed deed, mocht hij sinds een maand opnieuw gras krijgen via strookbegrazing samen met mijn andere paard welke ook wel enkele kilo's mag afvallen.
Echter staat hij sinds een week weer enorm vet! Echt balen! :(
Nochtans wordt hij wekelijks toch zeker 3 keer gereden en dacht ik dat door het delen met mijn andere paard via strookbegrazing het gras toch geen probleem meer mocht vormen... wél dus..

Nu kan ik weer een klein stuk gaan afzetten met meer hooi, wat weer zal resulteren in gefrustreerde paarden :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:22

Liever een gefrustreerd paard dan een pijnlijk en ziek paard. Het is nu eenmaal niet anders.

_Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:40

Janouk, ja natuurlijk, alles behalve dat!
Ik vind het alleen zo raar dat hij plots weer zo snel is aangekomen terwijl er zo goed gelet werd op het gras.. Het zal wat zoeken en ondervinden worden hoe we dit in de toekomst het beste regelen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:44

Bij mijn paard is 2 uur gras prima per dag, dat kan ze verwerken. 2,5 uur is teveel, dan is meteen de nek hard. Dus het ligt heel nauw. Zo dicht ligt het bijelkaar.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:42

Dat heb ik exact hetzelfde. Hier was 3 uur de max, afhankelijk van wel gras hij op stond.
Maar nu zonder gras gaat t het allerbeste :)

_Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 08:56

Gisteren nog eens met de dierenarts gebeld en ze staan hier ook opnieuw op een klein stukje met hooi verdeeld in verschillende hoopjes zodat ze ook wat verplicht zijn van wat rond te lopen voor hun voedsel.
Hopelijk houden we het gewicht zo snel onder controle...

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:42

Mag ik mij hier ook melden? Of even binnenvallen?
Ik hoop misschien iets van steun te vinden, al krijg ik gelukkig al veel support en tips via mijn volgtopic en PB.
Mijn merrie is voor de tweede keer drachtig gescand op 40 dagen. Nog steeds hartstikke drachtig.
Dat betekende dat ze terug naar huis kon, aangezien de hengst niet naast de deur stond.
Hier is ons volgtopic, voor wie nieuwsgierig is naar de combinatie en het verhaal:
[KS-MK] Bijzonder Akhal-Teke veulen op komst! Muzanna volgtopic

Mijn merrie is nu 7 weken drachtig.
Sinds gisteren (sinds zaterdagavond terug in NL) acuut HB. Smid zal nog wel uitsluitsel geven. Wellicht ook foto's.
Tegen mijn zin is ze in het land gezet in haar vaste groep, incl. claimende, dekkende ruin. Had gevraagd en afgesproken dat ze niet bij hem gezet zou worden. Niks meer aan te doen.
Tegen de afspraken in is kuil gevoerd ipv natuurhooi.
DA weet het aan de verandering naar het korte gras en de kuil hier in NL. Was ook allemaal niet de afspraak, maar niks meer aan te doen. Staat nu in een vochtige zandpaddock met het natuurhooi dat ze hiervoor altijd kreeg.

Iemand ervaring met deze ellende bij een (net) drachtige merrie? Hoe is het bij jullie afgelopen? Tips, wellicht? Ze staat op metacam en krijgt ook zakjes ascal. Iemand tipte al frog supports. Ervaringen?

Ze kreeg al Gluco Balance. Ook in overleg met DA zal ik dat blijven geven. Deed ze het altijd goed op.

Sorry dat ik hier zo kom binnenvallen... ik ben nu vooral bezig met schade inperken en actie ondernemen...

Nu richten we ons uitsluitend op het hier en nu. Hier en nu krijgt ze zo weer medicatie, want de injectie is straks uitgewerkt. Ze staat in een natte paddock met een beetje natuurhooi. Zo verder inlezen en kijken naar het advies van de DA, nl. voeten even in ijswater voor effect op de vaten als je ze er weer uithaalt; dan zouden ze door de schok naar warmte/het warme weer verwijden... ik heb zelf ervaring met ernstige brandwonden en weet dat koud water dan juist funest is, niet dat ik direct de DA in twijfel ga trekken, maar mijn instinct zegt nee tegen ijswater vanwege mijn ervaring met brandwonden en dat instinct ga ik echt niet meer negeren.
Dus, wat zeggen jullie over koelen e.d.? Het is hier overigens wel vrij warm vandaag. :j

Iemand opperde al dat zij een drachtige merrie had die telkens aan het begin van de dracht HB werd of risico randgeval, mogelijk door hormonen. Iemand een idee?
Nu is de oorzaak niet onbelangrijk, ze is sinds een paar dagen terug in NL en kreeg ineens tegen mijn wensen in kuil gevoerd (normaal arm natuurhooi) en is in kortgegraasd land gezet. :( DA weet het daaraan, de plotse overgang van kruidenhooi en kruidengras naar veel te suikerrijk eten. Volgens haar lag het niet aan de lange reis en was het echt acuut, anders hadden we al eerder iets vernomen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 13:46

Bij extreme pijn zou je ook bij de bouwmarkt wat schuimblokken kunnen halen en onder de hoeven tapen. Ijswater zou ik niet doen je zou inderdaad kunnen kijken om te koelen, maar dit kan al vrij onprettig zijn voor een paard.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 14:34

Pff wat ontzettend vervelend zo met je drachtige merrie!

Geen ervaringen met hb icm dragende merries.

Wel ervaring met betrekking tot koelen en naar je gevoel luisteren.
Ik heb de eerste 2 maanden zeer fanatiek 2-4 keer per dag 10 minuten per hoef gekoeld met koud water uit de brandslang. Dit gaf mijn pony zeker verlichting omdat hij altijd beter terug naar stal liep dan heen naar de plek waar ik hem koelde.

Toch ben ik er op een gegeven moment mee gestopt. Mijn pony is namelijk enorm bang voor water en het was elke keer weer een strijd om hem op de plek te krijgen waar ik hem kon koelen. Dus mijn gevoel en verstand zei dat als mijn pony na minimaal 120 keer koelen nog steeds zo gestresst was dat ik beter kon stoppen met koelen. Want dan zou het positieve van het koelen niet meer worden dan het negatieve effect van de stress.

Conclusie: Koelen werkt in principe pijnverlichtend, maar je logische verstand/gevoel volgen is altijd belangrijk! Als iets niet werkt voor jouw paard, dan werkt het niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:00

Mijn paard vond bij de acute hb aanval stromend water op haar hoef verschrikkelijk.
Ze vond het wel lekker als ik haar stoffen springschoenen goed nat maakte en dan om deed om haar hoeven. Zo koelen deed haar geen pijn.
Ieder geval is anders, gewoon heel goed kijken wat werkt voor jouw paard op dat moment.
Een goede smid kan helpen de druk bij de tenen te verlichten. Verder alleen hooi en op zand voor tegendruk op de zool,

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 15:29

JoSav: het kan wel degelijk aan lang transport liggen !!!
Mijn paard stond altijd gewoon op stal, ze hadden destijds niet eens land o.i.d.
En het weekend had ik een show in Eersel of Heerlen..... geen idee meer want het is ruim 20 jaar geleden, maar de reis duurde 3 uur heen, show rijden, en 3 uur terug..
Dag erna stond hij acuut HB !Dat kwam dus wel degejljk door het transport.

Verder heeft hij op koele grond gestaan, natte box en handdoeken met strotouwtjes om de voeten en daar water overheen blijven gieten. IJskoud vond hij niet fijn.

Succes met je merrie!!