[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:56

Embe schreef:
Pfff, kwam dit topic tegen en de foto's zijn in en in triest:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1498690

Ik zou wel wat willen doen... maar geen idee wat je kan doen :(

tja...ik zag het ook...ongelofelijk :(
volgens mij zijn ze allemaal bevangen of het geweest aan de hoeven te zien.

JustLaura

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:12

Hoi, ik lees hier even mee, maar deze woorden begrijp ik toch niet echt: schwung en rad.
Zou iemand me deze even kunnen uitleggen?
Bedankt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:53

rad is niet kreupel...schwung is los en met souplesse lopen.

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:01

geerke schreef:
rad is niet kreupel...schwung is los en met souplesse lopen.

ok, dankjewel !

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:05

Hallo,

wilde graag even wat vragen. Zijn hier veel mensen die paarden met graasmasker op de wei hebben staan?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:07

djuulsie schreef:
Hallo,

wilde graag even wat vragen. Zijn hier veel mensen die paarden met graasmasker op de wei hebben staan?

ik :D

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:09

ben je van plan om hem af te doen in de loop van de zomer...?

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:12

Hier ook een graasmasker, en die gaat er niet af, Luus heeft er geen last van, het gaat prima zo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:16

Hier ook een graasmasker, maar ik gebruik het bijna nooit. Ze mogen hier alleen als de omstandigheden goed zijn 20 minuutjes op het gras. En dat is een stuk met weinig gras en als dat kaal is krijgen ze er een stukje bij.

Damn ik baal wel. Grietje was goed op gewicht, alleen mijn graszaadhooi is nu dus al een week op. Ze zouden eerst vorige week komen brengen, maar toen kregen we de loods niet optijd leeg, dus daarna zoudenu ze vrijdag of vandaag komen. Blijkt nu dat ze morgen pas komen. En dan moeten we naar Roosendaal voor nieuwe hoefjes. Dus ik week mijn normale hooi nu, alleen merk ik wel dat Grietje er toch van aan komt.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:17

T punt is namelijk als volgt, mijn pony is vorig jaar bevangen geweest, maar niet omdat hij daar gevoelig voor is, maar omdat hij kreupel werd. Hierdoor is de kans op herhaling zeer klein, maar heb em toch dit voorjaar met masker de wei opgedaan. Nu met de goede temperaturen zit er weinig fructaan meer in het gras en zou hij in principe zonder kunnen, maar twijfel dus nog een beetje...

wat zouden jullie doen?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:17

Het is wel de bedoeling dat hij einde van de zomer / na de zomer (ligt aan het weer) weer langzaam zonder kan staan,
maar in de zomer moet hij m om! Hij vind het trouwens ook niet erg, dus dat scheelt ;) Hij loopt trouwens het hele jaar overdag op het land.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 11:57

djuulsie schreef:
T punt is namelijk als volgt, mijn pony is vorig jaar bevangen geweest, maar niet omdat hij daar gevoelig voor is, maar omdat hij kreupel werd. Hierdoor is de kans op herhaling zeer klein, maar heb em toch dit voorjaar met masker de wei opgedaan. Nu met de goede temperaturen zit er weinig fructaan meer in het gras en zou hij in principe zonder kunnen, maar twijfel dus nog een beetje...
wat zouden jullie doen?

... toch vinden sommigen dat als een paard eenmaal bevangen is geweest ( door welke oorzaak dan ook en niet persé door overgewicht|gras) dat het dier dan sowieso gevoelig blijft voor een nieuwe aanval. Of die denkwijze terecht is durf ik niet te zeggen. Maar als je paard het met masker goed doet, waarom zou je dan risico nemen? Blijft-ie in ieder geval mooi slank ;)

leedebee schreef:
Het is wel de bedoeling dat hij einde van de zomer / na de zomer (ligt aan het weer) weer langzaam zonder kan staan

Of dat zo verstandig is, is de vraag... de overgang van zomer > herfst is ook een gevaarlijke periode. Het gras krijgt in de vroege herfst ook nog een groeispurt, de temperatuurverschillen worden groter ( warme dagen, koude nachten), dus ook in die periode raken veel gevoelige paarden (opnieuw) bevangen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:01

DA heeft gezegd dat ie weinig tot geen kans op een nieuwe bevangenheid mits ik hem in beweging hou en niet te veel voer... (dit is beide het geval) heb hem vorig jaar rond deze tijd ook zonder gehad en ging prima!

en idd overgang zomer/herfst is juist weer gevaarlijk ivm het verschil tussen dag en nachttemperaturen..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 12:08

Dan heb je een DA die helderziend is.. :D
Gaat het trouwens om de Haflinger in jouw profiel? Als dat recente foto's zijn dan zou ik vanwege het overgewicht toch dat masker er maar op houden!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:09

Hij is nog nooit zo dun geweest!!!!

Hij is nu goed in shape zei de DA! Maar tnx ;)
Laatst bijgewerkt door djuulsie op 27-06-11 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:10

Het blijft idd lastig en het kan per dag verschillen of het "veilig" is of niet, dus we leven ook maar bij de dag ;)
Afgelopen winter heeft hij ook zonder gestaan (moest op een gegeven moment we met die sneeuw!) en dat ging gewoon goed, maar vooral de koude nachten en dan een fel ochtend zonnetje.... drama!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:13

Het is de vraag of het masker de intake beperkt of niet, als je het over 24 uur bekijkt. De Haf bij ons op stal mocht 6 uur de wei in vorig jaar, met masker en was dus 6 uur constant aan het eten. Denk zelf dat ze toch dooreten tot ze vinden dat ze genoeg hebben. Met of zonder masker. Het komt er met masker alleen wat gelijkmatiger in, net als bij hooi eten uit een fijnmazig net (dat is feitelijk ook een soort graasmasker). Ze doen er langer over, maar ze eten het immers wel allemaal op.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:14

Bij ons staan ze niet 24/7, dus dat scheelt al een berg...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:20

@paars
Ik denk dat de intake van gras wel behoorlijk beperkt wordt! Mijn pony vreet zoiezo de hele dag door, dus dan scheelt het wel. Hij is inmiddels ook enorm afgevallen (over een lange periode), dus alleen daaraan zie ik het al. In mn profiel staan ook 2 filmpjes waar hij met en zonder korf eet. Zonder dat ding gaat er toch echt een hoop meer naar binnen! :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:22

Scheelt per paard. De ene hier eet als een razende ondanks het masker, die is er ook super handig mee.
De andere kan er veel minder goed mee overweg en krijgt per hap ongeveer drie halve sprieten binnen. Zielig hoor, maar 't is nog net genoeg om niet hevig gefrustreerd te raken. Voor haar zou 24uur nog helemaal niet teveel zijn, vermoed ik.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:38

Misschien dat ook dat per paard verschilt hoor. Maar De haf zijn tandglazuur kreeg er iig flinke slijtage van.
Als je je filmpjes bekijkt (leuk om te zien, bedankt!), dan zie je zonder masker ongeveer 1 hap per seconde, mét masker eet hij sneller. Dat scheelt ook. Het kost meer moeite zijn mond vol te krijgen, that's all. Ze lopen dan vaak ook meer van langere pluk naar langere pluk. Hoeveel gras krijgt een paard nu binnen, tja, denk dat de hoeveelheid drollen die ze produceren je hier wel wat over kunnen vertellen. Met en zonder masker. Want je zit er (hoop ik ;-) ) geen 24 naast?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:50

haha, nee, zoveel tijd heb ik niet over dat ik 24 uur naast mn paard zit! :+
Ik heb al meer gehoord over tanden slijtage, maar daar heeft ie bij deze gelukkig geen last van. Het is zacht rubber.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:53

die van mij heeft al 2 rubberen kapot gekauwd...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:09

Embe schreef:
Pfff, kwam dit topic tegen en de foto's zijn in en in triest:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=192&t=1498690

Ik zou wel wat willen doen... maar geen idee wat je kan doen :(

Bij mijn vriend in de omgeving stonden eerst ook een paar Shetten die er zo aan toe waren, die hoeven waren echt niet om aan te zien, de 1 nog erger dan de ander... :( Toen heb ik de Dierenbescherming gebeld, zij hebben het in behandeling genomen en een tijdje later stonden ze er niet meer, wat er verder gebeurd is weet ik niet....Gelukkig maar dat er nog meer oplettende mensen zijn die actie ondernemen en hopelijk wordt er iets aan gedaan!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 14:12

djuulsie schreef:
DA heeft gezegd dat ie weinig tot geen kans op een nieuwe bevangenheid mits ik hem in beweging hou en niet te veel voer... (dit is beide het geval) heb hem vorig jaar rond deze tijd ook zonder gehad en ging prima!

en idd overgang zomer/herfst is juist weer gevaarlijk ivm het verschil tussen dag en nachttemperaturen..

herfst is gevaarlijk doordat de dagen lengen en het cortisol gehalte hoger wordt....dat kan bij sommige paarden,die toch al een hormonale disbalans hebben ,net de trigger zijn.