Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chouchou

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:19

Goed gezien, dit had ze aan beide voorhoeven op de kwartieren. Vind het super interessant hoe zoiets als te lange hielen zoveel veroorzaakt.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:29

@Arabesk
Geweldig dat je er voor bent gaan zitten, echt super gewoon!!
Als de blauwe lijn van de hoef de hoef moet zijn, zijn ze dan niet te kort?
Ze is nu best gevoelig op de hoeven en op harde volte onregelmatig (rontgenfoto's zijn goed)
Of komt dit juist door dat ze te lang zijn?

Edit:
Citaat:
Hier zie je dat de hielen ook weer te lang zijn (oranje) en de steunsels (rood) ver overgroeid zijn, wat gaat zorgen voor kneuzingen in de hoef en gevoelig lopen. Bovendien loop je de kans dat de diepe buiger wordt beschadigd op deze manier.Groen geeft aan dat de witte lijn verbreed is, wat zorgt voor gevoeligheid bij het lopen op harde ondergrond.

:wow:

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:42

Mooie reactie Arabesk!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 00:08

Ik ben nog altijd bezig met de voeten van Karlijn in het gareel krijgen. Heb nu weer een andere bekapper, vond dat de vorige ten eerste wat te ver moest reizen en ten tweede teveel steunselmateriaal liet staan. Steunsel groeit bij Karlijn echt als kool, niet te filmen x). Hier zie je de foto's van voor de eerste bekapping (nadat ik een andere smid ben gaan zoeken dan de traditionele smid) en na de laatste bekapping 2,5 week geleden..

Ze heeft nog steeds een scheur in haar toon, volgens m'n huidige bekapster komt dit door onregelmatige drukverdeling op de hoef. Haar hoef flared ook nog steeds enorm, maar goed zal wel babystapjes moeten zijn. Witte lijn begint zich naar mijn idee wel langzaam te corrigeren.

Links achter. 13 mei 2014 vs 14 maart 2015
Afbeelding

Rechts Achter. 13 mei 2014 vs 14 maart 2015
Afbeelding

Rechts voor. 13 mei 2014 vs 14 maart 2015
Afbeelding

Links voor. 13 mei 2014 vs 14 maart 2015
Afbeelding

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:27

@ Arabesk
Ik heb vandaag met mijn Hoefsmid gebeld.
16 April komt hij weer langs en gaan we het beide bekijken/bespreken.
Heb over de telefoon even gezegt maar hij zegt als hij te veel van de hielen er af haalt, dat dat niet kan omdat ze dan te plat staat.
Dat klopt volgens mij ook wel aangezien ze zonder ijzers al best plat staat..

Hier een foto van na het bekappen zonder ijzers.

Afbeelding

Met ijzers.

Afbeelding

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:38

Een vraag over de eerste foto, is de smid daar al helemaal klaar?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:47

KellyDV schreef:
@Arabesk
Geweldig dat je er voor bent gaan zitten, echt super gewoon!!
Als de blauwe lijn van de hoef de hoef moet zijn, zijn ze dan niet te kort?
Ze is nu best gevoelig op de hoeven en op harde volte onregelmatig (rontgenfoto's zijn goed)
Of komt dit juist door dat ze te lang zijn?

Edit:
Citaat:
Hier zie je dat de hielen ook weer te lang zijn (oranje) en de steunsels (rood) ver overgroeid zijn, wat gaat zorgen voor kneuzingen in de hoef en gevoelig lopen. Bovendien loop je de kans dat de diepe buiger wordt beschadigd op deze manier.Groen geeft aan dat de witte lijn verbreed is, wat zorgt voor gevoeligheid bij het lopen op harde ondergrond.

:wow:

oei...kijk uit met hielen eraf....als je paard nu al juist gevoelig loopt zo zonder ijzers, moet je dat zeker niet gaan doen!
Je hoort naar de beenstand te kijken die hoort bij jou paard en zijn schouderlijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:55

KellyDV schreef:
@Koper
Ze komt net van Kuil af waar veel Suikers in zit (wegens Insulineresistentie krijgt ze nu Hooi).
Welke rode plekken bedoel je? :)

@Rianne11_42
Als de Teer een beetje er af is kan ik wel weer even foto's maken en dan ook goed schoon maken.
Moet ik dan aan de Hoefsmid vragen of de Steunsels korter gemaakt kunnen worden?
Is CTC goed nu? Of moet ik Groene klei halen? :)

(Heb niet heel veel verstand van de hoeven :=)

Dan is het probleem aan de stralen voedings/insulineresistentie gerelateerd.
Pas als het probleem inwendig is opgelost, zullen de stralen er beter uitzien.
Je paard gebruikt de hoeven als "uitlaatklep" voor inwendige problemen.
Het dicht maken heeft weinig zin, schoonhouden kan wel.
Een goedkoop middel is bv. 1 deel waterstof perioxide, 3 % , 1 deel alcohol 70 % en 1 deel azijn . Dat in de diepe straalgroeve spuiten en goed afdrogen. Ontsmet, tegen bacterien en schimmels. Verder zou ik je paard van de vlas afhalen! Dat is vaak een bron van bacterien en kan gaan broeien in de stralen. Stro is beter
Teer zou ik niet gebruiken.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:56

@ Alet
Nee :) Beetje om het beeld te krijgen! Haha.

@ nombrado
Met ijzers loopt ze zo gevoelig, maar alleen op de harde volte. Recht uit op het harde niet, en op het zand niets te zien.
Zonder ijzers kan ze niet lopen, maar heb het niet geprobeerd omdat langer dan 1 rondje met ijzers er af.
:=

Ze heeft inderdaad Insulineresistentie, beginnend. (Is nu 15 Jaar)
Toen direct van de Kuil afgehaald en Hooi gaan voeren, vind de hoeven er al beter uit zien na 1 week op Hooi.
Ook heeft ze veel minder last van de spieren nu ze een week van het Kuil af is, ze is in het verleden spierbevangen geweest en heel gevoelig.
In de zomer ga ik naar een andere stal, dan komt ze op Stro ipv Vlas..
Kan wel even vragen of er op deze stal ook iets mogelijk is maar vrees het niet ivm afvoeren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:10

Hielen staan zelden te laag, maar wat wel vaak gebeurt is dat als ze langer worden ze naar voren groeien en je dus ondergeschoven hielen krijgt.

Afbeelding
bron http://paardenhoeven.info/ondergeschoven-hielen/

Uit angst voor 'lage hielen' worden hielen dus vaak te lang gelaten, maar de enige manier gek genoeg om hielen weer goed te krijgen is ze kort maken zodat ze opnieuw kunnen uitgroeien, recht en stevig.

Paarden gaan vaak onderstandig staan, wat ook te zien is op de laatste foto met de ijzers, de onderbenen staan naar achteren tov de schouder.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:46

@ Arabesk
Vind het erg lastig, ook omdat ik zelf niet alle verstand van heb natuurlijk haha.
Wil niet dat ze "achterover" gaat staan zegmaar. (Zoals op het laatste plaatje.)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:14

Vorige week zijn bij mijn pony z'n te hoge hielen er af gegaan, na 4 jaar veel te steil staan.

Z'n passen zijn zichtbaar ruimer, hij is losser in z'n lijf en gaat nog net zo makkelijk over grof grind als daarvoor :)

Door die jaren met te hoge hielen zijn er problemen ontstaan zoals teenlanden, geknepen hoef en straal en rotstraal. De zool is overgroeid geraakt en de steunsels drukten naar binnen.

Gelukkig wordt dat allemaal minder, z'n hoeven veranderen steeds meer en ik hoop dat ik z'n hoeven zo gezond kan krijgen dat ie ook weer gaat hiellanden.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:40

@ LBLGypsyCobs
Heb je toevallig een foto van voor en na? :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:46

Nieuwe foto's moet ik nog maken, ik heb nog wel ergens een oude:

Afbeelding

Door het zowel landen als afzetten met de teen, werd die steeds korter, terwijl de hiel vrolijk doorgroeide.

En ja, hij heeft een panty aan omdat ik anders door zijn sokken de hoef niet zie.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:15

Haha snap m :D Ben benieuwd hoe het nu is!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 00:48

Arabesk schreef:
Paarden gaan vaak onderstandig staan, wat ook te zien is op de laatste foto met de ijzers, de onderbenen staan naar achteren tov de schouder.

Mij is geleerd dat paarden die van nature qua bouw onderstandig staan eerder een neiging tot ondergeschoven verzenen. Daarbij zie ik nergens een foto met een schouder. :)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:27

Hmm... Dat klinkt niet logisch, want bij onderstandig staande paarden is het meeste gewicht op de teen i.p.v. de hiel , dus dan schuift-ie minder snel onder. Als de hiel eenmaal onder gaat schuiven wordt het wel gevoelig/onprettig en gaan ze onderstandig staan om de hiel te ontzien (maar dan is het leed al geschied).

Wél ben ik van mening dat goede dressuurmatige training bijdraagt (!) aan het gewicht leren te zetten op de hiel, als ze tevens meer op de achterhand komen. Onderstandige paarden leunen vaak meer op de voorhand (gebeurt vanzelf als je je hielen ontlast). Maar zonder correcte bekapping zal zo'n paard zelfs met de beste training geen gewicht op z'n hielen willen zetten. En zonder goede dressuurmatige training zal een gecorrigeerd paard niet (snel) van z'n voorhand af komen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:30

Hallo allemaal..

Mag ik hier een vraag plaatsen?

De hoefsmid en ik liggen niet bepaald op een lijn. Graag jullie mening wat jullie zien op de foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze foto's zijn gemaakt 4 weken na de bekapping. Het gaat om een paard wat bekend staat om zijn enorme mooie harde hoeven die niet snel groeien.
Deze foto's zijn van het najaar maar gezien het er weer zo gaat uit zien en de smid niet erkend wat ik zie vraag ik even jullie mening..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 13:24

Heeft rotstraal nu?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 13:39

In ieder geval rotstraal, met uitbraak in de hoefballen.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:34

Rotstraal, écht hoge hielen en steunsels, te lange teen, platte zool als gevolg van dit alles. Zonde!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:11

@Nono

Dat rare gat bij de hoefballen zou ik even een deskundige bij halen, of je veearts. Kan zo niet beoordelen wat dat is.

Afbeelding

De steunsels zijn te lang en groeien krom, daardoor zijn ook de kwartieren naar buiten geduwd (geel) en heb je daar waarschijnlijk een verbrede witte lijn.

Groen zou de vorm zijn die je bij een goed bekapte hoef hebt. Rechte, korte steunsels die recht groeien. Beetje lastig aan te geven op een 2 dimensionale foto.

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:31

wat komt er een hoop voorbij aan voeten waar toch wat mis mee blijkt te zijn. ben daardoor erg nieuwsgierig geworden wat jullie van mijn paard zijn voeten vinden.

Fries
Ruin
RV maait
LV strijkt
7 jaar
staat sinds 3/4 jaar op ijzers ivm correctie die nu een beetje zijn vruchten begint af te werpen ( voorhoeven waren zo langwerpig dat er alleen een achter ijzer zonder lippen onder kon, normaal ijzer zou te erg moeten worden aangepast. struikelde heel veel over zijn benen door de maai/strijk stand.)
na laatste bekap beurt kon hij op een normaal voor ijzer en zie ik ook echt verschil in wat voor voeten hij eerst had. blijft op ijzers ivm erg veel over de weg rijden. heb helaas geen foto's van hoe zijn hoeven er eerst uit zagen.

(ivm schouder enz heb ik ook een foto van gehele paard er bij gezet)
Afbeelding
LV
Afbeelding
Afbeelding
LA
Afbeelding
Afbeelding
RA
Afbeelding
Afbeelding
RV
Afbeelding
Afbeelding

VV
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 18:59

@hindafree

Het contactpunt van de hielen liggen veel te ver naar voren, rode pijl, de groene pijl geeft aan waar het contactpunt had moeten liggen. Met zwart geef ik aan hoe ver het contactpunt naar voren ligt. Dit belast de diepe buigpees teveel.
Afbeelding

De steunsels zijn te lang, rood is waar ze nu eindigen, groen is waar ze zouden moeten eindigen. De witte lijn in de kwartieren lijkt verbreed.
Afbeelding

Dit is ongeveer een doodzonde; het ijzer ligt bijna boven de straal. Bovendien zijn er nog steeds steunsels aanwezig en hoewel ze door het ijzer de grond niet raken, krijg je toch door het hoefmechanisme een knijpeffect op de diepe buigpees, die toch al extra belast wordt doordat het contact punt van de hiel te ver naar voren ligt.

Afbeelding

idem aan foto 2
Afbeelding

ter vergelijking:

AfbeeldingAfbeelding

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 20:15

De hoeven van mijn paard zijn er nog lang niet.
Hij had erge rotstraal in zijn achterhoeven, kon de hoevenkrabber er makkelijk in kwijt. Gelukkig is dit nu weg en zijn zijn stralen al veel beter geworden!
Afbeelding
Nu heeft hij bij zijn voorhoeven nog wat diepe straalgroeven, vooral rechts (?). Links is ook al een stuk breder en minder diep geworden, maar naar mijn idee kunnen de stralen ook daar breder.

En flares.. Vooral aan de binnenkant van alle hoeven en daardoor een verbrede witte lijn....

Nu weet ik dat zijn hoeven nog veel beter kunnen, en ik weet ook wel wat beter kan, alleen wil ik ook graag jullie mening weten wat nog beter kan.

Volgens mij heeft hij ook wat onderschoven hielen. Hier wordt ook aan gewerkt door de kwartierboogjes goed bij te houden en de steunsels kort te houden.

Hier de foto's
LV:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RV:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RA:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LA:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry, sommige foto's zijn wel beroerd scheef zie ik nu!

Als ik zie vanwaar we komen (helaas niet echt foto's van) gaat het al wel echt de goede kant op. De hoeven zijn echt keihard en rij veel op de weg.

Zouden jullie eens met mij mee willen kijken en eventueel tips/aanmerkingen kunnen geven?

Alvast heel erg bedankt!