[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:48

Eight schreef:
Gisteren is bij ons ingebroken en hebben dieven de voertonnen mee genomen. Een kilo of 10/15 (?) krachtvoer is bij mijn 2 paarden gegooid om de tonnen leeg te krijgen. Mijn oudere merrie is gevoeliger voor HB en ik maak me vreselijk druk.. weet iemand na hoe lang zoiets zichtbaar zou moeten zijn? Gisterenavond liep ze goed dus nog even spannend.. Hoe gaat het bij jullie met HB?

Pfffff!!

Marvel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:23

@eight: wow, wat heftig! Bel even met de da voor de zekerheid. En zelf even letten op hoe ze lopen en pulsatie.

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:14

Hoi ! Ik kom even binnen vallen omdat ik het niet meer weet... Mijn verzorgpony is sinds vorig jaar november ongeveer hoefbevangen.. Heeft hele slechte momenten gehad en loopt nu (sinds 2 maanden ong) super goed zonder pijnstillers etc. De draf is nog niet zuiver galop daarintegen wel weer...
Ze staat op een karig landje en we lopen elke dag nog met der..

Nu vroeg ik me af of ze ooit weer helemaal gezond wordt... Kan ze ooit weer lekker aan het werk of gaat dat hem niet meer worden ? Ze is nu mooi op gewicht (zelfs een beetje aan de dunne kant nu).

Ook heb ik een vraag over de kleur van haar hoeven.. Deze waren altijd pikzwart maar sinds dit begonnen is worden ze gedeeltelijk wit zijn soort verticale strepen.. Heeft dit er mee te maken ? Het wordt naar mijn idee wel minder maar nog steeds niet weg..

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 20:39

Pfff ik kan je niet helpen.. momenteel zelf weer in de lappenmand!!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 22:27

Jotoma schreef:
@eight: wow, wat heftig! Bel even met de da voor de zekerheid. En zelf even letten op hoe ze lopen en pulsatie.

Ze liep wat voorzichtig maar best redelijk, vandaag toch wat gelongeerd omdat ze nog steeds te dik is helaas.. Ik hoop dat het niet doorzet.. Wat is het toch een nare ziekte. Horses_m wat zegt de hoefsmid over die verticale strepen? Wellicht weet hij/zij het :) verder kan ik je op die andere vraag geen antwoord geven helaas, beweging is sowieso goed voor de bloedsomloop. Is ze momenteel goed genoeg om op te rijden? Anders gewoon mee werken vanaf de grond, zolang ze goed gehuisvest wordt zal het vast steeds beter gaan met de HB:)

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 09:51

Geen idee ik spreek de hoefsmid nooit en de eigenaar maakt zich geen zorgen daar om..
Het is een shetlander dus rijden lukt niet echt haha :') we kunnen op dit moment enkel wandelen en stappen aan de longe..

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 11:52

horses_m schreef:
Geen idee ik spreek de hoefsmid nooit en de eigenaar maakt zich geen zorgen daar om..
Het is een shetlander dus rijden lukt niet echt haha :') we kunnen op dit moment enkel wandelen en stappen aan de longe..

Misschien nog wat lange lijnen werk of vrijheidsdressuur erin gooien? Genezen duurt lang en gaat met kleine stapjes helaas..

En je vraag wat betreft de hoeven, hoefgroei kan compleet veranderen na een zware hoefbevangenheid. Kan er dus zeker mee te maken hebben. Die verticale strepen zullen wel groeiringen zijn neem ik aan?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:29

Die van ons moet binnenkort weer naar de hoefsmid en staat voor op ijzers, wat prima gaat aangezien er (minder) troep in haar hoeven blijft hangen waardoor ze makkelijker loopt.

Dan is het toch gewoon handig om gewoon weer voorijzers te geven aangezien ze hiermee prima loopt? Of zouden jullie op den die stoppen met voorijzers?

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 13:29

Ik zal vragen aan de eigenaar of ik het lange lijnen idd mag oppakken :)

Ja ik denk dat die verticale strepen uitgroei ringen zijn maar het ziet er zo raar uit...

Maar komt dit ooit nog helemaal goed ?...

Ze rent best wel vaak tegenwoordig dus dat is wel positief :)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 14:19

horses_m schreef:
Ik zal vragen aan de eigenaar of ik het lange lijnen idd mag oppakken :)

Ja ik denk dat die verticale strepen uitgroei ringen zijn maar het ziet er zo raar uit...

Maar komt dit ooit nog helemaal goed ?...

Ze rent best wel vaak tegenwoordig dus dat is wel positief :)

We kunnen allemaal niet in de toekomst kijken, dus ik zou gewoon volhouden als je een positieve lijn ziet. Genezing duurt lang, maar niemand kan met zekerheid zeggen dat ze weer helemaal de oude wordt. Het duurt bijv een heel jr voor de hoef vernieuwd is. Als er sprake is van een kanteling is het natuurlijk anders, maar ik ken ook paarden die daar weer helemaal goed vanaf zijn gekomen met bijv speciaal beslag of een speciale bekapping (teen wat ontlastend bijv).

Kortom; gewoon doorzetten en doorgaan met dat wat goed (trainen en huisvestiging) gaat en positief denken.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:07

@ Deni : ikzelf stond laatst voor dezelfde keus, hoefsmid durfde inmiddels wel weer zonder ijzers .. ikke niet, ben allang blij met wat we gewonnen hebben en dat het zo goed gaat, durf geen enkel risico op terugval te nemen en dus heb ik Noah opnieuw op voorijzers laten zetten

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-17 16:41

Oké dan gaan we gewoon door met wat we nu aan het doen zijn en hopen op goed herstel :)

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 11:41

Goede Morgen Bokkers :)

Gisteren dit stukje op facebook gezet:
HELP!
Paardje net bij de smit geweest en hij heeft aangegeven dat ze ''tegen hoefbevangen aan zit''. Dit heeft hij al eens vaker gezegd. Maar ik ga vanaf volgende week op zondag (65 km) en ben dus al een aantal weken volle bak aan het trainen. 6 dagen in de week rijden, longeren of een buitenrit. En alsnog groeit ze dicht. Ze staat 24/7 buiten en de wei is super schraal. Zit dan wel veel suiker in het gras heb ik gehoord. Wat moet ik doen? Binnen zetten? Volle bak door trainen? Buiten houden? Minder trainen? Help mij.. wie heeft er ervaring?

Daarna nog dit:
NET MN SMID GEBELD ! Hij geeft aan nog niets gezien te hebben in de hoef. Maar dat ik wel NU actie moet ondernemen. Dat ze ongezond dik is en hij zegt inderdaad dat het door het gras komt en dan vooral wat er in zit (fructaan). Ze moet naar binnen of paddock en max 2 uurtjes op de wei. Verder GEEN krachtvoer en een beetje kuil en anders over gaan op hooi. wel mag ik gewoon volledig blijven trainen en hij zegt ook dat ze gewoon mee kan op trektocht, als ik nu maar iets ga doen.

___

Heb letterlijk 143 reacties gekregen en iedereen heeft natuurlijk een andere mening wat erg logisch is.. echter hebben wel veel mensen het over Gluco Balance, Magnesium en Vitamine E met Selenium ofz.
Echter heb ik nóóit supplementen gebruikt en ben ik echt van het puur natuurlijk maar misschien is het toch verstandig? Wat gebruiken jullie en werkt het voor jullie ook echt?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:26

_ Caitlinnn: dat klinkt vreemd....... wellicht heb je een foto van haar? De manier waarop het vet verdeeld is kan iets zeggen over de oorzaak.

Wat eet ze op een dag? Gras/ hooi/ vitaminen/ andere zaken?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:57

Kort gras is gefrustreerd gras omdat het graag wil groeien. Daar zitten veel suikers in.
In de adviezen van smid kan ik me vinden. Op dr paddock met hooi. Geen krachtvoer en kuil.
Trainen kan ik niet over oordelen omdat ik geen idee heb hoe je paard loopt en of die nu pijn heeft.
Supplementen etc zou ik persoonlijk even mee wachten.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 12:58

_Caitlinnn schreef:
Goede Morgen Bokkers :)

Gisteren dit stukje op facebook gezet:
HELP!
Paardje net bij de smit geweest en hij heeft aangegeven dat ze ''tegen hoefbevangen aan zit''. Dit heeft hij al eens vaker gezegd. Maar ik ga vanaf volgende week op zondag (65 km) en ben dus al een aantal weken volle bak aan het trainen. 6 dagen in de week rijden, longeren of een buitenrit. En alsnog groeit ze dicht. Ze staat 24/7 buiten en de wei is super schraal. Zit dan wel veel suiker in het gras heb ik gehoord. Wat moet ik doen? Binnen zetten? Volle bak door trainen? Buiten houden? Minder trainen? Help mij.. wie heeft er ervaring?

Daarna nog dit:
NET MN SMID GEBELD ! Hij geeft aan nog niets gezien te hebben in de hoef. Maar dat ik wel NU actie moet ondernemen. Dat ze ongezond dik is en hij zegt inderdaad dat het door het gras komt en dan vooral wat er in zit (fructaan). Ze moet naar binnen of paddock en max 2 uurtjes op de wei. Verder GEEN krachtvoer en een beetje kuil en anders over gaan op hooi. wel mag ik gewoon volledig blijven trainen en hij zegt ook dat ze gewoon mee kan op trektocht, als ik nu maar iets ga doen.

___

Heb letterlijk 143 reacties gekregen en iedereen heeft natuurlijk een andere mening wat erg logisch is.. echter hebben wel veel mensen het over Gluco Balance, Magnesium en Vitamine E met Selenium ofz.
Echter heb ik nóóit supplementen gebruikt en ben ik echt van het puur natuurlijk maar misschien is het toch verstandig? Wat gebruiken jullie en werkt het voor jullie ook echt?

Geeft je hoefsmid dit niet alleen aan puur vanwege haar overgewicht? Zo van, pas op als ze zo dik blijft of dikker wordt dan is de kans zeer groot dat ze hoefbevangen wordt.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:28

Ninx schreef:
_ Caitlinnn: dat klinkt vreemd....... wellicht heb je een foto van haar? De manier waarop het vet verdeeld is kan iets zeggen over de oorzaak.

Wat eet ze op een dag? Gras/ hooi/ vitaminen/ andere zaken?

ja zeker heb ik :)
Ik ga even zoeken waarop je het goed kunt zien.

Jotoma schreef:
Kort gras is gefrustreerd gras omdat het graag wil groeien. Daar zitten veel suikers in.
In de adviezen van smid kan ik me vinden. Op dr paddock met hooi. Geen krachtvoer en kuil.
Trainen kan ik niet over oordelen omdat ik geen idee heb hoe je paard loopt en of die nu pijn heeft.
Supplementen etc zou ik persoonlijk even mee wachten.

ja idd , ik ga haar nu 1 uur de wei en voor de rest in de paddock. Geen enkel voer meer alleen hooi (wat ik nog moet halen want hebben alleen kuil op stal). Ja supplementen ben ik ook gewoon niet in thuis dus vind ik erg lastig.
Laatst bijgewerkt door _Caitlinnn op 14-07-17 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:32

Meert schreef:
Geeft je hoefsmid dit niet alleen aan puur vanwege haar overgewicht? Zo van, pas op als ze zo dik blijft of dikker wordt dan is de kans zeer groot dat ze hoefbevangen wordt.

Ja dat zei hij inderdaad. Dat hij nu nog niets ziet in de hoef maar dat als ik nu niets doe ik wel te laat ben waarsch.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:10

Ik zou eerst ook gewoon eens beginnen met minder gras. Gewoon op de paddock met arm hooi en doorgaan met bewegen. Eens kijken wat dat met haar doet.

Supplementen vind ik tegenwoordig vaak wat overrated, alsof iedereen zelf wil dokteren en elk kwaaltje met een supplement op te lossen is...
Het is wel goed om je in de supplementen te verdiepen, mocht je na een maand nou te weinig of geen verschil waarnemen dan weet je iig welke richting je uit moet als het om ondersteuning gaat.

Hoe loopt je paard op het harde? (Asfalt , kiezels etc)?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 14:25

Deels eens met nandon vwb supplementen. Het is een gat in de markt en je moet je er ook echt in verdiepen voordat je een poeder met voornamelijk suiker geeft.
En om te kijken wat werkt en wat niet.

Voor mijn paard vit e/selenium omdat hij alleen op hooi staat en geen gras krijgt. En glucosamine/msm ivm beginnend artrose.
Verder kunnen we normaliter alles uit vitalbix halen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 15:22

Kinke schreef:
volgens mij waren er vorig jaar veel reacties op care4life dat veel paarden daar hyper van werden. Zoek maar even terug.

Mijn BWPer werd er ook erg hyper en schrikkerig van. Ik voer nu de balancer pro van jepaardgezondenfit. Ook aan mijn HB-ertje.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 19:28

damian23 schreef:
Kinke schreef:
volgens mij waren er vorig jaar veel reacties op care4life dat veel paarden daar hyper van werden. Zoek maar even terug.

Mijn BWPer werd er ook erg hyper en schrikkerig van. Ik voer nu de balancer pro van jepaardgezondenfit. Ook aan mijn HB-ertje.

Mijn pony werd er niet drukker van dan ze al was, wel heeft ze er vreselijke koliek van gekregen wat echt kantje boord was.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:17

Hebben jullie wel eens gehad dat hooi té schraal is?
Die van mij moet aankomen en staat op onbeperkt schraal hooi. Het is echt perfect hooi qua welke grassen erin zitten, maar mijn paard komt er niet van aan.
Hij is ir en in januari hb geweest. Hij word normaal dik van lucht, maar nu dus niet meer.
Er staat nu een ander paard bij in en ondanks dat t een weekje is, begint die ook wat in te vallen.
Ze eten samen een baaltje per dag.

Die van mij krijgt ook nog slobber en pulp bijgevoerd en komt wel aan, maar t gaat errrrg langzaam.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:20

Waarom zou het aankomen sneller moeten jotoma? Zo schraal is je paard nou ook weer niet dus heel langzaam lijkt mij gewoon prima toch? Zolang ze nu gewoon genoeg hooi binnen krijgt zou ik het gewoon zo laten.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:43

Ik zou juist blij wezen dat het aankomen heel langzaam gaat. En 1 baaltje hooi (uitgaande van 20-25kg) voor 2 paarden per dag is ook niet bizar veel. Je kan een IR-paard beter wat te schraal hebben dan te vol.