[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:17

Ik gaf gedroogde brandnetels en in het begin kreeg hij Neutradex van de DA. De brandnetels knipte ik dagelijks af en liet ze drogen. De volgende dag gaf ik ze dan, hij vond ze toen heerlijk, net als de wilgentakken tegen de pijn. Nu het goed gaat taalt hij naar beide niet meer.

@brainless: kijk, dat is een gave foto zeg!! Heerlijk dat je dat mag meemaken na het diepe dal waar jullie inzaten!! En idd, ieder paard is anders. Wat mij betreft is de behandeling in het begin voor ieder HB paard gelijk. En wat er daarna nog kán qua weidegang en beweging, dat is een kwestie van heel, maar dan ook echt héél voorzichtig opbouwen en uitproberen waar de grens ligt. Waakzaam blijven blijkt helaas voor altijd het devies.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:56

De foto van Brainless is idd gaaf... enige probleem dat ik er mee heb is dat je in galop niet ziet of een paard nu echt rad is. Dit kan onze poown ook zo ontzettend goed, oortjes er op en gaan. Je moet hem alleen niet zien draven. Maar ieder geval is inderdaad op zich.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 00:08

@Embe
Sun is gelukkig al meer dan een jaar rad.
Het was alleen een voorbeeld van een redelijk ernstig HB paard wat weer gewoon gebruikt kan worden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 05:45

Dit is een filmpje van Image, een half jaar na haar operatie. De hoef was helemaal opengemaakt, hoefbeen gecureteerd en de hoef was weer aan het dichtgroeien.
Ik kan je wel zeggen dat op dit moment de tranen over mijn wangen stromen van geluk (en bezorgd natuurlijk om haar gouden hoef), want ik had haar ook op haar slechts gezien; met 4 zakjes Equipalazone en dan stapje voor stapje door de bak strompelen.

http://www.youtube.com/watch?v=jSd55Saa0TU
(let maar niet op de Maflinger, die doet wel vaker zo maf). Image is de rode vos.

Ik zal van de week eens nieuwe foto's maken voor jullie van Image.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 12:53

EstherHegt schreef:
Silybum marianus= melkdistel, carduus marinanus = mariadistel.

Volgens diverse google-sites is er geen verschil tussen een melk-distel en de mariadistel.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 14:21

DubbelDun schreef:
Volgens diverse google-sites is er geen verschil tussen een melk-distel en de mariadistel.

Ja google was dit keer niet mijn beste vriend, ik heb ook een foutje gemaakt, ik werd vanmorgen wakker en dacht verhip melkdistel is sonchus. De namen die je noemde is allebei Mariadistel dus 2 namen voor dezelfde plant.
Ik kijk even in mijn Heukels om te zien of ik er iets meer over vind.
De Heukels geeft als wetenschappelijke naam voor Mariadistel ( pagina 620) Sylibum marianum en voor de melkdistel ( pagina 627) Sonchus arvensis Mariadistel heeft ook echt stekels, melkdistel heeft dat in mindere mate, ze prikken wel maar niet zo erg.
Ik begrijp ook de verwarring waar ik zelf ook in trapte, Mariadistel wordt in het Engels wel milkthistle genoemd, maar kijk eens op wikipidia onder mariadistel en melkdistel dan zie je goed het verschil tussen die planten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:09

@EstherHegt : thanks... er is ook veel te veel van dat spul wat op elkaar lijkt :D

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 16:36

Ik wil me hier ook even melden en heb gelijk een vraag of jullie misschien wat van mijn ongerustheid weg kunnen nemen. Tenslotte zijn jullie de experts, wat ik zoal heb gelezen :).

Maandag moest ik met mijn paard (17 jaar, Westfaler) naar de kliniek voor controle van een blessure. Daar aangekomen uitgeladen, gewandeld, gegraasd en daarna staan te wachten tot we aan de beurt waren. Gesprekje met vee-arts hoe het ging (ging erg goed) en hij wou hem even zien aan de hand, paard loopt stijf. Oke va zegt hij is wat ouder en stijf. Aan de longe op het harde, kreupel op 4 benen, toen aan de longe op het zachte, iets beter maar absoluut niet rad. Hij wilde me er graag op zien dus gauw opgezadeld en erop. Voelde niet goed en hij liep zo krom als een hoepel. Gauw eraf gegaan en naar binnen. Hij voelde aan de hoeven en voelde een hoge pulsatie net boven de hoef. Direct bloed geprikt, hieruit was niets te zien alleen dat de witte bloedcellen een kleine verhoging hadden maar ook niet schrikbarend. Diagnose: waarschijnlijk acute hoefbevangenheid. Hij heeft bute ingespoten en hem daar op stal gelaten. Dinsdag paard zo gek als een deur en wilde er alleen maar uit. 's-Middag weer gekeken met va en er was nog een kleine onregelmatigheid te zien op la. Woensdag de laatste dag bute gekregen en we hebben hem 's-avond opgehaald en op stal gezet (hij stond 24/7 buiten sinds half april, wat wij altijd heel geleidelijk opbouwen ivm pony op stal). Woensdag direct contact opgenomen met mijn hoefsmid (niet de eerste de beste, 1 van de beste hoefsmeden van Nederland) en hij heeft donderdag een plekje vrij gemaakt om te komen kijken. Hoeven waren koud. Figateertang (of hoe dat ding ook heet) erop en hij gaf geen kick. Had Metacam meegekregen van de kliniek maar die had ik nog niet gegeven. Volgens hoefsmid dus absoluut niet hb. Waar komt kwam dan de hoge pulsatie vandaan? Dat is dus een heel groot vraagteken. Hij heeft ook niet overstrekt gestaan en heeft gewoon (wel langzamer dan normaal) zijn rondjes gelopen aan de longe. Omdat ik er dus echt gek van wordt vandaag contact opgenomen met een vreemde da om te kijken of er wat antwoorden op mijn vragen beantwoord konden worden. Zij zei dat hij dus wel hb kan zijn geweest maar we waren er heel snel bij en dan kunnen er verder geen complicaties optreden. Na het weekend mag ik hem van haar weer op de wei zetten. Maar nu vraag ik me af waar ik wijs aan doe. Ik weet het gewoon niet meer. Hoefsmid zei ook, nog even op stal en dan de wei weer op. Bij enige twijfel kan ik hem altijd bellen. Maar heeft mijn paard nu hb omdat hij verder geen complicaties heeft gehad? Wat vinden jullie en wat zouden jullie doen?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:14

Wat mij door de gedachten schiet:
- pulsatie is nooit goed en een teken dat er iets niet in orde is; kan hb zijn maar ook een zweer. Dat laatste waarschijnlijk niet als je geen duidelijke 1-zijdige kreupelheid hebt gezien.
- wellicht bevangen idd en omdat je er snel bij was + door de bute + van het gras af snel (voor het oog) weer weg.
- niet typisch bevangen staan zegt niet dat hij niet bevangen is (geweest). De mijne heeft ook nooit zo gestaan
- ik zou hem zeker niet patsboem 24/7 de wei op doen maar hem eerst in een paddock doen met hooi + vriendje. Zeker voor nog een week.
- als dat goed blijft gaan, dan wei opbouwen en niet zo snel zoals ik heb gedaan.

Better safe than sorry!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:27

was toch ook iets met kanteling en dan er dan geen bloedtoevoer meer is en dat de hoeven daarom koud kunnen aanvoelen? Dat dat 1 van de fouten was die DA's maken. Hoeven koud, dus geen hoefbevangenheid?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:40

Moeilijk. Aangezien HB echt een rotziekte is, had ik hem indien mogelijk langer van het land gehouden, zeker een aantal weken. Mijn paard heeft in de eerste weken nooit pulsatie of warme hoeven gehad, dat kwam later pas. En omdat ik eigenwijs was, en de DA niet geloofde, heb ik het proces wel tegen gehouden. Na twee weken kreeg ze de warme hoeven namelijk wel, tijdens de 1e aanval.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 18:02

Het enige bewijs waarmee je echt zeker bent zijn foto's nemen... De kost echt wel waard, want als je paard een 'hardere' aanval dan wat hij nu vertoont krijgt zit je met veel hogere bedragen ;)

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:01

@Wuswa: over de pulsatie ben ik het dus helemaal met je eens. Geloof ook niet in een
zweer want hij was kreupel op 4 benen. Heb vanavond ook besloten dat hij zeker nog een
week op stal blijft. Hij staat alleen op hooi en verder krijgt hij wat penen en that's it. Wil
morgen een kwartiertje met hem gaan grazen aan de hand en dan kijken wat het doet.
Dit heel langzaam per dag uitbouwen tot ik weer rust heb en zeker weet dat hij geen
hb krijgt.
@Zammie: maandag waren ze wel heel warm, dinsdag normaal en woensdag koud (hij had
ook verder die dag geen beweging gehad. Donderdag na het stappen had hij weer normale
warme voeten zoals dinsdag.
@Luve-rozes: vind het ook heel moeilijk. Mijn gedachten vliegen de hele dag alle kanten op.
Het is allemaal zo dubbel en zo verschrikkelijk moeilijk. Ben heel blij dat hij geen zere hoeven heeft
en dat hij helemaal geen pijn aangeeft maar dat maakt het aan de andere kant juist zo
moeilijk. Waar doe je goed aan?
@Liene: Denk dat foto's maken weinig zin heeft. Hoefsmid heel de figateertang (wat is het
toch een rot woord) er vol opgezet op alle 4 zijn hoeven geen enkele reactie, nog niet een
kleine terugtrekking. Hoefbeen is dus niet gekanteld want anders had hij echt een reactie
gegeven. Ben echt niet beroerd om kosten daaraan uit te geven maar denk dat het weinig
nut heeft.

Bedankt voor jullie reacties. Dit helpt me wel om beslissingen te nemen en hopelijk ook de
juiste. Heb vanavond een kwartier op hem gezeten en alleen wat gestapt en 4 lange zijdes
gedraafd (in totaal). Hij liep goed *\o/* . Na het rijden geen pulsatie of warme hoeven of
ander zins wat duid dat hij zich niet goed voelt. Moest hem zelfs temperen omdat hij te
graag wil. Na het rijden even laten rollen en daar kon hij zelfs nog gek doen. Goed teken lijkt mij.
Met deze ziekte is het internet echt een ware hel. Zoveel informatie en ook heel veel
tegenstrijdigheden. Heb besloten dat ik verder niet meer het internet af ga struinen want
dan kunnen ze me over een week afvoeren denk ik. Dit topic heef me al heel veel info
gegeven waar je meer aan heb dan aan al die zogenaamde "experts".

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:46

mijn paard gaf ook geen reacie op de visiteertang....had wel aan 4 benen een kanteling.
Ik heb er zelfs met een hamer op geslagen,hij gaf geen enkel reactie.

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:57

geerke schreef:
mijn paard gaf ook geen reacie op de visiteertang....had wel aan 4 benen een kanteling.

Hoe ben je er dan achter gekomen dat hij hb had? Liep hij moeilijk? Of had hij andere
symptomen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 22:59

hij liep helemaal niet meer,hij lag een week of drie meer op de grond dan dat hij stond |(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 07:50

De mijne reageerde ook niet op de tang of hamer...Week later foto's en erge kanteling aan beide voorhoeven. Stond ook niet in de "stand", maar wel steeds 1 hoef wat optillen tijdens het staan..

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 08:47

@Ellen: staat hij nu nog op bute/metacam? Ik zou dan een beetje oppassen met rijden. Liever stappen aan de hand...

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:33

geerke schreef:
hij liep helemaal niet meer,hij lag een week of drie meer op de grond dan dat hij stond |(
Jeetje wat erg zeg. Mijn paard heeft op de kliniek helemaal niet gelegen. Gister-
ochtend zag ik dat hij voor het eerst weer gelegen had (stro in staart en plek op buik).

@Zammie: mijn staat gewoon stil. Als hij staat te eten of gewoon even moet wachten staat hij
ook niet te wiebelen. Gewoon zo als hij altijd deed.

@Embe: hij krijgt geen pijnstiller meer. Als hij nog pijnstiller had gehad had ik er zeker niet op
gaan zitten. Daar ben ik echt op tegen!!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 09:43

Ellen schreef:
geerke schreef:

Hoe ben je er dan achter gekomen dat hij hb had? Liep hij moeilijk? Of had hij andere
symptomen?

het ergste is dat ik de link niet legde...en kwam er pas later achter.
De dierenarts begreep het ook niet.
Pablo is behandelt voor een hoestje met corticosteroiden....4 dagen daarna was hij bevangen.
Een jaar daarna weer voor een bult onder zijn kin,(geen droes)weer behandelt met dezelfde rotzooi.
Weer na 4 dagen bevangen....toen pas begon er een lampje te branden bij me.
Tot overmaat van ramp,heeft de dierenarts ook carbesia ingespoten....een middel tegen tekenziekte.
Hij had geen tekenziekte(mijn andere paard wel ;....jaren erna)

Het middel kan niet zoveel kwaad,maar hij spoot in de boeg en niet diep genoeg...dus kwam daar een knots van een ontsteking.
En als je bevangen bent en door een pijnlijke boeg ook nog eens verkrampt staat is het dubbelop.

goh....ik kan een boek schrijven.
Er loopt een topic over zorgenkindjes...weet je dat ik niet eens de puf heb om Pablo's verleden op te schrijven?

Hij gaat nu trouwens goed,al 6 jaar zonder pijnstillers,en zonder bevangenheid.
Hij zal z'on 10x bevangen zijn geweest in zijn leven.Niet door de cortico's...maar door de vele malen hoefbevangenheid heeft hij nu zwaar insuline resistentie en is 25 jaar.
(of werd hij bevangen door de IR....geen idee)
Maar zoooo lief <3

Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 10:02

Kan heel goed begrijpen dat je de puf niet hebt om zijn verleden op te schrijven. Het is ook niet
zomaar iets. Maar denk dat je heel erg trots op jezelf en op je paard mag zijn dat hij nu toch
al 25 jaar is. Zowel jij als je paard hebben in ieder geval niet opgegeven en dat bied voor anderen
ook weer hoop.

Mijn paard is vorig jaar en 2 jaar geleden diverse malen met cortisone ingespoten vanwegen
een allergische reactie ergens op. Nergens verder geen last van gehad maar moest er maandag
nadat ik me had ingelezen op internet wel gelijk aan denken. Ik ben er ook van overtuigd dat wij
maandag "geluk" hebben gehad dat we op de kliniek stonden toen hij acute hb kreeg. Ze zijn er
binnen een uur bij geweest. Het enigste wat ik me nu alleen afvraag is waarom hij nu weer. Waarom?
Zal hier nooit antwoord op krijgen. Hij is ook zo vreselijk lief en heeft ook al een heel verleden
achter de rug...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:53

Ellen schreef:
Het enigste wat ik me nu alleen afvraag is waarom hij nu weer. Waarom?
Zal hier nooit antwoord op krijgen. Hij is ook zo vreselijk lief en heeft ook al een heel verleden
achter de rug...

Tsja dat vragen wij ons ook allemaal, je gunt het niemand maar kunt er niet veel tegen doen helaas...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:17

Code
@Embe: hij krijgt geen pijnstiller meer. Als hij nog pijnstiller had gehad had ik er zeker niet op
gaan zitten. Daar ben ik echt op tegen!!!
Gelukkig maar... fijn dat ie goed loopt!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 20:50

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 09:25

Schandalig zoiets... maar de TS van dat topic heeft al de juiste tips gekregen en het is te hopen dat één van die instanties daadwerkelijk iets kan ondernemen.