Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:28

Ik heb ook even een vraagje, vandaag weer even mijn pony bijgewerkt en nu was ik blij dat de straal eindelijk breder werd aan de voorhoeven, eenmaal begonnen bleek dat dus nog steeds niet zo te zijn.

Met nieuwe mesjes de steunsels weggehaald die een stukje over de zool waren gaan groeien (hier kwam ik pas achter toen ik bezig was), kan dit de reden zijn dat de straal, en de hoef op zich niet breder wil worden?

Nu zaten er onder het bovenste laagje straal dus een soort van gaten? Haar straalgroeven naast de stralen zijn heel diep, ik denk zo'n 1,5-2 cm. Het leek dus dat de straal breeder was geworden, maar dat was alleen het bovenste laagje van ongeveer een mm dik.

Ik heb even een doornsnede getekend hoe het er bij haar dus uitziet. Haar straal is aan de onderkant ontzettend smal en alleen het bovenste dus breder, wat ik eraf heb gesneden om het schoon te houden en omdat er wat flapjes aanzaten, dat is het groene en de blauwe stippels waar ik het heb weggesneden. Het rode zijn de steunsels, er zitten dus grote holtes naast de stralen. Het zou vanaf het paarse moeten groeien lijkt mij, maar dat gebeurt dus niet.

Afbeelding

Ik ben vergeten foto's te maken van de onderkant, toen had ik er al hypozin opgesmeerd, dat kan ik morgen wel doen als het dan duidelijker is :x

Het gaat om een minipaardje, achter heeft ze prima brede stralen zonder verassings-gaten eronder, heel gek dat het aan de voorkant niet wilt groeien, links is het trouwens erger dan rechts.
Verder loopt ze prima en galoppeert uit zichzelf ook over het harde, het lijkt mij niet dat ze er last van heeft en misschien hoort het gewoon bij haar, maar ik vind het een beetje gek.

Foto beetje schuin van de zijkant
Afbeelding

Foto recht van voren
Afbeelding

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 19:00

Aangezien ik mijn bovenstaande post niet meer kan wijzigen, hier de foto's.
Ik heb ze net gemaakt, het regende dus de hoeven waren nog nat.

Links achter
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding

Links voor
Afbeelding

Links voor, die holte die ik bedoel
Afbeelding

Rechts voor
Afbeelding

Rechts voor holte/gat
Afbeelding

Rechts voor vanaf achterkant
Afbeelding

Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen? Nogmaals, de pony loopt er super op. Het stinkt niet en het lijkt ook geen rotstraal oid, ik smeer er voor de zekerheid dus hypozin op.

Rianne11_42

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:07

De hele voet is wat naar voren gerekt. Voorhoeven zouden vrijwel rond moeten zijn (de vorm van het kroonbeen volgen). Teen echt kort houden (waarschijnlijk kun je het afrollen zelfs al iets vóór de witte lijn laten beginnen, omdat de witte lijn is meegerekt naar voren en dus niet de ware plek heeft). Steunsels goed kort houden en de middengroeve van de straal blijven behandelen (ik gebruik altijd graag groene klei). Dan wordt de voet weer korter en ronder en wordt de achterkant (en straal) van de hoef weer breder.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 15:08

naar mijn idee is de hoef niet naar voren uitgerekt maar juist goed van lengte. Het probleem zit erin dat de hoef vrij smal is (hiermee bedoel ik het vooraanzicht waar de hoef bij de kroonrand bijna net zo smal is als onderaan bij de grond). Het zit er dik in dat de stralen niet breder worden doordat de hoef daar gewoon geen ruimte aan bied. Hoe je de hoef daar weer breder krijgt kan ik je nu nog niet vertellen helaas, daar moet ik dus nog kennis over zien te vergaren.

Wel heb ik wat lijntjes getekend op je foto's zodat mijn verhaal iets duidelijker word.

Afbeelding
Hier zie je duidelijk hoe smal de hoef eigenlijk is

Afbeelding
rode lijn hoeveel er van de hoef overblijft als je de teen korter gaat maken
zwarte lijn, hoeveel de hoef eigenlijk te smal is.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:30

Volgens mij zit er nog oude zool aan de top van de straal, de echte zool heeft geen zwarte barstjes. Verder vermoed ik dat de holtes waar jij het over hebt restanten zijn van een straal die ziek geweest is. Dit groeit vanzelf wel weer mooi vol. De ABC hoofcare methode (zoals hierboven) is gemakkelijk om te gebruiken en zo kan je telkens hetzelfde resultaat behalen met je hoeven. Naar mate je je vaker bekapt op die manier gaan de hoefjes wel breder worden.
Zelf zou ik dus meer oude zool weg halen en zoveel mogelijk 'holtes' blootleggen zodat de bacterien afsterven.
:)

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:10

2a54z6e45r6r schreef:
Volgens mij zit er nog oude zool aan de top van de straal, de echte zool heeft geen zwarte barstjes. Verder vermoed ik dat de holtes waar jij het over hebt restanten zijn van een straal die ziek geweest is. Dit groeit vanzelf wel weer mooi vol. De ABC hoofcare methode (zoals hierboven) is gemakkelijk om te gebruiken en zo kan je telkens hetzelfde resultaat behalen met je hoeven. Naar mate je je vaker bekapt op die manier gaan de hoefjes wel breder worden.
Zelf zou ik dus meer oude zool weg halen en zoveel mogelijk 'holtes' blootleggen zodat de bacterien afsterven.
:)

Dit klopt inderdaad dat er oude zool zit, die barstjes beginnen nu langs heel de straal te zitten. Heel de hoef is nu ook weker en aan de achtervoeten zit er een nieuwe straal onder die korter is, misschien een goed teken hoop ik.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:03

wat ik doe is het flapje aan de top van de straal wegsnijden zodat je de plaats van de werkelijke straal ziet.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:15

Naskapower schreef:
naar mijn idee is de hoef niet naar voren uitgerekt maar juist goed van lengte. Het probleem zit erin dat de hoef vrij smal is (hiermee bedoel ik het vooraanzicht waar de hoef bij de kroonrand bijna net zo smal is als onderaan bij de grond). Het zit er dik in dat de stralen niet breder worden doordat de hoef daar gewoon geen ruimte aan bied. Hoe je de hoef daar weer breder krijgt kan ik je nu nog niet vertellen helaas, daar moet ik dus nog kennis over zien te vergaren.

Wel heb ik wat lijntjes getekend op je foto's zodat mijn verhaal iets duidelijker word.

[ [url=m/OJfuWz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uRmgtN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een hoef kan nooit 'te smal' zijn. Een kroonbeen en het weefsel wat eromheen zit kan namelijk niet krapper worden, enkel te wijd door verkeerde drukverdeling en gebrek aan slijtage. In dit geval naar voren, ook te zien aan de straal die naar voren over de zool heen komt te liggen.

De rode lijn die je getekend hebt, hoort i.m.o. nog een stukje naar achter. Langzaam de teen opschuiven, steunsels en hielen voldoende kort houden, en dan zal de hiel weer verder naar achter komen.

Meer info: http://paardenhoeven.info/hoofmapping-h ... n-de-hoef/

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:26

Rianne11_42 schreef:
Naskapower schreef:

[ [url=m/OJfuWz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uRmgtN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een hoef kan nooit 'te smal' zijn. Een kroonbeen en het weefsel wat eromheen zit kan namelijk niet krapper worden, enkel te wijd door verkeerde drukverdeling en gebrek aan slijtage. In dit geval naar voren, ook te zien aan de straal die naar voren over de zool heen komt te liggen.

De rode lijn die je getekend hebt, hoort i.m.o. nog een stukje naar achter. Langzaam de teen opschuiven, steunsels en hielen voldoende kort houden, en dan zal de hiel weer verder naar achter komen.

Meer info: http://paardenhoeven.info/hoofmapping-h ... n-de-hoef/

Maar als de hoef verder naar achteren komt zal hij niet breder worden denk ik dan of wel?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:09

In de breedte van de hoef niet (in het midden), maar bij de hoefballen en het achterste deel van de straal kan zeker breder worden (waardoor de groeve ook verdwijnt). Het breder worden gebeurt wanneer de achterkant meer gaat dragen en ontspannen (dus meer in- en uitzetten bij het lopen). Sorry, het is laat :') misschien dat ik morgen duidelijker kan zijn. Hier is wat meer info te vinden over die achterkant van de hoef: http://paardenhoeven.info/anatomie-4-de ... n-de-hoef/

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:54

Hoi allemaal.

Ik ben nieuw hier.. :) Wou mijn foto's even laten zien..

Foto's zijn van een 15 Jarige merrie, die eerder al Rotstraal heeft gehad.
Nu vind ik de Straal weer erg verdacht.. Wil ze daarom graag aan jullie laten zien.
Ben gister begonnen weer met CTC Sprayen.. :)

Ze staat op Vlas, gaan 2 pakken per week in de box is super schoon.
Ze staat rond 6uur per dag buiten.. Meestal in de zandbak maar nu ook in de klei, droogt nu op.

De zwarte resten zijn Teer.

Hoe ze staat beslagen LV en RV (Foto's van de stralen LV en RV maak ik vandaag.)
Equilibrium beslag.
Afbeelding

RA en LA Geen beslag.
Afbeelding

Straal LA recent foto's gister avond gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Straal RA recent foto's gister avond gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Straal LA foto van maand terug na het bekappen. (Had toen al twijfels.)
Afbeelding

Straal RA foto van maand terug na het bekappen. (Had toen al twijfels.)
Afbeelding

Straal RA foto van half jaar terug in de zomer.
Afbeelding

Straal RA foto hoe het allemaal begon jaar terug. (Kwam er aan zijkant uit.)
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 14:34

Mijn ruin heeft ook flinke rotstraal gehad een paar jaar terug, hij reageert in z'n zolen en stralen sowieso erg als hij het verkeerde hooi krijgt. En ook vorige week dacht ik weer even dat de rotstraal terug was gekomen, het zag er allemaal wat rommelig uit. Maar hij is gewoon aan het verstralen, dat doet hij altijd in deze tijd van het jaar :)

Als ik naar de hoeven van jouw paardje kijk zou ik mij in de eerste plaats verdiepen in de rode plekken, als ik jou was.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:36

Jammer dat ze niet zo goed schoon zijn, nu kan je de zool minder goed bekijken en controleren op kneuzinkjes bv. Wat me vooral opvalt zijn de enorme steunsels. Die klappen inmiddels wat om en trekken de hielen mee naar voren (want ze kunnen geen andere kant op en slijten op NL bodem onvoldoende). Als die goed kort gemaakt worden (zoolniveau en al het overgroeide/uitgesmeerde steunsel eraf gekrabt) scheelt dat al een hoop. Hielen mooi laag houden en teen ietsje inkorten. Dan gaat de middengroeve ook langzaam meer open (en krijgt rotstraal minder kans). En vooral niet steeds zoveel van de straal eraf halen. De straal verliest op die manier z'n functie. Teer werkt averechts bij rotstraal, tenzij je het eerst compleet ontsmet. Beter kun je bv. groene klei smeren, werkt erg fijn tegen rotstraal :)

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:40

@Koper
Ze komt net van Kuil af waar veel Suikers in zit (wegens Insulineresistentie krijgt ze nu Hooi).
Welke rode plekken bedoel je? :)

@Rianne11_42
Als de Teer een beetje er af is kan ik wel weer even foto's maken en dan ook goed schoon maken.
Moet ik dan aan de Hoefsmid vragen of de Steunsels korter gemaakt kunnen worden?
Is CTC goed nu? Of moet ik Groene klei halen? :)

(Heb niet heel veel verstand van de hoeven :=)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 20:47

Week lang dagelijks in de biotex, straal goed schoonmaken met borsteltje. Afspoelen met water en goed afdrogen. Dan Kevin bacon's hoofsolution erop (om de dag).
Afhankelijk van hoe het er na een week uitziet afbouwen.
Bovenstaande vind ik goed werken tegen rotstraal.
Good luck.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:04

Ik zou niet te veel aan de straal laten knoeien, enkel de losse flapjes eraf laten halen. Zelf heb ik erg goeie ervaring met een flaploze straal die niet bijgesneden wordt in combinatie met hooflex (absorbine), het busje is specifiek voor rotstraal.

Mijn paard had altijd rotstraal als hij voordroog kreeg, nu staat hij altijd op hooi en heeft hij er nooit meer last van

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:09

Ik zou inderdaad je hoefsmid vragen of hij de steunsels goed kort kan maken. Weken in emmertje biotex is inderdaad ook een goede tip.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:04

Maar, dan moet ik 4 benen doen :o Weet niet of ze dan blijft staan.. Hahaha
Ga aan de hoefsmid vragen of hij dat even kan doen.. Ze moet binnenkort weer bekapt worden :)

Kevin Bacon's Hoof Solution, besteld.. :)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:12

Een aantal pagina's terug had ik al een aantal foto's geplaatst van zijn beenstand. Ik heb vandaag foto's meer foto's gemaakt waarop alles goed te zien is, gemaakt en ben wel benieuwd wat jullie van zijn hoeven vinden. :)

Voorhoeven:
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding
Afbeelding

(Wat mij bij linksachter vooral op viel zijn de ongelijke hoornige ballen)
Afbeelding

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:23

Ik kan het niet helemaal goed beoordelen, maar hij lijkt wat plat te staan. Vooral la en lv.
Als ik er iets aan zou mogen veranderen dan zou ik iets van de teen afhalen en niks van de hielen.
De hele hoefwand zou ik meer gelijk met de zool maken en evenwijdig laten lopen met de zool/ witte lijn. Stralen vind ik er mooi uitzien.
Over die ongelijke hielen la kan ik niet echt iets zinnigs zeggen. Behalve dat ik me afvraag of de hielen wel even lang zijn,kan ik op de foto lastig zien.
Hopelijk kan iemand anders er meer over vertellen, dan leer ik daar ook weer van.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 21:59

Alet schreef:
Ik kan het niet helemaal goed beoordelen, maar hij lijkt wat plat te staan. Vooral la en lv.
Als ik er iets aan zou mogen veranderen dan zou ik iets van de teen afhalen en niks van de hielen.
De hele hoefwand zou ik meer gelijk met de zool maken en evenwijdig laten lopen met de zool/ witte lijn. Stralen vind ik er mooi uitzien.
Over die ongelijke hielen la kan ik niet echt iets zinnigs zeggen. Behalve dat ik me afvraag of de hielen wel even lang zijn,kan ik op de foto lastig zien.
Hopelijk kan iemand anders er meer over vertellen, dan leer ik daar ook weer van.

Dank voor je reactie :)
Klopt inderdaad dat zijn linkerhoeven platter zijn. Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar dat meer te maken heeft, wel had hij vooral vroeger veel last van zijn knie die op slot zijn (linksachter). Ook was hij een aantal weken geleden kreupel bij linksachter, maar voelde even eens linksvoor warm aan. De DA heeft niks zinnigs kunnen ontdekken en het ging daarna ook weer om onverklaarbare reden weg en hij heeft er daarna ook geen last meer van gehad.
Overigens staat hij met linksachter meer koehakkig dan met rechtsachter, waardoor linksachter wellicht platter en "schever" is gaan staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 19:40

@KellyDV

Ik ben even voor de foto's van de hoeven van jouw paard gaan zitten. Wat me opvalt is dat je smid helemaal niets doet aan de steunsels en de hielen. Steunsels moeten kort gehouden worden, omdat deze anders de hoef naar voren drukken en de hielen ook naar voren gaan groeien.

Afbeelding

De blauwe lijn geeft ongeveer aan hoe de hoef er uit had gezien als deze gezond was, de hoef is nu te lang, de hielen te lang en staan te ver naar voren, waardoor het contactpunt van de hielen te ver naar voren ligt (groene balletje). En er spanning op de pezen komt te staan, zichtbaar in de zwarte cirkel

Afbeelding

Hier zie je dat de hielen ook weer te lang zijn (oranje) en de steunsels (rood) ver overgroeid zijn, wat gaat zorgen voor kneuzingen in de hoef en gevoelig lopen. Bovendien loop je de kans dat de diepe buiger wordt beschadigd op deze manier.Groen geeft aan dat de witte lijn verbreed is, wat zorgt voor gevoeligheid bij het lopen op harde ondergrond.

Bij deze foto's idem

Afbeelding

Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:51

@sardis

Jouw pony ook nog even:

Hier zie je dat de steunsel aan de binnenkant van de hoef (op foto links), veel langer is dan de andere, bovendien groeit deze ook nog eens scheef (rood) en de hiel is ook veel langer dan die van de buitenkant (oranje). De lange steunsel drukt ook de kwartieren naar buiten, zie volgende foto.
Afbeelding

Hier zie je dat de wand aan de binnenkant een holle vorm heeft, overdreven getekend met rood. Dat komt doordat de steunsel onder de hoef veel te lang is.
Afbeelding

Dit is op te lossen met goed bekappen en ik durf te wedden dat de knieproblemen daarmee ook niet meer terugkomen.

Nog een voorvoetje. Het afwikkelpunt, oranje, ligt nu veel te ver naar voren en zou op lichtgroen moeten liggen. Evenals het contactpunt van de hielen, nu rood, zou bij donkergroen moeten liggen.
Afbeelding

In een wat extremere vorm:
Afbeelding

De hoef wordt als het ware naar voren uitgerekt. Dit is met vaker en beter bekappen weer tot een compactere voet te krijgen. Beslist niet in één keer!!! De hoef moet gezond weer uitgroeien.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:10

Ik ben benieuwd wat jullie van de hoeven van mijn paard vinden. Een tijd terug heb ik al een topic geopend omdat ik vreesde voor teveel slijtage en dat de hoeven te kort werden, maar daar bleek al uit dat de hoeven eerder te lang waren en de hielen bij haar voorvoeten te hoog. Hierdoor staat ze voor erg steil en lijken de hoeven in mijn ogen kort, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet zijn. Ik heb me vervolgens verdiept in natuurlijk bekappen en heb contact gezocht met iemand van de ABC hoofcare facebookgroep, maar omdat zij een Engelse is en alle conversatie in het Engels gaat, is het soms toch nog wat lastig om alles helemaal te begrijpen. Haar advies was sowieso hielen lagen, maar dit durfde ik niet zelf te doen, dus heb ik een natuurlijk bekapper laten komen. Zij heeft gewoon alles gedaan wat volgens haar nodig was, waaronder de hielen verlagen, de teen inkorten, overmatig steunsel wegsnijden en de straal bijwerken.

Eerst een foto van hoe het eerst was (alle foto's rechtsvoor):

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik hierna zelf al had gedaan was de hoeven wat afronden en losse flapjes van de straal verwijderen, dat durfde ik nog wel. Daarna kwam de bekapper en dit is het resultaat:

Afbeelding

(En niet helemaal de perfecte hoek, maar geeft een beeld:)

Afbeelding

Ik vind de hoeven er goed uit zien en paard lijkt er ook blij mee. Op de foto van de zijkant zie ik al duidelijk verschil in hielhoogte! Ze heeft geen dag gevoelig gelopen en galoppeert misschien nog wel makkelijker dan eerst. Echter heeft degene van ABC hoofcare waarmee ik contact had, nog wel een paar dingetjes. Naast dat de hielen eventueel nog een fractie lager kunnen, ziet zij ook nog overmatig steunsel. Ik vind dit zelf heel moeilijk te herkennen en zou dus ook niet weten of dat zo is of niet. Hierover hoor ik dus graag wat jullie denken!

Overigens ook nog een interessante ontdekking gedaan linksvoor. Hiervan geen voor-foto's gemaakt dus als vergelijking minder nuttig, maar na het bekappen kwam er een oude bloeduitstorting tevoorschijn:

Afbeelding

Dit kan het resultaat zijn van de te hoge hielen en/of dat ze wat scheef op haar voetje staat (ook te zien aan de scheve straal) en er dus aan één kant teveel druk ontstaat. Vond ik zelf erg interessant om te zien.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:15

op je tweede foto zie je ook een barst in het kwartier, gevolg van de te lange hielen. Bekapper heeft het prima aangepakt, dit zal een geleidelijk proces zijn. Maak elke keer foto's van voor en na de bekapping. Na een paar maanden zie je wel degelijk dat de vorm van de hoef veranderd is, je ziet het pas als je heel wat oudere foto's vergelijkt met recente.