[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 23:43

Tjonge wat complex allemaal. Mijn DA wilde mijn paard (na de acute fase) ook alleen in een "ouwerwetse boerenwei met gras van 3 kontjes hoog". Ook vanwege de fructaan. Nu staat er bij ons een behoorlijk dikke Haf, echt behóórlijk aan de maat, die staat de hele zomer 24/7 al op een korte wei, mét graasmasker. No problemo. Mijn "bloedje" op dezelfde wei: hoefbevangen. De een kan het dus ook beter handelen dan de ander. Het is wellicht ook individueel bepaald.

Wat weten jullie over Lolitrem B? Heb 2 balen grasazaadhooi van engels raaigras gekocht bij Nijssen Fourage, kwam er net pas achter dat dit probleem bij engels raai kan spelen. Of kón?

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 01:20

Hallo allemaal,
op aanraden van Paars (hoi Mo) kom ik me melden.
Ons paardje, merrie, Pebbles, 4 jaar oud, kruising paint-en-nog-wat, is deze zomer bevangen geraakt. Haar klachten begonnen eigenlijk al vrij snel in het voorjaar, toen ze de wei opging. Nou heeft ze haar hele leven 24/7 op weide gestaan vanaf maart tot november, dus we legden de link met bevangenheid niet zo snel. Haar bewegingspatroon werd trager en toen ze eind juli niet meer naar ons toe kwam als we gingen voeren, gingen er toch wel wat alarmbellen rinkelen. Naar huis gehaald om beter te kunnen observeren. Die avond ging ze liggen en is die nacht niet meer opgestaan. De volgende ochtend met spoed een DA bijgehaald die het eigenlijk ook niet zo goed wist. Hoefbevangen leek het niet, ze miste de typische bevangen-stand en wilde best wel wat lopen toen de DA er was. Het zag er wel raar en stijvig uit. Na bloedtest waar de LDH licht verhoogd was en het insulinegehalte schrikbarend hoog werd de voorlopige diagnose gesteld: insulineresistent en waarschijnlijk een lichte vorm van spierbevangenheid.

Na een paar weken op de paddock, neutradex, magnesium, vit.E/selenium, hooi-dieet, dekentje met koude nachten ging het eigenlijk wel weer. Ze knapte redelijk op, was nog niet de oude, maar stond zo te stressen op de paddock terwijl haar vriendje van 2 jaar (voor wie het geen optie was om hem thuis op de paddock erbij te zetten) op de wei stond, dat we haar voorzichtig met een graaskorf weer een paar uur per dag op de wei lieten.

Even leek het goed te gaan tot een week of twee geleden. Hoewel ik haar iedere dag even aan de dubbel-longe had, bleef haar achterhand niet goed. Ze liep vooral achter erg stijf en wikkelde haar achterhoeven niet af.

Na röntgenfoto's werd duidelijk dat ze hoefbevangen was aan alle vier de hoeven, achter erger dan voor. Hoefbeenkanteling + gezonken maar nog niet door de zool. Geen wonder dat ze achter zo slecht liep! En geen wonder dat we daardoor wat symptomen gemist hadden. Ze had achter veel meer pijn dan voor dus haar hele bewegingspatroon was om die achterhand te ontlasten.

Inmiddels, na veel brainstormen met andere ervaringsdeskundigen, DA en bekapper zijn we tot de conclusie gekomen dat haar hoefbevangenheid het eerste symptoom moet zijn geweest. Door haar moeizame lopen en ontlasten van de achterhand is er een spierverzuring opgetreden (mechanische spierbevangenheid) welke symptomen we eerder herkenden dan de HB.

Er is nu ook een prachtige rand te zien in haar hoeven, hier een foto van haar rechterachterhoef (de meest bevangen hoef)
Afbeelding

http://i102.photobucket.com/albums/m90/treeja/RArntgen.jpg

Weidegang meteen gestopt en op dieet van gespoeld hooi (geen oud hooi! ivm vit/min verlies), magnesium, Formula4feet, wilgentakken en brandnetel, podocomplex en compositumdrainage. Hoeven zo bekapt dat de hoefwand rondom de grond niet meer raakt en waar mogelijk kwartierboogjes gemaakt. Tot vandaag nog geen verbetering waarneembaar. Ze loopt wel, maar ontzettend moeizaam en 'op eieren'.

Zo dus:
http://www.youtube.com/watch?v=JYEq9DDX7A4

Voorlopig denken we bij haar aan EMS als veroorzaker van de hoefbevangenheid en insulineresistentie, maar tijdens het lezen van dit topic (althans de laatste 20 pagina's) las ik iets over de baarmoeder bij Pauli. Weet jij, Jeanne-Pauli, of dit probleem alleen geldt bij paarden die wel eens drachtig zijn geweest of kan het ook bij jonge, onbevruchte merries voorkomen? Ze is overigens wel hengstig geweest dit jaar, 2 keer zeker.

Ten tweede ben ik nog aan het dubben over wel of geen deken. Ze heeft nu 's nachts wel een deken op (Rhino wug turnout) en dit omdat haar achterhandspieren zo stijf en pijnlijk zijn. Maar ik weet nog steeds niet of ik daar wel goed aan doe. Ze heeft nog nooit een deken op gehad en liever zou ik het zonder doen. Ze staat 24/7 buiten, maar heeft wel een schuilstal waar ze, zeker 's nachts, ook vaak instaat.

Ik ben er tijdens het lezen hier ook achtergekomen dat we in de toekomst rekening moeten houden met hoefzweren. Gefeliciteerd JP met deze goede uitslag! Kan me voorstellen dat je opgelucht bent. Maar die hoefzweren.. daar had ik nog niet aan gedacht.

Dus.. hoop ik hier wat mee te kunnen discussiëren omdat ieder sprankje hoop op dit moment erg welkom is!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 06:12

Oei tinkerlove... wat een ellende, maar wat een vreselijk leuk dier zeg... Sterkte ermee!!
Mijn tinker was 4 weken terug ook licht bevangen ondanks dat ze haar veulen zoogde... ze had net een nieuwe wei, gelijk eraf gehaald, DA erbij en op paddock met hooi.... ging direct al beter, was er waarschijnlijk bijijds bij. Nu voortaan altijd voorzichtig met mijn meid!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:04

@tinkerlover
Moeilijk om te zeggen en ik bedoel het echt goed.

Maar als ik naar het filmpje kijk, valt het mij mee hoe Pebbles loopt op het harde. Als ik het vergelijk met mijn paard 2 jaar terug. Die kon geen pas zetten op het harde. Wij hadden het stukje van de stal naar de paddock vol gestort met zand, zodat ze strompelend over het zand richting de paddock kon. Nu is geen één ziektegeval hetzelfde en kan je het niet vergelijken, maar ik wil je zeker zeggen houd moed!

Waarom heb je ervoor gekozen jouw paard op het harde te laten? Het zand geeft tegendruk aan de zool en zeker voor de hoef met het gekantelde hoefbeen is dat veel prettiger voor je paard.
Nat zand is ook erg prettig, omdat dat de hoef koelt die warm is door de ontsteking. Ik zou haar lekker in de zandpaddock zetten en voorlopig helemaal niet op het harde laten lopen.

Dit is het verhaal van Image http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm En als je nu ziet hoe ze weer door de bak rent: houd moed hoor.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:31

Het bevestigd voor mij toch wel weer dat Insuline Resistente of EMS paarden een 'sluimerende' hoefbevangenheid laten zien.

Tinkerlove: Ik zou haar ook op het zand zetten, zoals Janouk schrijft, ivm de tegendruk voor het hoefbeen maar ook voor de koeling. Indiana wou, net als Image, niet lopen op de stenen.
Ik ben wel een voorstander van dekens en ook van pijnstilling. Het kost enorm veel energie om te herstellen, dat moeten ze niet stoppen in warmblijven maar in herstel.
Krijgt ze nu ook Bute? Waarom ik dit vraag: het was bij mensen al bewezen dat iemand sneller hersteld als de pijn onderdrukt wordt. Nu heb ik bij Horse.com een artikel gelezen wat hetzelfde schrijft over paarden, echt een wetenschappelijk onderzoek.

Ik denk dat we onbewust ook bij HB paarden te weinig eiwitten geven, omdat we als de dood zijn dat ze iets teveel binnen krijgen. Eiwitten zijn echter nodig. Het zijn bouwstoffen voor de cellen. Lucerne is in dit geval erg goed.
Zelf geef ik de Lucerne van Subli, zongedroogd met olie zonder melasse.
Sterkte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 09:20

Dag Trea....
het spijt me te lezen dat Pebbles helemaal niet in orde is. Ik denk dat je er goed aan gedaan hebt om ook hier op bokt aan te kloppen- we zijn allemaal min of meer ervaringsdeskundig op dit gebied en hopelijk vind je hier wat tips en antwoorden. Het is een rotaandoening maar gelukkig gloort er meestal aan het eind van de weg hoop , dus we gaan ervoor!

Ik heb je hele verhaal gelezen, de foto's en het filmpje bekeken. En heb meteen wat vragen!

Ten eerste: Je hebt destijds bloedonderzoek laten doen. Weet je nog wat de getallen voor glucose en insuline waren? Dat is wel belangrijk om te weten of er echt sprake is van IR - als de getallen van Insuline hoog zijn zegt ook niet zoveel en het hangt heel erg af van de manier en het tijdstip waarop het bloed afgenomen is. Bij een verhoging van insuline boven 30 moet opnieuw getest worden met tijdsintervallen om te zien of het niet een éénmalige uitschieter is geweest. Is dat ook gedaan? Dat LDH hoog is zegt helemaal niet zoveel; ldh verhoogt al als een paard wat stressig is ( bv bij bloed afnemen).
Ben trouwens ook wel benieuwd naar de andere waarden.

Ik vind het beeld van de röntgenfoto best nog wel meevallen - er is wel iets kanteling maar niet dramatisch. ik vind wel de hoek van het hoefbeen naar boven toe wat ruim - is het voor- of achterhoef? Er zit gelukkig nog heel wat ruimte tussen hoefbeen en zool, da's positief.

Wat mij bij het filmpje opvalt zijn twee dingen: de wijze waarop Pebbles haar voetjes neerzet! Ze houdt haar benen (voor én achter) vast als stijve stokjes. Je zou met zo'nn speciale camera moeten filmen of ze überhaupt wel iets van afwikkeling in de voet heeft maar zo te zien lijkt het van niet. Een tweede punt wat mij opvalt is dat ze de staart hoog draagt. Deze twee punten tesamen geven mij het beeld van een paard wat pijn heeft - de spieren zijn overal op het lijf strak aangespannen. Ik heb zelf ervaren dat dit behoorlijk misleidend kan zijn maar ook dat HB spierverzuring kan veroorzaken. Het paard gaat immers op allerlei manieren proberen om te ; compenseren' om zo weinig mogelijk pijn te voelen. Daardoor raken spieren overbelast en omdat het paard vanwege de hinder in de hoeven niet 's lekker kan uitrennen,voerten die verzuringsstoffen ook niet normaal af. Je zit dan al snel in een vicieuze cirkel.
Ik ben het helemaal met Janouk eens dat je haar meteen van het harde moet afhalen - lekker op zand is het minst pijnlijk.

Je geeft een heleboel supplementen en medicijntjes .. ik zou proberen daar wat meer systematiek in aan te brengen want anders heb je dingen die elkaar min of meer tegenwerken.
Ik zou zelf kiezen voor:
- pijnstilling ( Pro-Dynam 1 zakje daags = bute)
- Vitamine E + selenium voor de spierconditie en de juiste afvoer van vetzuren + Omega Olie van NAF ( Omega 3-6-9)
- Formula4Feet
- Gespoeld hooi
- Lucerne zonder melasse (Subli)
.. en de rest even laten voor wat het is. Dus ook geen Drainage compositum of Podocomplex. Het is allemaal wat teveel van het goede :)

Dekens? Ja absoluut! Pebbles staat met stijve spieren dus de doorbloeding is minder. Ik zou dan zeker 's nachts lekker warm houden om haar niet van de kou verder te laten verstijven (en dus ook meer pijn te krijgen). Gooi de natural theorie maar even over boord: ze heeft nu wat extra hulp nodig -als ze weer beter is kan je dat altijd weer afbouwen!

Ik zou je willen aanraden om de tip van Isapaardje te volgen - voor mij is dat een eye-opener geweest: laat Hans Arendse thermografische opnamen maken. Het kost wel wat (200 euro) maar dan heb je wel meteen álle hot-spots in het lijf van je paard in beeld en kun je aan de hand van de temperatuurverschillen precies zien waar een mogelijk probleemveroorzaker zit. Ik was werkelijk verbijsterd toen er bij ons uitkwam dat er een stevig probleem in het baarmoeder gebied zit en nu ik daar doelgericht op behandel, zie ik Pauli met sprongen vooruit gaan. Ik had nimmer geweten dat dit wel eens de trigger van de HB had kunnen zijn als Arendse dit niet middels zijn plaatjes duidelijk had kunnen duiden. De oorzaak van het probleem in de baarmoeder zijn we nu aan 't uitvissen - het heeft niet zozeer te maken met wel of geen veulens gehad te hebben ( Pauli heeft er 3 gehad, maar Jilske - die niet HB is maar evenmin als Pauli hengstig wordt, heeft nooit een veulentje gehad) maar het kan bv zomaar een schimmel zijn ( Candida bv, en schrik niet dat kan ook door de mens overgebracht worden!)of een cyste (wat ik niet hoop natuurlijk).
Wat de hoefzweer betreft: die zit op een rottige plaats, diep in de hoef en ik denk dat als er na een weekje of twee geen grote verbetering of doorbraak van de zweer komt, we zullen moeten overgaan tot wand-resurectie. Dan wordt er een gat in de hoefwand geboord om het ontstekingsvocht af te voeren. Het probleem is dat bij HB de lamellen in de hoef aangetast worden, afsterven en die rommel er nauwelijks uit weg kan. Dat leidt tot ontsteking (en dus veel pijn).

Pfff... zo heb je inmiddels al heel wat te lezen. Hoop dat je er wat aan hebt!

Oh ja, nog een dingetje: ik zou niet longeren maar wel in beweging houden ( rustig lopen op de wei of in de bak aan de hand en zoveel mogelijk vooruit, geen voltes!)

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:45

tinkerlove@....wat een ellende!
Uitkijken met voeren....zelfs teveel hooi kan teveel zijn.
De afvalstoffen,die al teveel zijn hopen zich dan nog meer op...
Daarom gaat het jaren goed en dan in ene mis,de emmer is dan vol.
Het zegt niets dat jouw paard niet dik is....

Glucose test...tja,het is bekend dat de waarden flink schommelen,zelfs gedurende de dag.
Dus als je een goed beeld wilt hebben zou je da verschillende malen op 1 dag bloed moeten afnemen....en dan nog.
(dit las ik laatst op horse.com,ik verzin het niet zelf..)

Dieet is het enige wat werkt bij IR en ems,10% van het lichaamsgewicht van het paard aan hooi per dag.
Dat is niet veel...ik denk in jouw geval een kilo of 5?
Je kunt wel suikerbietpulp voeren(zonder melasse)werkt ook tegen eventuele maagzweren..en zit vol met vezels.

Mijn paard verdraagt dat heel goed en die is super IR(kan ook niet meer zonder medicijnen).

Succes verder!
(hoe ziet haar poep eruit?)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:20

Door het hooi aan te bieden in een fijnmazig net zie ik dat ze net zo aan het peuzelen zijn als een grazend paard in de wei. Kleine hapjes, zoeken naar een plukje dat uitsteekt. Werkt prima. Ze zijn er uren zoet mee.

Wat betreft de IR test: mijn DA zei dat het in de acute fase weinig toegevoegde waarde heeft want: geen consequenties voor het beleid. Beter testen na afvallen, dan weet je hoe je er verder mee om moet gaan. Na afvallen kan het namelijk weer normaliseren (denk aan de DB typeII bij te dikke mensen).
Ik heb ook besloten de formula 4 feet te bestellen en dat als enige bijvoeding te voeren. Als we wat verder zijn en hij weer wat meer aan de slag kan, dan ga ik de lucerne geven van subli (kreeg hij voordien in de winter ook al).
10% van het lichaamsgewicht aan hooi is wel echt het minimum, denk er dan ook goed aan dat het drogestof gewicht wordt bedoeld. Droog hooi heeft doorgaans een ds gehalte van 85%.

Niemand een idee of het engels raaigras heden ten dage endofyt-vrij is??

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:30

Jeetje tinkerlover, dat is ook niet mis. Helaas loopt mijn paard er nu ook ongeveer zo bij. Het is om moedeloos van te worden. Het ging eerst heel goed maar door koliek en diarre heeft ze weer een zware terugval gehad en zijn we weer terug bij af.
Wat raad jou hoefsmid aan voor de hoeven? Ik zit ook te denken of die misschien nog iets kan doen, hij is al een paar keer geweest maar veel meer dan ie al heeft gedaan kan ook niet. Ben toch ook wel bang dat mijn paard een gekanteld hoefbeen heeft, ze loopt hier al 7 weken mee.
Hoop maar dat er snel verbetering in komt. Ik heb mijn paard overigens wel een deken om want omdat ze bijna niet loopt wordt ze ijskoud en stijf. Dus ik heb haar wel een lekker warm dekje om gedaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 11:53

paars schreef:
Door het hooi aan te bieden in een fijnmazig net zie ik dat ze net zo aan het peuzelen zijn als een grazend paard in de wei. Kleine hapjes, zoeken naar een plukje dat uitsteekt. Werkt prima. Ze zijn er uren zoet mee.

Wat betreft de IR test: mijn DA zei dat het in de acute fase weinig toegevoegde waarde heeft want: geen consequenties voor het beleid. Beter testen na afvallen, dan weet je hoe je er verder mee om moet gaan. Na afvallen kan het namelijk weer normaliseren (denk aan de DB typeII bij te dikke mensen).
Ik heb ook besloten de formula 4 feet te bestellen en dat als enige bijvoeding te voeren. Als we wat verder zijn en hij weer wat meer aan de slag kan, dan ga ik de lucerne geven van subli (kreeg hij voordien in de winter ook al).
10% van het lichaamsgewicht aan hooi is wel echt het minimum, denk er dan ook goed aan dat het drogestof gewicht wordt bedoeld. Droog hooi heeft doorgaans een ds gehalte van 85%.

...... klopt Monique, Kees Kalis van de GD beveelt dat ook aan en stelt een langere periode voor tussen het testen ( zeker 1 maand).
Haha, ik heb de hooinettentruc ook al gevonden! Vroeger had ik zo'n grote hooibak waar ik minstens een 3/4 baal hooi in deed. Nou, met Pauli erbij was die binnen het uur op. Nu verdeel ik het in twee hooinetten, ieder krijgt om de zoveel tijd een plak en tijdens het afvallen ( wat natuurlijk niet te snel mag gebeuren) per dag circa 10% lichaamsgewicht ( voor Pauli was dat circa 7-8 kg, jawel!).
Ik heb super hooinetten gevonden, wel duur maar ik gebruik ze nu een jaar en ze zijn niet stuk te krijgen: http://www.hooinet.nl - ik heb per paard de zgn. trailerversie genomen, daar kunnen per keer zeker twee, drie plakken in).

Gras: ik heb 's nagevraagd hoeveel het kostte om de wei ( waarin raaigras) te laten testen op endofyten. Ik sloeg steil achterover, heb 't dus maar niet gedaan!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:02

Heb ook van hooinet.nl de netten. Mocht van iemand het trailernet van hooinet.nl lenen en dat werkte al goed. De maasgrootte viel in de praktijk erg mee in gebruik. Heb de kleinere versie erbij gekocht van 4 x 4 cm. Die past mooi in hun buitenruif. Had het er wel even mentaal moeilijk mee (zelf) vanwege die kleine mazen, maar na één blik was ik gerustgesteld. Geen probleem. De dikke Haf op stal gebruikt nu het trailernet. Hij is een soort stofzuiger die in een half uur een ruif leeg eet. Nu doet hij er 2 1/2 - 3 uur over, dus dat is een hele vooruitgang!
paars schreef:

Heb zojuist toch iemand aan de telefoon gekregen. Die zei me dat ik me geen zorgen hoefde te maken omdat de telers een meldplicht hebben voor producten waar endofyten inzitten. Misschien hebben we dat hier in NL dan toch netjes geregeld!
Laatst bijgewerkt door paars op 23-10-09 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:03

En nou even wat anders.... kijk 's wat een raar spoor ik vanmorgen in de rijbak aantrof ( de 2e keer dat ik dit zie)
Afbeelding

Dit is de rolplek van Pauli van vanmorgen. Door de pijn in haar rug heeft ze héél veel moeite met opstaan, en als het eenmaal gelukt is, zie je dat ze een heel stuk moet schuifelen, voetje voor voetje, om de boel weer op z'n plek te krijgen.. je hart breekt als je haar zo ziet. Heb wel geprobeerd de chiropractor snel hier te krijgen maar heb nog niks gehoord (behalve dat ze het heel druk heeft momenteel)..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:23

Jannepauli: ik kan me voorstellen dat je dat aan het hart gaat.

Even een tip ten aanzien van de hooinetten: ik heb ze besteld bij www.loewers-heu.net
Ze zijn daar goedkoper dan bij hooinet.nl.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:35

Dank voor de tip, was van plan er nog twee netten bij te halen en het scheelt wel in prijs!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:22

jannepauli@...aparte sporen...lijkt mij inderdaad hartverscheurend om te zien....rotziekte ook...

Tinkerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:47

Goh, dacht ik dat ik alle info wel vernoemd had. ;)
Ik probeer even alle vragen te beantwoorden.

Volgens mijn DA is Pebbles niet meer in de acute fase, die had ze enkele weken geleden toen de diagnose 'spierbevangenheid' werd gesteld. Ze heeft tóen pijnstillers gehad. We zijn inmiddels enkele weken verder en ze loopt best redelijk. Ze heeft wel pijn, maar zolang ze loopt zien we eigenlijk geen reden om chemische pijnstilling te blijven voeren en zo haar (toch al belaste) systeem niet te overbelasten. Ik geef haar nu twee keer daags wilgentakken als natuurlijke pijnstilling.

Ze loopt niet enkel op de stoep. Deze verharding zit aan een grote paddock vast. Ze hóeft niet op het harde om te eten en drinken, alle voorzieningen zijn ook in het (natte) zand gemaakt. Ze kiest er zelf voor om af en toe een wandelingetje te maken op het harde. Nou heb ik begrepen dat bewegen alleen maar goed is en zolang ze het zelf doet, zie ik het probleem eigenlijk niet zo. Als het mooi weer is, sluit ik de paddock wel eens af overdag, zodat ze niet op het harde kan, ik ben een beetje bang voor haar zolen, die zijn namelijk nogal dun, maar met zo'n regenweer als gisteren laat ik het dan weer open zodat ze de kans heeft om in de schuilstal te gaan als ze wil. (Janouk, ik zal gauw jouw verhaal eens lezen!)

Longeren ben ik inderdaad meteen mee gestopt toen ze hb bleek! Het lijkt me nogal oneerlijk om een paard met zoveel pijn te laten lopen onder 'druk'. Zolang ze zelf gewoon een beetje op- en neer hobbelt vind ik het voorlopig wel even goed. Wel vraag ik me af wanneer ik weer kán beginnen met longeren? Is dat over twee maanden, half jaar of pas als ze zonder pijn kan lopen?

Ik voer gedoseerde porties hooi. Ze krijgt verdeeld over de dag anderhalf tot 2 plakken (gespoeld) hooi met wat stro erdoor. Ik ben me bewust van het feit dat overdaad schaad, vooral in het geval van insuline resistentie! Het zal een kilo of 3 á 4 zijn wat ze momenteel krijgt. En dan nog wat stro. Krachtvoer kreeg ze al nooit, ik voerde het dieet van Nicolette Hebing al een hele poos aan al mijn paarden (zomereczeem opgelost met voeding), omdat ik bang was voor vit. gebrek omdat ze alleen maar gras/hooi kreeg (wel altijd onbeperkt, maar ze is nog in de groei redeneerde ik). Maar die bietenpulp geef ik nu echt niet meer omdat er toch nog wel wat restsuikers in zitten, ook al heb ik melassevrije pulp.

JP; Vitamine E/sel heeft ze 10 weken gehad. Omdat selenium een goedje is waar makkelijk een overdosering-en-daardoor-vergiftiging kan optreden, vond ik dat ik daar nu mee moest stoppen. Ik durf het simpelweg niet langer te voeren op dit moment. Omdat vitE/selenium + neutradex vooral middelen zijn die je geeft bij spieraandoeningen en deze spieraandoeningen bij Pebbles secundair blijken te zijn (een gevolg van haar manier van bewegen door de hb) lijkt het me zinniger om ons eerst te richten op de hoefbevangenheid. Vandaar een nieuwe kuur magnesium, podocomplex (Podocomplex bevordert de doorstroming van het bloed in de hoeven, werkt ontstekingsremmend en bloedverdunnend en vermindert de afgifte van ontstekingscellen aan het bloed.) en drainage compositum (om de stofwisseling te verbeteren).
Dat van die lucerne en eiwitten las ik hier ook voor het eerst. Het bijvoeren van lucerne zou ik inderdaad wel kunnen gaan doen. O ja, omega 3 olie krijgt ze ook een scheutje.
Als ik het op een rijtje zet is het aantal supplementjes toch niet zo veel? Ik heb dit huidige dieet dieet vorige week samengesteld op aanraden van Jossie (van het NH-forum) en heb hier wel vertrouwen in eerlijk gezegd. Ik wil het op z'n minst een kans geven. Lucerne kan er nog wel bij. Zou een melasse-vrije lucernebrok ook goed zijn of beter de droge vorm?

Dat van die staarttonus, dat klopt! Volgens mij is het ook een pijnindicator. Dit stijve lopen komt omdat ze de achterhoeven niet afwikkelt. Hierdoor zijn ook haar spierklachten ontstaan. De DA heeft destijds al meteen gezegd dat haar bloedbeeld niet echt aangaf dat het om een typische tying-up ging. Haar CPK was 427 (maar heel licht verhoogd), LDH 2462 (en inderdaad kan dit ook door andere redenen, ze wás nogal gestrest op het moment dat de DA kwam), AST 525, glucose is niet getest, insuline 80.9 (na 10 uur nuchter zijn), calcium 2,99, magnesium 0,78
Maar omdat haar hele fysieke beeld geen hoefbevangenheid aanduidde en ze wel insulineresistent bleek, leek een lichte spierbevangenheid het meest voor de hand liggende toen. Achteraf blijkt dus (te zien aan de rand op haar hoeven) dat toen de HB primair aanwezig was en kan verklaard worden dat haar spierbevangenheid in feite gewoon een spierverzuring is door haar stijve manier van lopen om haar achterhand te ontlasten.
Ze hebben haar insuline gemeten nadat ze ongeveer 10 uur nuchter was. Ze kan op dat moment geen insulinepiek hebben gehad vanwege pas ingenomen voedsel, dus gaan we er voorlopig even van uit dat haar insuline structureel te hoog is. Ze heeft geen glucose tolerantie test gehad. Over een poosje moet ze weer nieuwe tests om te kijken of het dieet en de behandeling aanslaat en we haar insuline omlaag hebben gekregen.
Haar poep ziet er goed uit.

Er is inderdaad maar maar een lichte kanteling en verzakking, maar haar zooltjes staan wel bol. Ik zal even wat foto's plaatsen. Overigens is de röntgenfoto van de rechterachterhoef (waarvan ook de foto). Aan de randje van het hoefbeen (dat lichtjes omkrult aan het onderstuk) kan je afleiden dat de HB al een poosje bestaat en er toch wel wat druk is op die hoefbeenpunt. Gelukkig is ze niet zo heel erg zwaar in gewicht! Ik heb van alle hoeven voor- zij en onderaanzicht foto's gemaakt, maar ik vraag me af of het zin heeft om die hier te plaatsen, vandaar dat ik het 'klein' heb gehouden.

RA onderkant
http://i102.photobucket.com/albums/m90/ ... zijde1.jpg

RA voorkant
http://i102.photobucket.com/albums/m90/treeja/RA3.jpg

LA onderkant
http://i102.photobucket.com/albums/m90/ ... rzijde.jpg

LA zijkant
http://i102.photobucket.com/albums/m90/ ... enkant.jpg

LA voorkant
http://i102.photobucket.com/albums/m90/treeja/LA.jpg

LA röntgen
http://i102.photobucket.com/albums/m90/ ... rntgen.jpg

-->Het is inderdaad een goede tip om Hans Arandse eens te laten komen. Kan je bij benadering zeggen hoeveel zoiets kost?

Volgens mij heb ik dan nu alle vragen beantwoord. :D
JP hoe verklaar je dat spoor trouwens? Heeft Pauli zo gesleept met een achterbeen of waar denk je aan?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:54

Je hebt alles goed op een rijtje. Wat je nog zou kunnen doen is de hoeven koelen een aantal malen per dag.
Over het voer: ik vind 3 a 4 kilo hooi per dag voor een paard van pebbles haar formaat errrug weinig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:05

Citaat:
-->Het is inderdaad een goede tip om Hans Arandse eens te laten komen. Kan je bij benadering zeggen hoeveel zoiets kost?
Het kostte mij 200 euro maar hij heeft dan ook het hele (grote!) paard van voren naar achteren en van beneden naar boven op de plaat gezet. In jouw geval misschien nog wel dubbel aan te bevelen omdat je gedachten uitgaan naar spierbevangenheid. Overbelaste spieren ( maar oook gewrichten) komen héél duidelijk naar voren bij thermografie.
Citaat:
Volgens mij heb ik dan nu alle vragen beantwoord.

Nog ééntje dan: dat Insulinegehalte is wel hoog ja - verdenking van IR ontstaat tussen 20-30 en geeft al aanleiding om opnieuw te testen. Een enkele keer kan het uitschieten - je zou moeten vaststellen of dit over een langere periode zo hoog blijft. Is dat bij Pebbles ook gebeurd en waar is het onderzocht? Overigens: als insuline gemeten wordt, moet glucose ook bekend zijn. Dat is namelijk méér bepalend voor IR dan een insuline-uitschieter. (zegt Kees Kalis en hij is toch wel de IR specialist) . Heeft je DA het naar Deventer gestuurd naar de GD/Kees Kalis?

Citaat:
JP hoe verklaar je dat spoor trouwens? Heeft Pauli zo gesleept met een achterbeen of waar denk je aan?

Nee, ze sleept niet maar schuifelt - met alle vier de benen, stapje-stapje-stapje naar voren. Op de foto zie je vaag de hoefafdruk in twee smalle sporen. Raar hé? Zodra ze een paar meter verder is ( het spoor is ongeveer 5 meter) dan zit kennelijk alles weer op z'n plek en loopt ze weer praktisch normaal. Daar word ik dus %) van..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:36

Jannepauli schreef:
Dit is de rolplek van Pauli van vanmorgen. ..

Ze rolt in ieder geval nog ... Isabella kon dat op en duur niet meer.
Die stortte ter aarde neer (ze kon ook niet normaal gaan liggen door de pijn in haar hoeven en lijf vanwege de spierbevangenheid en blokkades in de ruggewervel) en rollen kon ze helemaal niet.
Als ze opstond (dat kon ze wel heel vlug), kon ze niet eens lopen. Ze stond eerst een tijdje op de benen te trillen, en ging dan moeizaam, vaak in overdreven spaanse pas zoals ik wel eens een filmpje liet zien, in beweging komen. Was zo naar om te zien allemaal ... je zit dan inderdaad met je handen in het haar.

Maar hou moed.
Het kan goed komen.

Gister kwam ik met Isabella terug van boswandeling (jaja) en ze ging gelijk rollen omdat ze wat bezweet was. Ging keurig liggen, netjes om en en om en om en voetjes omhoog van plezier. Daarna vloog ze in 1 beweging overeind en spurtte ze in galop weg ... tijdens het rennen schudde ze zich nog een keer uit (was ze even vergeten in haar haast). Nou daar zit niets meer vast ...

Ik zie tegenwoordig dus hele andere sporen in het zand dan een paar maanden geleden :P

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 14:51

Isapaardje: Wat heerlijk om te zien he, dat je paardje het na al die ellende eindelijk weer goed doet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:02

Ja Ingrid, zoals jij het beschrijft doet Pauli het ook.. nadat ze omhoog is staat ze echt een tijdje stil en te trillen. Ik hou me maar aan jou vast dat het goed komt! Fijn om te lezen dat het Isabella weer zo goed gaat!

Ter oriëntatie van Trea heb ik hieronder even een paar plaatjes gezet van de meest relevante thermografische opnamen:

De hoefzweer, rechtsvoor:
Afbeelding
je ziet dat de zweer (zit ter hoogte van het + op de foto) zich een weg naar beneden baant, én naar boven, én naar de hoefballen.
Hoefballen van achteren:
Afbeelding

Hier de twee stoute ruggenwervels:
Afbeelding

en hier het baarmoedergebied: zit bij het + op de foto
Afbeelding

Hier de overbelasting van de hamstrings op het achterbeen ( de lange rode lijn naar beneden)
Afbeelding
en hier zie je mooi hoe de linkerschouder-spieren diagonaal overbelast raken omdat ze van het andere been het gewicht eraf wil houden:
Afbeelding

In totaal zijn er zo'n 30 foto's gemaakt die aan alle kanten van het paard ( ook de benen maar die heb ik maar even achterwege gelaten) een goed overzichtsbeeld geven.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:03

:( iemand een tip hoe ik die emmer F4F openkrijg :o? ? Heb het lipje er al afgehaald....krijg 'm nog niet open....

JP :(:) ....wat een naar gezicht....hopelijk komt er voor Pauli ook een dag zoals van Isabella

Zie nu dat je de thermografiescan foto's hebt geplaatst! Interpreteren daarvan is nog best een kunst lijkt me, hoe weet hij dat het de baarmoeder is die daar oplicht en niet de dikke darm bijvoorbeeld (hoe diep dringt die scan door)? Dank voor het plaatsen, erg interessant om eens te zien!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:12

Da's een kwestie van je anatomie goed kennen! Zijn aanduiding werd trouwens door de DA bevestigd - zij doet ook acupunctuur en drukte even op een acupunctuur punt voor de baarmoeder/eierstokken en Paul sprong als een veertje omhoog.
Hans Arendse is zeer correct - hij zegt er namelijk bij dat hij géén diagnose stelt maar maakt de opnames ter ondersteuning van de diagnose of orientatie van de DA.

Bij het plaatje waar de hamstring zo rood is zie je in het buikgebied heel goed de blinde darm lopen, die grote rode komkommer. Die zat kennelijk lekker vol met eten en de energie van het verteren licht dan rood op.
Bepalend bij de diagnose is de temperatuur - sommige gebieden zijn 'normaal' rood, aangedane plekken geven echter ten opzichte van de rest echt een uitschieter te zien. Bij Pauli was dat in de pijnplekken van 19.7 graden ( = normale temperatur) naar soms boven de 30 graden ( en da's foute boel).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:21

Ik voeg nog eentje toe:
Afbeelding

Wat je hier ziet zijn de voorbenen. Het rechterbeen toont aan de buitenzijde een overbelastingsplek bovenaan (waar dat frame omheen gezet is) en een rode streep naar beneden waar weer een grotere rode plek zit. Dit is het been waar ze het meeste last van heeft. Het andere been (haar linker) toont ook rood maar dat is normaal: de grote aderen lopen bij het paard namelijk aan de binnenzijde en tonen daar dus altijd warmer dan de rest. Zit er een rode plek aan de buitenzijde van het been dan wordt dat gezien als een 'alarmsignaal' dat hoort namelijk geel/groen te zijn. Zo kun je je toch een goed beeld vormen hé?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 15:25

goh...intressant zeg!
bedankt voor het plaatsen!