[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:38

Babyyentje schreef:
Heb de app maar snap er niks van
Daarbij staat ook mijn woonplaats er niet bij :(

De plaats nemen waar je het dichtste bijzit!

Manadeluca

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 10:30

Met mijn paard gaat het goed, hij blijft tot nu toe stabiel, de magnesium doet ook zijn werk (manenkam wordt zachter, moet nog veel zachter), ik geef 2 handjes herbs (Equifyt-magnesium en kurkuma) en wat kamille.

Voor de rest hooi en een paar uurtjes weiland. (hoog gras) Iedere dag krijg hij brandnetels, die hij een nacht niet bekijkt maar de volgende dag opgegeten zijn.

HIj is opgewekt, galopeert weer en is blij, ik hoop dat dit echt zo blijft. Vrijdag wordt hij bekapt en begin augustus probeer ik terug te rijden met hoefschoenen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:06

Hier gaat het goed! Viola loopt echt een stuk beter.. in stap zie je eigenlijk niks meer. :j De bloeduitslag van de PPID test is ook binnen, tweede test omdat bij de eerste test de waardes wat twijfelachtig waren, en ze heeft het niet gelukkig.

Dit jaar blijft ze gewoon van het gras af, op wat snoephapjes na en volgend jaar maar weer eens zien of we het bij gunstige weersomstandigheden wat kunnen opbouwen. We zijn nu vanaf 19 januari bezig.. ben zo blij met mijn smid en dierenarts...denken zo goed mee!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:14

Zou ook zo graag willen melden dat t goed zou gaan!
Nu met de pijnstilling loopt ze weer goed..maar tja voor hoelang.. over 2 wkn kijken hoe ze dan is..en dan een plan maken hoe nu verder!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:36

Ah ja.. vorige week liep Viola nog ruk.. het is echt zo grillig he..

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:46

Pol1, is het misschien een idee om jouw paard Brandnetels te geven? Het werkt ontgiftigend en voorziet toch in mineralen en vitaminen is een goede aanvulling en geeft een boost aan de weerstand.

Kost niets, groeit nu overal, ik trek iedere avond een hele bos uit (met handschoenen), klopt het zand uit de wortels en veeg de wortels schoon. Mijn paard eet ze iedere dag weer helemaal op naast zijn hooi.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 11-07-17 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:48

Die van mij blieven dat echt niet. :')

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:48

Ook als je het een dag laat drogen? Wat jammer. Vers eet hij het niet, maar gedroogd, met hopen zeker nu.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:58

Volgens mij niet maar zal het nog eens proberen, zoooveel brandnetels! :')

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 11:58

Brandnetels zijn hier echt favoriet!! Ze eet ze echt direct op, zelfs als de brand er nog in zit! Werkt idd ook heel goed voor de afvalstoffen en vocht af te drijven.

Vond het eerst maar krengen, maar ben nu blij als ik ze zie haha :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:07

Hoe plukken jullie ze zonder ze aan te raken? :o

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:10

Babyyentje schreef:
Gistermiddag ging ik haar voer klaar zetten voor de avond en tot mijn schrik zag ik madam zonder korfje staan
Halster lag af klip onder haar kin was los
Schrok me rot wie weet hoelang ze zo al stond
Wanneer is het fructaan in het gras het hoogste ?
Wil niet weer dat ze bevangen raakt

Dat is altijd héél erg vervelend. Ik neem aan dat je haar direct van het gras afgehaald hebt? Vandaag ook nog van het gras afhouden hoor, je weet immers niet hoeveel gras ze naar binnen heeft kunnen werken. Daarna weer rustig opbouwen met masker op.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:11

Ja ik ook, mijn echtgenoot is ook blij, dan moet hij ze niet maaien. Ik trek ze beetje bij beetje uit, iedere avond heb ik mijn bezigheid. Gisteren onderbrak Twirre zijn weidegang en kwam loeren waarmee ik bezig was.

Hij is er gek op. Ik vind het bijna erg dat ik met vakantie moet, maar mijn vriendin wil hem ook wel voorzien in brandnetels zij is bedreven in het werk met de zeis.

Naar het schijnt moet de wortels ook volzitten met waardevolle voedingsstoffen. Maar ik ben er zeker van dat je met enkel de plant veel goeds aanbiedt.

Via paardnatuurlijk heb ik de tip gekregen om kleefkruid en wilgentakken aan te bieden.

Ik pak met de ene hand (met handschoenen) het topje vast trek het naar mij toe, met de andere hand het onderste deel van de plant en trek hem zo uit met wortel en al. Zo rijtje per rijtje.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 11-07-17 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:12

Nandos schreef:
Ik weet nog steeds niet wat ik moet met mijn pony.. Ze is nog steeds gevoelig op kiezels maar draaft helemaal rad en uit zichzelf op het asfalt (dit is al vanaf 1 week na de bekapping). Alle hoefsmeden hebben het hier super druk dus ik heb pas een afspraak voor 10 aug.. Dierenarts zegt aankijken en gras beperken en neigt naar slechte bekapping maar kon hb niet uitsluiten (wel geen warme hoeven en geen pols). Het gras heeft de gevoeligheid niet erger gemaakt.. Vind het echt verschrikkelijk die onzekerheid.

HB kan ook een mechanische oorzaak hebben, oftewel: van een slechte bekapping kunnen ze ook HB raken helaas. Als het echter al zo snel al beter gaat dan zit de kans er dik in dat ze nu niet HB is maar enkel last heeft van de slechte bekapping.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:27

Jotoma schreef:
Hoe plukken jullie ze zonder ze aan te raken? :o

Goede handschoenen aan of gewoon om knippen met een schaar. Liep vroeger wel eens met schaar door de wei en had dan een fjord in de achtervolging die wat om geknipt was gelijk op te ruimen. Hetzelfde met mariadistel vind hij om te smullen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:27

Wilgentakken vinden ze hier heerlijk! Groeien rondom de vijver achter de paddock dus ik ga daar weer eens wat snoeien. :j

En ik las over het graasmasker akkefietje heen, sorry! Wat schrikken zeg!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:35

Met mijn pony gaat het trouwens heel goed, dit jaar eindelijk niet bevangen geweest. Alhoewel, één keer zat ze er wel tegenaan dus dat was wel even schrikken maar dat herstelde snel gelukkig.
Nu in het dazenseizoen staan de paarden weer lekker 24/7 bij elkaar: 's nachts op de wei (pony met graasmasker) en overdag willen ze in de schuilstal dus dan sluit ik ze op de paddock met hooi (graasmasker af). Sinds een week ofzo mag de pony overdag ook nog een tijdje met graasmasker op de wei als het geen dazenweer is. De moeilijkste periode van het jaar (januari tot juli) is gelukkig eindelijk weer voorbij.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 12:58

Brandnetels ga ik proberen! Hoelang laten jullie die drogen?
Tja bij ons is de vraag nu: is ze nu toch weer stiekem hb geweest of hebben we t nu over hoefkatrolonsteking? Volgens DA en smid was ze overduidelijk hb goeie 7 wkn terug en was er afgelopen donderdag wat anders aan de hand! Maar tis dan toch wel heel toevallig eerst hb en nu dit? Of zou ze geen hb zijn geweest maar hko? Ik kom er niet uit!!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:10

pol, ik denk dat voor nu alleen de tijd het zal leren. Lastig, want je wil het natuurlijk nú weten, maar ik denk dat er niets anders op zit. Behandelen als HB en deels als HKO en dan maar zien wat eruit komt. Als het HB is zal het over een tijd toch echt weer beter moeten gaan.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:13

Ik pluk en leg ze bij hem in de weide of stal te drogen, hij eet ze wanneer hij ze goed vindt. Ze zijn iedere dag weg, en leg ik nieuwe.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:17

Ik ga die brandnetels ook maar weer eens proberen! We hebben een zeis en een bosmaaier, moet te doen zijn.. :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:22

Dan knip ik ze vandaag en laat ik ze gewoon liggen :) staan nu twee paarden en een stuk of 10 brandnetels van 80cm.

@pol1: ik ga mee met gdg. Echt balen en vreselijk herkenbaar. Denk dat je t af moet wachten en beste kan behandelen alsof hij beide heeft.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 13:32

GDG schreef:
Nandos schreef:
Ik weet nog steeds niet wat ik moet met mijn pony.. Ze is nog steeds gevoelig op kiezels maar draaft helemaal rad en uit zichzelf op het asfalt (dit is al vanaf 1 week na de bekapping). Alle hoefsmeden hebben het hier super druk dus ik heb pas een afspraak voor 10 aug.. Dierenarts zegt aankijken en gras beperken en neigt naar slechte bekapping maar kon hb niet uitsluiten (wel geen warme hoeven en geen pols). Het gras heeft de gevoeligheid niet erger gemaakt.. Vind het echt verschrikkelijk die onzekerheid.

HB kan ook een mechanische oorzaak hebben, oftewel: van een slechte bekapping kunnen ze ook HB raken helaas. Als het echter al zo snel al beter gaat dan zit de kans er dik in dat ze nu niet HB is maar enkel last heeft van de slechte bekapping.

Ja dat weet ik idd. Ik heb een hoefbevangen Shetlander gehad. De problemen zijn pas begonnen na de voorlaatste bekapping, toen was ze een week gevoelig voornamelijk op de kiezels. Geen warme hoeven en werd ook niet erger maar juist beter op het gras dus heb het toen gelaten (ik ben heel oplettend door mijn Shetlander). Overige weken gewoon prima gelopen. Nu na de laatste bekapping direct enkele uren daarna gevoelig op alle 4 de hoeven en dag erna hartstikke stijf. Mijn smid had ook een kneuzing gevonden in de linker voorhoef (witte lijn) en zei direct hoefbevangen, maar ik kon dit niet plaatsen.. Van t gras en koelen natuurlijk en toen heb ik zelf ook nog kneuzingen gevonden in de andere hoeven (o.a. In de witte lijnen). Ze heeft 7 dagen pijnstilling gehad en daarna liep ze direct rad op het harde en draafde ook uit zichzelf tijdens de wandelingen op t asfalt rad. Alleen kiezels blijft echt vervelend. Ze heeft trouwens kiezels nooit echt leuk gevonden, maar niet zo hoe ik haar nu zie lopen.

Agja, ze mag best afvallen dus lekker schraal doet haar geen kwaad. Wil ook Hoefschoenen laten aanmeten. Want ze staat nu sinds de vorige bekappingen een stuk korter als ze in de afgelopen jaren bekapt werd (veel meer hoefwand toen). Misschien heeft dat ook met de gevoeligheid te maken, dat haar zool moet wennen...En ze heeft ook flare. Dat kan blijkbaar ook gevoeligheid op het harde veroorzaken las ik.

En idd Pol1, heel vervelend als je het niet zeker weet! Begrijp het goed. Beste wat je kan doen is behandelen naar alle 2, dan kan je niets verkeerd doen. Beterschap !!

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:44

GDG schreef:
Babyyentje schreef:
Gistermiddag ging ik haar voer klaar zetten voor de avond en tot mijn schrik zag ik madam zonder korfje staan
Halster lag af klip onder haar kin was los
Schrok me rot wie weet hoelang ze zo al stond
Wanneer is het fructaan in het gras het hoogste ?
Wil niet weer dat ze bevangen raakt

Dat is altijd héél erg vervelend. Ik neem aan dat je haar direct van het gras afgehaald hebt? Vandaag ook nog van het gras afhouden hoor, je weet immers niet hoeveel gras ze naar binnen heeft kunnen werken. Daarna weer rustig opbouwen met masker op.

Nee eerlijk gezegd niet :)
Heb gelijk der korf opgedaan en ik kan haar nergens anders neer zetten
Staat met nog 1 paard van de eigenaren zelf
Ze vonden het al niet leuk dat ze 4 weken apart moesten staan
Maar sinds ze weer samen staan is die van ons best wel schrikkerig
Toen ze op een apart stukje wei stond was ze veel relaxter

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 13:17

Gisteren is bij ons ingebroken en hebben dieven de voertonnen mee genomen. Een kilo of 10/15 (?) krachtvoer is bij mijn 2 paarden gegooid om de tonnen leeg te krijgen. Mijn oudere merrie is gevoeliger voor HB en ik maak me vreselijk druk.. weet iemand na hoe lang zoiets zichtbaar zou moeten zijn? Gisterenavond liep ze goed dus nog even spannend.. Hoe gaat het bij jullie met HB?