[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:59

ik heb gister mijn hoefschoenen binnen gekregen! eindelijk schoenen die lijken te passen en geen last meer van dat plakzand in zijn voorhoeven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:25

wij zitten nu op 20 minuten per dag. En normaal legt Image zich daarbij neer. Maar sinds 4 dagen heeft ze uitgevonden dat ze niet hoeft te komen en kan ontsnappen }> Mijn man jaagt haar dan op met een zweep om te voorkomen dat ze beloond wordt door langer gras te eten. Dus het is of komen of rondjes lopen op de wei. Voorlopig kiest ze rondjes lopen. :D

Ik ben de enige nog bij wie ze komt. Mijn man, zoon en bijrijdsters is ze te slim af.
Tot nu toe win ik nog. :j en kan ik haar nog gewoon pakken. Tot grote frustratie van de rest.
Laatst bijgewerkt door janouk op 22-06-11 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 13:26

Fancylover, welke schoenen heb je? Fijn dat het plakzandleed nu over is.

Image heeft ook al de zomer in de bol dus :D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:29

@EC en Capopjekop: goh.... dan wil ik veel te snel te veel...

HB is zo'n 8 wkn geleden en in 5 dagen heb ik opgebouwd naar 6 uur op dat kale stukje. Nou was ze wel niet erg bevangen (vlgs de smid) maar dat opbouwen ging dus toch te snel. De rest van de tijd staat ze nl in een zandpaddock met een wisselend vriendje en dan krijgen een stukje bospaddock erbij. Daar staat niet echt gras maar wel andere eetbare zaken zoals opschietende berk, bosbessen etc etc. Die bospaddock is bijna 'op' dus vandaar dat ik dacht te beginnen met opbouwen. Gelukkig was ik er op tijd bij en gaat het nu weer wat beter. Terug het bos in dus en als het op is, is het jammer.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:21

Af en toe denk ik wel eens dat gras verslavend werkt of zo, in iedergeval bij Lucy :+
Gister kreeg de groep waar Luus in staat een stuk "nieuw" gras erbij.
Ik zag de boer in het land bezig, Luus al dravend naar het nieuwe stuk (met graasmasker op)terwijl de rest dommig stond te kijken en vertikte om door het draadje te gaan..
Hoefsmid is hier pas geweest, mocht het zonder zooltjes en pasta gaan proberen, maar heb ze er toch nog maar onder laten zetten, held die ik ben :o

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 17:57

ik heb ook vorige beslagbeurt getracht zonder siliconen....helaas werd hij slechter...dus nu maar gewoon een duur smidje.....speciaal beslag, nou ja als hij er maar goed op loopt
wuswa: in 5 dagen naar 6 uur !!!! oh wauw!!!! sorry maar dat lijkt me serieus veel te snel..... succes verder in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:00

mijn haf kan dus haar grendel vd stal openmaken. had haar op stal gezet en met sier gaan rijden, ik kijk die kant op en ineens staat ze op de wei! snel met sier erheen gelopen, vief gepakt en terug op stal gezet. en de lint vd paddock dichtgedaan.. slim paard... maar vond het ech zoooo gigantisch sneu om te doen :o

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:23

ElCamino schreef:
ik heb ook vorige beslagbeurt getracht zonder siliconen....helaas werd hij slechter...dus nu maar gewoon een duur smidje.....speciaal beslag, nou ja als hij er maar goed op loopt
wuswa: in 5 dagen naar 6 uur !!!! oh wauw!!!! sorry maar dat lijkt me serieus veel te snel..... succes verder in elk geval.

Tja, al doende leert men...zal ik maar zeggen. Ik dacht, omdat het amper gras was, dat het wel kon. Duidelijk verkeerd gedacht. Voor een beginnend HB-'deskundige' is het lastig hoor! Je moet leren de signalen te zien en weten wat je dan al dan niet moet doen. Manenkam vandaag weer mooi dun, goed teken toch??

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:41

capopjekop schreef:
Fancylover, welke schoenen heb je? Fijn dat het plakzandleed nu over is.

Image heeft ook al de zomer in de bol dus :D

Ik heb de easyboot glove. zijn heel makkelijk aan en uit te trekken.

Gelukkig gaat het verder goed met hem, ondanks dat de smid een paar weken een heel deel losse wand heeft weg gehaald.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:41

Mijne is nu al een jaar HB vrij, is echt goed hersteld (kan zelf met gewoon beslag). En kan weer tegen kleine hoeveelheden gras! Ze mag telkens een uur of 8 in het gras (is wel schrale weide, maar toch is er gras op). Heb namelijk nog lang gras staan, maar dat durf ik toch niet aan. Ook omdat het zo'n schrokkop is. Op dit stuk doet ze het echt goed. 's Avonds mag ze altijd terug naar haar andere weide (bijna helemaal kaal) en daar krijgt ze dan hooi en wat pulp, zemelen en vitaminkorrels. Hier heeft ze echt vrede mee genomen en ze lijkt ook wel gelukkig, al eet ze even graag hooi dan die korte grasjes :P.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:33

Hallo allemaal

Jammer genoeg weer nieuwe gezichten erbij, iedereen die het nodig heeft :(:).

Hier gaat het goed (* zoekt hout om af te kloppen).
Luuk heeft volop praatjes, doet lekker gek. Moet afentoe even terug op haar plaats gezet worden }:) .
Sam hobbelt ook lekker mee.

Het lijkt idd dat ze nu meer op eten gefixeerd zijn, als ze de mand hooi zien komen ze al aangevlogen.
Hou het er maar op dat het komt door het strenge dieet waar ze op staan.

* kruipt weer terug in meeleesmodus

JustLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:57

Hey, lees dit hier even bij 'Behandeling hoefbevangenheid':

Als je er op tijd bij bent zal het paard er nagenoeg geen last meer van hebben en pijnvrij kunnen leven en alleen een wat mindere gang hebben en zijn schwung verliezen. Heeft je paard echter een chronische hoefbevangenheid met ernstige kanteling van het hoefbeen en/of doorbreking van de zool, dan is het paard vaak ten dode opgeschreven. Er zijn ook paarden die altijd problemen blijven houden maar wel gewoon gereden kunnen worden. Je moet ze een paar keer per dag controleren of alles nog goed is. Ze mogen niet meer in de wei zonder graaskorf en dan slechts voor een beperkte tijd. Ze hebben een strak dieet en zullen aan de magere kant zijn. Ze moeten ook een zo’n eiwit- en suikerarm mogelijk voer hebben.

Na dit te hebben gelezen vraag ik me af: Als je er op tijd bij bent, kan je paard er dan ooit volledig van af geraken? Want bij de eerste zinnen van dit stukje lijkt dit niet zo te zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:59

zelfs als je er op tijd bent kan een paard nooit meer onbezorgt op de wei staan.
Het blijft ook dan een kwestie van goed uitkijken en aangepast dieet....ook al is het paard niet te dik.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:55

Balen, balen, balen, balen! In dat stadium zit ik nog!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:46

JustLaura schreef:
Hey, lees dit hier even bij 'Behandeling hoefbevangenheid':

Als je er op tijd bij bent zal het paard er nagenoeg geen last meer van hebben en pijnvrij kunnen leven en alleen een wat mindere gang hebben en zijn schwung verliezen. Heeft je paard echter een chronische hoefbevangenheid met ernstige kanteling van het hoefbeen en/of doorbreking van de zool, dan is het paard vaak ten dode opgeschreven. Er zijn ook paarden die altijd problemen blijven houden maar wel gewoon gereden kunnen worden. Je moet ze een paar keer per dag controleren of alles nog goed is. Ze mogen niet meer in de wei zonder graaskorf en dan slechts voor een beperkte tijd. Ze hebben een strak dieet en zullen aan de magere kant zijn. Ze moeten ook een zo’n eiwit- en suikerarm mogelijk voer hebben.

Na dit te hebben gelezen vraag ik me af: Als je er op tijd bij bent, kan je paard er dan ooit volledig van af geraken? Want bij de eerste zinnen van dit stukje lijkt dit niet zo te zijn?

Mijn paard heeft een ernstig gekanteld hoefbeen, maar leeft nog steeds. Ze heeft geen mindere gang en ook voldoende schwung overgehouden. Wel staat ze op streng dieet met weinig suiker en minimale weidegang.

Ik heb wel geleerd in dit topic, dat je niet zulke algemene uitspraken kunt doen, als je hierboven aanhaalt. Iedere hoefbevangenheidsaanval is anders, iedere patient is anders. Er zijn richtlijnen, maar het is niet te zeggen welk paard het wel haalt en welk paard het niet haalt. De een houdt problemen met zijn stofwisseling en de ander niet. Het is dan ook niet zo op te schrijven dat ieder hoefbevangenpaard met een fors gekanteld hoefbeen of sincker ten dode is opgeschreven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 18:32

@Janouk
Precies... dit is mijn paardje afgelopen 9 juni tijdens eper4daagse (foto gemaakt door jos van picturelifestyle..)
Voorhoeven; ernstige kanteling en sincker. Achterhoeven een lichte kanteling.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:03

nou... die van mij moet weer terug naar de kliniek. om fotos te maken van haar linkervoorbeen (knie vooral) want ze kreupelt alleen linksom, rechtsom loopt ze eigenlijk goed.. en de buut doet ook niks, ze loopt niet anders dan eerst. dus de DA vertrouwt het niet en nu moeten we weer terug.........

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:18

Buut hielp bij Nado ook geen zier, VLV, maar op de metacam deed hij het wel weer goed.

Brainless, gaaaaaaaave foto!!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:19

Brainless. _/-\o_

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:28

Ik ben ook ontzettend trots op deze foto.... mijn paardje is kwa lopen weer helemaal de oude.
Haar voeten zullen vanbinnen nooit meer hetzelfde zijn, maar ik hou het voeren en conditie nu goed in de gaten.

Het voordeel is dat ik haar nu aan huis heb staan en dus het voeren volledig in eigen hand heb, ook kan ik makkelijker meerdere keren verspreid over de dag voeren

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:48

Brainless schreef:
@Janouk
Precies... dit is mijn paardje afgelopen 9 juni tijdens eper4daagse (foto gemaakt door jos van picturelifestyle..)
Voorhoeven; ernstige kanteling en sincker. Achterhoeven een lichte kanteling.
Afbeelding

Mega goed! Mooie foto! Hoest mogelijk....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:53

Heeft iemand van jullie je HB paard wel eens drainage compositum gegevens? Dit vanuit de gedachte dat afvalstoffen afgevoerd moeten worden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:57

Niet direkt drainage compositum, maar wel Mariadistel en Drainmix, wat hetzelfde doet, nl de nieren/lever helpen met het afvoeren van de opgehoopte giftstoffen.
Dit ben ik meteen gaan geven zodra de HB/SB om de hoek kwam.

Wat het verschil is tussen Carduus marianus en Silybum marianus weet ik niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:29

gave foto brainless, jullie gaan goed!

Ik heb drainage compostium gegeven, maar had nou niet het idee dat dat veel heeft gedaan eigenlijk

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:56

DubbelDun schreef:
Wat het verschil is tussen Carduus marianus en Silybum marianus weet ik niet.

Silybum marianus= melkdistel, carduus marinanus = mariadistel.