Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
__Nicky schreef:Geen duidelijke foto maar dit is de dag van aankoop (augustus 2013). Hij is begin vanaf afgelopen zomer echt stijl komen te staan door verkeerd bekappen.
[ Afbeelding ]
Mizora schreef:Ok. Als ik dit zie, wat zijn die hoeven verkloot. Geen ander woord voor te zeggen. Ik heb de foto van 6 weken geleden genomen. LV opnieuw, want daar heb ik al eerder wat over gezegd.
[ Afbeelding ]
Ik begin met de groene lijnen. Die horen allebei ong gelijk te zijn en 45° te zijn. De voorkant is steiler en de achterkant is weker. Dit wijst duidelijk op ondergeschoven verzenen.
De gele lijn, daar horen de dunne paarse, bruine en roze lijn bij. Dit is de hoek van kroonrand met de grond. Ik zie nu dat ik de paarse hoek op de vekeerde plaats heb gezet, die hoort tussen roze en geel in. Deze hoek hoort 30° te zijn ongeveer. Deze hoef is dus te steil.
De rode en zwarte lijn is achterkant van de hoef bij de kroonrand en de grond. Deze heb ik gemeten in een oranje streep en die heb ik eronder gezet. Deze afstand past slechts ±2.3x erin. Vergelijk dit eens met het plaatje van hoofcare:
[ Afbeelding ]
daar past hij er wel 7x in.
Ik zou dus echt wekelijks de stand aanpassen, en dan eerder naar de 3mm dan de 1 mm standwijziging gaan. Zet eventueel vantevoren met marker af wat eraf moet, dan kan je het zien. Maar hier kan het paard niet anders dan last van hebben, en dit is heel lastig te corrigeren als dat maar iedere 6-8 weken gebeurt.
Mizora schreef:Een hoef van mijn eigen paard. Dit is RV, ik ben LV minder steil aan het zetten en dat gaat erg goed. Hij loopt niet gevoelig (als de hoefsmid hem corrigeert loopt hij 2 weken op eieren), aan deze hoef heb ik een keer een vijl langs de hoefwand gehaald bij een brokkeltje, maar in principe heb ik er niets aan gedaan. (na de foto heb ik de straal onderin de straalgroeve iets weggesneden, de straal is dus aan beide zijden diep in de straalgroeve 2mm smaller gemaakt. Dit paard is gevoelig op rotstraal, hoewel deze hoef het over het algemeen niet heeft). Wat zien jullie? De hoefsmid komt hopelijk komende zaterdag weer, deze hoef is 5 weken geleden bekapt. De hoefsmid wordt gevraagd vanwege de standsverandering van de hoef LV.
Ik ga nog niet zeggen wat ik zelf denk bij deze hoef, ik wil niet per ongeluk iemands inzicht beïnvloeden. Maar de hoef verandert nu ik de hoef RV aanpas en de andere 2 hoeven veranderen ook (hoewel minder duidelijk).
[ Afbeelding ]
__Nicky schreef:Geen duidelijke foto maar dit is de dag van aankoop (augustus 2013). Hij is begin vanaf afgelopen zomer echt stijl komen te staan door verkeerd bekappen.
[ Afbeelding ]
Mizora schreef:[ Afbeelding ]
deze foto is van oktober, voordat de stand veranderd werd. Helaas heb ik, zie ik, geen duidelijkere foto. Ik ben pas weer zaterdag waarschijnlijk in H'sluis, dus ik kan geen andere foto maken. Het gaat om LV, dus de achterste hoef.