[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:24

Paars: voor zover ik heb begrepen bestaat de Laminitis Clinic/Trust uit mensen die onafhankelijk onderzoek doen/hebben gedaan naar Laminitis (hoefbevangenheid).
Volgens mij zijn ze voor wat betreft onderzoek in Engeland, Duitsland trouwens ook, verder dan in Nederland. Tenminste in 2005, toen Indiana hoefbevangen werd, heb ik erg veel informatie van de Engelse sites gehaald.

paars

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:46

Ja, het NL taalgebied is natuurlijk sowieso kleiner, maar met al jullie tips, links en ervaringsverhalen verzamel ik al best heel veel informatie, onwijs bedankt allemaal daarvoor!
Ben op die website van de Laminitis Clinic ook flink aan het lezen geslagen. Erg interessant.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:06

Interessant die Laminitis Clinic! Vooral "what to feed the laminitic" - zit ik toch hartstikke goed met m'n bietenpulp en vitamientjes/mineralen :)
Is Alfalfa eigenlijk in enigerlei vorm in Nederland te krijgen (dat is toch geen lucerne, of wel??)

Edit: Of toch wel? Nou dan ben ik helemaal spekkoper want dan geef ik - mij geheel onbewust van de zegen van de Laminitis Clinic - toch precies het goede - mijn paarden krijgen inderdaad ook lucerne bijgevoerd.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:13

Ja, dat is lucerne JP ;)

Pablo is aardig aan het afvallen. In een maand tijd van 860 nu 800 kilo. Ook is hij stukken vrolijker en aardig actief op land.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 23:31

Ha Jannepauli, best goed idd!!
Als ik Formula4Feet zou gaan bijvoeren naast het ruwvoer, wat is dan nog het nut van Kwik Beet bijvoorbeeld en Lucerne (heb daar nog wat van Subli = Lucerne zonder melasse)?
Formula4Feet is een volledig supplement volgens de makers?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 00:29

Wordt Formula 4 Feet dan niet gebruikt als aanvulling, zoals ik bv mijn vit/min supplement bij de bietenpulp doe?
Een bijkomend voordeel van het pulp voeren vind ik ook dat het paard meer vocht binnen krijgt ( de mijne zijn best slechte drinkers) en meer vocht betekent meer plassen, dus ook meer afvbvoer van evt. gifstoffen. Dacht ik.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:36

Formula4Feet is een volledig supplement dus in principe hoeft er niets naast gegeven te worden.
Ik geef ook een klein beetje (elke dag) lucerne van Subli en dat is inderdaad zonder melasse, zongedroogd met olie.
Het schijnt dat eiwitten ook van wezenlijk belang zijn bij IR paarden. (weer die klepel en die klok :o )
Het nut van het voeren van een volledig supplement naast ander voer dan hooi/voordroog is in mijn geval dat ze van het 'andere voer' nooit zoveel krijgen als geadviseerd wordt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 08:52

Dat van die eiwitten las ik ook... gek eigenlijk - er is jarenlang een tendens geweest dat iedereen 'laag in eiwit' voer wilde hebben..braaf gevolgd door de fabrikanten die hun voer ook aanbevelen als 'laag in eiwitten'.. Ik geloof dat ik 's in contact ga met de LC om te vragen hoe dat nou zit..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 10:00

Ja ik heb ook jarenlang angstvallig het eiwitgehalte in de gaten gehouden, want Indiana was altijd dik en dus een potentiele hoefbevangenheidskandidaat.
In de tijd dat Indiana hoefbevangen is geweest (2005) kwam langzaam (in Nederland) de omschakeling, dat het ging op suikers en niet om eiwitten.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:20

Denk dat de omslag in ons brein ook nog niet helemaal gemaakt is wat dat betreft en we nu bang zijn voor eiwitten én suikers ;-) . Mijn ruin is gelukkig niet IR, dat is gemeten 2 maanden na start van de HB. Hij was toen al een flink stuk afgevallen. Het wil dus niet zeggen dat hij op moment ván niet IR was, maar het is als onderdeel van het EMS (zoals bij te dikke mensen met diabetes type2) omkeerbaar. Had er een PDF-je van. Zoeken??

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 11:25

In NL lopen de voerleveranciers en menig DA achter. Dus vele denken nog steeds dat eiwitten het probleem zijn en niet de suikers. Maar, heb met zo'n leverancier gesproken, hij vond dat het ook de nederlandse paardenhouder was die niet wilde inzien dat het niet klopt en zij wel voer willen verkopen en voer met laag eiwit verkocht toen erg goed. Dat was toen ik paar jaar geleden achter kwam dat het suikers waren die mijn paard bevangen maakte ipv eiwit. Dat was omdat diverse mij hadden geadviseerd ipv brok pure granen te voeren en daarna kon die niet meer lopen van ellende. In die tijd kwamen net de studie's uit van USA en UK met ponies met stoma's en die ontdekte dat het de suiker/zetmeel was die de enorme hoge zuurgraad veroorzaakte in de darmen.
Tot mijn grote frustratie nog, zie ik vele paardentherapeuten nog werken met pure granen omdat het zo natuurlijk is. Erg stug en vasthouden is die groep :j .

Om gewoon geen risico te lopen, krijgt mijn IR/HB paard alleen een handje lucerne per dag met een pavo koek om volledige supplementen te krijgen. Daarnaast alleen voordroog. Dus geen brok of andere supplementen naast de glucobalance.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 12:23

Mijn paard met IR en afgelopen juni HB, veel te slank, krijgt nu van mij naast graszaadhooi 3 kilo flexible move van hi-pro per dag. Ik krijg haar niet dik. Ze heeft geen last van een harde manenkam met dit voer, vandaar dat ik ook gerust op 3 kilo over ben gegaan. Ik hoop zo dat ze toch voldoende vitaminen ed binnen krijgt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 17:56

Mijn paardje is nog steeds behoorlijk bevangen, ze loopt heel moeizaam. Ben toch benieuwd wanneer dit eens wat beter gaat worden. Het duurt nu al sinds begin september |(
De ene dag gaat wat beter dan de andere maar toch, echt opknappen wil het ook nog niet.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:52

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:33

Ik vind jammergenoeg nergens een contactpunt voor de Laminitis Clinic... het telefoonnummer is alleen maar in Engeland werkzaam, vanuit Europa krijg je daar geen verbinding mee. Op de site zie ik nergens een mail-adres. Is er hier wellicht iemand die die informatie heeft?

Ik zou toch wel graag wat meer over dat eiwit-verhaal willen weten én.. zo lees ik ook dat de schrijver van de site het helemaal niet nodig vindt om paarden van de wei af te halen. Dat gaat dus rechtstreeks in tegen wat hier alltijd geadviseerd wordt.Ik ben dus wel benieuwd wat men daarover te zeggen heeft?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:06

Is er geen forum op die site waar je vragen kan stellen, of een contact pagina?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:24

Jannepauli: ik heb toen rechtstreeks contact gehad (telefoon) met de Laminitis Clinic.
Volgens mij heb ik toen gewoon gegoogled.
Anders wil ik straks wel voor je zoeken, maar moet nu met de buurvrouw boodschappen doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:29

Ah, deze detective heeft het al gevonden! Ik ben via de site van de makers van Formula4Feet toch bij de TLC terecht gekomen en heb net een half uurtje een zeer verhelderend gesprek met een alleraardigste mevrouw (Rachel) gehad.

Welnu.... de eerste vraag was natuurlijk: hoe zit dat nu met de eiwitten!
Zij vertelde me dat eiwitten in het algemeen prima opneembaar maar ook zeker nodig zijn voor paarden en dat een paard daar zeker niet bevangen van raakt. Echter, de eiwitten die in granen en brokjes zitten worden begeleid door de koolhydraten en die zijn nou net wél de boosdoeners. Met andere woorden: de 'hype' van enige tijd terug dat krachtvoer laag in eiwit zou moeten zijn is dus grote onzin! Het advies is dus geen granen, geen krachtvoer maar wél het paard voorzien van de broodnodige eiwiten door lucerne te voeren!

Mag een HB paard nog wel op het gras? Jazeker! Als het maar kort ( niet te kaal!) is. Het probleem is dat als een paard veel gras eet, een deel van het gras praktisch onverteerd vanuit de maag in de darmen komt.Dat gebeurt al snel als je een paard hebt dat praktisch constant aan het eten is en noot even een pauze neemt. En daar gaat het dus fout, daar wordt nl de Hb getriggered. Zolang je de grasinname beperkt ( telkens een paar uurtjes en dan weer van de wei af), of als het gras lang is, een graasmasker op doet, dan mag een hb paard wél op de wei. Maar pas op: niet in de acute fase!

Formula4Feet is een volledig supplement van mineralen en vitaminen. Als je dit aan je paard geeft plus hooi, gras, lucerne, dan hou je hem/haar in perfecte conditie. Ik dek dat ik ook overga op F4F - de samenstelling is niet chemisch en daardoor beter opneembaar dan het spul wat ik nu gebruik. Ook als het paard weer heemaal gezond is kun je het dagelijks geven als aanvulling op een ruwvoer dieet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:11

dat teveel gras eten,bedoelde ik met 'overload' in de darmen....kan zowel gaskoliek veroorzaken als hoefbevangenheid.

Enne.....ik heeeel eigenwijs....mijn paard staat op een bijna kaal stuk,geen haar op mijn hoofd die er aan denkt hem kort op een lang stuk te zetten....ik heb liever dat hij de hele dag kan bewegen...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:40

En toch heb ik die van mij liever op een stuk met lang gras. Ben ook blij dat hij met dit weer alleen overdag op een stuk staat die niet zo glad is als een biljardveld ;) . Geloof wel in dat kort gras veel gevaarlijker is dan lang gras.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:46

Ja, Rachel heb ik toendertijd ook gesproken. Erg aardig en veel kennis van zaken.
Formula4Feet ben ik heel erg tevreden over. Indiana krijgt het al een aantal jaar en is na 2005 niet meer bevangen geweest.
Het is wel aardig prijzig, daarom krijgen mijn 'gezonde' paarden gewoon pavo vital, ook een volledig supplement.

Het probleem met kort of lang gras is dat we het niet zonder nare gevolgen kunnen uitproberen. Als onze paarden niet goed reageren op wat voor gras dan ook dan zijn we al weer veel te laat.
Zo ben ik in 2005 helemaal gestopt met wortels geven. Regelmatig hoor ik dat 1 of een paar worteltjes per dag toch geen kwaad kan. Maar waarom zou ik het risico nemen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:52

geerke schreef:
Enne.....ik heeeel eigenwijs....mijn paard staat op een bijna kaal stuk,geen haar op mijn hoofd die er aan denkt hem kort op een lang stuk te zetten....ik heb liever dat hij de hele dag kan bewegen...

Ik net zo eigenwijs hoor :P
Liever 24 uur wat knagen op kort gras dan een half uur ineens veel kunnen eten.
Past ook beter bij het feit dat continu kleine beetjes eten, beter is dan ineens veel eten.
Dat geeft pieken in de darmen en spijsvertering van het paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:56

Ik vrees dat je je vergist Eleonoor - het gaat namelijk wel degelijk om de grote hoeveelheid gras die een paard binnenkrijgt op een weide met lang gras. De maag raakt dan eerder vol en dan gaat er half-voorverteerd gras de darmen in. Volgens Prof.Eustace is dit precies het knelpunt. De paardenmaag is maar heel klein en het 'overlopen' is zo gebeurd. Als er slecht verteerd gras in de darmen komt, ontstaat daar een drukte van belang bij de darmflora ( sorry voor het Jip & Janneke gehalte) en dat levert afvalstoffen c.q. toxinen op die een daarvoor gevoelig paard linea recta de HB in kunnen schuiven. Is het gras kort dan krijgt het paard veel minder binnen en zal derhalve niet zo snel in de kritieke fase komen. Bij TLC noemen ze het 'trickle feeding' ofwel 'druppelsgewijs'.
Ik kan me daar van alles bij voorstellen.

Kort gras gevaarlijker? Waarom? Vanwege de fructaan? Bedenk je dan ook dat als het paard minder kan af knagen, hij ook minder fructaan binnenkrijgt. In lang gras zit ook fructaan en als het paard daar flinke happen van neemt, krijgt hij meer fructaan binnen dan van korte stukjes! Ik geef toe dat ik ook dacht dat kort gras link was vanwege het groeipunt ende fructaanvorming maar ik realiseer me ook hoe logisch het is dat in lang gras meer fructaan naar binnen gaat.. :)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:12

Ook een punt om mee te nemen in mijn gedachten.

Lastig onderwerp dus..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:31

Alweer een tijd geleden viel hier iemand het topic binnen (of in het IR- of Cushingtopic, die zelf geen bevangen paard had, maar even wilde melden dat zij haar 'graslanddocent' had gevraagd hoe het zit met kort/lang gras, veel/weinig fructaan, en betreffend docent had gezegd dat het niet klopt dat er in kort gras meer fructaan zou zitten, dan in lang. Helaas weet ik niet meer wie zij was, en is het ondoenlijk haar postje terug te vinden.

Verder ben ik het met JP eens, uit ervaring, dat het ook zeker met de hoeveelheid gras te maken heeft en daarom korter gras vaak veiliger is. Ook met m'n d.a. over gehad.