[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 18:25

26 juni:
Afbeelding

7 juli:
Afbeelding

Afbeelding

Qua hooibuik ken ik er dus nog wel een. Maar dat maakt me niet uit. Hij is immers nog steeds ribbig, uitstekende wervels aan t einde, schraal en onbespierd.
Foto's zeggen niet alles, want de foto van gister vertekend behoorlijk. Komt ook omdat we binnen staan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 19:00

Het wisselt ook per dag ja.
Mijn pony heeft nu ook veel stro in zijn slowfeeder en daarvan eet hij ook, dus er zit ook buikvulling in die hooibuik die geen kwaad kan.
Durf te wedden dat als ik hem een dag kariger voer, dat je bijna denkt: goh zo vreselijk te dik is hij toch niet?
Ruwvoer is gewoon heel belangrijk voor een paard vind ik, dus daar ga ik geen risico's mee nemen.
Gelukkig heb ik die mogelijkheid, er werd al gegrapt over zijn slowfeeders: goh, hooinet nog een hooinet.. Ah daar is de pony! :')
De ene slowfeeder is 1.50 bij 90, de ander 90x90, ze hangen aan de stalwand.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 21:36

LadyDaily schreef:
Even een vraagje tussendoor....hoeveel kg hooi geven jullie aan een pony die (gevoelig voor) hoefbevangen is?
En weken jullie het hooi?

1,5% als het paard moet afvallen en 2% als het paard op gewicht is.
Voor meer info: https://www.bluecross.org.uk/sites/default/files/downloads/fat-horse-slim.pdf

@Jotoma, ik vind je paard nog geeneens echt mager, maar eerder arm bespierd. Krijgt hij voldoende eiwitten binnen?

pol1 schreef:
Ze hebben de hoeven afgetikt geen reactie!
Of zie je dat op een foto?

Abcessen kunnen op een röntgenfoto te zien zijn. Niet met een visiteertang gekeken of de zool gevoelig was?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:38

@meert: rechts is zn goeie kant, links blijft hij veel ribbiger. En als je nog zo duidelijke de ribben kan zien, vind ik ze te mager. Voelen oke, maar zien is een no go.
Ik heb zijn hooi nog niet laten analyseren, maar ik ga er vanuit dat hij te weinig eiwitten binnen krijgt. Het grote probleem is dat hij van bijv. lucerne en wheypoeder gaat schuren, ik vrees dat dit afkomstig is van de eiwitten. Hij heeft nu een half jaar op rust gestaan, waarvan 3 maanden maar 6 kilo hooi per dag en verder niets (k&*^&% weegschaal!). Dus het te weinig voer is een combi van de schraalheid en arme bespiering.

Dus dat vind ik lastig. Want op gras komt hij niet meer, dus moet het uit hooi en aanvullend voer, maar dat is dus lastig bij hem.
Dus als daar nog suggesties voor zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 22:59

Coolstance copra of whey eiwit?
Whey is er van vitella horsecare.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 08:48

Jotoma schreef:
@meert: rechts is zn goeie kant, links blijft hij veel ribbiger. En als je nog zo duidelijke de ribben kan zien, vind ik ze te mager. Voelen oke, maar zien is een no go.
Ik heb zijn hooi nog niet laten analyseren, maar ik ga er vanuit dat hij te weinig eiwitten binnen krijgt. Het grote probleem is dat hij van bijv. lucerne en wheypoeder gaat schuren, ik vrees dat dit afkomstig is van de eiwitten. Hij heeft nu een half jaar op rust gestaan, waarvan 3 maanden maar 6 kilo hooi per dag en verder niets (k&*^&% weegschaal!). Dus het te weinig voer is een combi van de schraalheid en arme bespiering.

Dus dat vind ik lastig. Want op gras komt hij niet meer, dus moet het uit hooi en aanvullend voer, maar dat is dus lastig bij hem.
Dus als daar nog suggesties voor zijn.

Ondanks dat je links wat de ribben ziet, vind ik je paard niet mager. Paarden met een HB verleden kan je beter zo hebben dan zoals je paard op 26 juni was. Het enige wat meer zou mogen zijn de spieren. Hoeveel werkt je paard? En is hij IR? Hier goede ervaring met iedere dag een handje Pavo Topsport te voeren, maar dat zou ik niet zo snel aan een IR-paard geven. Andere optie is spirulina.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 09:21

De wheypoeder van vitella gaf ik hem.

Dat bedoel ik met vertekende foto's en rechts de goeie kant van mijn paard. Hij was daar net zo ribbig (eigenlijk nog erger) als op de meest recente foto met uitstekend heupbot etc. Je ziet het alleen niet door de glans oid.

Een rondgeribt paard met hooibuik lijkt al snel rond, maar verder wasie niet anders dan nu.
Hij zat sinds januari in de medsiche molen, heeft van feb tm april veel te weinig ruwvoer gehad en vanaf juni onbeperkt ruwvoer en opbouw met de vitalbix producten en gastro.

Sinds drie en een halve week heb ik een revalidatieschema van da. 6x per week aan de longe voor 20 min, deze week 25 min en opbouwen naar 30.

Hij is idd ir. Spirulina gebruik ik zelf, begreep dat er voor paarden teveel ijzer in zit?

Othilly

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:11

@ meert: visiteertang hebben ze gedaan.. mininale reactie rv ( dit is ook haar iets plattere voetje en iets dunnere zool)..
Na uitverdoven rv was ze lv kreupel.. lijkt toch in t hoefgewrichten gedeelte te zitten..vandaar mijn angst voor hko..
Ze stapt op t moment wel weer ok.
Op de foto's was niets raars te zien maar had al begrepen dat dat niet hoeft voor hko.
Paard stelt me echt voor een raadsel eerst hb, toen koliek en nu dit!!
Paard heeft al spec beslag ivm hb.
Wat wel bleef opvallen was t iets gevoelige lopen op ongelijken ondergrond ( ging ervan uit dat dit bij hb hoorde).. ga nu overal aan twijfelen!

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 10:31

Iemand ervaring met pavo care4life ?
Heb nu een zak marstall maar is zo moeilijk te krijgen
Iemand gaf de tip care4life heeft ook weinig suikers en zetmeel.
En dat kan ik overal kopen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:39

Deed de whey wat Jotoma?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:41

volgens mij waren er vorig jaar veel reacties op care4life dat veel paarden daar hyper van werden. Zoek maar even terug.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:45

Mijn paard kreeg na 1x gebruik jeuk. Heb t nog een tweede dag geprobeert, maar werd erger.
Toen twee gestopt en jeukvrij, woensdag weer geprobeert en accuut enorme jeuk. Terwijl ik maar 12,5 gr had gegeven..

Xyzutu op bokt gebruikt het en is er zeer tevreden over.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:48

Als je de emmer nog hebt hou ik me mogelijk aanbevolen.
Ik ben ook bang dat het niet gaat werken, maar de bcaas erin doen wel wat doet voor het metabolisme.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:59

Oh ik twijfel er helemaal niet aan of het zou werken.
Ik baal er enorm van dat ik geen geschikt eiwit/aminozuren product kan vinden.

Ik heb de emmer nog. :)

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:10

Kinke schreef:
volgens mij waren er vorig jaar veel reacties op care4life dat veel paarden daar hyper van werden. Zoek maar even terug.

Is er dan niets anders dan de marstall?
Ze kreeg voorheen appel relax muesli ivm haar maagzweertjes maar die durf ik niet meer te geven gezien de suikers en zetmeel

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 16:16

Subli Dieetmix & Cavalor FiberForce zijn ook laag in suiker en zetmeel.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:02

Ben niet zo weg van subli
Subli staat er om bekend dat er altijd wel wat haver in zit

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:06

Zover ik weet niet in de dieetmix hoor, dat is een mooi product vind ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:08

Je kunt ook advies vragen aan Astrid Noordhoek (purepaardenvoeding.nl)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 19:16

Jotoma schreef:
Oh ik twijfel er helemaal niet aan of het zou werken.
Ik baal er enorm van dat ik geen geschikt eiwit/aminozuren product kan vinden.

Ik heb de emmer nog. :)

Ik durf niet te hopen dat het goed werkt. :+
Mijn pony krijgt nu dit 2x daags:
100 gram metazoa, 25 gram vitalbix, 250 gram totaal.
Hij krijgt qua medicijnen alleen 2x daags een pilletje voor zijn hooikoorts.
Van mij krijgt hij 140 gram seniores priores slobber met zijn supplementen:
300 mg vitamine E, 3 gram magnesiumcitraat en 20 mg biotine.
Sinds de bevangenheid krijgt hij ook curcuma en die kruidenpillen, de kruidenpillen zijn voor tijdelijk en stop ik als ze op zijn mee.

De vitamine E en biotine is op dierenarts advies, vitamine E moet hij wat extra krijgen anders wordt hij stijf, magnesium ook.
Beiden niet superveel, met andere vitaminekorrel kan het ook opgelost worden maar hij is met voer niet makkelijk helaas. :+
Biotine is omdat hij flinke white line disease heeft gehad.
Dit is nu nagenoeg weg maar de smid en dierenarts zeggen beiden dat ik niet met de biotine moet stoppen, dierenarts zegt na bevangenheid permanent biotine.
De witte lijn is breder en dat blijft, hij raad aan kerabol te geven aan ex hb'ers.
In zijn dieet ontbreken alleen de eiwitten en aminozuren, en ik hoop dat ik dat met de whey de insulinereceptoren gevoeliger kan maken, dat kan met bcaa wat in whey zit.
Daarbij zit in whey methionine, en dat zit bijna nergens in, maar ondersteunt de hoefgroei dus fors is gebleken bij mijn pony.
Het zit wel in bietenpulp, maar hij vreet de speedibeet niet meer dus dat hield op.
Ik hoop dus dat de whey hem helpt met zijn voeten herstellen, zijn spieren te ondersteunen en zijn metabolisme te verbeteren.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:21

Gistermiddag ging ik haar voer klaar zetten voor de avond en tot mijn schrik zag ik madam zonder korfje staan
Halster lag af klip onder haar kin was los
Schrok me rot wie weet hoelang ze zo al stond
Wanneer is het fructaan in het gras het hoogste ?
Wil niet weer dat ze bevangen raakt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:48

Dowmload de fructaan app..

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:04

pol1 schreef:
Dowmload de fructaan app..

Dank je :)

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:12

Heb de app maar snap er niks van
Daarbij staat ook mijn woonplaats er niet bij :(

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:26

Babyyentje schreef:
Heb de app maar snap er niks van
Daarbij staat ook mijn woonplaats er niet bij :(

Op de site van hoefnatuurlijk staat alles over fructaan en ook wanneer het het hoogste en laagste is. Is een handige site :)

Hoe gaat het met iedereen en de paarden?
Ik weet nog steeds niet wat ik moet met mijn pony.. Ze is nog steeds gevoelig op kiezels maar draaft helemaal rad en uit zichzelf op het asfalt (dit is al vanaf 1 week na de bekapping). Alle hoefsmeden hebben het hier super druk dus ik heb pas een afspraak voor 10 aug.. Dierenarts zegt aankijken en gras beperken en neigt naar slechte bekapping maar kon hb niet uitsluiten (wel geen warme hoeven en geen pols). Het gras heeft de gevoeligheid niet erger gemaakt.. Vind het echt verschrikkelijk die onzekerheid.