[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 10:51

Ben een beetje te lui om terug te lezen maar Nado.. hoe groot & zwaar zijn die balen van jou?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:05

mysa schreef:
Dat is goed nieuws Nado!
Over hooiopslag: vind ik lastig, ik houd het hier niet goed, niet in het kleine kapschuurtje en ook niet onder het een afdak met kierende wanden. Er is hier haast geen wind, we zittten in het bos, in een soort dalletje. Daarom moet ik meestal kuil/voordroog voeren. Is wel jammer.

Misschien kan je een loonbedrijf vragen het te wikkelen? Dan kan je voorraad buiten liggen?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:42

Mijn baaltjes zijn 10-12 kg, JP, hoezo ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:10

Nado schreef:
Jammer Myr, dat je het niet goed houdt daar. Misschien graszaadhooi wel omdat dat minder vochtig is van zichzelf dan normaal hooi ? Jammer dat je zo ver weg woont, je had zo een baaltje van mij mogen hebben om proef te draaien. Of... is het een goede reden voor mij om een keertje aan te komen en live kennis te maken met jouw dames :D

Je bent van harte welkom, met of zonder hooi!

bnalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:43

heej,

ik heb ook 'n vraagje ..
Mijn pony'tje heeft vorig jaar 6x in de grote vakantie ( zomervakantie)
hoefbevangen gehad,
vandaag ging ik naar haar toe, en stond ze daar met haar oogjes half gesloten,
en haar beentjes steeds maar op te heffen ..
Ik dacht 'ojee ze heeft weer hoefbevangen '
maar, ze staat op 'n schrale weide met nog 3 andere paarden,
die haar af en toe opjagen, en dan loopt ze
dus; ze heeft nog beweging, en ze staat op 'n schrale weide ..
Zou ze hoefbevangen hebben of niet?
Alvast bedankt..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:45

JP, hoe gaat het met het stuk voor de wiki ? Ik ben er erg benieuwd naar :) Als je hulp oid nodig hebt, laat maar weten hé!

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:37

Bnalover, een schrale wei, kan stress voor het gras betekenen, wat met de regenval gaat groeien, en dus fructaan gaat produceren, waarop een HB gevoelig paard reageert. Wat is er verleden jaar gebeurt, wat heeft ze gegeten, wat krijgt ze nu, naast weidegang?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:56

Tjonge, jonge, weer een hoefzweer of opnieuw bevangen aan het raken (iets op het gras geweest afgelopen dagen)..... In ieder geval loopt ze erg gevoelig; rechtuit op het zachte in stap gaat nog wel maar al het andere geeft een kreupel paard te zien. Geen warme hoeven en geen pols :? :?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:38

Hoeft ook (nog) niet, en een hoefzweer is goed mogelijk. Iig g(r)as terug.....

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:04

Jannepauli schreef:
Paarden gezocht voor onderzoek hoefbevangenheid
16/06/2011 15:42
De Faculteitskliniek voor Paarden in Utrecht is voor een onderzoek op zoek naar hoefbevangen paarden en pony’s. Het doel van het onderzoek is om met behulp van EMG (ElektroMyoGrafie) vast te stellen of er sprake is van verhoogde spierspanning van de diepe buigspier.
Voor het onderzoek wordt gezocht naar hoefbevangen paarden en pony’s waarbij het mogelijk is om een EMG meting van de diepe buigspier (bovenbeen) uit te voeren. Hiervoor hoeft de paardeneigenaar niet te betalen. Het paard kan hiervoor voor een korte periode opgenomen worden op de Faculteitskliniek, maar de meting kan ook aan huis worden uitgevoerd. De onderzoekers hopen dat dit onderzoek uiteindelijk bijdraagt aan een betere therapie voor deze ziekte.

Neem voor meer informatie over deelname aan het onderzoek contact op met Drs. Lotte C. Hardeman en Drs. Kiki C. Mijs via L.C.Hardeman@uu.nl of bel 06-47030803 .

Bron: Horses.nl

Ook ik moet me hier helaas weer melden.....
Gisterenavond een mail gestuurd naar Lotte hardeman en vandaag al mail terug! Ik mag komen met mijn ijslander!! Hij krijgt een onderzoek door prof dr Back en dat EMG onderzoek.
Ik ben hier heel erg blij mee, omdat het helemaal niet goed gaat met hem, misschien dat de faculteit een ander oordeel heeft.
Ik hou jullie op de hoogte.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 20-06-11 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Kleine aanpassing op verzoek.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:09

luve_rozes schreef:
Hoeft ook (nog) niet, en een hoefzweer is goed mogelijk. Iig g(r)as terug.....

Ja g(r)as (grappig gevonden!) terug heb ik meteen gedaan. Ze heeft weer 'strafkamp', dwz met een beetje hooi in de paddock. Een ruime week terug had ze een hoefzweer en dat beeld was toch anders dan dit. Nu lijken alle benen 'aangedaan' terwijl het bij die zweer overduidelijk 1 been was (+ veel ernstiger kreupel). Vanmiddag voor de zekerheid maar wat ascal geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 14:37

Heeft iemand van jullie wel eens die speciale likstenen voor HB-paarden geprobeerd? Laminshield van Rockies?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:03

Ik heb weleens een speciale steen geprobeerd maar volgens mij niet die van rockys. Zal eens kijken welke ik had. Die lusten ze iig niet.

Hebben jullie nog tips om Amber op de kale wei te houden? Heb net het hek naar de andere wei toe verhoogd naar 1,50 m. Madam stond even met de shetties op een klein ander stukje wat grasjes te zoeken. Wilde toen de pony's naar hun normale stuk doen, toen sprong ze al over de 1m draden heen. Flink rondcrossen op het andere stuk richting mijn verhoogde hek. Dacht nog heel mooi dat ze niet zou springen, maar wel dus. Spruit is zelf maar 1,36. Dacht dat normaal een hek van de schofthoogte hoog zat zou zijn.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:16

Begrijp ik het goed, heeft ze met haar 1.36, 1.50 gesprongen ???? Joh, wat een talent. Maar idd, dat moet je natuurlijk niet hebben. Nog hoger maken? Of met prikpalen een draad ervoor spannen zodat er een soort sluis ontstaat. Dat laatste zou ik haar wel even goed aan de hand laten zien om ongelukken te voorkomen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:34

Ja idd, ze vond springen altijd al leuk, maar dat ze het zo goed kon had ik niet verwacht. Had ook echt gedacht dat het nu over zou zijn. Kreeg in een ander topic idd de tip om het hoge hek een stukje achter het lage hek te zetten dat je een beetje een breedtesprong idee krijgt. Mss is het niet helemaal 1,50, weet niet of ze de pin in de grond ook meetellen qua lengte, maar het hek is iig een stukkie hoger dan haarzelf.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:44

Kan niet meer editten, maar was iets te enthousiast, even nagemeten en het is maar 1,40 hoog, ze tellen het stuk in de grond bij die 1,55. Net even wezen kijken en nu stond Ambertje braaf in de goede wei. Even aankijken of dit goed blijft gaan. Zal iig wel een geruststelling zijn.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 16:47

afram schreef:
Gisterenavond een mail gestuurd naar Lotte hardeman en vandaag al mail terug! Ik mag komen met mijn ijslander!! Hij krijgt een onderzoek door prof dr Back en dat EMG onderzoek.
Ik ben hier heel erg blij mee, omdat het helemaal niet goed gaat met hem, misschien dat de faculteit een ander oordeel heeft.

Echt super dat je hieraan meedoet +:)+ Prof. Back is echt een fantastisch man heb les van 'm gehad, zo duidelijk, goede info, mooie vergelijkingen. Ik hoop dat ze jullie vooruit kunnen helpen!!! Veel succes!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:39

capopjekop schreef:
Kan niet meer editten, maar was iets te enthousiast, even nagemeten en het is maar 1,40 hoog, ze tellen het stuk in de grond bij die 1,55. Net even wezen kijken en nu stond Ambertje braaf in de goede wei. Even aankijken of dit goed blijft gaan. Zal iig wel een geruststelling zijn.

1.40 is nog steeds een beste sprong voor haar :7

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:55

ponyzotje schreef:
afram schreef:

Echt super dat je hieraan meedoet +:)+ Prof. Back is echt een fantastisch man heb les van 'm gehad, zo duidelijk, goede info, mooie vergelijkingen. Ik hoop dat ze jullie vooruit kunnen helpen!!! Veel succes!

Dank je wel!!

Ik geef verslag uit als ik terug ben, ik hoop 30 juni daar heen te gaan.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:48

JP: geen idee of ze werken...lijkt me geen barst uitmaken eigenlijk....zonder me erin te verdiepen nu : een liksteen zit toch meer mineralen en zo in dan suikers ??? Mijn paard lust trouwens geen een liksteen...heb alles geprobeerd; gewoon zo'n grote witte vierkante , zo'n rode vierkante, zo'n paardending, een hymalaja geval....hij wil niks. Denk dat het voldoende is wat hij binnenkrijgt.

Verder kan ik ik ullie melden dat we de weidegang inmiddels opgebouwd hebben naar bijna 8 uur....en still going strong !!!
Ze staan nu van 07.00 uur tot ongeveer 15.00 uur buiten. Gaat prima.
Let overal op maar loopt goed, loopt vlot, geen pulsatier, geen watrme voeten, geen harde manekam....etc etc, gewoon een blij paard wat elke dag weer een uur mee naar buiten gaat.
Ronald komt de voetjes 16 juli weer doen, er zitten nu iets andere ijzers onder omdat hij zo stabiel bleef, wel nog wigzolen en siliconen.
Ben benieuwd of het eronder blijft of niet....lijkt me wel handig

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:52

Denk dat ze idd zelf wel weten wat goed voor ze is. Die speciale likstenen vonden mijn pony's niks. Ik heb nu gewoon zo'n smalle rode van knz, daar likken ze wel regelmatig aan. Die gaan er 2 a 3 per jaar doorheen ongeveer.

Afram: Ben je zelf ook bij die onderzoeken aanwezig? Zou je anders een fotoverslagje willenmaken? Denk dat ik niet de enige ben die dat interessant zou vinden :)

Amber was denk ik toch wel onder de indruk van haar eigen sprong, tot nu toe heeft ze geen poging meer ondernomen gelukkig :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:09

ElCamino schreef:
JP: geen idee of ze werken...lijkt me geen barst uitmaken eigenlijk....zonder me erin te verdiepen nu : een liksteen zit toch meer mineralen en zo in dan suikers ??? Mijn paard lust trouwens geen een liksteen...heb alles geprobeerd; gewoon zo'n grote witte vierkante , zo'n rode vierkante, zo'n paardending, een hymalaja geval....hij wil niks. Denk dat het voldoende is wat hij binnenkrijgt.

Verder kan ik ik ullie melden dat we de weidegang inmiddels opgebouwd hebben naar bijna 8 uur....en still going strong !!!
Ze staan nu van 07.00 uur tot ongeveer 15.00 uur buiten. Gaat prima.
Let overal op maar loopt goed, loopt vlot, geen pulsatier, geen watrme voeten, geen harde manekam....etc etc, gewoon een blij paard wat elke dag weer een uur mee naar buiten gaat.
Ronald komt de voetjes 16 juli weer doen, er zitten nu iets andere ijzers onder omdat hij zo stabiel bleef, wel nog wigzolen en siliconen.
Ben benieuwd of het eronder blijft of niet....lijkt me wel handig

Wat fijn voor jullie! Mag ik vragen na hoeveel tijd na de bevangenheid je begonnen bent met opbouwen en hoe snel je dat gedaan hebt? Hier ben ik na zo'n 8 weken begonnen met een heel klein kaal stukje weiland. Iedere dag iets langer. Dat ging na een dag of 5 fout. En dat terwijl er eigenlijk geen spriet staat.....

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:10

capopjekop schreef:
Denk dat ze idd zelf wel weten wat goed voor ze is. Die speciale likstenen vonden mijn pony's niks. Ik heb nu gewoon zo'n smalle rode van knz, daar likken ze wel regelmatig aan. Die gaan er 2 a 3 per jaar doorheen ongeveer.

Afram: Ben je zelf ook bij die onderzoeken aanwezig? Zou je anders een fotoverslagje willenmaken? Denk dat ik niet de enige ben die dat interessant zou vinden :)

Amber was denk ik toch wel onder de indruk van haar eigen sprong, tot nu toe heeft ze geen poging meer ondernomen gelukkig :)

Dat soort likstenen gebruiken mijn paarden ook en de andere dus niet. Mooi dat Amber 'geschrokken' is; wat een springtalent!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:16

Ik heb die van mij nu ook af en toe op de wei, als de omstandigheden goed zijn. Grietje loopt nu sinds November goed, dus dat is nu ruim een half jaar geleden. Ben gewoon begonnen met 10 minuutjes aan de hand grazen en dan wel iets minder weidehooi bijvoeren, zodat de totale inname op die dag gelijk blijft ongeveer. Ik heb nu een stukje afgezet van 4 bij 10 ongeveer, waar kamille groeit, brandnetels en wat pollen gras, dit laat ik ze kaal eten en dan mogen ze er over een paar dagen een stukje bij. Verder houd ik ze goed in de gaten, of de nek enz niet dikker wordt.

De dierenarts belde net met de uitslag van het bloedonderzoek. Amber heeft gelukkig geen wormen, maar haar waarden lagen allemaal wel laag. Hij raadt me aan om Amber toch wat meer op het gras te zetten, volgens hem kan het voor haar nu geen kwaad, omdat ze te schraal is. Dus ik ga de weidegang voor haar wat meer opbouwen en houdt haar conditie goed in de gaten. Zodra ze aan begint te komen moet ik de graastijd weer wat gaan beperken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:56

Wuswa: ik heb eerst een dag of 4 vijf minuten aan de hand, dag of 4 10 minuten aan de hand....een week een kwartiertje...een week 20 minuten...pffffffff schijtziek word je ervan.
Als hij een dag wat opgezet is haal ik hem eraf.....als hij gevoeliger lijkt te lopen meteen eraf en weer terug in opbouwen....ben het spuugzat..

Maar, geen zekerheid he!!!! hij staat nu 2 jaar aan huis, destijds net zo opgebouwd ennaar 24/7 op de wei toegewerkt. vorig jaar september opeens bevangen, in combinatie met 3 vernagelingen van een andere smid.... dus of het nu alleen het gras was of samen met dat .....who knows...

Hoop dat dit goed blijft gaan, ga ze er ook absoluut NIET langer opzetten.
Gooi ze erin voor mijn werk en om 15.00 uur er meteen uit, lang zat!