Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne11_42

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:41

Ik ben benieuwd. Kun je er ook bij vertellen hoe haar huisvesting is en welke ondergronden ze bewandelt?

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:21

Zo foto's zijn gemaakt. Ga ze via telefoon proberen te plaatsen!
Even wat info:
Paard: stapper,
Ruin, 1-4-2004, vroeger op zaagsel --> hoefzweer. Verhuisd van stal: rubber matten en klein plukje stro, verder daar 10:00-18:00 buiten op kleine zandpaddock (weer of geen weer). Reed weekenden buiten over straat, daarom voor ijzers. Reed ik minder buiten dan gingen de ijzers eraf.
Sinds december verhuisd, stal met heel veel stro, overdag in zandpaddock, zomersveel weide en in hoogseizoen 24/7 buiten. Weinig buitenritjes hier (max 1x per maand)
Rijd gemiddeld om de dag, andere dag longeren en 1x per week vrij/tutten.

Kan de fotos nu niet toevoegen? Ik plaats ze in een volgend bericht!

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:31

Afbeelding
Vooraanzicht

Afbeelding
Na het voetjes spoelen

Afbeelding
Zij aanzicht voor

Afbeelding
Andere zij aanzicht voor

Afbeelding
Achteraanzicht van voorvoeten

Afbeelding
vooraanzicht achtervoeten

Afbeelding
Zij aanzicht achtervoeten

Afbeelding
En andere zij aanzicht v achter.

Wat vinden jullie ervan? Foto's van de onderkant lukte niet... kon mn telefoon niet zo goed vasthouden icm zijn voet. Vraag snel even iemand te helpen

X_Sam_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:06

Ik vind de voeten te lang, daarom brokkelt het en krijg je flare in de kwartieren. Foto's van de onderkant zijn beter te beoordelen :j

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:42

Ik ga morgen proberen foto's van de onderkant te maken!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:44

Idd foto's van de onderkant graag, daar is meer op te zien :) ennuh, de eerste foto is van je oog, haha.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:15

Hallo allemaal.
Sinds afgelopen zomer ben ik mij flink gaan verdiepen in de (onbeslagen) hoef. Voor die tijd deed ik het hoefonderhoud van mijn ene pony al grotendeels zelf. De andere stond op ijzers, zij is nu voor het eerst in jaren ijzerloos.
Doordat het paard van een vriendin probleemhoeven had en het met ijzers niet beter werd (integendeel) ben ik erg geïnteresseerd geraakt in de hoef. Het meeste onderhoud van de hoeven doe ik nu zelf, wordt periodiek gecontroleerd.
Ik meld me hier aan omdat ik hoop dat ik nog meer kan leren van alles dat hier voorbij komt!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:30

De hoeven zijn te lang, wanneer is het paard voor het laatst bekapt? verder staat hij netjes, mooi laag op de hielen , niks aan op te merken

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:52

eva de hoefwand van je paard is volgens mij enorm lang, ook heeft je paard enorme flares waardoor de hoeven gaan scheuren omdat de hoefwand te lang is, en ook bij de kwartieren is de hoefwand te lang.
ben benieuwd naar hoe je paard er onder zijn voeten uit ziet.

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:58

Morgen maak ik even foto's van de onderkant.. heb ongelukje gehad met de fiets en dus nog niet in staat geweest om naar stal te gaan :(

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:49

Ik plaats mijn berichtje ook even hier :)

Sinds juli kampt mijn vriendje al met een vage kreupelheid. Hij had een scheve conformatie en een erg dunne hoefwand. In juli is hij op ijzers met zolen en siliconen gezet. Tot nu toe nog steeds niet 100% rad. Eergister terug geweest naar de kliniek voor controle. Ik wilde sowieso nieuwe foto's om HKO uit te sluiten (HKO is trouwens op de foto's niet gezien). Voor de foto's moesten de ijzers eraf. Bij mij rees dan ook de vraag naar boven of ik het niet gewoon zonder ijzers kan proberen. De DA en smid stemden hiermee in dus zodoende staat hij nu blootsvoets. Nu schrok ik best wel van zijn hoeven. Ik wist eigenlijk niet wat ik moest verwachten hoe de hoef eruit zou zien na ruim een half jaar siliconen. Volgens de DA en smid zullen de hielen nu weer wat naar buiten gaan, zodat de straal weer wat meer aan de oppervlakte komt te liggen. Nu ben ik benieuwd of er meer ervaringen zijn met een paard van ijzers met zolen en siliconen af te halen en blootsvoets te zetten. Hoe lang duurt het eerdat de hoef weer de oorspronkelijke vorm aanneemt?

Hieronder foto's van de hoef nu, net van het ijzer afgehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:52

Ik heb ook in je persoonlijke topic gereageerd. Maar hier ook even om te kijken wat anderen van deze gedachtegang vinden:

Hij heeft niet alleen een hele diepe straal. Hij heeft ook hele hoge hielen en zijn steunsels vind ik wat naar voren gericht waardoor ik ondergeschoven verzenen zie.

Afbeelding

Pas bij de rode pijl raakt zijn voet de grond, hoe ver staat dat wel niet van het begin van de kroonrand af.

Persoonlijk zou ik iedere week enkele millimeters (1-3mm) van hielen afhalen. Als je op een grote stal staat waar de hoefsmid wekelijks langskomt, is het uiteraard nog mooier als de smid dat doet, maar zelf kan je dat ook mits met beleid. Dat je paard met zulke hoeven niet fijn loopt vind ik heel logisch.

Ik ben wel nieuwsgierig naar een echt goede foto van de zijkant. Recht van de zijkant genomen. Dan kunnen er nog wat lijntjes getrokken worden en is er een duidelijker beeld.

http://paardenhoeven.info/wp-content/up ... n-hiel.jpg

Naar deze lijntjes ben ik ook erg nieuwsgierig.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:57

ik ga mee met mizora ook lijken de hielen ook ondergeschoven te zijn

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:00

Dank je! Zal ik morgen even maken! Hij wordt inderdaad heel langzaam meer naar achter gezet. Ik ben al heel erg blij met het beeld wat ik nu zie. We komen van heel ver, rechtsvoor zat tegen een bokvoet aan... Helaas heb ik daar geen foto's van gemaakt -O-

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:09

Ik heb wel alvast deze foto's van ongeveer 6 weken geleden.

RV
Afbeelding

LV
Afbeelding

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:10

auwwwww, die staat hoog op zn hielen !!! #)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:19

wat zit er nou voor beslag onder? := en pfoe wat staat dat paard hoog op zijn hoeven zeg

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:22

IJzer met zool en siliconen. Zo zie je maar, nooit blindelings vertrouwen op je hoefsmid -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:22

Had die deze hoogte al voor je op dit beslag/bij deze smid kwam?

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:26

Geen duidelijke foto maar dit is de dag van aankoop (augustus 2013). Hij is begin vanaf afgelopen zomer echt stijl komen te staan door verkeerd bekappen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:28

Daar zie ik ook al een behoorlijk steile voet... Als het paard hier mee geboren is of het is een graasvoet. Dan zal je het nooit helemaal goed krijgen :n je kan het verbeteren. Maar de pezen en banden staan al helemaal naar deze stand..

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:37

Jeetje vind hem toch behoorlijk steiler staan dan bij aankoop. Ook daar heeft hij een wat steile voet maar niet zó steil. De straal lijkt op 'normale' hoogte te liggen. Heb je een andere smid nu? Siliconen/ijzers lijken mij geen excuus voor zo'n stand..
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 22-02-15 23:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:37

Ok. Als ik dit zie, wat zijn die hoeven verkloot. Geen ander woord voor te zeggen. Ik heb de foto van 6 weken geleden genomen. LV opnieuw, want daar heb ik al eerder wat over gezegd.

Afbeelding

Ik begin met de groene lijnen. Die horen allebei ong gelijk te zijn en 45° te zijn. De voorkant is steiler en de achterkant is weker. Dit wijst duidelijk op ondergeschoven verzenen.

De gele lijn, daar horen de dunne paarse, bruine en roze lijn bij. Dit is de hoek van kroonrand met de grond. Ik zie nu dat ik de paarse hoek op de vekeerde plaats heb gezet, die hoort tussen roze en geel in. Deze hoek hoort 30° te zijn ongeveer. Deze hoef is dus te steil.

De rode en zwarte lijn is achterkant van de hoef bij de kroonrand en de grond. Deze heb ik gemeten in een oranje streep en die heb ik eronder gezet. Deze afstand past slechts ±2.3x erin. Vergelijk dit eens met het plaatje van hoofcare:
Afbeelding
daar past hij er wel 7x in.

Ik zou dus echt wekelijks de stand aanpassen, en dan eerder naar de 3mm dan de 1 mm standwijziging gaan. Zet eventueel vantevoren met marker af wat eraf moet, dan kan je het zien. Maar hier kan het paard niet anders dan last van hebben, en dit is heel lastig te corrigeren als dat maar iedere 6-8 weken gebeurt.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:46

Bedankt voor de tips! Ik heb nu idd een andere kundige smid. Ik zal ook even met hem overleggen wat betreft zelf wekelijks bijvijlen :)

Wat mij op de kliniek is verteld waarom die straal zo diep is komen te liggen is dat dit is veroorzaakt door de siliconen. Die drukken als het waren de straal naar binnen het de verzenen wat naar elkaar toe. Volgens hen hersteld zich dit vanzelf. Ik ben echt heel benieuwd hoe die het nu op blote voeten gaat doen. Ook als hij nu wat geregelder kan worden bijgewerkt.

Zal ik jullie op de hoogte houden?
Laatst bijgewerkt door __Nicky op 22-02-15 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:47

Hou je ons up to date? Ben erg benieuwd hoe deze hoeven zich gaan ontwikkelen nu hij blootsvoets staat.