[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 12:05

Dat is niet best....Hou oud is hij en wat krijgt je Pepermuntje (mooie naam ;-) ) te eten?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:05

Jeetje Pepermuntje wat naar zeg! Er is geen oorzaak aan te wijzen waardoor het komt? Naar voor jou en je paardje, sterkte ermee!

Vanmorgen weer even met mijn draakje gelopen, het gaat weer ietsje beter gelukkig. Ze heeft ook alweer flink praatjes. Ze stond vanmorgen om 6 uur alweer tegen de wanden te klopperen, dat doet ze normaal altijd maar nu al een hele tijd niet vanwege dr zere voetjes. Dus dan voelt ze zich wel beter volgens mij.
Ze loopt nog wel heel gevoelig maar vergeleken met begin van de week is het al heel wat, toen kon ze amper lopen. Vanmiddag weer even lopen en maar kijken hoe het verder gaat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 13:11

romeorowan schreef:
Volgens mij moet je de flares aan de zijkanten een kwartierboogje vijlen, dus dat dat gedeelte van de hoef de grond niet raakt.

Precies! Het kwartierboogje is het geheim - de flares zaten bij mijn paard ook aan de zijkanten van de hoef ( niet aan de toon) en dat vang je op door kwartierboogjes te maken. Daarbij moet wél, ik zeg 't nog maar 's, absoluut wél heel goed naar de stand van het hoefbeen gekeken worden.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:36

hebben jullie ervaring met fortissimo van marstall? de hoefverbeteraar, in combinatie met hoefbevangenheid?
daar ben ik heel erg benieuwd naar!! ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:46

pepermuntje krijgt maar 2 a 3 plakjes per dag en tis een shet van 23 voor de rest krijgt hij niks bijgevoerd. Soms op de wei

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:36

Wat bedoel je met "soms"? De wei is voor Pepermuntje gevaarlijk gebied. Zou hem daar niet opzetten.

@Jannepauli, er zijn na het eerste gebeuren foto's gemaakt, ik zou dan dus nogmaals foto's moeten laten maken? Kwartierboogjes heeft de smid er niet in aangebracht.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:40

IK ben hier al heel lang niet meer geweest, maar met nikita's hoefbevangenheid gaat het helemaal super. Merk er niks meer van :)
Alleen ik heb even een vraagje.. heeft 1 van jullie een foto van een doorsnede ofzo van de hoef?
En vanaf waar wordt het gevoelig in de hoef?
Want vorige week is de hoefsmid weer geweest en nu is heel duidelijk te zien hoe diep die scheur die ze in der hoef had wel niet was
en toch heeft er geen moment kreupel of gevoelig mee gelopen. Dus ben ik daar nu wel benieuwd naar...

Zo was het op het begin:
http://img48.imageshack.us/img48/8175/foto0059.jpg

Zo is het nu: Ik vind het lijken alsof je verschillende lagen ziet zitten, kan dit??
http://img18.imageshack.us/img18/8168/foto0341y.jpg
http://img159.imageshack.us/img159/4461/foto0342.jpg

Dit is wel niet over hoefbevangenheid, maar hier weten jullie er wel veel van :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:43

Pelryo schreef:
pepermuntje krijgt maar 2 a 3 plakjes per dag en tis een shet van 23 voor de rest krijgt hij niks bijgevoerd. Soms op de wei

zou je pony geen cushing kunnen hebben?
Heb je een foto van haar?

xmariekee.....dat lijkt wel een gedeeltelijke losse wand?
Misschien een idee om deze foto's ook te plaatsen op het topic over onbeslagen/beslagen paarden hoeven?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 18:45

paars schreef:
Wat bedoel je met "soms"? De wei is voor Pepermuntje gevaarlijk gebied. Zou hem daar niet opzetten.

@Jannepauli, er zijn na het eerste gebeuren foto's gemaakt, ik zou dan dus nogmaals foto's moeten laten maken? Kwartierboogjes heeft de smid er niet in aangebracht.

Nee joh, da's niet nodig! Laat anders John er even naar kijken, die kan behoorlijk goed inschatten hoe het hoefbeen in de hoef zit aan de hand van de vorm van de hoef en stand van het kootbeen. Wat je ook zou kunnen doen is hem even bellen, de foto's doormailen, uitleggen wat er aan de hand is en vragen wat hij ervan denkt. Hij is echt goed aanspreekbaar op dit soort zaken, doe 'm maar de groeten van het baasje van Pauli !!

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:19

Hebben jullie ook ervaring met Seniores Priores?
Kan ik dit goed gebruiken voor een oude en hoefbevangen pony?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 11:27

Poos hier niet geweest, maar begin toch wel te twijfelen of die van in het voorjaar bevangen is geweest en of er geen ander probleem speelt. |o

Hij is namelijk gewoon na een rustige opbouw periode 24/7 de wei opgegaan en eigenlijk geen last meer gehad. En staat nu nog steeds 24/7 buiten op de wei. Heb wel een vermoeden dat hij te weinig drinkt, maar dat is nu ze buiten staan niet zo makkelijk te controleren. En volgens mij houd hij teveel vocht vast in zijn lichaam. :?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 12:08

Miky: Seniores priores is prima voor oude/hoefbevangen pony's. Als ik me niet vergis zit er 6% koolhydraten (suikers en zetmeel) in en dat is relatief weinig.

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:00

Oke, bedankt! :) Was er een beetje over aan het twijfelen namelijk

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:33

fancylover schreef:
hebben jullie ervaring met fortissimo van marstall? de hoefverbeteraar, in combinatie met hoefbevangenheid?

zijn er helemaal geen mensen hier die dit gebruiken?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:58

Wat een goed nieuws JP!

Hier ook pony van de wei gehaald, constateerde met graasmasker toch weer warme hoeven, maar ze loopt gelukkig nog super....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 11:11

fancylover schreef:
fancylover schreef:

Ja, ik heb het gebruikt - het heet tegenwoordig Hufregulator. Ik heb het maar heel even gebruikt ( één emmertje) dus kan ik er eigenlijk niet veel over zeggen - ik vermoed dat je het lang moet gebruiken wil je enig effect zien. Bij mijn paard was in de korte periode van gebruik totaal geen effect te bespeuren. Wel een wat legere portomonee :)

Met mijn dames gaat het inmiddels een stuk beter - ik sta versteld hoe snel die homeopatische middelen van Taconis ( voorgeschreven door onze DA) effect hebben, in combinatie met Priores, Vitamine/mineralen supplement en MSM Zwavel. Pauli loopt al weer bijna zuiver, het Friesje heeft haar heksentemperament weer terug.. ( Je kunt je natuurlijk afvragen of het alleen de homeopatische middelen zijn, maar in combinatie met de verdere ondersteuning werkt het als een trein!)
Nog een dagje of wat aanzien en dan gaat Pauli aan de longeerlijn ( alleen stappen hoor!) om de beweging te stimuleren. Ik wil nog wel de verdachte ruggenwervels laten nakijken door de chiropractor.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 19:56

Pepermuntje mag 1x in de week op de wei zon half uurtje max. Dat gaat gelukkig erg goed. Het komt meestal in een keer op zetten.

Ik merk ook dat het 's ochtends erger is dan in de loop van de middag. Het lijkt wel dat als hij beweegt dat het minder gevoelig wordt maar dat is niet en HB-achtig toch?

En na het bekappen loopt hij ook altijd moeilijk. Maar zn hoefjes zijn nu wel warm... naja zn voorhoefjes zijn warm en achter is te koud.

Zou het kunnen dat hij eerder last heeft omdat hij slechtebeenhouding heeft en artrose? Ga opzoeken over cushing.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:24

Aangezien de info over geschikt krachtvoer bij hoefbevangen paarden op pagina 1 alweer 3 jaar oud is en dit topic meer dan 300 pagina's lang....
Mijn paard krijgt nu alleen graszaadhooi en een KNZ mineralenliksteen. Ik ben bang dat dat op den duur veel te eenzijdig is. Wat kan ik hem er nu veilig bijgeven waarmee hij ook voldoende vitamines binnenkrijgt? Hij moet nieuwe hoeven "bakken", is zijn wintervacht aan het breien en daar is goede voeding belangrijk bij. Hij is inmiddels goed afgevallen, krijgt nu ook een beetje (behoorlijk droge) voordroog bij (ong. 25% van zijn rantsoen). De winter is in aantocht en wil dat hij voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.
Heb gelezen over Safe&Sound, daar zit Biotine in (over het effect daarvan zijn de broertjes van Nassau toch weer kritisch zijn las ik op hun site). Of de aangepaste Nature's best van Pavo (schijnt sinds januari dit jaar van samenstelling te zijn veranderd). Dan is er nog Marstall Vito. De DA kwam nog aan met het merk SanEqui en hier de versie SanEqui Colon. Vind daar weinig ervaringen over.
Wat kan ik nu het beste doen? Graag jullie tips/ervaringen!

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:29

Ik zag dit topic staan, en heb dus eigenlijk een vraag.
Kan het zijn dat een pony naar 2e keer hoefbevangenheid niet meer fatsoenlijk lopen kan?
Daar waarschuwen veel mensen een vriendin van mij voor, die een shet×welsh heeft.
Maar volgens mij verschilt dat toch per pony?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:47

Ik denk dat je er inderdaad goed aan doet om dit thema goed in de gaten te houden! Hier een 'ervaringsdeskundige' die goed bedoeld toch in de valkuil is gevallen: mijn paarden hebben bijna een jaar op dieet gestaan ( heel oud hooi, beperkt weidegang enz.) en uiteindelijk is toch wel gebleken dat met het langdurig voortzetten van een dieet de weerstand van het paard achteruit kachelt.
Nu zal beslissen over voeding ook afhangen van bloedonderzoek - als je paard IR bevonden is, zul je zeker moeten oppassen voor te veel suikers (koolhydraten).

Ik heb in mijn geval gekozen voor Senior Priores van Subli en vul dat aan met Subli's Fokkerijmineralen+vitamines. Een nadeel van Priores vind ik dat het 4-6 uur moet weken ( ivm de bietenpulp die erin zit) en da's niet zo handig als je je paard niet bij huis hebt. En zelfs dan: ik vergat al een keer om het spulletje klaar te maken met als gevolg dat ik een oplossing moest vinden om de paarden toch hun hapje te geven. Ik denk dat ik zal overgaan op Kwikbeet van Dodson & Horrell - dat hoeft maar 10 minuten te weken en ook dat kan ik naar believen aanvullen met de nodige spulletjes. Op zich bevat bietenpulp bijna niks maar het is een prima vezelmateriaal dat de darmen goed doet en gezonde darmflora bevordert. Dat is al een goede zaak voor HB paarden.

Biotine is nog immer een groot vraagteken - de meerderheid van de artsen zegt dat het nauwelijks iets toevoegt. Ik deel die mening eigenlijk wel. Als je je paard op een voldoende voedingsstoffenniveau houdt, zorgt het lichaam zelf wel voor voldoende hoefaanwas.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 12:55

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 16:44

Paars: om voldoende vitaminen en mineralen uit krachtvoer te halen moet je toch wel flinke hoeveelheden geven. Meestal zit het advies rond de 2 kilo per dag.
Makkelijker is dan om een volledig supplement te geven. Daarnaast kun je dan nog wel een bodempje lekkers geven.
Mijn hoefbevangen/IR paard Indiana krijgt Formula4Feet, speciaal gemaakt voor dit type paarden en geadviseerd en gecontroleerd door de Laminitis Trust in Engeland. Dit is een compleet supplement.
Hiernaast krijgt ze 2x per dag een kwart schep Marstal Vito.

Inney: je hebt gelijk hoor, het is heel verschillend per paard/pony.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:23

Die laminitis trust, wat is dat eigenlijk? Is dat meer dan alleen de mening van mr. Eustace? Dat boek komt uit 1992....is F4F al zo'n oud product (in de zin van: lang bestaand)?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:26

fancylover schreef:
fancylover schreef:

Ik heb het ook een tijdje gebruikt (ook een emmer). Grietje haar hoeven zagen er daarna goed uit, maar of dit nou specifiek komt door de fortissimo is maar de vraag. Ik denk dat je het een langere tijd moet gebruiken voordat je verschil ziet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 22:00

De Sanequi colon voer ik nu een half jaartje. Bevalt prima, in elk geval, geen bevangenheid meer gehad, paard ziet er prima uit, geen vet, wel spieren, mooie vacht. Ik geef 500gram per dag, plus 50gram pavo vital vitamine. Mijn paard had een gestoorde darmwerking, denk ik, normale mest, maar ongelofelijk veel gas, is over sinds ze die Sanequi krijgt. Verder krijgen ze hier afgemeten zeer droge voordroog en twee à drie uur weidegang, op zeer schrale weide.

P.s. d.a. zal het wel aanprijzen, want zij verkopen het, maar degene die het ontwikkeld heeft is zeer deskundig. (Anneke Hallebeek)

paars schreef:
De DA kwam nog aan met het merk SanEqui en hier de versie SanEqui Colon. Vind daar weinig ervaringen over.
Wat kan ik nu het beste doen? Graag jullie tips/ervaringen!