[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Manadeluca

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:40

Ik geef magnesium bij, en je voelt aan de manenkam dat het zachter wordt, niet meer zo hard/opgezet.
Van 28/6 krijgt hij magnesium bij en staat hij op hooi, tot nu toe geen pulsatie meer. Ik meng de magnesiumchelaat met koffielepel kurkuma en een beetje zwarte peper. Dit onder twee handjes pre-active (Equifyt). Tot nu toe gaat het goed, hopelijk blijft dit zo, ik probeer dagelijks een wandeling aan de hand te maken, hij stapt goed door maar op sommige ondergronden (kiezel, ongelijke ondergronden) blijft hij erg gevoelig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:22

Ben je het tegelijk gaan voeren?
Ik heb net gekeken, en ik zag dat curcuma onderzocht is op ontstekingsremmend effect, vergeleken met buut en een placebo.
Daarin is duidelijk geworden dat curcuma echt wat doet.
Magnesium kreeg hij al, 3 gram maar dat zal wel weinig zijn bij hb.
Het zwarte peper verhaal schijnt bij paarden niet op te gaan, ze hebben schijnt olie nodig om het op te nemen.
Paarden schijnen niet goed tegen peper te kunnen.
Staat jou beest op de wei?

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 17:43

Mijn paard staat op een eerder schrale weide, waar niet volop gras staat, hij heeft beschikking over hooi.
Hij krijgt 25 gram magnesium per dag. Ik heb de indruk dat hij de kurkuma met magnesium lekkerder vindt dan dat hij enkel de magnesium kreeg.

Dan moet je echt een pasta maken van de kurkuma, olie en peper?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 18:11

Paarden schijnen niet goed tegen zwarte peper te kunnen las ik.
Olie erbij zou wel nodig zijn dus dat geef ik wel, gooi de curcuma en olie door een bekertje seniores priores.
Verder krijgt hij alleen metazoa en vitalbix en daar eet hij het uiteraard niet mee op.
Het is ook geen makkelijke eter, fiberforce krijg ik er ook niet in bijvoorbeeld.
Ik voel me wel even vreselijk poedersuiker, echt ik zie tig moddervette paarden hier op royaal voordroog en mijn pony met hooi en metazoa wordt bevangen.
Er staan er zelfs best wat 24/7, waar flinke dikkerts bij zitten zeg gerust moddervet.
Niemand had het ook verwacht dat hij bevangen zou zijn.
Kan wel huilen even, ik ben zo moe van het zorgen en het nadenken hoe ik hem het beste kan helpen..

En nu is postnl ook nog zo traag als dikke stront, ze zouden tussen 3 en 5 zijn greenguard graaskorf bezorgen maar nu zijn ze er nog niet. -O-
Leuk is dat, rekening houden met dat de bezorger geen geld krijgt als het pakket niet afgeleverd wordt, en dan klopt de levertijd niet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 23:04

Mijn pony vind de curcuma erg lekker, en hij is een zeikerd met eten.

Nou net terug van de avondronde..
Ik zag mijn boefje weer, glimmende oogjes en met clickeren en wandelen in de bak kwamen er een paar soepele drafjes uit, en zelfs een paar jolige galopsprongen.
Ik heb er wel echt veel werk aan nu..
Normaal alleen binnenzetten en hooinet vullen, nu voor mij flink meer.
Hij staat in een paddock zonder waterslang, de resten hooi en de mest moet er dagelijks uit.
Zijn hooi weeg ik af en trek ik uit elkaar en mix ik met stro, rotwerk.
Dan 1 deel in een hooinet voor de paddock, en de overige 2 delen gaan in zijn 2 slowfeeders op stal.
Hij heeft nu 2 slowfeeders, en ik hoop door het zo te doen met stro erbij dat hij zo 24/7 wat te doen heeft en toch afvalt.
Met 1 slowfeeder redt ik nu de 24 uur niet, dan moet er nu hij bevangen is teveel hooi in zijn slowfeeder.
Ik kan straks niet bezig blijven met 2x daags hooi voeren dus ik hoop dat dit werkt.
Plus zijn beste vriendje mag mee op de paddock, maar deze is 32 en moet dus genoeg gras binnen krijgen, anders moet hij opnieuw opgebouwd worden straks.
Het is een manegepony, dus hij moet met de rest mee kunnen qua ritme straks.
Ik zet hem dus s'middags op de wei bij de rest en haal m s'avonds als ik met mijn pony kom wandelen weer binnen.
Dan meetellend dat ik 2x daags een half uur met mijn pony wandel en clicker, en daarna zijn hoeven koel is het best veel werk.

Dit alles zou geen punt moeten zijn, maar ik ben chronisch ziek en mijn lichaam begint het aardig op te geven nu.
Gelukkig is stal morgen vroeg dicht, dan ga ik maar 1x zodat ik bij kan tanken.
Anders ben ik denk ik over uiterlijk 2 dagen niet meer in staat iets te doen.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 06:43

Kurkuma ? Gewoon de poeder wat wij ook eten ?
Ga ik dat ook geven door haar marstall vito als dat ontstekings remmend werkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 08:20

@moonfish: stond je paard alleen op hooi en is die te dik en bevangen? Dan is het misschien een idee om je hooi te laten analyseren?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 08:33

Moonfish, ik zou het wandelen/beweging geven in deze acute fase even laten. De hoeven hebben rust nodig.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:19

Die van mij heeft nog al een loop/snot neus vandaag..
Hoe kom ik hiervan af? En had ik dan toch beter met de regen/onweerbuien terwijl het 20 graden was een deken (0g) op moeten doen...?
Iemand goede tips?

Verder gaat het wel heel goed, gister gaf ze zelf aan op de terugweg van de poetsplaats naar haar longeercirckel/paddock de bak in te willen, oké prima, en daar ging ze zowaar uit zichzelf buigen toen wij even bukte naar haar hoeven toe, draven toen we harder liepen, en toen perongeluk het touw wat omhoog zwaaide dacht ze dat wij misschien wel het trucje steigeren bedoelde, dus dat was een mini hups die ze gaf. Mevrouw had blijkbaar oprecht weer zin in mentaal en fysiek werk. Maarja dat doen we nog wel even rustig aan, eerst rustig meer wandelen als ze het aangeeft daar aan toe te zijn en dan weer verder kijken. Mevr gaat beter en denkt meteen weer ok ben de oude we gaan verder waar we gebleven zijn :+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:31

Weetstand bij mijn merrie is ruk ( gaf ik al eerder aan).. snotneus ( niet constant) slappere mest..en nu dan weer die 2 benige kreupelheid.. weet ook niet of ik die kreupelheid los vd hb moet zien..snap er helemaal niks meer van!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:41

Wat een vervelende situatie pol1! Die van mij duikelde ook van bevangenheid naar kreupel op twee benen, naar hoefzweer en naar gat in de zool.
Het waren ook als baasje zes maanden af zien met zo'n nasleep :(
En elke keer niet van te voren weten of hij weer bevangen is of dat het toch iets anders is. Super vervelend.

Qua snotneuzen, ik weet het niet. Mijn paard staat onder eczeemdeken en met een hele dag regen komt er een regenliner onder. Maar dat is meer omdat ze zichzelf met een doorweekte eczeemdeken niet warm kunnen houden.
Kan je eventueel wisselen? Dat je voor de regen een deken op doet en die daarna gelijk af doet? Dan bedoel ik niet een enkele bui. Dan kan je dan ook gelijk voelen of het te warm of te koud is geweest en weet je beter wat je de volgende keer kan doen.

Ik heb wel het advies gekregen om de vitaminebrok te verhogen. Normaliter zou 50 of 60 gram per 100kg voldoende zijn, nu geef ik 80 gram van vitalbix.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 09:46

Ja ze staat op 2 minuten lopen van mijn huis dus dat is opzich een optie..!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 12:18

Meert schreef:
Moonfish, ik zou het wandelen/beweging geven in deze acute fase even laten. De hoeven hebben rust nodig.

Hij is niet acuut bevangen als in niet meer lopen, hij heeft zeker op het zachte nooit slecht gestapt bijvoorbeeld. :)
Hij heeft ook niet constant pijnstilling nodig gehad, alleen af en toe.
Die galopsprong was ook onverwacht dat ik dacht: ok..
Ofwel hij moet nu gewoon aan een touwtje zodat hij gewoon blijft stappen.
Het stappen doet hem qua lopen ook wel heel goed, je ziet per keer stappen dat hij op het harde beter gaat lopen, beweging is imo cruciaal in dit geval.
Hij staat gelukkig ook naast de binnenbak, dus we hoeven niet veel over harde ondergrond om daar te komen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:05

Heel random maar moet ik toch even kwijt:
Hoe gaan jullie om met het negativiteit van andere mensen mbt hun mening over je hb pony..
Want ik hoorde nu ook weer via via dat een vriendin heeft gezegd dat ik haar had in moeten laten slapen want het is zielig bla bla bla. (Nog voordat ze eindelijk iets beter ging lopen, of te wel toen ze echt slecht liep en wij alles er aan deden om haar beter te maken die maanden)

Terwijl ze niet eens in het zelfde schuitje zitten, uberhaupt snappen hoe de ziekte werkt, en weten hoeveel ik er voor over heb om haar gelukkig te zien en alle opties aan pak en probeer maar realistisch probeer te blijven.

Altijd vervelend aardig in je gezicht maar vervolgens wel tegen jan en alleman een mening hebben over wat ik gedaan zou moeten hebben :roll: >;)
(Ondanks dat respecteer ik die mening maar kan het nooit zo waarderen op deze manier en is het nog steeds gezellig op stal.)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:13

Daar zal je zelf mee leren om moeten gaan, want het gebeurd toch wel.
Ik vermijd het inmiddels om veel te delen met mensen. Ik heb een hekel aan het geroddel, dus blijf ik er maar ver uit de buurt en beperk ik me tot licht sociaal contact.
Laat maar lekker praten, beste stuurlui staan altijd aan wal.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 13:57

moonfish13 schreef:
Meert schreef:

Hij is niet acuut bevangen als in niet meer lopen, hij heeft zeker op het zachte nooit slecht gestapt bijvoorbeeld. :)
Hij heeft ook niet constant pijnstilling nodig gehad, alleen af en toe.
Die galopsprong was ook onverwacht dat ik dacht: ok..
Ofwel hij moet nu gewoon aan een touwtje zodat hij gewoon blijft stappen.
Het stappen doet hem qua lopen ook wel heel goed, je ziet per keer stappen dat hij op het harde beter gaat lopen, beweging is imo cruciaal in dit geval.
Hij staat gelukkig ook naast de binnenbak, dus we hoeven niet veel over harde ondergrond om daar te komen.

Hier staat een goed overzicht waar je op moet letten voordat je een paard met HB weer beweging gaat geven:
https://www.ecirhorse.org/DDT+E-exercise.php
Beweging kan heel erg funest zijn tijdens HB. Je kan ze beter eerder wat te lang rust geven dan te kort.

Pol1, is er bij je merrie gekeken of er mogelijk abcessen in de hoeven zitten? Dat wil nog weleens voorkomen na HB.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:38

Even een vraagje tussendoor....hoeveel kg hooi geven jullie aan een pony die (gevoelig voor) hoefbevangen is?
En weken jullie het hooi?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:54

[quote="Jotoma"]Wat een vervelende situatie pol1! Die van mij duikelde ook van bevangenheid naar kreupel op twee benen, naar hoefzweer en naar gat in de zool.
Het waren ook als baasje zes maanden af zien met zo'n nasleep :(
En elke keer niet van te voren weten of hij weer bevangen is of dat het toch iets anders is. Super vervelend.

Dit dus!!
Maak me ook zo'n zorgen..enige wat je leest op internet wat betreft 2 benige kreupelheid is hb of hko.. voor dat laatste ben ik nog banger!!
Als ze nu weer rad wil lopen hou ik het komende maanden op onbelast stappen..op advies vd DA moest ik gaan laten bewegen! Heel voorzichtig aan gedaan!
Maar goed nu dachten ze niet aan hb..maar waar moet ik wel aan denken dan??

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 15:57

Meert schreef:
moonfish13 schreef:

Hier staat een goed overzicht waar je op moet letten voordat je een paard met HB weer beweging gaat geven:
https://www.ecirhorse.org/DDT+E-exercise.php
Beweging kan heel erg funest zijn tijdens HB. Je kan ze beter eerder wat te lang rust geven dan te kort.

Pol1, is er bij je merrie gekeken of er mogelijk abcessen in de hoeven zitten? Dat wil nog weleens voorkomen na HB.

Ze hebben de hoeven afgetikt geen reactie!
Of zie je dat op een foto?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:12

Hier niets anders dan begrip en medeleven van mensen.. nooit nare opmerkingen. Misschien omdat ik zelf ook vind dat zolang het paardwaardig is, onze merrie de tijd krijgt. Wanneer het niet meer eerlijk en uitzichtloos is dan is het ook einde verhaal. Zo heb ik dat ook met smid en dierenarts gecommuniceerd. Ik heb de paarden aan huis dus dat zal ook schelen, alhoewel mijn ruin altijd op een hele fijne roddelvrije stal heeft gestaan voor hij bij ons kwam wonen. Nuchtere boeren hier in het oost'n!

Hier zet de stijgende lijn zich voort, langzaam maar zeker krabbelt Viola uit het dal. :)

Pol1, echt lastig inderdaad zeg.. hoefzweer door de gevoelige zolen? Viola had wel toen ze uit de acute fase was allemaal 'blauwe plekken' in haar zolen, die moeten er ook uitgroeien. Inmiddels zijn ze eruit maar kan me voorstellen dat zoiets bij sommige paarden zich ontwikkelt als zweer?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 16:52

Babyyentje schreef:
Kurkuma ? Gewoon de poeder wat wij ook eten ?
Ga ik dat ook geven door haar marstall vito als dat ontstekings remmend werkt

Ja. :j

Qua stalgenoten en inslapen..
Hier op stal was vorig jaar een paard zwaar bevangen, en iedereen vond hier ook dat ze haar moest laten gaan, inmiddels is het paard weer fit en wordt gereden.
Mijn pony heeft op een paar keer na geen pijnstilling gehad en liep nog redelijk.
Op eieren op het harde, op het zachte liep hij wat stijf maar thats it.
En zelfs hierbij kon men het niet aanzien, alhoewel het inslapen hier nooit geopperd is gelukkig, maar men vind het al gauw heel zielig.
En dat vind ik hier al heel lastig, al die blikken als ik langsliep met hem naar de paddock vond ik echt heel naar.

Goed linkje Meert.
Er staan veel dingen waar ik strak op let, onder andere het stukje comfortabel en volledig ontspannen lopen.
Hij heeft ook nooit tegen zijn wil in hoeven lopen uiteraard, en inderdaad zonder pijnstillers, langelijnen wordt ook genoemd.
Fijn te lezen dat dat niet stom bedacht was.
Vandaag trof ik een pony die zich erg goed voelt, hij is het stappen zat en morgen gaan we voorzichtig langelijnen.
Hij loopt op het harde ook echt goed, wat kort maar ik ben zeer tevreden met het resultaat in 5 dagen.

Iemand vroeg hooi..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 08-07-17 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:11

Mijn smid adviseerde ook wandelen ivm doorbloeding hoeven. Maar alleen als paard aangeeft dat t kan en op tempo van je paard.
Ik heb t geprobeerd, maar bij kij kon t niet. Met hoefschoenen werd t nog erger. Prima, dan helemaal op rust.

Moet zeggen dat mijn laatste redmiddel de osteopaat is geweest. Die lijkt precies goed getimed te zijn gekomen. Heel voorzichtig durf ik te denken dat we nu echt de goeie kant op gaan.
Ben nu langzaamaan onbelast aan t longeren en stuur deze week weer filmpje naar osteo om te kijken of ze het met me eens is dat hij weer goed loopt. LA blijft nu echt nog de lastigste kant en ook nu ga ik continu op tempo dat mijn paard aangeeft dat t kan.

@lailydaily: mijn da adviseerde onbeperkt hooi. Met het hooi wat ik hiervoor had kon dat niet en kreeg hij t gewogen in slowfeeders. Dan kreeg hij 10-12 kilo. Nu super goed hooi en hier kan hij onbeperkt van eten. Inmiddels doet hij zelf twee dagen met een baaltje en zit hij op t zelfde aan kilo's

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:23

Jotoma, mij is ook gezegd dat bewegen goed is mits ze dat willen, door 2 verschillende dierenartsen, eigenlijk zelfs 3 die van gister dacht er hetzelfde over.
In overleg met de dierenarts s'morgens de paddock, en middag en avond wandel ik een half uur op zachte bodem.
In het begin uiteraard minder, maar je zag hem van de wandelbeurten echt ontzettend opknappen.
Echt dat ik s'middags gestapt had, en hem bij de volgende wandeling die dag stukken beter vond gaan.
Ik denk dat de beweging het herstel bij mijn pony ontzettend versneld heeft, ik haalde hem net nagenoeg zuiver uit stal.
Nu is het geen doodloper, dat scheelt wel, hij geeft heel goed aan wat wel en niet lukt en zo is hij normaal ook.
Niet goed is gewoon niet meewerken, en dan neem ik dat serieus want dan is er wat.
Soms heeft hij gewoon een spiertje fout zitten, maar ik vind het erg fijn dat hij het zo goed aangeeft.

Hoeveel weegt je paard Jotoma?
Ik geef mijn pony van 300 kg nu strikt 4.5 kg hooi per dag.
Dat is niet genoeg om 24 uur van te eten in zijn slowfeeder dus ik verdeel het over 2 slowfeeders waar dan half hooi half stro in zit.
Ik weet nog niet wat ik straks doe als hij echt weer goed is, dat hangt er van af of hoe hij afvalt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:44

Mijn paard weegt normaliter 500 kilo, maar was nu veel te mager (eigen schuld, mijn paard word normaal dik van lucht dus dat weeg ik af, weegschaal was kapot). Daarom dat ik 2% aanhoudt en daarbij nog rekening houdt met dat hooi voor 80% uit droge stof bestaat. Het mag dus in jous geval ook wel iets meer zijn dan die 4,5 kilo.
Mijn paard hebben we eerst ook dmv stro overgezet op onbeperkt. Dus er was altijd stro en dan hooinetten 4x per dag erbij.
Toen we dat met hooi gingen doen was t binnen 24 uur in de juiste regelmaat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-17 17:50

Ik hoop dat ik hem straks op 5.5 kg hooi mooi op gewicht kan houden.
Met gras minder uiteraard.
Hij eet zich ook aan hooi niet dood, als ik onbeperkt zou geven, dat kon eerder eet hij niet meer als ca 6.5 kilo.
En dat was zonder gras uiteraard.

Het object, nu een beste ruwvoerbuik ook.
Afbeelding