[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:08

capopjekop schreef:
Zal maarten er eens na vragen. Mijn eigen dierenarts ziet er niet zoveel kwaad in, hij vindt haar er nu goed uitzien en ze mag niet dunner worden. Volgens hem had het ook wel met het graszaadhooi te maken, dat is vrij groot qua volume, het valt me trouwens ook op dat de hangbuik s ochtends een stuk minder is dan overdag. Maar ben benieuwd wat ze er in de kliniek van zeggen. De uitslag van Ambers bloed krijg ik vrijdag als het goed is.

Bij cushing is de buik als je ervoor staat vaak klokvormig. Een mager paard op ruim ruwvoer (graszaad) zien mensen niet zo vaak. Het lijkt dan al snel buiten proportie. Maar er zit natuurlijk veel vulling in die buik, als voedt het weinig. Vash heeft het ook, wel iets minder moet ik zeggen, maar het is sowieso lastig vergelijken omdat ze totaal andere bouw hebben; jouw shet en Vash de reus ;-) .

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:05

@Vivalavida, misschien eens een idee, om een osteopaat te laten komen? Er was voor mijn paard ook geen directe aanwijzing, qua voer een trainen.Het suikergehalte kon net nog iets lager, maar dat was minimaal (1 KG basis KV per dag, en 3 uur op het land voor een KWPN-er).

De osteopaat vond een afwijkende blinde darm werking, bij ons, wat veel in de war bracht qua voedselopname.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:09

vivalavida...wat rot!
Gaat het om je haflinger?Die is wel wat aan de stevige kant,misschien dat hij daardoor bevangen is geraakt?
De beruchte druppel die de emmer doet overlopen?
Sterkte er maar mee!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:20

Even (weer!) een egopostje van mij: op de rand van de verhuizing (1 juli a.s.) heeft onze poown besloten om weer rad te zijn en kan hij toch mee. Ik had eigenlijk de verhuizing als 'deadline' (leuke woordspeling) of hij nog mee ging of dat we toch afscheid van hem gingen nemen. Zoals het er nu uit ziet kan hij lekker bij de boerderie wonen en kan ik hem nog veel beter in de gaten houden dan op de pensionstal waar de paardjes nu staan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:32

@embe; ze doen het erom; als je denkt dat het niet meer gaat, zijn ze er in ene weer. Het blijft me verbazen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:56

Vivalavida: heel naar, vooral als je 't allemaal al eens meegmaakt hebt, maar ik denk, wat hierboven gezegd wordt, dat haf idd een stukkie af moet vallen.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:07

@paars het viel nog mee, maar wel zodanig dat ik er iets aan moet doen. Dus dat doen we doen maar.

@ Embe & Janouk: Ja raar is dat he;) Dat is de reden waarom ik ook niet opgeef, ik kan het gewoon niet. Pas als ik weet dat het echt niet meer gaat. Wat dat aangaat was dit echt het meest ellendige jaar wat ik ooit met een paard heb gehad. Steedshoefbevangen en de daaropvolgende verschrikkelijke hoge zweren die de hele hoef verwoesten. En of het echt volledig goed gaat komen vraag ik me af. Maar ik hou hem zolang hij een leuk leven kan hebben, daarom ben ik nu ook bezig met een stal en land voor mijzelf. Zo heeft hij altijd een huis en kan ik het zelf regelen. Ook als ik er paard bij neem (buiten shet dan) kan ik dit doen zonder dat ik mij schuldig of rot hoef te voelen.
Een ding weet ik wel, dat als hij van mensen op stal e.d. was geweest, dan was hij vorig jaar december al opgeruimd, dat hebben ze me zelf vertelt. Dat ze niet begrijpen dat ik hier zoveel tijd, geld en energie insteek terwijl ik niet weet hoe de toekomst zal zijn. Gelukkig maar dat hij van mij is, hij is een hele blije jongen die geniet van een hoop dingen en die iedere maand beter gaat lopen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 10:27

Hier ook zo, had ook het besluit genomen, tot afscheid, maar gaf haar nog 1 kans, omdat ze zelf moedig bleef. Maar wel met de gedachte; alles of niets. En verdraaid, ze loopt weer onder het zadel, na 3 jaar puzzelen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:30

Nou ja, onder het zadel loopt ie nog niet... en de spat is niet helemaal weg maar hij wil weer draven in de longeerbaan en ook spelen tijdens het longeren. Dat wilde hij allemaal niet meer. Hij draaft nu 10 minuten per dag (naast stapwerk) en dat had ik als 'minimum' eis om verder te kunnen ivm het op de loer liggen van HB. Verder is het eigenlijk een hittepetit race-eend en is het heel raar als hij dan helemaal niets meer wil. En dat lag dan weer niet aan de HB maar aan de spat. Al met al met osteopathie en homeopathie is hij flink opgeknapt (hij is er nog niet helemaal maar hij hoeft niet meer echt in training)... was voor hem wel de laatste kans.

@Vivalavida: heb even in jouw profiel gespiekt en denk dat je hafje idd ook wat kilo's kwijt moet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 17:46

Mijn haf heeft een maand stilgestaan door het hoesten dus ja dat klopt wel... ze vonden het daar trouwens wel meevallen! ikke niet :P maar ik trainde haar elke dag (reining dus veel galop) en ze kwam heel gelimiteerd op de weide dus eerder zag ze er strak uit! ik ben best wel anti-dik eigenlijk juist :+ tot ze stil kwam te staan, meerdere keren achter elkaar, elke keer dat hoesten... en dan dat dikke er proberen af te krijgen, en schipperen tussen mn QH die aan moest komen en mn haf die af moest vallen... pffffffffffff.

Maargoed het ligt dus niet aan de suikers nu, maar aan dat ze haar hoeven verkeerd neerzet. daardoor kreeg ze een klap in de hoef, waardoor kneuzingen zijn ontstaan, waardoor de hoefwand geirriteerd is geraakt en daardoor is ze dus weer bevangen. Nu gaat ze helemaal van de wei af, omdat ze nog een maand stil moet staan en anders word ze wél bevangen door de suikers.....

janouk schreef:
@vivalavida
Jemig, dat is balen dat Viva nu ook bevangen is. :(:) Kan je hoefsmid snel komen om de tenen te ontlasten?

Ja zaterdag komt hij...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:43

VivaLaVida schreef:
Mijn haf heeft een maand stilgestaan door het hoesten dus ja dat klopt wel... ze vonden het daar trouwens wel meevallen! ikke niet :P maar ik trainde haar elke dag (reining dus veel galop) en ze kwam heel gelimiteerd op de weide dus eerder zag ze er strak uit! ik ben best wel anti-dik eigenlijk juist :+ tot ze stil kwam te staan, meerdere keren achter elkaar, elke keer dat hoesten... en dan dat dikke er proberen af te krijgen, en schipperen tussen mn QH die aan moest komen en mn haf die af moest vallen... pffffffffffff.

Maargoed het ligt dus niet aan de suikers nu, maar aan dat ze haar hoeven verkeerd neerzet. daardoor kreeg ze een klap in de hoef, waardoor kneuzingen zijn ontstaan, waardoor de hoefwand geirriteerd is geraakt en daardoor is ze dus weer bevangen. Nu gaat ze helemaal van de wei af, omdat ze nog een maand stil moet staan en anders word ze wél bevangen door de suikers.....

janouk schreef:
@vivalavida
Jemig, dat is balen dat Viva nu ook bevangen is. :(:) Kan je hoefsmid snel komen om de tenen te ontlasten?

Ja zaterdag komt hij...

Ja sorry, ik vind je haf ook veel te dik en je QH zou ook ietsje minder mogen. Maar begrijp me goed: niets is moeilijker dan paarden bij elkaar waarbij de ene wat meer mag eten dan de andere! Als de bevangenheid haar oorzaak vindt in een bewegingsafwijking(maar waardoor ontstaat dat??), dan zou je smid daar toch iets aan moeten kunnen doen? Ik zou zeggen, idd, van de wei af en het 'strafkamp' in. Ik denk toch dat haar omvang (en dus stofwisseling) wellicht mede aan oorzaak is. Als ik zie wat die van mij in 6 weken is afgevallen....dan kan je veel bereiken met aangepast voerbeleid. Balen voor je hoor! En vooral de wetenschap dat je, al opbouwend, steeds weer de mist in kan gaan. Wat kan wel en wat kan niet? Het blijft moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:06

Waarom sorry? je bedoelt het niet aanvallend denk ik? en ik zei zelf al in mijn vorige post dat ik haar OOK te dik vind. Ze moest dus een maand stilstaan (en daarvoor ook elke keer een week enz) door het hoesten. Elke keer fenegriek erin, hielp niet, dus toen ventipulmin. Had haar al steeds korter op de wei, een handje brok.. op de wei bij ons staat bijna niks meer, al helemaal niet met de droogte. Dus ik dacht die zal wel gaan afvallen nu, en al helemaal als ik haar weer kan gaan trainen, dan vliegt het eraf. En toen was ze ineens hoefbevangen. Het gaat zo snel...

Ze is al van de wei af.. Wat mijn Qh betreft zijn we het wel oneens. Die word heel snel mager en valt van een paar zware trainingen heel erg af. ben blij dat die nou eindelijk op gewicht is.. Vind wel dat ze niet dikker moet worden, maar minder hoeft van mij niet (al gaat dat steeds vanzelf)
Het is waarschijnlijk ontstaan doordat Vief een iets afwijkende stand heeft...(en de vetzucht zal ook niet mee hebben geholpen maar dat zou niet de grootste oorzaak zijn volgens de DA) Mn smid gaat er nu ijzers onder leggen met zolen, waardoor ze meer zal afrollen..
Dat ik een tijdje terug over het asfalt heb gedraafd met haar zou de druppel geweest kunnen zijn volgens de DA.

vief stond net bij de draad (naar de wei) en was enorm chagarijnig.... volgens de staleigenaren heeft ze de hele tijd staan hinniken. heb sier ook nog maar in de paddock gehouden, morgen gaat sier de wei in en vief in de paddock....

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:45

Is lastig hè? Ik heb hier ook 1 dikke en 1 dunne, hoewel hier de dunne steeds bevangen wordt. Denk ook aan de hoeveelheid hooi die je voert, 1.5kg per 100kg lichaamsgewicht voor een paard dat al normaal op gewicht is. Een slowfeeder of fijnmazig hooinet is wel fijn, als ze niet de wei op mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 20:48

Ja zon hooi net moet ik even halen nog.. heb alleen met grotere mazen maar ben als de dood dat ze hem naar beneden trekken en erin blijven haken oid. Die van mij zijn echt draken hoor.. echt niet normaal wat die met zn 2en slopen!! word nog wat de komende weken........ :=

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 21:44

PKC heeft fijne hooitassen, kunnen ze niet in blijven haken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 09:18

Paarden gezocht voor onderzoek hoefbevangenheid
16/06/2011 15:42
De Faculteitskliniek voor Paarden in Utrecht is voor een onderzoek op zoek naar hoefbevangen paarden en pony’s. Het doel van het onderzoek is om met behulp van EMG (ElektroMyoGrafie) vast te stellen of er sprake is van verhoogde spierspanning van de diepe buigspier.
Voor het onderzoek wordt gezocht naar hoefbevangen paarden en pony’s waarbij het mogelijk is om een EMG meting van de diepe buigspier (bovenbeen) uit te voeren. Hiervoor hoeft de paardeneigenaar niet te betalen. Het paard kan hiervoor voor een korte periode opgenomen worden op de Faculteitskliniek, maar de meting kan ook aan huis worden uitgevoerd. De onderzoekers hopen dat dit onderzoek uiteindelijk bijdraagt aan een betere therapie voor deze ziekte.

Neem voor meer informatie over deelname aan het onderzoek contact op met Drs. Lotte C. Hardeman en Drs. Kiki C. Mijs via L.C.Hardeman@uu.nl of bel 06-47030803 .

Bron: Horses.nl

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:25

Ik heb gemaild! :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:28

Ik ook maar ze kunnen alleen acute gevallen gebruiken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:35

Goed dat ze daar onderzoek naar doen. Gelukkig geen acuut geval hier, al had ik het wel interessant gevonden om mee te doen.

Nou het lijkt erop dat ik eindelijk voor een enigszins redelijk bedrag graszaadhooi heb kunnen bestellen. Heb alleen iets te veel, dus mochten er nog mensen uit de buurt van Nijmegen een of meer grote balen kunnen gebruiken dan laat maar weten. En anders heb ik voor de komende 2 jaar genoeg hooi :')

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:43

Fijn dat je hooi hebt! Kan je zo'n voorraad binnen kwijt? Bij ons denk de SH erover om de grote graszaadhooi balen te laten inpakken. Dan kan hij meer tegelijk aanschaffen, wat goedkoper is. Dus hopen op een mooie laatste week juli/eerste week augustus... Dat het goed droog geoogst kan en in de balen. Wij hebben. U genoeg tot eind augustus zo'n beetje. Wel duur hoor, jemig. Er moest 50% bovenop...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:27

*\o/* Nado heeft zijn turbodraf weer terug :#
(hij kwam net superhard dravend het weidepad af)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:20

We moeten deze week even flink ruimen, dan kan ik het wel kwijt. Heb al een aantal geïnteresseerden die een paar balen willen over kopen. 2 jaar oud hooi voeren is ook weer zoiets.

Goed nieuws Nado :D

Amber is hier weer een keer over het hek heen gesprongen, geen idee hoelang ze er heeft gelopen. Nu dus s&s flink geminderd, wat extra yeasacc en geen weidehooi, maar alleen graszaadhooi. Morgen even aan de longe knopen en dan hopen dat ze geen optater krijgt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:37

Dat is goed nieuws Nado!
Over hooiopslag: vind ik lastig, ik houd het hier niet goed, niet in het kleine kapschuurtje en ook niet onder het een afdak met kierende wanden. Er is hier haast geen wind, we zittten in het bos, in een soort dalletje. Daarom moet ik meestal kuil/voordroog voeren. Is wel jammer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:41

Ik heb mijn gewone hooi gewoon in een stal liggen, heb 3 stallen, en 2 gebruik ik voor de pony's. Het ligt op pallets en dat blijft gewoon goed, maar het ligt daar ook geen jaren. Het andere hooi heb ik in een grote loods liggen, dan vul ik 1x per week een grote bigbag met graszaadhooi en dat rijdt pap dan naar mijn hooistalletje toe. Gaat zo best prima.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:20

Ik zal duimen voor Amber!

Ik lees dat je yea-sacc voert. Dat heb ik bij Nado geprobeerd, maar meneer blieft het niet, die wil alleen maar dure groene os := Heb dus nog een zo goed als volle bak over, heb jij daar interesse in om over te nemen ? Of iemand anders hier ?

Jammer Myr, dat je het niet goed houdt daar. Misschien graszaadhooi wel omdat dat minder vochtig is van zichzelf dan normaal hooi ? Jammer dat je zo ver weg woont, je had zo een baaltje van mij mogen hebben om proef te draaien. Of... is het een goede reden voor mij om een keertje aan te komen en live kennis te maken met jouw dames :D