[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:53

die van mij krijgen hun maaltijd echt warm...is voor mijn handen ook lekkerder wat het roeren betreft.

ik ga er overgens van uit dat in mijn 'weides' niets zit....behalve bezigheids therapie,het klinkt raar,maar ik voer liever een supplement bij....mijn weides goed krijgen met mooi groen gras is geen haalbare kaart op een heuvel met 20 cm grond.

Een voordeel is wel dat ze nooit verder in de blub staan dan een hoef....

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:14

Jannepauli schreef:
Dat lijkt me een goede stelregel. Ik hoorde overigens van onze DA vanmorgen dat het ook storm loopt met 'koliekers' op het ogenblik - wellicht ook veroorzaakt door het 's nachts eten van bevroren gras?

Gisteren een paard hier op de wei met gaskoliek, enige paard dat in het volle gras mag, waarschijnlijke oorzaak is het bevroren gras. Dus idd een beetje uitkijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:20

gaskoliek is een gevolg van teveel....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:23

Een teveel van gras, eiwitten, suikers, koude? Mijn eerste paard had het van net bemest gras..... wat is dan teveel?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:25

Net bemest gras kan natuurlijk een groeispurt geven, dus all of the above denk ik..

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:27

Het gebeurde dag na het bemesten. Wist niet dat het was gedaan en dat ze toen mijn paard erop hadden gezet. Groeien was na een dag nog geen sprake van ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:32

weinig gras... koud,met suikers en eiwitten kan geen kwaad.
het is de overdaad die schaadt....er komt en 'overload' in de darm en dan begint de ellende...fermentatie,goede bacterien die door de niet verteerde suikers doodgaan...toxinen...verstoorde darmflora,gassen.

Dat alles komt niet voor als het paard gewoon weinig gras binnenkrijgt,zodat het gewoon de tijd heeft te verteren.

Maar goed ,dat is mij theorie.

Ik ken zelfs een paard die gaskoliek kreeg van een te grote hoeveelheid suikerbiet pulp...ook het overload/fermentatie verhaal was hier van toepassing...uit de mond van de da.

En onze ex-bevangers zijn natuurlijk nog veel gevoeliger...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:35

Hier gaan ze ook niet meer op het land hoor, hoe verleidelijk het ook is met het mooie weer. 's Nachts is het veel te koud en met het zonnetje er op schieten de fructanen naar boven. Nee helaas, zou het heerlijk voor ze vinden maar durf het echt niet aan. Vooral omdat onze pony weer zo heel stijf was tot een week geleden en nu weer de betere kant op gaat. Het blijft zeuren zo rond deze tijd.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:39

Het was hier afgelopen nacht -5. Ik doe de pony's (shet en een haf) rond een uur of 13.00 naar buiten op het land
S'morgens krijgen ze nog een flinke porie hooi.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:48

Misschien helemaal het verkeerde topic, maar ik heb al wat rondgezocht, en kwam eigenlijk bij dit topic terrecht. Er word mij wel eens gezegd dat een pony die 2 keer hoefbevangen is geweest, nooit meer helemaal goed kan lopen en/of bereden kan worden. Is dit waar?
Een pony die ik ken is al 2 keer hoefbevangen geweest, en loopt nog prima. Of verschilt dit per paard?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:20

Ik denk dat het per paard verschilt en afhangt van de schade die tijdens de HB-periode is aangericht. Mijn paard, ooit bevangen op vier benen bleek volgens de röntgenfoto's geen schade te hebben ( geen kanteling of verzakking van het hoefbeen). Waar ik nu nog wel telkens problemen mee heb is dat het afgestorven materiaal in de hoef gaat ontsteken en bij ons nu kennelijk in een fikse hoefzweer resulteert.

Wat het land bemesten betreft: ik zie dat ook alle boeren in mijn omgeving hun vee niet binnen zes dagen na het bemesten op het land zetten - onverschillig of het met natuurlijke dan wel kunstmest bewerkt is.

Overigens is zojuist de DA geweest om het 'baarmoedergebied' te controleren en ja, zij kwam ook tot de conclusie dat er iets aan de gang is. Ik ben wel geschrokken dat het andere paard ( de fries) een veel erger baarmoederprobleem blijkt te hebben - die kromp bij het toucheren in elkaar van de pijn. Gelukkig maar dat ik er aan dacht haar ook even te laten controleren want ook zij is in het laatste jaar niet hengstig geweest.
Zo zie je ook maar hoe verschillend het per paard kan zijn.. bij Pauli is het kennelijk een trigger geweest voor HB, bij Jilske heeft dat geen enkele invloed: die heeft - thank God - kneitergoede hoeven!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:23

Wat gaat je DA doen aan de hengstigheidsproblemen van je merrie's?

Pablo was dus ook op vier benen bevangen. Niet erg genoeg dat het op een foto zichbaar was, of duidelijke groeiranden. Na verloop van tijd ontstond aan alle vier de benen allemaal soort van pus plekken boven de kroonrand. Ik heb dus geluk gehad als ik jou verhaal dus hoor JP, dat het bij Pablo er 'gewoon' uit is gekomen. Toen dat gebeurde liep hij ineens ook stukken beter.
Moet je helaas van een illusie afhelpen, Pablo heeft ook kneitergoede hoeven gehad....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:36

Het is een holistische (paarden)arts en op basis van haar visie op de algemene conditie van beide paarden wil zij het in eerste instantie met kruiden/druppels behandelen. Ik heb dus weer een mooi voorraadje zakjes met kruiden en verschillende flesjes voor weerstand en aanverwante problemen. De medicatie die zij gebruikt is samengesteld door Taconis. Mocht dat niet snel genoeg resultaat geven dan worden de reguliere middelen uit de kast gehaald en moeten de dames eventueel gescand worden ( echo's).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:06

Zie nu pas je vraag over hoe het begon bij mijn paard, sorry! Het is in de loop van een paar weken ontstaan. Ze stonden al een tijd in de wei, 24/7. In de winter staat hij samen met een merrie waar hij gek op is en nu, in de wei, was er een ruin bij gezet. Blijkbaar heeft hij zijn knie achter tijdens spel of anderszins overbelast dus hij was onregelmatig. De knie was ook warm en gevoelig. En omdat de andere ruin hem niet met rust liet heb ik ze uit elkaar gezet. Zodat de knie kon herstellen. Hij is daardoor minder gaan bewegen en lekker door blijven eten. Hij werd trager en trager....Op een dag kwam hij niet meer naar me toe in de wei. Ik dacht nog steeds dat het van zijn knie kwam. Maar toen ik hem uit de wei haalde en hij op het harde liep zag ik wat er aan de hand was...DA is gekomen en hij heeft pijnstillers voor de eerste dagen, aspirine en neutradex voorgeschreven. Meteen op graszaadhooi gezet op een dieethoeveelheid. In de paddock het zand natgehouden. Foto's gemaakt van de voorhoeven. Lichte verkanteling. Later was duidelijk dat hij het aan alle 4 de voetjes had.
Nu zijn we 4 maanden verder bijna en de hoef is nu 4 cm prachtig mooi en vast gegroeid vanaf de kroonrand. De rest eronder ziet er aan de buitenkant redelijk uit, maar de binnenkant is stuk. De witte lijn is onwijs breed, scheuren in de wand komen erin. Ik vraag me nu af (er zit één scheur waarbij de smid een gaatje erboven heeft geboord om doorscheuren te voorkomen maar waar het nu toch vérder scheurt) of er toch geen ijzer onder moet om de boel te "spalken"...ben niet zo voor ijzers: hoefmechanisme is juist belangrijk nu. Hoef groeit snel en het ijzer groeit niet mee -> kans op klemmen.
Zucht. Ik vind het ook lastig wat ik nu met hem kan doen. Met zo'n brokkig fundament doe ik liefst niks. Hij staat 24/7 in de paddock: laat maar zelf z'n gangetje gaan denk ik.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:57

ik heb toch stiekem weer een beetje goed nieuws over marco. hij liep woensdag al in draf naar buiten en vandaag was hij aan het rennen en bokken op het zand! hij krijgt dus ook vanaf morgen nog maar 1x per dag buut. we gaan weer heel langzaam de goede richting op.
De hoefsmid is woensdag geweest en wij dachten dat hij aan 3 stralen rot had maar door het wegsnijden bleek dat hij slechts op 1 straal lichte rot had. Dus ik maak nu elke dag de voeten schoon met water als hij op stal komt en de rotte straal behandel ik met jodiumtinktuur.
vooral zijn rechter voor voet ziet er niet te best uit, veel losse wand enz. Dit ga ik ook behandelen met een of ander spul wat ik vandaag van de hoefsmid heb gekregen.
Gelukkig is marco zelf wel heel vrolijk en blij.. het probleem is alleen nog steeds dat hij niet veel wil eten... wat ik daar mee moet is me inmiddels echt een raadsel na zoveel dingen geprobeert te hebben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:02

paars schreef:
Nu zijn we 4 maanden verder bijna en de hoef is nu 4 cm prachtig mooi en vast gegroeid vanaf de kroonrand. De rest eronder ziet er aan de buitenkant redelijk uit, maar de binnenkant is stuk. De witte lijn is onwijs breed, scheuren in de wand komen erin. Ik vraag me nu af (er zit één scheur waarbij de smid een gaatje erboven heeft geboord om doorscheuren te voorkomen maar waar het nu toch vérder scheurt) of er toch geen ijzer onder moet om de boel te "spalken"...ben niet zo voor ijzers: hoefmechanisme is juist belangrijk nu. Hoef groeit snel en het ijzer groeit niet mee -> kans op klemmen.
Zucht. Ik vind het ook lastig wat ik nu met hem kan doen. Met zo'n brokkig fundament doe ik liefst niks. Hij staat 24/7 in de paddock: laat maar zelf z'n gangetje gaan denk ik.

Je hebt hierboven wellicht gelezen dat ik bij Pauli de boel thermografisch heb laten onderzoeken. Een van de opmerkelijke beelden was dat je precies kon zien waar de Hb van een jaar geleden zat ( Pauli's hoeven zijn ook alweer zo'n 4 cm doorgegroeid) en je zit dat in het gezonde deel de lamellen weer keurig tegen de hoefwand aanzitten. In het deel wat dus eerder ziek was zie je een kleine ruimte ( je praat dan over milimeters) tussen het inwendige van de hoef en de wand. Als bij jouw paard de zaak nu niet verder inscheurt, dan komt dat zeker ook goed en ontwikkeld hij weer een mooi stevig hoefje.
Mijn eerste gedachte over het doorscheuren was eigenlijk om er een soort krammetje op te laten zetten om de hoefwand bij elkaar te houden, ik meen me te herinneren zoiets ooit 's ergens gezien te hebben. Maar misschien is het ook een idee om de broers van Nassau een mail te sturen, met foto's van de hoef en hen te vragen wat de beste weg is. Zij zijn echt niet meteen van "ijzer eronder" of "kom maar even naar Brabant dan fixen we het wel voor je - ik heb destijds ook gewoon gemaild en geroepen "Help wat moet ik nu"- kreeg daar zinvolle adviezen voor terug.

Ik denk dat je aan één kant gelijk hebt er geen ijzer onder te zetten omdat de onderste hoefwand natuurlijk verzwakt is ten tijde van de HB en mogelijk los van de lamellen is. Aan de andere kant vermindert het wel de druk op de buitenwand, maar een goede bekapper zou dat volgens mij ook door exact de goede bekapping ook kunnen realiseren. Hoe meer flares aan de onderhoef, hoe riskanter het wordt en zal de scheur zeker doorgaan. Bij Pauli heeft het rigoreus wegkappen van de flares ( écht een euvel van veel natuurlijke bekappers!) heel goed gewerkt. (Moet er wel bij zeggen dat ik het nauwelijks durfde aanzien toen de tang er zo stevig in ging, maar na de ingreep liep ze meteen niet meer kreupel).

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:28

Ja, flares heeft hij zéker. Behoorlijk. Bedoel je dat de wand terug moet worden bekapt? Zodat hij echt niet meer draagt? Goed idee van foto's naar de Nassau-broeders, zal ik doen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:46

Pauli kreeg op den duur door het natuurlijk bekappen complete platvoeten ( zo van die eendevoetjes) - er komt daardoor een heel verkeerde druk op de hoefwand te staan en de krachten werken naar boven, met als gevolg dat de wand kan inscheuren. In het begin zie je ook vaak dat er 'schilfers' afbreken. Mijn hoefsmid heeft in overleg met de DA besloten die uitwaaierende flares er grondig af te halen. Dat moet natuurlijk wel met een goed oog voor de mogelijke stand van het hoefbeen gedaan worden en ik zou dat zeker niet door een amateur laten doen. Mijn eigen traditionele (maar géén ijzerboer!) hoefsmid heeft dat werkelijk perfect gedaan: ondanks dat Pauli op dat moment echt stok-bevangen was, liep ze na de ingreep meteen weer goed. (Jij zit toch in Noord-Holland? Volgens mij heeft mijn smidje tegenwoordig een meisje (verloofde) in die omstreken en is daarom tegenwoordig ook regelmatig in dat deel van het land aan het werk. Als je wilt kan ik je via de pb wel even zijn contactgegevens doorgeven - je zou 'm altijd even kunnen vragen!)
Maar de Nassau-mannen vragen geeft wellicht ook uitsluitsel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:49

Even nog ter aanvulling: Pauli werd bekapt door een als 'zeer goed' bekend staande NB-er, die ook zegt veel met bevangen paarden te werken. Helaas pakte dat dus bij Pauli niet goed uit. Ik denk dat het 'm zit in het feit dat wij van die grote KWPNers hebben - Pau is een reuzin van 720 kg en als ik me goed herinner van de foto's die je ooit wel 's plaatste op het andere forum, is jouw jongen ook geen kleintje. Vandaar dat ik dus teruggekeerd ben naar een traditionele bekappermet een goed oog voor bouw en gangwerk van het paard, maar wel één die absoluut open staat voor minder traditionele oplossingen en die niet alleen oplossingen ziet door er meteen ijzers of aangepast beslag onder te timmeren.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:36

Met mijn paard gaat het redelijk. Ze loopt alleen erg moeizaam en zit wel weer aan de buut omdat ze daar dus niet zonder kan. Gelukkig is de diarree helemaal over en eet en drinkt ze heel goed. Het is nu 6 weken geleden dat ze hoefbevangen werd, ben benieuwd wanneer het echt eens beter gaat worden...begin er behoorlijk moedeloos van te worden onderhand |( Kan een speciaal ijzer nog iets doen of is het juist beter van niet om er iets onder te doen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 18:29

Ook al weer tegenstrijdige adviezen voor wat betreft ijzers. Mijn paard heeft uiteindelijk omgekeerde ijzers gekregen, en voor haar werkte het.

Je vroeg in pb hoe ze loopt: prima, helemaal niet stijf, alleen een enkele keer na het bekappen/beslaan even een weekje iets korter op asfalt. Tölt ben ik nog voorzichtig mee, aangezien de hoeven daarmee meer belast worden, maar op zand doen we dat ook weer, niet te lang.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:04

Aisi: ijzers hebben bij Indiana niet geholpen. Het leek de eerste 2 a 3 dagen beter te gaan toen ze ijzers had (in de acute fase), daarna wou ze helemaal niet meer lopen en zijn de ijzers met veel pijn en moeite weer verwijderd.
Maar zoals Mysa ook al schrijft het is per paard/per geval verschillend.

Ik heb vandaag de hoefsmid weer gehad en aan Indiana's voeten is absoluut niets te zien. Mooie structuur van de hoef, goede vorm en geen verbrede witte lijn.
Ook kan ze gewoon goed lopen op straat, zelfs na het bekappen.
Het hele gevoelige proces heeft zeker een aantal maanden geduurd.

De flares aan hoeven zijn volgens mij nooit goed. De hoefwand gaat een beetje als een snavel omhoog wippen, doordat er op dat stuk wand te veel druk komt. Dit komt niet alleen bij hoefbevangenheid voor maar ook bij gezonde paardehoeven.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:17

De flares bij mijn ruin zitten voornamelijk opzij. Na het bekappen (sinds de bevangenheid, daarvoor nooit hoor) is hij altijd een paar dagen gevoeliger. En dat vind ik ook erg naar om te zien, laat staan voor hem om op te lopen...ik ben op zich tevreden met mijn smid (behalve de prijs want hij is erg duur), hij is gediplomeerd en werkt goed samen met de DA, maar die flares (heeft paard al jaren, hij bekapt 'm sinds veulen) krijgt hij nog steeds maar niet weg...Maak me nu meest zorgen om een scheur die aan de voorkant zit tot halverwege. Daar heeft de smid een gaatje boven geboord, maar nu scheurt het toch weer een paar mm verder....Nog 2 cm en het zit tegen het nieuw aangegroeide gedeelte aan....krammetje erin??

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:38

Volgens mij moet je de flares aan de zijkanten een kwartierboogje vijlen, dus dat dat gedeelte van de hoef de grond niet raakt.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:43

pff Pepermuntje is voor de 4/5e x binnen 3 maanden hoefbevangen geraakt... ik vraag mij af of hij de strijd wel kan winnen want het komt steeds terug.