[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 13:12

Othilly

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-17 23:01

Is er iwmand die ervaring heeft met een lage weerstand na hb?

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:32

@pol1 nee..

Aangezien het bij ons de laatste tijd erg goed gaat en pony laatst zelfs uit zich zelf een stukje ging dragen, weer mee loopt naar de poetsplaats etc. geen/weinig pijn meer aan toont, hebben wij de sprong gewaagd een over 2 weken een afspraak staan met de osteopaat. Hopelijk kan die iets voor ons betekenen..!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 08:36

@deni: de osteopaat heeft mijn paard net behandeld. Wat heeft hem dat weer fantastisch geholpen. Hij was echt een wokkel geworden, liep op alle benen slecht en nu loopt hij echt weer fantastisch.
Zij werkt met dry needling, super effectief. Maar knijp in mn handen dat we na die 6 maanden ellende eindelijk een lichtpunt hebben.
Hoop dat het bij die van jou ook zo goed mag helpen.

@pol1: in weerstand viel wel mee. Wel wat doffer in de vacht en erg afgevallen (maar door fout weegschaal kreeg hij ook veel te weinig hooi). Dus bij mijn paard zal t een combi van factoren zijn.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 10:58

@pol1; ik denk dat wij daar nu mee te maken hebben! Viola is wat doffer inderdaad en ze reageert opeens best heftig op dazenprikken, dikke bulten en sommige bulten hebben een korstje zelfs! Vorige zomers nooit reactie gegeven. Ze was altijd al wat lastig 'vol' te krijgen en dat is nu nog wat lastiger.

Morgen komt de dierenarts enten en die neemt ook nog wat buut mee.. Viola is wel stabiel nu maar het verbetert echt traag dus wellicht toch nog even aan de drugs. Ze is er nu een week of 2 af. Het is vooral met wegstappen. Als ze eenmaal op gang is dan gaat het best aardig.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 12:16

Tja ik kan me voorstellen dat hb wat met weerstand doet alhoewel ik er hier maar heel weinig over hoor!
Mijn paard blijft toch wel stijf hoor m.n bij aanvang van het lopen! Blijft toch ook gevoelig op zool..hoeft maar iets te liggen en mevrouw maakt een hup.. herstel duurt denk ik gewoon een flink tijdje!!

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 13:50

Daar ben ik ook bang voor, Twirre loopt goed over het harde en zachte, maar bij onregelmatigheden of kiezel, zie je hem toch last krijgen.

Hij staat nu ong een dikke week op de magnesium/kurkuma en hooi, ik geef hem twee handjes preactive om de magnesium te mengen. De manenkam is lang niet meer zo hard. Ik denk dat ik hem ook de F4F ga geven maar nu even enkel met de magenesium, niet alles in een keer.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:10

Mijn paard haar darmen doen ook wat typische.. beetje slappere mest maar zeker geen diarree..veel scheten laten. Geen koorts! Allemaal maar vreemd!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 23:49

Reisa knapt zo goed op, mag als ik alle verhalen hier lees echt in mijn handen knijpen. Vandaag I om de veearts toestemming gekregen om langzaam op te gaan bouwen. Ongelofelijk hoe ze hersteld, ze zit vol energie weer.

Toch blijf ik erg voorzichtig uiteraard. Flitsen honderden vragen door me heen. Wat namelijk te voeren, hoe op te bouwen, wat wel wat niet en wanneer juist? Voor straks hoefschoenen misschien en welke dan........

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 11:41

Mijn paard helaas wederom kreupel.. geen idee of ze weer hv is..

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:22

Oei hopelijk niet. Ik heb mijn sinds zijn hb aanval niet meer op het stuk durven zetten met het hoge gras. Hij staat nu in een stuk met kort gras (ook niet goed) maar hij doet het goed. Heb gisteren hooi van 2016 ingedaan. Is het raadzaam om hem langzaam terug aan het gras laten wennen of is dit uit den boze? Het gras is bemest geweest en is ondertussen erg dor.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:03

Mijn paard praktisch helemaal geen gras gehad..niet op de wei.. soms 2 happen langs een kantje..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:18

pol1 schreef:
Eten ze juist minder graag dan met maagzweer?

Ik voer wel weer redelijk zoals voorheen.. alleen heb ik de brok vervangen door de Force en voer ik beetje musli. Verder krijgt ze haar oude slobber weer.
Het is denk ik ook een beetje uitvinden wat kan en wat niet. Mijn paard is volgens mij niet ir. De hb is vrees ik toch een stress/ fructaan combi geweest.
Ben benieuwd of de humus wat doet!

Misschien is dit toch teveel geweest, samen met de (grote) hoeveelheid hooi die je voert zonder enige beperking?
Daarnaast lees ik dat je haar beweging geeft (op haar rijdt?), misschien is dat toch ook teveel geweest. Het blijft gissen helaas. Ik wou dat er een soort stoplicht op die hoeven zat: groen is prima, oranje is opletten (dus dat wat je nú doet moet je aanpassen (beweging/gras/krachtvoer/ruwvoer...)!

Gaf je het hooi inmiddels al in een slowfeeder?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:50

Ik ben voor een stoplichthoef! :')

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:28

Het enige wat ze krijgt is beetje slobber en force.. geen brok!! Hooi moest ik van DA vrijwel onbeperkt geven..en bewegen moest ook van DA..doe absoluut geen zware arbeid! Heel veel stappen..
Maak het hooi ook nog helemaal nat zodat gedeelte suikers eruit spoeld..
Ik snap er niks meer van..duim hard voor wat anders!!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:45

Heb je gekeken wat er precies op de zak slobber staat qua ingrediënten?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 14:50

Slobber is niet top qua samenstelling vandaar dat ik maar een heel klein beetje geef ( kwartje) dit ook om de supplementen doorheen te kunnen doen.. ze stond o.a op de bio sponge en magnesium. Ik dacht eerst dat ze door de magnesium slappe mest had ( niet t geval) toen in overleg met DA bio sponge..is flinke hoeveelheid poeder moet ik wel ergens doorheen gooien anders eet ze t niet!! Ook de bio sponge helpt overigens niet!
Zou dat hele suikergevoelige niet alleen zijn bij IR?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:17

Hee Pol1 dat is wel heel vervelend, misschien ff een terugval? Of is opnieuw echt super stijf? Zou nu wel gelijk om risico te beperken alleen hooi en water ter beschikking stellen en het liefst hooi in 3/4 kleine porties per dag.

Mijn dierenarts zegt dat de test op IR niet altijd duidelijkheid geeft, wat is jullie ervaring daarmee?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 17:25

Geen hb hier geconstateerd.. wel kreupel 2 benig..DA kan er ook geen vinger op leggen.. nu weer aan de metacam! Ben er moedeloos van!!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:19

pol1 schreef:
Geen hb hier geconstateerd.. wel kreupel 2 benig..DA kan er ook geen vinger op leggen.. nu weer aan de metacam! Ben er moedeloos van!!

Ja heel vervelend. Bij ons ook nog steeds geen vaste diagnose... beterschap! Hopelijk gaat het snel beter.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 18:53

Ben er nu wel heel bang van aangezien DA er volgens mijn idee beetje hard hoofd in had.. kan ook onstekingsremmers inspuiten maar dat mag niet net na hb!!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:11

Hmm, wat vreemd pol1. Kan het overbelasting zijn? In de schouder bijvoorbeeld? Van het verkeerd lopen/staan? Ik roep maar wat hoor, even 'hardop' meedenken..

Vandaag kwam de dierenarts enten en het was dezelfde als die de röntgenfoto's heeft gedaan en die hier 3 weken geleden ook kwam kijken en met wie ik regelmatig aan de telefoon heb gehangen voor advies/geruststelling. Hij was aangenaam verrast hoe Viola was opgeknapt en dat ze al 2 weken zonder pijnstilling staat. Ik ben zo kritisch en panisch dat ik zelf de verbetering niet meer goed kan zien ofzo. Toen ik samen met hem echt objectief ging kijken zag ik ook wel dat ze inderdaad van 10% naar 75% is gegaan in 3 weken dus eigenlijk ben ik wel heel blij! Ik heb voor de zekerheid nog eens bloed laten trekken om nogmaals de PPID te laten testen. Vorige keer was het in de acute fase en de getallen waren iets twijfelachtig. De DA vond haar nu goed genoeg om nog eens te kijken.

Het was bijna een gevalletje van; oh de dokter is er dus ik heb nergens meer last van :') . Peerd wandelde zo de box uit en met een mooi soepel stapje de bak door. Ik keek er ook echt een beetje van op.

Toevallig kwam de smid bijna tegelijkertijd, die was in de buurt en kwam even koekeloeren of het goed ging en even een ijzer vasttimmeren bij mijn andere paard.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 20:16

Hoi! Gehoopt nooit dit topic aan te hoeven klikken maar onze New Forest dame Summely heeft de diagnose hoefbevangen gekregen een week geleden. Ze werd altijd al ontzettend dik in de zomer op de weide (24/7 weidegang) en eigenlijk verbaasde het me echt dat ze pas dit jaar voor het eerst hoefbevangen was. (Krijg ook naar mijn mening te veel "lekkers" terwijl ze niet gewerkt heeft.) Ze staat nu in de paddock met een hooinet.

Is dus niet mijn pony, maar al wel 6 jaar lang bijrijdpony.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 12:52

Hoefsmid is net geweest (John Driessen) en was benieuwd hoe haar hoeven achter waren ivm de onsteking
Gelukkig was er niet veel te zien een klein lijntje
Ze staat er weer netjes bij :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 16:14

Ik ga hier nu iig even meelezen.
Even goed volgen hoe jullie dingen aanpakken.
Hier is dinsdag hoefbevangenheid voor geconstateert.
En dat terwijl ik echt veeel vettere paarden weet op stal, en ik al een slowfeeder had buiten de wei om icm vitaminekorrels.
Hij liep toen nog, en een drafje op het zachte ging ook nog.
Pijnstilling hoeft van de dierenarts alleen als het nodig lijkt, maar op 100 kg metacam, hij weegt 300 loopt hij al veel, veel makkelijker.
En hij wordt er baldadig van, dat ook. :Y)
Nu staat hij op de paddock met hooi, en krijgt in zijn slowfeeder gepaste porties gemixt met stro.
Inmiddels zijn we 4 dagen verder en de pulsaties zijn nog maar minimaal.
Toevallig was er net een dierenarts voor een stalgenoot, en ik dacht al te voelen dat het veel minder was, en dat werd door de dierenarts bevestigd.
Dus dat is wel een opluchting, hij loopt nu vooral nog kort.
Elke dag ga ik 2x stappen met hem op zachte bodem en dat vind hij ook wel prima.
Hij loopt los en banjert voor me uit, ik ga hem kennelijk te traag. :+
Ik denk dat we mazzel hebben gehad.
Ter ondersteuning krijgt hij chinese kruidenpillen die de lever helpen en de doorbloeding enzo zouden moeten verbeteren.
Paard hier op stal is daar mee gered en knapte daar mega van op, en dat was de allerlaatste optie voor inslapen, acuut zwaar bevangen was ze.
Verder krijgt hij curcuma, omdat dit ontstekingsremmend is, de lever helpt en een bloedverdunner is.
Daarnaast schijnt het effect te kunnen hebben op insulineresistentie, bij mensen sowieso en paarden was lastiger zoeken, maar ik vind het de moeite waard.
Alleen al voor het ontstekingsremmende.