[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:21

mysa schreef:
@Kim-bjorn, kijk even wat Isapaardje pas geleden postte, wormkuur met ander bestanddeel, misschien is dat wat?

Vanochtend d.a. hier om te enten, vindt paardje wat te mager, maar ja, dat vonden we in het najaar ook, toen ben ik wat meer gaan voeren en toen ging 't weer mis. Plus dat paardje nr. twee precies hetzelfde te eten krijgt, die loopt dan wel heel ietsje minder en vreet ietsje meer door d'r graasmasker, maar die is gewoon echt te dik. Handig allemaal.

heb je bietenpulp geprobeert?Dat verdraagt mijn Pablo heel goed...dat is ook het enige zo ongeveer ;)
Mooie foto!Als ik dat zo zie wil ik ook een ijslander!

Off-topic...eindelijk vandaag,na vijf maanden wachten,onze nieuwe auto opgehaalt *\o/*
Nu vind ik het eng om er in te rijden...wat een muts :o

Marcella

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:27

Ook even off-topic heb volgende week dinsdag middag sollicitatie gesprek stage beveiliger 2.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:32

Marcella schreef:
Ook even off-topic heb volgende week dinsdag middag sollicitatie gesprek stage beveiliger 2.

succes!Ik zal duimen!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:35

van mij ook succes.
@Geerke: wat voor auto??????????
Ja, zei Tug ook al eens, bietenpulp, heb toen gehaald, ,maar daar stond niet op hoeveel restsuiker erin zat, en toen durfde ik weer niet, wat een must he?. (Maar ik durf weer wel in m'n nieuwe auto te rijden ;))

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:50

Ik meld aan voor dit topic. Jammer genoeg alweer.. ;(

Om een groot verhaal klein te houden: mijn verzorgpony is al een tijdje hoefbevangen. Haar eigenaar zag dit niet in en ze ging dus niet op tijd naar de hoefsmid. Toen ik er niet meer tegenkon (en mijn moeder trouwens ook niet) boden we de eigenaar aan zelf de hoefsmid te gaan betalen. Dit was allemaal prima, dus snel de hoefsmid gebeld en die is diezelfde week nog geweest. Omdat ze dus al behoorlijk bevangen was, leek het de hoefsmid de beste optie om haar speciale ijzers te geven, met een soort van zooltje. Heeft iemand hier ervaring mee? Ook begon de hoefsmid er over dat het hoefbeen nooit meer 'goed' kon komen te staan. Is dit waar? En betekend dit dus ook het einde aan de lange buitenritten en het springen? ;( Ik weet me echt geen raad meer..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:53

Zooltje hebben we hier ook gehad, wat zit er onder het zooltje? Soms gaan siliconen nogal bobbelen, is ook niet lekker. Is het een heel of een half zooltje.

Als het hoefbeen niet echt gezakt, maar alleen gekanteld is, kan de stand wel weer aangepast worden, na meerder keren beslaan. Mijn paard was vier jaar geleden heel erg en lang bevangen, op de vorige pagina kun je zien hoe ze nu loopt.

Als bevangenheid acuut is, is alleen hoefsmid niet genoeg, dan ook d.a. en pijnstillers/ontstekingremmers.

aaanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:57

Nou ik weet niet precies wat de hoefsmid van plan was, maar hij had het over een leertje ofzo.. Maar zal ik ooit weer normaal kunnen rijden als eerst dan?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:58

Hangt er vanaf in hoeverre het hoefbeen gezakt/gekanteld is. Beste om foto te laten maken, is voor de smid ook handiger. Krijgt pony nu wel medicatie???? Leren zooltje is vaak met hennep ofzo erin.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:54

mysa schreef:
van mij ook succes.
@Geerke: wat voor auto??????????
Ja, zei Tug ook al eens, bietenpulp, heb toen gehaald, ,maar daar stond niet op hoeveel restsuiker erin zat, en toen durfde ik weer niet, wat een must he?. (Maar ik durf weer wel in m'n nieuwe auto te rijden ;))

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7B3WPPF7.jpg
Even een plaatje van internet geplukt...precies deze,dezelfde velgen en plastic bescherm dingen.
Dacia duster laureate 4x4 diesel <3
Wat heb jij voor auto?

De restsuiker is echt te verwaarlozen,je kunt als je het niet vertrouwd ook spoelen.In een vergiet.
Of ongemelasseerde kopen.

Aaanouk@
Wat vervelend!
Het nadeel van zooltjes in de acute fase is dat je niet ziet wat eronder gebeurt.
Mijn paard heeft zooltjes gehad(met lucht)toe hij stabiel was.En zijn hoef 'genezen'.
Zijn hoef heeft open gelegen onder bij de straal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:03

geerke schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7B3WPPF7.jpg
Even een plaatje van internet geplukt...precies deze,dezelfde velgen en plastic bescherm dingen.
Dacia duster laureate 4x4 diesel <3
Wat heb jij voor auto?

Wow mooie bak. :j

Bedankt. :):)

Aaanouk heel veel sterkte. :(:)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:21

Oh, dat is een mooie auto! Zou ik ook niet in durven rijden, ha,ha. Ik heb maar een gewoon volvo'tje en niet nieuw ook, maar voor mij issie wel nieuw. In de chevrolet pick up van manlief rijd ik ook niet als 't niet echt hoeft, en niet omdat zo nieuw is.....................

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:31

@ Aanouk : Wij hebben ook (een soort plastiek) zooltjes gehad, met niets ertussen, maar dan wel na de acute fase (omdat ze toen erg gevoellig was voor hoefzweren. Ze heeft deze gehad tot vorige week (ong. 10maanden na de eerste aanval).
Nu staat ze op een gewoon beslag zonder zooltje, enkel aan de voorhoeven (voorheen wel altijd ijzerloos gereden, maar als het moet, dan moet het maar...).
Wij rijden sinds een 2tal maanden terug normaal (recreatief, springen durf ik (nog ?) niet proberen).
Ik vroeg het vorige week nog aan mijn hs wat ze nu nog zou aankunnen en zijn antwoord was : recreatief waarschijnlijk geen probleem, maar topsport zou ze nooit meer aankunnen (is niet mijn ambitie, ik ben al heeeel blij dat we terug kunnen rijden :D )

@ geerke : mooooiiii !

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:40

geerke schreef:

Ik wist dat je het licht zou gaan zien _/-\o_

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:48

Gave bak Geerke, gewoon de stoute schoenen aan doen en even doorbuffelen dan is het nieuwe er snel vanaf en rijdt je er zo mee rond toch :)

Hier geen zooltjes gehad, Grietje heeft 10 weken op breakover ijzer gestaan zonder zolen. Geen idee of het waar is, maar gaat het niet onwijs broeien met zooltjes als er vuil tussen komt?

Ik ben trouwens flink aan het aftellen, over 2 weken weer naar Roosendaal om haar te laten bekappen. Het is hard nodig, hoeven zijn lang en krom door het afbrokkelen, gelukkig is dat laatste wel stabiel nu. En dan vraag ik meteen even wat ze daar van haar hangbuik denken.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:54

paars schreef:
kim_bjorn schreef:
Maar veel keus heb ik niet denk ik.
Die heb je wel hoor. Je kan de mest op laten sturen. Misschien hoef je hem niet te ontwormen. Enten kan je uitstellen als je weet dat je toch geen wedstrijden gaat rijden.

Ja maar ik had al eerder geschreven dat ik al had opgestuurd en ik nu dus wel moet ontwormen.
Het heeft een tijd niet gehoeven maar nu dus wel.
Ik kreeg gister die uitslag.

Dus ik ga maar kijken naar een kuur met een ander bestanddeel idd, kijken of dat wat is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:14

Oh sorry, dat had ik gemist. Hoe erg was het?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:35

Nado schreef:
geerke schreef:

Ik wist dat je het licht zou gaan zien _/-\o_

Jaaaaaaa, je zult zien dat binnen jaar of twee het hele hb-topic aan de ijs is! Plaats jij nog eens wat, om ze lekker te maken?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 10:33

@ Capopjekop: ik las vanmorgen in een artikel over de diagnose-technieken voor Cushing dat één van de uiterlijke symptomen van PPID.. een zgn 'pot-belly' kan zijn, een hangbuik dus. Als je toch naar Roosendaal gaat, dan zou ik Maarten vragen daarop te testen.

A common condition in older horses, clinical signs include a long hair coat, delayed shedding of the winter hair coat, loss of muscle mass, increased drinking and urination, a pot-bellied appearance, and an increased susceptibility to infections.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:37

Zal maarten er eens na vragen. Mijn eigen dierenarts ziet er niet zoveel kwaad in, hij vindt haar er nu goed uitzien en ze mag niet dunner worden. Volgens hem had het ook wel met het graszaadhooi te maken, dat is vrij groot qua volume, het valt me trouwens ook op dat de hangbuik s ochtends een stuk minder is dan overdag. Maar ben benieuwd wat ze er in de kliniek van zeggen. De uitslag van Ambers bloed krijg ik vrijdag als het goed is.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:16

Vandaag een bijzondere bevinding gedaan;
Gisteren heb ik mijn shet na lang wikken en wegen toch maar op houtkrullen gezet.
Wat schetst mijn verbazing. Ze had vanochtend koude voeten met uitkrabben.
Normalitere heeft ze altijd best warme voetjes. Maakt niet uit of ze veel op stal heeft
gestaan of de hele dag buiten heeft gelopen, maar de krullen maakt het verschil.
Ze is 1x licht bevangen geweest of heeft ertegenaan gezeten. Daar is overigens niets meer
van te merken.
Zal het temperatuursverschil daadwerkelijk komen door de krullen, minder stro eten??

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:24

Hmmm, eigenlijk geen idee. Heb ooit eens gehoord dat stro ook als gevaarlijk werd beschouwd als ze het veel eten, omdat er granen in zouden zitten. Maar zouden houtkrullen niet eenvoudig weg kouder zijn als ondergrond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:07

Nou mensen ik kan me weer aanmelden.. heb mn vorige haflinger 5 jr geleden in laten slapen door HBH.. kom nu net terug van de kliniek met mijn huidige haf..... die liep kreupel. Diagnose: ook hoefbevangen. Had dit nooit gedacht, ze loopt helemaal niet zoals ik hoefbevangenheid ken..
Heb gevraagd hoe dit in godsnaam kan, ze komt erg gelimiteerd op de wei, ik hou haar erg sober en train haar bijna elke dag, ze was echt in topconditie een maand geleden. Volgens de DA komt het doordat ze haar hoef niet goed afrolt, en omdat de ondergrond zo hard was vanwege het droge weer.........
Pff.... hoop zo dat het deze keer wel goed komt...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:45

Dat is wel schrikken dan Vivalavida. Hoe gaan ze het nu aanpassen? Beslag? Iig beterschap voor je haffie en sterkte voor jou.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:12

VivaLaVida schreef:
Nou mensen ik kan me weer aanmelden.. heb mn vorige haflinger 5 jr geleden in laten slapen door HBH.. kom nu net terug van de kliniek met mijn huidige haf..... die liep kreupel. Diagnose: ook hoefbevangen. Had dit nooit gedacht, ze loopt helemaal niet zoals ik hoefbevangenheid ken..
Heb gevraagd hoe dit in godsnaam kan, ze komt erg gelimiteerd op de wei, ik hou haar erg sober en train haar bijna elke dag, ze was echt in topconditie een maand geleden. Volgens de DA komt het doordat ze haar hoef niet goed afrolt, en omdat de ondergrond zo hard was vanwege het droge weer.........
Pff.... hoop zo dat het deze keer wel goed komt...

jeetje das ook wat zeg, 2 x is scheepsrecht.
Hoop voor je dat je paardje snel opknapt, idd als de ondergrond erg hard dat is niet bevordelijk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:55

@vivalavida
Jemig, dat is balen dat Viva nu ook bevangen is. :(:) Kan je hoefsmid snel komen om de tenen te ontlasten?