Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:54

@Eiber, zoals ik het begreep hoefde er niet perse een ijzer onder, maar het ijzer helpt om de druk wat beter te verdelen en de gespleten rand te ontlasten. Door de ondergeschoven verzenen doet de straal ook niet meer mee in het "dragen". Wanneer de hoeven weer hersteld zijn gaan de ijzers er ook weer onder uit, zie haar liever op blote voeten.

Voor het behandelen van de rotstraal moet ik de straal iedere dag schoonmaken met soda of betadine en vooral goed flossen in de spleet die ontstaan is. Vervolgens zorgen dat het goed droog is en dan behandelen met hoofflex. Ik gebruik betadine, weet alleen niet of ik de betadine er weer af moet spoelen met water. Dat heb ik nu wel gedaan, het droogt alleen zo snel op. Weet iemand of je betadine uit moet spoelen?

Morgenochtend zal ik foto's maken. Was nu helaas te donker.

Schrik zelf ook als ik de foto's weer terug zie en zie hoe de hoeven nu bekapt zijn. Hij heeft echt flink lopen snijden. Misschien verbeeld ik het me, maar heb het idee dat mijn paardje zich ook beter voelt. Ze laat alles zo braaf toe en staat veel ruimer.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:38

Hierbij een aantal foto’s

Vooraanzicht:
Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Links achter:
Afbeelding
Afbeelding

Rechts achter:
Afbeelding
Afbeelding

Bij de achteraanzichten van de hoeven lopen de verzenen echt duidelijk naar binnen toe, neem aan dat deze in een gezonde situatie juist naar buiten toe lopen?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 11:59

Betadine droogt ook uit en ontsmet meteen.
Ik zou het gewoon laten zitten, het slijt er vanzelf wel vanaf

En de verzenen horen idd niet zo erg naar binnen te staan.

Hier heeft er een (bleek uiteindelijk) waarschijnlijk een paar weken met een hoefzweer gestaan :(
Doordat we het een beetje druk hebben gehad. (naar Nederland voor verjaardag, toen ik net 3 dagen thuis was moest ik weer naar Nederland omdat m'n vader plotseling naar het ziekenhuis moest voor een operatie met een zeer groot risico)

Dus ze hebben wat minder aandacht gehad.
Toen ik van de eerste week uit nl terugkwam was hij al kreupel maar had hij waarschijnlijk gewoon op z'n eigen hoeven gestaan die ook erg week waren door de vochtige wei. Daar dus 3 dagen wat aandacht aan besteed en dat was weer aardig over toen ik weer weg moest.
Toen we daarna weer terug kwamen heeft hij de hele ochtend op dezelfde plek gestaan dus zijn toch maar even beter gaan kijken en besloten hem naar stal te halen zodat z'n hoeven konden drogen en we het wat beter schoon konden houden.
Hij liep echt op 3 benen de wei uit.
De volgende dag op stal had hij ineens een dik been waar hij ook kreupel was, zou het nog een dag aankijken voor ik de dierenarts zou bellen voor wat antibiotica.
Maar 's middags begon z'n kroonrand ineens dik te worden.
Dik + warm = ontsteking dus een klodder trekzalf er op en afwachten maar.
De volgende ochtend was hij doorgebroken en kwam er allemaal vocht uit.

De volgende dag was z'n been weer een stuk dunner en de doorbraak mooi schoon. Deze nog even met betadine gewassen en wat zalf op gedaan zodat het schoon bleef en toen is hij de wei weer op gegaan :)
Nu heeft hij er gelukkig geen last meer van :)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:21

Dank je wel voor de foto's. Ze zijn zeer verhelderend.
Ik zou het heel erg op prijs stellen als je ons via dit topic op de hoogte wilt houden van de progressie.
Vooral omdat ik graag mijn gedachten over dit probleem zou willen kunnen toetsen aan een andere behandeling dan die ikzelf zou hebben gekozen.
Zou je dat willen doen Weidebloem?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:52

weidebloem...je moet echt de betadine zo diep mogelijk in de gleuf spuiten.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:33

geerke schreef:
weidebloem...je moet echt de betadine zo diep mogelijk in de gleuf spuiten.

Ik kreeg de tip om te flossen met een stukje gaas of iets dergelijks Geerke. Kom er dan diep in.

@Eiber; ben zelf ook erg benieuwd naar de progressie. Over 8 wk komt de smid weer, zal dan foto's maken

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:44

Weidebloem, hopelijk zullen de voetjes bij deze smid uiteindelijk gaan verbeteren. Jammere van hoeven is dat het lang duurt vaak. Eerst die rotstraal maar eens weg. Lastig om te behandelen, want je moet inderdaad echt zo diep mogelijk proberen toe te dienen.

Ik heb vandaag ook weer wat fototjes gemaakt, en even in het topic gezocht naar oude fotos. Vind het wel leuk 2 heel verschillende periodes in haar leven aan te kaarten. De oudere fotos zijn van zomer 2009. Inmiddels 5 jaar verder en een hoop gebeurd: we zijn verhuisd van stal (meer dan 2 jaar geleden) waar ze meer buiten loopt en ik betere grip heb op het voer dat ze krijgt. Gevoeligheid is verminderd (al heeft ze haar periodes), witte lijn is beter geworden etc. Daarnaast zijn we ook gewisseld van hoefsmid. Degene van de oude fotos hebben we in 2010/2011 voor het laatst gehad, toen een ander en mijn huidige hoefsmid heb ik nu 1.5 jaar.

Ze staat nu sinds 14 weken terug op ijzers. 2007-2008 heeft ze een jaar ijzers gehad, maar heb ik er snel laten afhalen vanwege ellende; vernagelen, brokkelen, steeds aftrappen. Momenteel moet ze weer op ijzers ivm een blessure. Ze heeft een licht aangepast ijzer (bredere, binnentak) wat haar blessure moet ontlasten. Kan kloppen dat ze wat 'krap' op de ijzers staat in die zin dat de takken vrij kort zijn/lijken. Dit is expres gedaan ivm aftrappen.

Linksvoor 2009 vs 2014
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor 2009 vs 2014
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter 2009 vs 2014
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter 2009 vs 2014 - Grappig dat die zwarte vlek een heel stuk minder is. Mijn huidige hoefsmid zit eigenlijk nooit aan de zool omdat ze snel gevoelig is (voorvoeten dan, achter valt mee maar toch). Daar zou het misschien mee te maken kunnen hebben. Ben iig altijd van pigment uitgegaan en niet van een kneuzing.
Afbeelding
Afbeelding

Zijkant 2009 vs 2x 2014
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vooraanzicht 2009 vs 2014
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 22:53

Weidebloem schreef:
Bij de achteraanzichten van de hoeven lopen de verzenen echt duidelijk naar binnen toe, neem aan dat deze in een gezonde situatie juist naar buiten toe lopen?

Ik heb laatst een tinker uit een manege weg gekocht, die had zijn verzenen ook zo naar binnen. Hij stond heel veel op stal op een dik zacht pak stro. Staat die van jou ook veel binnen op stal op een dik pak zachte bodembedekking?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 21:49

Anoniem schreef:
Weidebloem schreef:

Ik heb laatst een tinker uit een manege weg gekocht, die had zijn verzenen ook zo naar binnen. Hij stond heel veel op stal op een dik zacht pak stro. Staat die van jou ook veel binnen op stal op een dik pak zachte bodembedekking?

Zomers staat ze overdag op het land en swinters ga ik sochtends met haar wandelen en savonds rijden. Bedekking van de stal is vlas met een laag stro. Niet bijzonder dikke laag. Geen idee waar het door komt, denk ook wel aanleg.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 22:59

ik volg :)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:26

Ik heb even een vraagje, ik vraag mij af wat de oneffenheid op de zool is? Is dat steunsel of wat anders? Laatste foto's zijn met de Iphone gemaakt in de schuur dus niet zo best.. Maar hier dus 3 foto's naast elkaar. De eerste 2 zijn toen Lennard voor de 1e keer kwam (voor en na) en de laatste is van nu, huidige smid is voor de 2e keer geweest (2,5wkn geleden).
De eerste zijn wel in de zomer gemaakt, de laatste nu dus met de huidige nattigheid..

Afbeelding

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:11

Dubbele zool? Heel misschien

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:29

Niet echt een dubbele zool lijkt me, maar ligt het steunsel dat stukje plat op de zool of is het iets anders? Gezien ze het eerst niet had x).

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:46

Hmm, heeft wel wat weg van dubbele zool ja. In elk geval oude zool die niet goed los komt, laat ik het zo zeggen. Staat ze erg droog of ook veel natte ondergrond? Kun je het makkelijk wegkrabben (zeker als het goed nat is geweest) of is het heel hard? Stukje overgroeide steunsel kan ook, maar het lijkt ook richting de teen te gaan, of zie ik dat verkeerd? Dan is zoolmateriaal namelijk aannemelijker.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:37

Het loopt idd ook richting teen, is verder niet "diep" echt een laagje. Haar zool is keihard (overal). Ze staat ongeveer 6u op steen en 5u op de wei (= nat!), rest van de tijd op stal (dikke laag zaagsel).

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:57

Het kan heel goed overgegroeide steunsels zijn hoor :) steunsels groeien ook richting de teen en niet recht naar benenden.... ;)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 00:41

Als het echt zo keihard is verwacht ik idd ook overgroeide steunsels. Zool blijft namelijk 'krabbaar' en steunselmateriaal niet. Gauw weg laten halen denk ik, want op zulk hard materiaal loopt het vaak niet heel prettig.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 07:02

Ja kan het me haast niet voorstellen omdat ik imo best n goede smid heb . Kan dit zo zijn gegroeid in 3 wkn? 3 Januari komt er wel een nieuwe, (wat dichter in de buurt). Haal er vanavond iig wel even een steunsel vijl overheen. Het is wel zo dat heel haar voeten hard zijn, zoals Lennard zei "fijn voor het paard, minder voor de smid" >.<

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:31

Het was trouwens idd steunsel materiaal, nieuwe smid heeft het netjes weggehaald. Kwamen zelfs nog wat rare plekken onder vandaan.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:15

Oh, wat voor plekken dan??

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:34

Plekje eronder was zwart, ze heeft het weggesneden tot het weer gewoon hoorn was. Heeft waarschijnlijk tussen het omgeklapte steunsel en de zool viezigheid zitten broeien ofzo.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 21:44

Aaah ok, ja dat tref je dan idd wel vaker aan. Fijn dat het nu weer goed weg is. Heb vandaag op stal ook bij een paard de veel te grote steunsels weg gesneden, man man. Niet te geloven dat de smid het allemaal had laten zitten. Hij liep gelijk een stuk makkelijker op het harde.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:05

Hallo,

Ik zou ook graag de hoeven van mijn pony hier willen laten zien,
ze staat nu sinds 3 weken op een nieuwe stek waar ze overdag in de verharde paddock staat en snachts op stal.
op haar vorige plek stond ze 24/7 buiten,
nu rij ik haar ook op straat voor de wagen, dit tot nu toe 3 maal gedaan en het is mijn bedoeling dit blootsvoets vol te houden want hoefijzers vind ik eigenlijk niks.
kan ik hier mijn foto's zomaar neerzetten? zodat jullie er naar kunnen kijken? ik vind ze er zelf tot nu toe heel erg netjes uit zien maar ik ben ook geen hoefsmid :7

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:09

Ja natuurlijk, post je foto's gerust!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:49

potverdrie, hij blijft maar aangeven dat mijn kiekjes te groot zijn......