[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:14

Pfff.. Monique (paars) jij ook al problemen?
Ik heb mijn paarden bij voorkeur 's nachts ook buiten - doe er wel een dun regendek op met een hele dunne voering (100 grams) . Ik heb eindelijk dekens gevonden die mijn twee stoere dames passen: Dominic dekens - die zijn wat ruimer gesneden zodat ze niet klemvast om het paard zitten en hun bewegingen hindert. Ik zie dat ze ondanks de dekens toch wintervachten aanmaken.

Jeetje Janouk - dan schrik je toch wel weer hé! Fijn dat je een goede smid hebt die ook kontakt onderhoudt met de Nassau broeders!!
Ik duim voor je dat het weer snel goed komt en dat als er een nieuw ijzertje onder zit, Image weer lekker kan sjouwen.! Wat de puzzel betreft: ja, ik heb af en toe het gevoel dat er een vuilniszak vol puzzelstukjes over me uitgestort is - en ik maar proberen alles aan elkaar te passen. Ik heb Van Nassau al gemaild en de foto's opgestuurd - hoop dat hij ook snel reageert!

zobras

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:47

Ik heb mijn HB gevoelige paard voor het eerst zonder dekens staan. Mijn gevoel zegt dat de vacht net zo groeit als toen hij met stond. Hij voelt wonderwel goed warm aan, terwijl hij vroeger niet warm te krijgen was. :? .

Ik omschreef het als het pellen van een ui. Bij elke schil (lees oplossing) komt een volgende schil (probleem) die daarna weer een volgende gaf. Net zolang doorpellen tot de bron van probleem gevonden wordt.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:44

Dank voor jullie snelle reacties! Ja, Marianne (JP) it's me...helaas... . Hij heeft het grootste deel van de dag/nacht hooi ter beschikking. Heeft nu een dikkere vacht dan vorige winter. Misschien omdat hij vanaf de langste dag hoefbevangen was dat zijn "software" hem een dikkere jas heeft gegeven?! Ik was bang dat het zijn klachten zou kunnen doen verergeren, maar als ik daar niet bang voor hoef te zijn, dan kijken we het gewoon aan. Vorig jaar "mocht" hij niet buiten blijven van de SH, dat is tot nu toe geen punt en daar ben ik erg blij mee! Een schuilstal heeft hij niet, wel een luwe plek met hoge bomen en het stalgebouw voor de voornaamste windrichting hier (zuidwest tot noordwest). Denk dat de SH hem toch uiteindelijk wel 's nachts binnen wil, we zien het vooralsnog wel even aan. Fijn om hier de ervaringen te kunnen delen! Zal hier regelmatig komen lezen, updaten en ook mijn ervaringen delen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:18

paars schreef:
Heeft nu een dikkere vacht dan vorige winter. Misschien omdat hij vanaf de langste dag hoefbevangen was dat zijn "software" hem een dikkere jas heeft gegeven?!

Nee hoor, kan best zijn dat we een koude natte winter gaan krijgen.
Die paarden van ons weten nu al lang wat voor weer het wordt en hoe ze zich daarop moeten voorbereiden.
De ganzen trokken vandaag ook al massaal over hier en de kleinere vogeltjes zijn de huisjes aan het opzoeken.
Het zou zo maar kunnen dat koning Winter vroeg is ...

Ik zie het meest op tegen de straks hard bevroren (en vooral ietwat hobbelige) bodem; niet tegen de kou of nattigheid.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:37

Het viel me deze week ook al op dat de dames paard allebei veel dikker in hun vacht zitten dan voorgaande jaren. Ook de dames schaap hebben een veel dichtere vacht dan vorig jaar.
Ik denk dat Isapaardje gelijk krijgt; het wordt koud deze winter.

(en zo niet: ik heb net geboekt voor Lapland om het NOorderlicht te zien in Februari: -18 gr overdag. :D dus koud krijg ik het in ieder geval).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:53

Bij ons ligt een wit laagje vorst over de velden - het is dus aardig koud geweest vannacht.

Monique, wat is er met jouw paard gebeurd? Ik begrijp uit jouw post dat het al een paar maanden aan de gang is? Is hij van de ene op de andere dag Hb geworden of was het een langzamer proces?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:30

janouk schreef:
Het viel me deze week ook al op dat de dames paard allebei veel dikker in hun vacht zitten dan voorgaande jaren. Ook de dames schaap hebben een veel dichtere vacht dan vorig jaar.
Ik denk dat Isapaardje gelijk krijgt; het wordt koud deze winter.

(en zo niet: ik heb net geboekt voor Lapland om het NOorderlicht te zien in Februari: -18 gr overdag. :D dus koud krijg ik het in ieder geval).

vreemd...dat idee had ik dus van pablo ook al,dus in frankrijk gaat het ook koud worden ben ik bang
(het was hier nog 31 graden in de zon gisteren)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:39

Hier leek het ook vroeger te beginnen met aanmaak wintervacht.. Heb er al een dekentje op liggen dus kan er weinig meer over zeggen nu.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:44

Hee, da's inderdaad apart! Mijn oude merrie zat dit jaar ook al heel vroeg en heel dik in het jaar! Ik dacht al dat het misschien met haar leeftijd te maken had!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:24

Ons buitenkonijn was nog eerder, maar die is al 9 jaar en ik dacht eerst dat het bij hem door ouderdom kwam dat hij ineens zo snel een dikke vacht kreeg. Maar Isabella volgde al heel snel en binnen een paar weken is ze van strak velletje naar beer veranderd (met trouwens heel veel huidvet, vandaar dat ik ook veel neerslag verwacht).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:11

Nou lieve mensen...... ik kom hier een feestje vieren *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* maar niet nadat ik op de allereerste plaats de erepalm ga uitreiken aan Ingrid ( Isapaardje) die mij op het spoor gezet heeft van Hans Arendse , een hoefsmid die ook thermografisch onderzoek kan verrichten en die is vanmiddag geweest.
Met de thermografie kun je precies bekijken waar overbelasting of ontsteking is en aangezien Ingrid mij via de pb erop wees dat ik ook een hoefzweer niet over het hoofd moest zien... is vanmiddag uit de foto's gebleken dat er zich een prachtige vette zweer aan het ontwikkelen is, ongeveer 1 cm onder de kroonrand en die via de binnenzijde een weg naar beneden en naar boven probeert te maken.
En.. zoals de éne arts ook al zei: ABSOLUUT NIET BEVANGEN!!!!

Nou is het misschen een beetje gek om een feestje te vieren als je paard een hoefzweer heeft maar ik vind dit echt 100% beter nieuws dan dat het oordeel 'wél bevangen' zou zijn geweest. Die zweer die gaat er wel een keer uitkomen en dan is de pijn ook geleden.

Hans Arendse heeft het hele paard op de plaat gezet en daaruit bleek dat de mogelijke hoofdoorzaak van de HB van destijds en de latere telkens opspelende problemen de BAARMOEDER/EIERSTOKKEN zijn . Het hele baarmoedergebied was opmerkelijk knalrood en zoals we allemaal wel weten zijn ook hormonale problemen en storingen in de baarmoeder/eierstokken hoog op de lijst van oorzaken van HB. Opmerkelijk is dat ik al een paar keer geroepen heb dat zij in het afgelopen jaar helemaal niet hengstig is geweest ( althans niet merkbaar).

Naast deze bevinding zit er ook nog een wervelprobleem maar dat lijkt makkelijk op te lossen - daar ga ik m'n chiropractor-mevrouw snel over bellen.

Nou... ik ben zeer opgelucht ( ook al kan ik op dit moment niet overzien wat het baarmoeder-probleem is) want - als je toch alles doet wat je moet doen bij HB en je dan toch telkens weer denkt: het is wéér fout.. dan krijg je toch echt het gevoel dat er niks meer aan te doen is. Nu heb ik een nieuwe weg en gek genoeg: het voelt goed en logisch.
Dus... dankzij Ingrid's tip is dit weer bokt op z'n best - door samen denken en brainstormen, door te puzzelen en alle mogelijkheden onder de loep te nemen komt er toch schot in de zaak. Heb m'n DA uiteraard meteen gebeld die wel erg content was met deze uitkomst en morgen wat verder onderzoek komt doen.

INGRID, BEDANKT !!!! +:)+

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:16

Jannepauli: GEFELICITEERD!!! En ja, Ingrid kun je er heel goed bij hebben *D

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:51

Dat is "fijn" om te lezen JP, zo ben ik ook al eens een keer blij geweest met hoefzweren. Ik hoop dat deze er snel uitkomt, en dat je ook een oplossing vindt voor het andere probleem!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:02

Dat moet een opluchting zijn Jannepauli!! Gelukkig is een hoefzweer geen onoverkomelijk iets en gaat dat wel weer weg.
Ben heel blij voor je!! Komt allemaal weer best goed met je paardje.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:54

Graag gedaan JP.
Ik ben blij dat Hans zo snel kon komen.
Leuk apparaat he wat hij heeft ... simpel, maar wel heel doeltreffend.
Bij Isabella was het toen ook duidelijk; helaas zijn bij haar de zweren er niet echt duidelijk uitgekomen zoals het hoorde, wat je dan toch weer doet twijfelen. Maar nu, maanden verder, zie ik aan de hoeven aan de onderzijde dat er wel degelijk fikse zweren hebben gezeten en precies op die plekken waar het bij Hans het meest opkleurde.

Ik hoop dat je nu de juiste weg in kunt slaan, samen met de dierenarts en Pauli er snel boven op gaat krijgen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:05

Pfoe JP wat een opluchting!!!!!!!!!!! En cha peux voor Ingrid!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:40

Dat is heel goed nieuws!! En ben het geheel met je eens: ervaringen hier delen is zo waardevol, er wordt heel wat afgemopperd over bokt, maar ik vind dit toch een mega sterke kant van bokt! Super Ingrid!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:44

Wat super goed nieuws zeg!!!! Een zweer is een overkomelijk probleem en ik hoop dat het snel gaat rijpen. Goed dat je verder hebt laten kijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 07:19

@jannepauli
Gelukkig is de puzzel gelegd. En kloppen alle stukjes, met dank aan Ingrid *\o/*
Nu hopen dat de zweer snel uitbreekt, dan heeft Pauli ook geen pijn meer.

Update Image
De hoefsmid heeft met kunst en vliegwerk gisteren het ijzer er weer onder gekregen en Image liep daarna goed. De zijkanten waren gelukkig niet beschadigd. De teen wel: dat blijft toch een soort Ikea kwaliteit hoorn: door het fors gekanteld hoefbeen is de verbinding niet best met het hoorn. Al wordt het steeds beter. Ik ben blij dat de smid meteen de volgende dag kon komen, want het 'gouden' hoefje is toch kwetsbaar.
Nu maar duimen dat het ijzer blijft zitten. Straks maar met grote springschoenen om weer naar buiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 08:47

gelukkig jannepaul...nu weet je tenminste wat het is!

Ingrid heeft mij ook alleens gewezen op het feit dat hoefzweren na bevangenheid heel vaak voorkomen.
Dat is eigenlijk ook niet verwonderlijk aangezien er veel afgestorven weefsel in de hoef zit.

Vermoedelijk heeft mijn paard in het verleden er ook last van gehad....alleen toen was er nog geen internet(ingrid was er misschien al wel...)

Bij pablo zag je na verloop van tijd gaten in de hoef,met goede hoorn eronder.....bij jou gaat het waarschijnlijk boven doorbreken,daar heb ik een beter gevoel bij dan onder....onder zit het straalbeen niet ver.

Janouk....Loopt die donderstraal zo ruim dat ze haar ijzers er af trapt?
Dat is aan de en kant toch wel een goed teken....maar wel lastig!
Gelukkig zit het er weer onder!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:42

Dank allemaal voor het meeleven! Een beetje vreugde delen is ook fijn! We zullen best nog een weg te gaan hebben en het blijft hoe dan ook oppassen.

Naar aanleiding van het bericht op de hoofdpagina - over dat echtpaar dat geen ponies meer mag houden - heb ik op de bronsite even doorgeklikt en vond daar een bericht dat aanlsuit op onze posten over het komende winterweer. Ook in Engeland zijn ze alert en waarschuwt de Horse Welfare Organisation voor het aanstaande koude weer:

Change in weather poses deadly risk to horses in South-East09/10/2009
Leading international horse charity, World Horse Welfare is urging horse and pony owners to be on their guard against the deadly condition laminitis.
Laminitis is a crippling and potentially fatal condition of horses’ hooves, with excessive food consumption being one of the main triggers.
World Horse Welfare Deputy Chief Executive, Tony Tyler says: “Although October is not a month traditionally associated with laminitis, this year is shaping up to be a very different story. The unusually warm temperatures coupled with the long awaited rainfall in the south east of the country are likely to cause the grass to grow far more than is usual for this time of the year. These conditions will bring a dramatically increased risk of laminitis.”

Bij ons waren de velden vanmorgen spierwit van de vorst - er wordt voor de komende dagen echter wel een temperatuurstijging verwacht. Mogelijk dat het gras dus weer op tilt slaat. Ik laat in ieder geval de paarden niet op gras - het wordt een baaltje hooi in de bak vandaag.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:22

Ik heb ze helemaal niet meer in het gras als de temperatuur 's nachts onder de 10 graden komt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:36

Dat lijkt me een goede stelregel. Ik hoorde overigens van onze DA vanmorgen dat het ook storm loopt met 'koliekers' op het ogenblik - wellicht ook veroorzaakt door het 's nachts eten van bevroren gras?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:44

ik weet niet of bevroren gras echt kwaad kan....mijn vriendin is daar ook panisch voor.

Zij beweert dat het te koud is....volgens mij is het in een paardenmond 37/38 graden,warm genoeg voor het gras om te smelten.

Maar goed,het verschil is dat jullie echt gras hebben in nederland...flink bemest,slap gras....en alleen maar gras...er staat niet anders tussen.

Hier is het heel anders,er staat vanalles tussen...zelfs tijm..maar wel alles gemillimetert.
Dan wel weer iedere dag lijnzaad koken tegen het zand...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:01

Er is zeker een verschil tussen onze weides en die van jou in Frankrijk, Geerke! Ik heb overigens in de tussentijd ook bodemonderzoek laten doen omdat ik ook nog heb zitten denken aan mogelijke tekorten (of overschotten) in de bodem van onze wei -- ja, als ik eenmaal begin te puzzelen dan probeer ik de onderste steen boven te krijgen! -- maar daar kwam buiten een klein magnesium/kali tekort niet veel bijzonders uit.
Tja wat koud 'voer' betreft: het is toch een beetje een standaardregel dat te koud voer niet goed is voor een paard en dat je maar beter iets op temperatuur kunt geven wat in de buurt van de normale lichaamstemperatuur zit. Ik maak tenminste nu mijn priores-hapje voor de dames maar binnen klaar en laat het op kamertemperatuur weken. Kan me niet voorstellen dat zo'n ijskoude klomp goed is voor het darmstelsel.:)