[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luve_rozes

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:32

Ik weet ook niet wat ik van een hangbuik denken moet, maar mijn paard vult ook meer onder, dan op de ribben. Is het niet meer waar ruwvoer belandt? Pavo had me er eens een mail over gestuurd, iets van dat de punten waar je paard mager is, iets zegt over eventuele te korten (bovenlijn is energievoer, buik ruwvoer, flanken, etc).

Onze shet zit net zo in de vacht, die mankeert voor zover ik weet niets (geen hangbuik), maar vind het niet 100% normaal....Hij is wel ieder jaar later, lijkt het.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:49

@ isapaardje: ja, ik moet even goed gaan nadenken hoe ik dat ga doen met enten en ontwormen, wel heel lastig zo. Misschien dat het nu anders is allemaal omdat hij nu al 3 maanden stabiel is. Ik weet het niet, balen is dat.

@capopjecop: ik vind dat ze veel is afgevallen hoor als je foto's ziet, die kleine grietje ;) Maar idd, die hangbuik weet ik ook even niet....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:03

Nee hier geen hangbuik, wel ribben die goed te zien zijn, maar ze mist ook enorm veel bespiering op dit moment. Als ik meer ga voeren, zie ik gelijk overal ongewenst vet. Dus bij volgend Visdonkbezoek ga ik eens zien of ik niet een soort van trainingsschema mee kan krijgen (na onderzoek achterhand, want daar zit 'iets') en hoop dan een mooier model te kunnen krijgen door spieropbouw.
Verder nog wel lang haar hier ook. Het was korter, het wordt al weer langer. Volgens mij is dat beestje van mij totaal van slag. Bij achterwerk, en vooral oksels en onder de kaak zit zelfs nog altijd oud winterhaar.
Wat al is verhaard blinkt wel mooi.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4TU7GLEB.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EFNPRC8R.jpg

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:09

@ Capopjekop Wow, Grietje is echt ontzettend afgevallen, knap hoor! Nu ik deze foto's zie vind ik dat buikje niet zo verontrustend, dat had ze dus al omdat ze zo dik was en vet op de ribben gaat weg door dieet, die hangbuik pas als ze echt gaat werken en dan spieren kweekt.
Flavio zijn gewicht is ook altijd een beetje schommelend geweest, dan weer wat dikker dan weer dat dunner. Nu voor het eerst echt 'dun', ribben te zien bij bewegen, alleen nog een kontje, maar dat is ook een kwestie van spieren kweken (achterhand eronder). Nu voor het eerst heeft hij geen hangbuik (of okey, nog een klein beetje), dit komt denk ik echt omdat ik nu regelmatig met hem werk en hij nog nooit zo op conditie is geweest. Ik zie steeds meer spieren komen die ik bij hem nog nooit gezien had...
Voor de zekerheid bloed laten prikken kan nooit kwaad.

@ Luve_roses Flavio verhaart ook ieder jaar later lijkt wel, maar op het weer zelf is ook geen peil te trekken, dus ik hou het daar maar op...Flavio is daar gevoelig voor, zodra het maar 1 dagje kouder is heeft hij weer een dik pak haar en lijkt het alsof hij weer van voor af aan kan beginnen met verharen!

@ Isapaardje Isa ziet er ook goed uit! En inderdaad de bespiering is nog niet zo veel, maar dat is ook niet zo gek. Dat komt vanzelf weer als je meer met d'r kan werken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:13

@kim_bjorn: hier staat veel info in waar je wellicht wat aan hebt: http://www.mensport.nl/pg_hooianalyze.html Wat betreft ontwormen en enten. Ik had de mazzel dat hij een maand voor de 1e HB geent was. Na een jaar weer gedaan en geen problemen gehad. Ontwormen idem, ik doe dat alleen na een positief mestmonster, en ook dat hoefde pas een hele tijd na de eerste aanval. Eng, maar een worminfectie is enger. De mest wordt bij ons goed van de wei/paddock gehaald, dus ik ben om die reden ook niet zo bang voor een besmetting. Hoe gaat dat bij de stal waar je nu staat?
Ben je jarig vandaag?! Gefeliciteerd!

@COJK: Die ziet er goed uit zeg! Mooi slank! En ja een ruwvoerbuikje hoort erbij, valt nu veel meer op nu ze slankie is geworden. Als dikke mensen afvallen heeft de boel ook even tijd nodig om weer in model te komen. Misschien ligt het daaraan...?

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:59

Dat enten en ontwormen vind ik ook zo eng. Heb daarom ook mestonderzoek laten doen en was erg blij dat hij niets had!
Ik wilde jullie mening ook weer even horen... Kennen jullie mij nog :o Hij loopt nu alweer een half uur onder het zadel en daarbij mag hij af en toe een lange zijde in draf, verder alleen stappen.
Vandaag heb ik weer wat filmpjes gemaakt en die zijn nu aan het uploaden....
Fotootje heb ik wel alvast
Afbeelding

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:23

Hij gaat echt heel erg goed Tjee! Zie je nog veel verschil in de gangen van voor de HB en die van nu ?

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:35

Ik zie nog zeker wel verschil, maar we zijn ook nog niet klaar. Hij heeft ook een zijwaardse kanteling, dus zn voeten zijn nog een beetje ongelijk. Maar heeeel langzaam word hij steeds beter. Ik ga nog steeds elke 6 weken naar de kliniek om hem na te laten kijken en opnieuw te beslaan....

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:43

Oh, zijwaarts klinkt inderdaad niet zo goed. Heeft hij nog altijd zulke 'eendenvoetjes' (dat was toch de jouwe, hé ?) ? Had hij ook een sincker ?

edit: Hij staat wel erg mooi in conditie! Niet te vet, niet te mager :)

tjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:48

Hij heeft gelukkig geen eendenvoeten meer. Deze foto is van weer een tijdje terug maar wel duidelijk:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UWFYGKS3.jpg
Tjeetje heeft een kanteling van ong 14 graden, een sinker en linksvoor ook zijwaardse kanteling.....

Ben ook erg blij met hoe hij er nu uit ziet. Hij hoeft amper te werken, maar de bespiering komt heel snel terug. Het is net een mini-bodybuildertje.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:45

capopjekop schreef:
Hopelijk komt het snel weer goed Yoika, iig beterschap.

Zijn er hier nog mensen geïnteresseerd in grote balen graszaadhooi? We kunnen 14 ton bestellen, maar met 3 pony's ben ik daar wel heeeel lang zoet mee. Nu wil pap het best bestellen en hier opslaan als ik nog een paar mensen kan vinden die het willen kopen. Pap wil ze in onze omgeving zelfs thuisbrengen tegen reiskosten.

Hoi, misschien kunnen wij wat (we hebben er 4 vanaf oktober 6) maar ben toch een beetje huiverig voor Engels raaigras... hoe doe jij dat met de HB klanten?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:50

Waarschijnlijk is het van de baan. Leverancier kwam nadat ik al veel geregeld had er nog even mee dat de prijs exclusief btw was, waardoor het wel erg prijzig wordt om 14 ton te laten komen. Bel dinsdag hier in de omgeving wel rond. Pap is nu ook enthousiast over het graszaadhooi, dus hij wil ook best in een keer ergens 10 balen kopen, maken we er maar weer een gezellig dagje in de vrachtwagen van :D

Die van mij krijgen trouwens gewoon Engels raai graszaadhooi, doen ze het prima op.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:53

Hmmm, het graszaadhooi is dan anders dan 'gewoon' hooi? Dacht dat ik dat ergens gelezen had: graszaadhooi = ok voor hb klanten, raaigras = niet ok voor hb klanten????

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:58

Embe schreef:
Hmmm, het graszaadhooi is dan anders dan 'gewoon' hooi? Dacht dat ik dat ergens gelezen had: graszaadhooi = ok voor hb klanten, raaigras = niet ok voor hb klanten????

Dat hangt van het stadium van het gras af. Graszaadhooi is uitgebloeid gras, alle ( vrijwel alle) energie van dat gras is is in de zaden van dat gras gaan zitten. Graszaadhooi is gedorst gras.
Het maakt dan niet meer echt uit of het raaigras is.
Echt vers koeiengras ( meestal raaigras) is te energierijk. Uitgebloeid en gedorst gras daar is de meeste energie al uit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:01

Het probleem van Engels raai kan zijn dat de kiem is bewerkt voor sportvelden zodat het veld langer meegaat. Paarden kunnen daar problemen mee krijgen. En Engels raai bevat doorgaans meer suiker volgens mij, maar aangezien het gras zaden heeft gemaakt en die vervolgens gewonnen zijn durf ik het wel aan. Engels raai is bij mijn 2 leveranciers momenteel het enige dat ze leveren wat graszaadhooi betreft. Wellicht dat ik dinsdag nog wel ergens anders aan veldbeemd oid kan komen. Maar ligt er maar net aan wat voor handen is.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:06

Tja... ik ga in de buurt van Zutphen wonen. NIet heel dicht in de buurt van Nijmegen. Aangezien ik nog niet echt de weg weet in die buurt kan iemand mij helpen aan een adres daar in de buurt voor goed hooi?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:25

Mag even een egopostje? Tyra was begin dit jaar weer licht bevangen, loopt nu al weer een hele tijd helemaal prima, maar vorige week brak er een stuk uit haar hoef. Volgende ochtend meteen naar de klinieksmederij en prachtig gemaakt. Mocht zelfs, mits rustig aan, nog een stukje van de vierdaagse route doen. Maja, rustig aan ging niet lukken op de plek waar de fotograaf stond. Daar lieten zowel voorgangers als achteropkomers de teugels vieren, om een mooie galopfoto te laten maken. Heb haar nog redelijk in de hand kunnen houden, maar voorbij de fotograaf wel de hei op moeten sturen. Foto geeft dan ook niet echt een elegant beeld :D Gelukkig was het een heel mul zandpad, dus verder geen problemen opgeleverd.

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 06:08

@mysa
mooie foto = kicken als het nu weer zo goed gaat

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:41

Myr, wat een enorm gave foto, zeg :D Kijk die Tyra eens gaan!

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:41

@Tjee ja ik zal er inmiddels weer aan moeten gaan geloven, morgen ga ik ontwormen. Ik ben echt bang omdat we zover zijn gekomen en we hebben het ook van heeeeel ver moeten halen helaas. Maar ja, wat moet moet :(

@ paars: Bedankt voor de site :) Om eerlijk te zijn weet ik niet wat ik nu enger vind helaas. De laatste keren ontwormen en enten was hij er heel slecht aan toe daarna. Om eerlijk te zijn weet ik niet of hij bij een terugval de hb schade en van de steeds daaropvolgende hoge zweren nog een keer kan opvangen. Ik ben bang dat we dan klaar zijn..... Maar veel keus heb ik niet denk ik.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:55

Ik wil ook nog even laten weten hoe het nu met Y gaat :
Het loszittende stuk hoef is vanzelf losgekomen en daarmee stopte het manken ook. Hs is geweest, maar heeft er niets meer aan veranderd, het is niet te ver en zal moeten uitgroeien.
De pulsaties in haar li voorbeen zijn ook terug beter. Ik heb dit aan mijn da gevraagd en het komt waarschijnlijk doordat de hs de stand van haar voorhoeven teveel veranderd had, moest binnen de 48u over zijn en het was gelukkig ook zo. Maar er was hier grote paniek omdat ik dacht dat ze weer bevangen was …
Ze is er dus weer helemaal door enkel wat opletten met die achterhoef

@mysa die gaat goed voorruit ! (is kicken hé als je weer kunt rijden ! :) )
@cojk mijn shet geraak ook zo moeilijk uit zijn wintervacht ...
Laatst bijgewerkt door Frisko op 14-06-11 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:00

kim_bjorn schreef:
Maar veel keus heb ik niet denk ik.
Die heb je wel hoor. Je kan de mest op laten sturen. Misschien hoef je hem niet te ontwormen. Enten kan je uitstellen als je weet dat je toch geen wedstrijden gaat rijden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:05

Wow gaaf dat je weer lekker op je paard van de natuur kan genieten Mysa, super foto!

Fijn dat het met een sisser lijkt af te lopen Yoika, plosaanvalletje weer gezakt :D

Mestonderzoek is niet sluitend, wormbesmetting komt niet altijd aan het licht en, dus ik vrees dat je niet onder ontwormen uitkomt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:13

@Kim-bjorn, kijk even wat Isapaardje pas geleden postte, wormkuur met ander bestanddeel, misschien is dat wat?

Vanochtend d.a. hier om te enten, vindt paardje wat te mager, maar ja, dat vonden we in het najaar ook, toen ben ik wat meer gaan voeren en toen ging 't weer mis. Plus dat paardje nr. twee precies hetzelfde te eten krijgt, die loopt dan wel heel ietsje minder en vreet ietsje meer door d'r graasmasker, maar die is gewoon echt te dik. Handig allemaal.