Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:07

Ik zou schoenen nemen waarbij de straal ook wordt ondersteund, dat is bij de Dallmer schoenen niet, bij een paard met slechte hoeven wil je juist de straal en zool ondersteunen en stimuleren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:08

Er zijn inlegzooltjes voor de dallmer. Maar ook met zool kun je deze niet 24/7 in de wei om laten, ben jij bekend met een schoen waarmee dat wel kan?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:17

In principe kan je easyboot epic (deze heeft wel een clip met kabel die je het beste kan afplakken o.id) of glove wel 24 uur omlaten, de equifusion kan ook, zou ik wel voor het nieuwste model gaan met klitteband, dan heeft easyboot de transition die is speciaal voor de overgang naar blootvoets, deze is echter lastig aan te trekken en niet geschikt om bijvoorbeeld mee te rijden.
Satlerei engl in duitsland maakt ook hoefschoenen waarmee ze de weide op kunnen, ik weet niet of ze goed bijven zitten.

http://www.sattlerei-engl.de/html/krankenhufschuh.htm

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 21:36

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:57

Ik weet niet of ik dit hier moet vragen, maar zou iemand mij kunnen helpen?

Mijn Shet staat namelijk erg scheef op de hoeven, ik weet niet zogoed of ik hier nog wat aan kan doen. Hij wordt elke 2 maanden bekapt en staat overigens ook koehakkig.
Zou ik het misschien zelf nog een beetje met de vijl kunnen bijhouden? Of moeten er ijzers onder?

Ik helaas aan een foto van deze zijkant en de achterkant, maar ik zal morgen als ik tijd heb nog wat meer foto's maken.
Afbeelding

Hierop is te zien dat hij erg scheef staat:
Afbeelding
Afbeelding

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:04

Andere smid zoeken die recht bekapt.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:07

Marjo89 schreef:

Hij heeft al meerdere hoefsmeden gehad, maar steeds werd er gezegd dat het onder andere zijn stand is en dat het heel langzaam aan wegtrekt (bij de juiste bekapping idd).
Ik zal morgen dus nog even een foto van de andere zijde van de hoef maken, want daar is het beter zichtbaar, het is namelijk niet alleen zo dat de enen kant van de hoef hoger is dan de andere, maar de enen kant is ook een stuk langer dan de andere kant.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:12

Mijn pony staat met zijn voorhoeven zo scheef. Mijn smid zegt dat je dat alleen kunt corrigeren tot een bepaalde leeftijd. Bij mijn pony slijt het ook altijd zo af. Denk niet dat je iets moet willen veranderen aan een stand zoals deze. Misschien forceer je juist dingen met ' recht' bekappen en een ijzertje.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:37

Safiera schreef:
Mijn pony staat met zijn voorhoeven zo scheef. Mijn smid zegt dat je dat alleen kunt corrigeren tot een bepaalde leeftijd. Bij mijn pony slijt het ook altijd zo af. Denk niet dat je iets moet willen veranderen aan een stand zoals deze. Misschien forceer je juist dingen met ' recht' bekappen en een ijzertje.

Oke, dankjewel.
Maar worden de pezen niet verkeert/overbelast door zijn scheve hoeven niet te corrigeren?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:53

Pezen en banden kunnen overbelast raken door scheefstand. Maar ze kunnen net zo goed overbelast raken door (te veel) correctie. Het is ook niet alleen een kwestie van pezen. Hoe de botten en gewrichten staan speelt minstends zo'n grote rol.

Kijk, erger laten worden is ook niet nodig.En een hoefvorm kan best veranderen (en dus verbeteren) over de jaren heen. Wanneer er goed bekapt wordt heet dat. Maar ik wil vooral zeggen dat je soms niet (te veel) moet corrigeren.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 08:34

Kom even binnenvallen met wat vraagjes...

Ik heb het idee dat mijn paard wat last heeft van white line disease :( Smid heeft er verder nooit iets over gezegd, vraag hem wel altijd of alles in orde lijkt. Mijn paard word de helft van de tijd overgeslagen met bekappen, omdat de smid hem vervelend vindt.
Mede hierdoor ben ik nu op zoek naar een nieuwe hoefsmid ( wat nog niet zo makkelijk is hier).
Ik zal morgen even proberen om zijn hoeven op de foto te zetten, hoop dat iemand mij kan vertellen waar ik op moet letten met uitzoeken van nieuwe smid.

Verder advies hoe ik mijn paard braver krijg met bekappen zijn uiteraard ook welkom. Huidige smid eist dat hij verdooft word om te bekappen , ijzers willen ze niet eens proberen. Probleem is dat hij zijn voet wegtrekt overigens. Moeilijk want bij mij doet ie het niet

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:07

Sardis schreef:
Marjo89 schreef:

Hij heeft al meerdere hoefsmeden gehad, maar steeds werd er gezegd dat het onder andere zijn stand is en dat het heel langzaam aan wegtrekt (bij de juiste bekapping idd).
Ik zal morgen dus nog even een foto van de andere zijde van de hoef maken, want daar is het beter zichtbaar, het is namelijk niet alleen zo dat de enen kant van de hoef hoger is dan de andere, maar de enen kant is ook een stuk langer dan de andere kant.

Betere foto's zouden al hepen. Maak de foto's van voor, achter en zijkant met je toestel op de grond. Van de zool is ook belangrijk. Houdt daarbij je toestel parallel aan de schuinte van de zool, zodat er geen vertekening optreedt. Overigens zou ik zeggen dat je pony O-benig staat achter, zeker niet koehakkig.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 17:11

Libera schreef:
Kom even binnenvallen met wat vraagjes...

Ik heb het idee dat mijn paard wat last heeft van white line disease :( Smid heeft er verder nooit iets over gezegd, vraag hem wel altijd of alles in orde lijkt. Mijn paard word de helft van de tijd overgeslagen met bekappen, omdat de smid hem vervelend vindt.
Mede hierdoor ben ik nu op zoek naar een nieuwe hoefsmid ( wat nog niet zo makkelijk is hier).
Ik zal morgen even proberen om zijn hoeven op de foto te zetten, hoop dat iemand mij kan vertellen waar ik op moet letten met uitzoeken van nieuwe smid.

Verder advies hoe ik mijn paard braver krijg met bekappen zijn uiteraard ook welkom. Huidige smid eist dat hij verdooft word om te bekappen , ijzers willen ze niet eens proberen. Probleem is dat hij zijn voet wegtrekt overigens. Moeilijk want bij mij doet ie het niet

Ik lees dat je paard slecht voeten geeft bij iemand anders. Oefen dit totdat het wel goed gaat. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar.. als je b.v. de clicker er bij gebruikt gaat het heel snel.
Misschien zit hier een goede bekapper bij: https://www.thehorseshoof.com/trimmerlocate.html

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 18:50

Libera schreef:

Mijn ruin doet dat ook, die heeft pijn in z'n ene schouder als hij lang op dat ene voorbeen moet staan. Andere voorbeen niet te lang van de grond bleek de oplossing.

Als je een bekapper (of smid) hebt die
a- de oorzaak begrijpt en
b- het gedrag van je paard niet persoonlijk opvat :+

ben je al een heel eind. Hoe dan ook is je paard niet het "probleem" ;)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:40

Sardis schreef:
Safiera schreef:

Oke, dankjewel.
Maar worden de pezen niet verkeert/overbelast door zijn scheve hoeven niet te corrigeren?

Hoi
Mijn paard had ook ongelijke voeten en stond daardoor ook scheef. Mijn vorige smid deed dit altijd verkeerd (beetje kantjes eraf lopen en dan wel zsm aftikken en weg was ie)
Andere smid erbij genomen en die zei, ik ga het veranderen maar wel met hele kleine beetjes. Ze heeft van vreselijke platpoten weer mooie rechte stabiele paardenvoeten gekregen.
Het kan dus wel, maar heeft bij mij wel een dik jaar geduurd hoor voor ze eindelijk weer recht waren.

Mijn vriendin heeft een paard van een jaar of 22 en die stond volgens hem ook niet helemaal mooi op de voeten, die corrigeert hij niet meer omdat voor dat paard de belasting op pezen/spieren en gewrichten wel te hoog is.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:06

Cardy schreef:
De reden van het zooltje is omdat ze ook hoefbevangen is geweest linksvoor door de schimmel (i.c.m. een gekanteld hoefbeen) en beide zolen waren zeer gevoelig/pijnlijk. Vandaar eerst ook de siliconen.

Ze had hele ernstige white line disease Terpentijn (zo fijn om eindelijk in verleden tijd te kunnen praten!). Ze hebben tot aan de kroonrand weg moeten halen en het gat wat je ziet is daar dus nog een overblijfsel van. Rechtsvoor is nu eindelijk weer helemaal heel en denk dat linksvoor bij de volgende bekapping helemaal goed weer is. Zo zag het eruit:

[ Afbeelding ]
En de afbeelding in groter formaat: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-NWVRPO6X.jpg

Cardy schreef:
Ziet er interessant uit Sheeltje2, heb ze nog niet eerder gezien!

Ben erg benieuwd wat jullie van de hoeven van mijn paard vinden:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bovenstaand 2 quotes uit dit topic van mij. Ik kan nu eindelijk na een jaar zeggen: mijn paard gaat nu eindelijk blootvoets door het leven!

Zo staan haar voorhoeven ervoor:

Afbeelding
Afbeelding

De hoeven zijn nog niet perfect, maar daar wordt rustig aan gewerkt.

Vorig jaar waren de hoeven dun en zo slecht dat je de teen gewoon dubbel kon vouwen. Ook was het kantje boord of ze het op de kliniek wel zou gaan redden.

Nu hebben we zeer sterke hoeven en hebben afgebouwd: van ijzers met zooltje en siliconen, naar ijzers met alleen zooltje, daarna alleen ijzers en nu sinds een dag zonder ijzers!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 01:44

Bedankt voor de tips over voetje geven, probeer er zo veel mogelijk aan te werken, ook met anderen!
Ik heb een nieuwe hoefsmid gevonden, die maandag komt *\o/*

Heb ook geprobeerd om wat foto's van zijn voeten te maken. Had alleen telefoon bij me en dat ging nogal moeilijk, dus volgende keer even iemand hebben die kan helpen, en een beter toestel :o

Kijk en huiver:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oja, voetjes zijn nat omdat ik 'm net afgespoeld had, en daarna door het vieze gangpad gelopen... Zal ze volgende keer even beter schoonmaken! Maar zo hebben jullie vast even een beeld... :o

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:45

@Cardy, wat een goed nieuws! Was een lange weg, maar fijn dat het zo goed gaat!

@Libera, Dat ziet er niet zo fijn uit, des steunsels zijn helemaal tot over de zool gegroeid en de hij heeft ondergeschoveren hielen. Ben je lid van facebook? Daar is een groep die heet ABC Hoofcare, is een amerikaanse bekappingsmethode, misschien kan je daar een oproepje plaatsen voor een goede bekapper? Deze hoef heeft veel onderhoud nodig.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:07

Libera: complimenten voor je fotos.
Niet slecht hoor, voor een eerste keer en zo geef je een berg informatie door.
Ik ga helemaal mee met het advies van Delphi2: deze voeten zijn geknipt voor de ABChoofcare groep ( https://www.facebook.com/groups/191969180834774/ van Cheryl Edwards-Henderson) . Je kunt daar ook deze fotos plaatsen en advies krijgen van Cheryl of de leden van de groep.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de uitgangspunten van deze manier van bekappen heel doeltreffend zijn. Paarden gaan er op vooruit, zowel wat stand als gevoeligheid betreft. Voor de lange termijn (en daar ga je toch voor?) een prima oplossing. Je paard krijgt een goed uitgangspunt voor een levenlang blootvoets.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:38

Na een tijdje meegelezen te hebben en me dankzij dit topic verdiept te hebben in de paardenhoef heb ik ook besloten om op zoek te gaan naar een andere hoefsmid. Mijn paardje heeft hele makkelijke hoeven maar het viel me de laatste maanden toch wel op dat ze er niet zo mooi meer uitzagen als dat ze vroeger deden. De hoefsmid er altijd keurig op tijd bij gehad, maar die haalde er dan even snel de vijl langs en dan was het weer hop, naar het volgende paardje. Het begon me op te vallen dat de hoeven van mijn paard niet meer zo mooi symmetrisch waren. Ook zat er al sinds twee jaar een klein scheurtje aan de voorkant van beide hoeven en kwamen er steeds meer steentjes in de witte lijn zitten die steeds dieper bleven vast zitten…..
Dus ik vraag aan mijn smid hoe het toch komt dat die scheurtjes aan de voorkant maar niet dicht willen groeien en wat hij van haar hoeven vond. Nou, er kwam niet echt veel uit, alleen dat hij het van die scheurtjes ook niet wist. Dat er steentjes in der hoef vast bleven zitten kwam omdat ze te veel druk zette op de rand, dus die vijlde hij dan wel een beetje bij. De laatste keer dat ik het hem vroeg naar haar hoeven maakte hij een opmerking in de trant van; “Een andere hoefsmid zal wel schrikken als hij deze kleine voetjes ziet”. Dat was voor mij de druppel, zeg dan wat er niet goed is en doe er iets aan! Maar nee daar kreeg ik geen antwoord op.
Nu is net een andere hoefsmid langs geweest, het is de smid van de kliniek hier in de buurt. Ben helemaal blij met hem! Hij gaf duidelijk uitleg en inderdaad ging het helemaal niet de goede kant op……. Ze heeft in alle vier de hoeven rotstraal zitten en ook alle vier de hoeven last van ondergeschoven verzenen. Kan zijn verhaal niet zo mooi reproduceren, maar doordat de verzenen ondergeschoven zijn en te dicht bij elkaar komen doe de straal niet meer goed mee in de drukverdeling. Ook is de drukverdeling verkeerd waardoor de buitenwand begon te splijten. Hij gaf aan dat in deze situatie een ijzer de hoef de kans biedt om weer te herstellen. Kon ook zonder, maar was beter met. De smid heeft flink lopen snijden, bij een hiel zelfs tot licht bloedend toe. De hoeven zien er van voren weer helemaal symmetrisch uit! De verzenen hebben wel even de tijd nodig om weer bij te trekken en naar buiten te groeien, maar ben zo blij dat ik hem er bij heb gehaald! Ik dacht zelf dat ze misschien ook last van een schimmel in de hoef zou hebben, maar dit was niet het geval. De scheurtjes kregen gewoon de kans niet om te herstellen door de verkeerde drukverdeling.

Heb een paar foto’s van hoe de hoeven voor waren. De voorhoeven waren er het slechtst aan toe. Nu zitten er dus ijzers onder, foto’s met ijzers hebben jullie niet zo veel aan toch? Zal achter nog wel op de foto zetten, daar zit geen ijzer onder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 17:45

Jakkes, dat voetje ziet er niet zo heel lekker meer uit nee! Goed dat je een andere smid hebt gezocht. Ik kan alleen het derde plaatje zien (kan ook aan mijn laptop liggen) maar ben eigenlijk juist wel benieuwd naar na-foto's, ook met ijzers.
Topic is voor zowel beslagen als onbeslagen voeten toch?

edit: nu zie ik wel alle foto's. Jammer dat dit dus kan gebeuren met een paardje dat altijd makkelijke voeten had.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:01

Leuk dat je het hele verhaal gelezen hebt! Als de foto’s met hoefijzer ook interessant zijn zal ik deze ook plaatsen. Achteraf had ik veel eerder een andere hoefsmid erbij moeten halen, maar ja dat is achteraf… Hoefsmid zij ook dat ze echt wel pijn aan haar voeten kon hebben zo nauw als de verzenen waren gegroeid. Hij gaf aan dat hij er op tijd bij was en dat het met de tijd wel weer goed komt. Het scenario wad hij schetste als er niet s aan gebeurde was echter niet zo rooskleurig.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:41

Wat verschrikkelijk zeg dat een hoefsmid dit kan laten gebeuren met een hoef, goed dat je een andere hoefsmid erbij hebt gehaald. Ik hoop dat ze snel weer fijn op haar hoeven staat.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:53

Wow.........dit is best wel heftig. Een hoefsmid die niets van deze hoeven kon zeggen.....ik hoop niet dat hij een gediplomeerde smid was want dan hij is een schande voor zijn beroepsgroep.
Deze hoeven zijn echt "mishandeld" door deze man.
Heb je iets gekregen om de rotstraal te behandelen? Ik ben ook wel benieuwd naar de "na foto's".
Kun je nog uitleggen waarom de nieuwe smid er voor heeft gekozen om er ijzers onder te slaan?
Ik denk dat je sneller (of even snel) resultaat zou hebben als je het zonder ijzer doet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 21:56

Fijn dat je een andere smid hebt gevonden, hopelijk kan hij verbetering geven in de voetjes. Ik vind ze er inderdaad niet heel goed uit zien. Goed dat je jezelf erin hebt verdiept en zag dat er wat moest veranderen :) Ben ook wel benieuwd naar foto's!

Ik ben hier al een tijd niet geweest :) Ik zal misschien morgen even foto's plaatsen. Mijn paard heeft altijd op blote voeten gestaan maar moet vanwege een blessure op ijzers. Ik vraag mij af of ik er straks nog zonder kan. Ze is al best gevoelig opd e voeten al sinds ik haar ken (10 jaar :P) en overgang van ijzers naar blote voeten zal niet gaan helpen ben ik bang.... even kijken hoe we dat gaan doen :) Voorlopig moet ze toch even ijzers onder vanwege de blessure. Ik zal kijken of ik foto's kan maken mogen en of ik nog wat oude in dit topic kan opzoeken als vergelijk :)