[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:49

Kan me het wel voorstellen JP :(:) , ik wou dat ik iets voor je kon betekenen, maar laat in ieder geval dat uurtje weidegang achterwege, dat vind ik in deze periode echt doodeng.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:50

een paard met zere voeten kan verstijven over zijn hele lijf,zo ernstig dat de spieren verzuren en er spierbevangenheid optreedt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:55

Dan zou ik als ik jou was eerst naar een goede kliniek gaan voor een kreupelheidsonderzoek alvorens je van alles zelf gaat proberen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:58

Ja Geerke, daar heb je ook weer gelijk in. Ze krijgt daarvoor ook nog dagelijks een dikke dosis vit.E(+ Selenium). Ik zat nog te denken aan Omega 3-6-9.. zou dat wat uithalen?

Eleonoor: ik krijg een stokkreupel paard niet op de trailer en zo'n onderzoek kan tenslotte ook hier aan huis.

zobras

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:00

Dan telefonisch overleg met zo'n kliniek en alle tijd nemen om toch haar op een trailer te krijgen. Alleen dan ljikt mij dat je volledig uitsluitsel krijgt wat er loos is. Een zwaar beschadige ophangband in de ondervoet kan ook zware kreupelheid veroorzaken maar heeft een andere behandeling nodig dan HB. En je brengt haar wel naar land, dan kan toch ook dat kleine stukje lopen naar de trailer?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:10

Als zij op eigen kracht vanuit de rijbak naar de wei kan lopen is dat toch een ander verhaal dan de trailer op en een tijdlang rondhobbelen. Wat bedoel je met een zwaar beschadigde ophangband??

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:15

Mijn oudste paard verdachtte ik ervan dat die een hoefzweer had of bevangen. Die stond op drie benen destijds. Uiteindelijk wel naar de kliniek gegaan en een ophangband van het hoefbeen was zwaar beschadigd. Dat kan alleen bepaald worden in een goede paardenkliniek door middel van kreupelheidsonderzoekingen. Niet door een DA aan huis of een hoefsmid. Door de pijn in zijn voet bewoog hij helemaal zo stijf als een plank waardoor ook spierbevangenheid werd vermoed. Maar dus allemaal gevolg van en niet de oorzaak.
Net als een vriendin van mij, haar paard was ineens ook kreupel en bewoog zich heel raar. Meerdere dachten blessure in de schouder incl DA die aan huis kwam. Omdat ze het niet vertrouwde, toch ingeladen en bleek een fractuur te zijn geweest van kootbeen. Geopereerd en ondertussen alweer Z2 gestart.

Je kan kapitalen uitgeven aan poeder, druppels, olieen en dergelijke. Maar als je niet weet wat er aan de hand is doe je je paard meer tekort dan tegoed. Dan maar een keertje even belastend op de trailer. Maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:19

Hmm.. maar mijn éne DA is een zgn mobiele brigade en heeft dus alle apparatuur in de wagen om alles door te meten (röntgen, scans etc.)
Maar wat bedoel je nu met die ophangband? (plaatje?)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:24

Die DA heeft dus geen complete kreupelheidsonderzoek gedaan maar op jou verzoek alleen een foto gemaakt van een ondervoet. Dat is het verschil met een goede kliniek, die doen een compleet onderzoek en zoeken uit waar het probleem daadwerkelijk is.

Afbeelding

http://www.delingehoeve.nl/eigenaren/pa ... opedie.php

Maar, ga nou niet denken dat jou paard dit heeft. Dat kan je enkel en alleen bij goed onderzoek.

Verder laat ik het hierbij. Het is aan jou wat je gaat doen. Of door blijven dokteren op eigen houtje of gewoon eens goed laten onderzoeken. Denk dat ik nu wel genoeg info heb vertrekt ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:32

ik denk in dit geval toch meer aan een stofwisselings probleem,als ik stop met palo's medicijnen(schildklierhormoon,natuurlijk wel een medicijn maar een nagemaakte chemische lichaamseigen stof....dus geen pijnstiller ofzo..)
dan loopt hij binnen een week/10 dagen stokkreupel....meer rechts dan links....en dan heb ik niets gedaan met het paard,dus van overbelasting is dan geen sprake.

Afvalstoffen hopen zich dusdanig op dat hij zich vergiftigt...en die afvalstoffen zitten waarschijnlijk dan ook in de voet,waar de doorbloeding al niet optimaal is door de vernielde haarvaatjes door de hoefbevangenheid.

soms...heel soms...zoeken we misschien ook te ver.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:37

Denk dat dat het is Geerke. Zolang er geen goed kreupelheidsonderzoek is gedaan blijft het vissen. En een paard hoeft niet kreupel te lopen van overbelasting, verkeerde stap, gekke draai of uitglijer op land kan voldoende zijn. Eerst onderzoeken alvorens overhaastte conclusies te trekken en als ik het hier zo lees, bergen geld uitgeven aan poeders/druppels/alternatieve hoek. Dat laatste ben ik helemaal niet op tegen, maar enkel en alleen als goed uitgezocht is wat er loos is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:46

Jannepauli schreef:
Ik ga nog 's kontakt zoeken met de gebroeders van Hoofcare - ik begin te denken dat er wellicht toch vocht in de hoeven zit en dat dát veel pijn veroorzaakt. Er is geen vochtuittreding maar er zitten wel bloedvlekjes in de witte lijn. Vraag me trouwens af of je dat met een thermische scan zou kunnen bekijken.
Ik heb vannacht voor 't eerst zitten denken aan 'het einde'.. |(

Het gaat toch wel allemaal heel 'bekend' klinken voor mij.
Goed bloedonderzoek, en wel/niet bevangen, en wat is er toch aan de hand en hoe ver moet en kan het nog.

En ja ik heb dus in die tijd een thermoscan laten doen door Hans Arendse.
Daarop was duidelijk te zien dat het NIET in de toon van de hoef zat, maar aan de achterzijde; geen HB, mwel hoefzweren, hoog op de kroonrand; niet te zien op foto's en nauwelijks te voelen omdat de hoef koel was.

Ook had ze in haar rug en achterhand behoorlijk verkleurende plekken (op de scan); geen ontsteking, maar wel alles zwaar over belast.

Ik was enorm blij dat ik het toen had laten uitvoeren.
Kijk maar eens op: http://www.paardenservice.nl/thermografie.htm voor meer info.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:00

Het irriteert me een beetje dat je denkt dat ik hier op eigen houtje en als een kip zonder kop zit te handelen, Eleonoor. Ik loop tegen het gegeven aan dat twee artsen die allebei zeer kundig zijn op het gebied van kreupelheidsonderzoek, tegengestelde meningen hebben en allebei andere zaken aandragen. Daarom zoek ik via dit forum naar ervaringen van anderen en intussen probeer ik mijn paard door wat aanvullende middelen om haar conditie beter te krijgen en te ondersteunen. Ik moet met mijn eigen IQ + ervaring uitfilteren waar we uiteindelijk terecht komen. De toon van je laatste aan mij gerichtte post komt wat denigrerend over en dat vind ik niet prettig. Ik stel de ervaringen, meningen en ideeën van alle meedenkers ( ook die van jou) erg op prijs en ben ook met je eens dat hier het fenomeen 'meten is weten' opgaat. In dat proces zitten we, maak je geen zorgen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:04

ik ben blij dat ik destijds op 'eigen houtje' en op eigen initiatief aan de gang ben gegaan.....dat heeft mijn paard geredt...niet de dierenarts

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:08

Nee, dat gevoel heb ik niet... enige waar ik me wat zorgen om maak dat voor mijn gevoel niet duidelijk is wat er loos is... Helemaal niet of jij er onvoldoende aan doet, omdat zoals je aangeeft je anders hier niet zal zijn.
Eigen gezonde verstand heb je zeker nodig, bij elke DA. Alleen is mijn uitgangspunt altijd eerst dingen uitsluiten alvorens ik zelf verder ga zoeken. En ja, heb op eigen houtje op aantal dingen ook veel meer resultaat gehad dan een reguliere DA. Echter bij kreupelheid begin in standaard eerst bij goed onderzoek.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:12

hoefbevangenheid is niet zomaar een kreupelheid....er is een heel proces aan de gang in de hoef....vaak inderdaad gepaart met hoefzweren.
het heeft soms ook gewoon tijd nodig...hoefbevangen word je ook niet in 1 dag...op het moment dat het paard de signalen vertoont ben je eigelijk al te laat en is er heel veel schade aangericht.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:22

geerke schreef:
een paard met zere voeten kan verstijven over zijn hele lijf,zo ernstig dat de spieren verzuren en er spierbevangenheid optreedt

Klopt, dit heb ik ook gemerkt toen ik Nado door de fysio liet behandelen deze lente, die had van al die jaren steeds weer bevangen een enorm vastzittend en stijf lijf gekregen. Hij is 3x behandeld en voelt zich nu een stuk beter.

JP, wat ontzettend naar dat je er dit keer de vinger niet op kan leggen. Ik ga wel met Kymalin mee, het gras is met de lage temperaturen 's nachts en flink veel zon overdag niet echt veilig, misschien dat uurtje gras maar even niet meer doen. En contact opnemen met van Nassau kan denk ik ook heel nuttig zijn. Sterkte!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:42

Tja.. het is uit met de pret - geen weidegang meer. Dat wordt me niet in dank afgenomen want iedere keer als ik richting bak loop voor een plakje hooi word ik ( met name door het friesje) dringend verzocht de hekken open te zetten! De Fries mankeert natuurlijk niks, maar ik vind het wel erg sneu om Pauli in haar eentje op het zand te laten staan. Ze is de baas van het spul hier en dat zal haar humeur geen goed doen als zij achtergesteld wordt!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:44

Ik ga ook met bovenstaande post mee. In eerste instantie behandelen alsof het hoefbevangenheid is, dus van het gras af en alle andere maatregelen. Mocht het iets heel anders zijn, de restricties die gelden bij hoefbevangenheid kunnen geen kwaad.
Jannepauli: vervelend dat het niet opschiet. Dit is hetzelfde paard dat de Gluco Balance krijgt?

Dat het sneu is om ze van het gras af te houden zit volgens mij meer in onze hoofden dan dat de paarden er last van hebben. Laat ik het anders zeggen: nu ik daar overheen gestapt ben, heb ik er geen last meer van.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:49

Jannepauli schreef:
Tja.. het is uit met de pret - geen weidegang meer. Dat wordt me niet in dank afgenomen want iedere keer als ik richting bak loop voor een plakje hooi word ik ( met name door het friesje) dringend verzocht de hekken open te zetten! De Fries mankeert natuurlijk niks, maar ik vind het wel erg sneu om Pauli in haar eentje op het zand te laten staan. Ze is de baas van het spul hier en dat zal haar humeur geen goed doen als zij achtergesteld wordt!

Ja maar de fries heeft geen pijn en overleeft een hooidieet wel. Dat moet je echt van je afzetten. Eerst alle mogelijke oorzaken van hb uitschakelen, das prio 1 nu. Kylian staat ook alleen nog maar in het zand en is het gewend, de oude merrie zet ik wel es op een grasstrook naast 'm, maar dan geef ik hem eerst hooi. Hij weet niet anders meer, heeft geen pijn en is 100% rad.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:01

Ach ja, Fries overleeft het wel en misschien is het ook wel goed voor haar want zoals het friezen eigen is willen ze nog wel 's snel 'zadeltasjes' ontwikkelen en wat aan de dikke kant worden. Ze amuseert zich overigens best wel want ze loopt rond met voerbakjes, de grote hooibak had ze ook al naar de andere kant van de bak gesleept. Ik heb nog zo'n mooie paardenvoetbal, kan ze daar ook nog mee spelen.:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:08

Hallo allemaal, hier meld zich een eigenaar met een ex-hoefbevangen KWPN ruin van 7 jaar. Nou ja, ex....hoefbevangen is hij niet meer, maar de naweeën/herstel zijn merkbaar. Het is eind juni gebeurd, na de acute fase en afvallen is geconstateerd dat hij geen insulineresitentie heeft. Vanaf dag 1 is hij van het gras af gehaald en staat op graszaadhooi. Ongeveer 1 1/2 kg per 100 kg droge stof. Het gaat op en neer, de hoef groeit als een gek, de smid is er iedere paar weken bij. We hebben nu 4 cm goede hoef vanaf de kroonrand en de rest is behoorlijk bagger. Ziet er aan de buitenkant allemaal strak uit, maar bij het bekappen zie je de oude bloeduitstortingen zichtbaar worden en de witte lijn is breed....schimmelinfectie in de voet, enfin, jullie kennen het wel. Maar dat komt met de tijd wel weer in orde. We wandelen, ik durf met die losse wanden (all 4 de voetjes waren aangedaan) niet te draven....en hij staat nog steeds 24/7 in de paddock met zijn maatje. Ik vraag me nu wel af of ik hem help door hem 's nachts onder dek te zetten. Ik bedoel: kan, als hij het koud krijgt, dat een negatief effect hebben op het herstel? Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Ik ben nooit zo voor dekentje op, dekentje af, maar ik heb ook nooit eerder een hoefbevangen paard gehad en misschien is het voor hem nu wel fijn. Hij heeft al best een goeie vacht aangemaakt. De mogelijkheid om hem 'avonds/'s nachts binnen te zetten is er, tussen 17.00 en 8.30 staat hij dan in een box, maar het lijkt me buiten voor hem toch fijner. Hoop dat jullie met me mee willen denken? Alvast bedankt!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:13

Als ik het goed begrijp dan heb je je paard nooit onder een deken gehad? Dan zou dat nu in principe ook niet hoeven, maar hou 'm gewoon goed in de gaten; als je merkt dat ie staat te rillen of een beetje krom staat dan kun je alsnog overwegen een deken om te doen. Vergeet ook niet dat je paard nu wss een stuk minder beweegt omdat ie nog steeds pijn in zn voeten heeft (als ik het goed heb gelezen) en zich daardoor ook minder "warm" houdt doordat ie meer stil staat. Maar gewoon goed kijken naar je paard!

Overigens heeft die van mij gelukkig geen losse wanden en schimmelinfectie gehad, klinkt wel heftig hoor!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:02

Als je paard kan eten, paars, altijd hooi tot z'n beschikking heeft kan hij zich echt wel warm houden. Want eten doet de motor gaan. Het word wat anders met regen, wind en kou dat is voor een paard moeilijker. Maar als je een stal achter de hand hebt lijkt me dat geen probleem.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 17:06

@ Jannepauli
Balen is het: ik herken het: je hebt de puzzelstukjes, maar ze passen gewoon nog niet in elkaar.
Dat had ik met Image ook. Artsen/klinieken spraken elkaar tegen. Ik wist niet waar ik het moest zoeken meer.
Pas toen ik Van Nassau sprak, na 3 maanden dokteren, toen pas legde hij de puzzelstukjes in elkaar voor mij. Toen wist ik dat mijn gevoel al die tijd goed geweest was.

@ Paars: helaas ook welkom hier bij het ervaringclubje. Je kent je eigen paard het beste. Goed in de gaten houden of hij het niet koud krijgt of teveel vermagerd. Kan hij wel schuilen tegen regen en wind? anders is een regendeken straks als het weer omslaat misschien wel aan te raden. Hij beweegt nu zoveel minder dan normaal, dat het lastig is zich warm te houden.

Update Image
Image heeft sinds 3 weken een nieuwe smid. Heel spannend, want in januari was het helemaal fout gegaan bij de overgang naar een nieuwe smid. Deze nieuwe smid heeft overleg gehad met Van Nassau en is geinstrueerd hoe Van Nassau wil dat Image op zijn ijzers staat en dan vooral met het 'gouden' hoefje.
3 weken heeft hij goed gelopen: ik helemaal blij, want dat scheelt me 5 uur heen en weer rijden naar Van Nassau.
Alleen haal ik mevrouw net uit de wei: (*)(&&*&$ ijzer kwijt en natuurlijk van haar 'gouden' hoefje. De hoefsmid is gebeld en hij komt morgen al. Fijn. Ze loopt trouwens prima, dus dat is fijn, maar ik kan niet voorzichtig genoeg zijn met de 'gouden' hoef.