[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 20:51

Jotoma schreef:
@pol1: het is toch een ontsteking in de hoef die een kanteling als gevolg kan hebben? Dus ook zonder kanteling kan je van bevangenheid spreken denk ik.

Daar zit idd ook logica in..

Babyyentje

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 20:58

Ik ben hier zo niet in thuis :( en vraag me dus of die van mij wel bevangen was ?
Hoeflederhuid onsteking is een zweer lees ik net
Ze had het wel aan beide achterbenen
Nu na 4 weken loopt ze weer als de oude ook reageert ze super op de prascend

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 20:58

Babyyentje schreef:
pol1 schreef:
Denk idd dat daar de ernst zit: de mate van kanteling! Je mag dan ook god op blote knieën danken als je paard in fase 1 blijft! Vraag me ook af of je eigenlijk wel van hb kan spreken als je geen kanteling hebt..?
Lees van diverse mensen dat ze paard binnen aantal wkn alweer op de wei hebben?? Mijn DA vindt dat echt niet goed!

Die van mij mocht op de wei met een korfje op
Paddock verveelde zich na 14 dagen ze werd steeds depresiever dus na overleg mocht ze op een korte wei

Die van ons had geen kanteling ze had een hoeflederhuid onsteking

Die van mij ook echt depri..
Ze gaat de hele dag op de paddock ( staan 2 ponys naast maar daar geeft ze niks om)..dan in de middag haal ik haar 2 kuddegenootjes van de wei en zet die erbij zodat ze toch een beetje sociaal contact kan hebben)..
Ik laat haar paar hapjes gras per dag nemen.. echt minimaal..dit ook omdat de mest te nat is naar mn zin..nu bio sponge erin..halve dosering is nl niet aan de diarree..op advies vd DA..
Ga volgende wk op vakantie en wil mn verzorgster niet opzadelen met t risico vd wei..na mijn vakantie weer overleg met DA wat betreft de weidegang.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:16

Die van mij staat samen met het paard van de eigenaren .ze staan aan huis bij die mensen
Het paard van hun loopt in de wei naast haar en kan ook naar de paddock
Dus contact hebben ze wel ook toen die van ons 14 dagen in de paddock stond
Maar ze was erg depri en uit verveling gooide ze haar kuilbak om .de waterton en stond maar en stond maar zo sneu
Dus in overleg mocht ze op de wei

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:20

Die van mij is gelukkig niet depri in zn paddock en vind zn buren leuk. Maar ben wel op zoek naar een maatje. Die van mij gaat al jaren slecht op gras dus die komt er nu helemaal niet meer in.
Maar wil ook niet dat hij de rest van zn leven alleen op paddock staat.

Moet wel zeggen dat mijn paard een stuk rustiger staat sinds hij onbeperkt toegang heeft tot hooi.
Hoe hebben jullie dit?
Laatst bijgewerkt door Marvel op 30-06-17 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:21

Afbeelding zo.. paddock met afdak en hooibak erin..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:30

En dan onbeperkt hooi?
Bij die van mij maakte het ook weer uit waar de slowfeeder staat. Half buiten de schuilstal en dan in het midden zodat hij er langs twee kanten in kan en aan alle kanten kan kijken :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 21:37

Ja vrijwel onbeperkt..soms op een uurtje na niet.. blijft maar vreten..!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:34

Ships, dat is wel balen! Hoeveel eet je paard dan in 24 uur?
Bij die van mij is gelukkig vrij snel het kwartje gevallen dat het er altijd is en die vreet niet meer constant. Die doet nu twee dagen met een klein baaltje. Dus 10-12 kilo voor een paard van 500 kilo is prima.
Heb dat overigens eerst met hooi geprobeerd, maar daar ging hij bevangen van lopen. Dus toen vier keer per dag een hooinet en onbeperkt stro. En na twee maanden had ik goed hooi en durfde ik onbeperkt hooi wel aan. Maar toen was het kwartje al gevallen dat het er altijd is.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 05:05

Tja ze vreten heel wat kilo's weg..ik deed in t begin ook hooinet nu niet meer. Maak vd week een slowfeeder rek op de hooibak!

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:16

Hier gaat onbeperkt hooi ook prima, het is wel heel arm hooi want mijn pony is echt heel snel te dik. Ik merk dat nu ie niet gereden word hij toch wel weer wat dikker word. Maar de hoeveelheid die hij met onbeperkt hooi opeet is eigenlijk helemaal niet veel meer dan toen ie nog 4x per dag kreeg. Ook heeft hij altijd stro tot zn beschikking daar knabbelt ie soms ook wel is wat aan.
Wij hebben wel een slowfeeders zodat ze er langer mee bezig zijn en ook veel minder knoeien.

Mijn pony staat nu weer een uur per dag op de wei met graasmasker en dit ging erg goed. Tot donderdag de hoefsmid geweest is nu loopt ie weer niet helemaal goed erg stijf en gevoelig vooral op het harde, de hoefsmid heeft zn hoeven iets rechterop gezet dus ik hoop dat het daardoor komt.

Meer paarden die een terugval hebben na het bekappen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 09:20

Hier idd ook een frame, maar niet meer om te slowen maar tegen het knoeien en de stofallergie. Anders wordt het eruit gewipt met de neus en vertrapt etc.

Mijn paard geen terugval na t bekappen. Maar moet zeggen dat ik ook denk dat dit door de wijze van bekappen komt (jaime jackson). Sinds hij op die manier bekapt wordt heeft hij nog nooit zo goed gelopen en draaft en galopeerd vrijwillig over t harde.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:26

bcd94 schreef:
Hier gaat onbeperkt hooi ook prima, het is wel heel arm hooi want mijn pony is echt heel snel te dik. Ik merk dat nu ie niet gereden word hij toch wel weer wat dikker word. Maar de hoeveelheid die hij met onbeperkt hooi opeet is eigenlijk helemaal niet veel meer dan toen ie nog 4x per dag kreeg. Ook heeft hij altijd stro tot zn beschikking daar knabbelt ie soms ook wel is wat aan.
Wij hebben wel een slowfeeders zodat ze er langer mee bezig zijn en ook veel minder knoeien.

Mijn pony staat nu weer een uur per dag op de wei met graasmasker en dit ging erg goed. Tot donderdag de hoefsmid geweest is nu loopt ie weer niet helemaal goed erg stijf en gevoelig vooral op het harde, de hoefsmid heeft zn hoeven iets rechterop gezet dus ik hoop dat het daardoor komt.

Meer paarden die een terugval hebben na het bekappen?

Hier ook vorige week na het bekappen super stram. Smid had er al voor gewaarschuwd maar vond het toch naar. Nu, een weekje later loopt ze een stuk beter. Nog niet als vanouds maar dat komt door de hb. Gedulllldddd...

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 17:52

Maar zit er een kanteling kristelhans?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:03

Als mijn pony na een bekapping slechter loopt dan is dat voor mij een teken dat er teveel afgehaald is van of veranderd is aan de hoef(stand) en een wijze les om dat de volgende keer niet weer te laten gebeuren.

Enige andere reden om slechter te lopen na de bekapping is wmb dat de benen te lang omhoog gehouden zijn (dus dat het gewicht te lang op één voorbeen gezeten heeft), waardoor de hb opvlamt (omdat het op dat moment zo ernstig is dat die verhoogde druk niet straffeloos ondergaan kan worden). Wat mij betreft ook een les: elk been veel korter opbeuren. Beter veel afwisselen (even linkerbeen, dan weer het rechter en weer terug) én goed letten op de ondergrond tijdens het bekappen: beter op zand/dik zacht rubber dan op harde stenen.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:18

pol1 schreef:
Maar zit er een kanteling kristelhans?

Ja een hele lichte maar de hoeven groeiden maar niet dus we moesten echt geduld hebben. Nu had ze een lange teen en die is ingekort nu, ze liep vanmiddag eigenlijk best oké! Vergeleken met wat het was. Ze wil ook weer kroelen met mijn ruin en zoekt me op als ik bezig ben in/rond de paddock. Kleine dingetjes maar zo blij mee.

Ik twijfel echt niet aan mijn smid, alles gaat in overleg nav röntgenfoto's. De smid werkt ook op de kliniek. Denk dat ieder paard anders reageert. Op naar herstel!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 18:45

Duim met je mee!!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 19:09

Vaker hoefsmid laten komen of zelf iedere week een beetje bijhouden. Als een paard na bekapping niet goed loop is er te verandert aan de stand.

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 20:35

Kan iemand mij vertellen of een lederhuid onsteking ook hb is ?
Er zijn geen foto.s gemaakt maar omdat ze niet wilde lopen en vaak ging liggen om het te ontlasten en de da voelde t duidelijk kloppen constateerde hij de ontsteking

Het is nu 4 weken geleden en ze loopt nu weer als een kieviet
Zelfs in een drafje naar de wei als het madam te lang duurt

horsez_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:15

Hoi, ik ben Femke en mijn pony is hoefbevangen. We hebben net foto's gemaakt en er is gelukkig geen hoefkanteling. Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe lang duurt het voordat je weer kunt rijden.
We geven nu nog twee keer per dag But, ontstekingsremmers, graag hoor ik jullie ervaringen.
Alvast dank je wel
liefsFemke

*knip*
liefs Femke
Laatst bijgewerkt door Angela op 02-07-17 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijzing naar eigen youtube niet de bedoeling.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:45

Wwlkom femke!
Als je terug leest kom je diverse verhalen hierover tegen.

Vanwaar nu al de foto? Mijn DA raadde aan om pas na 4 wkn foto te maken omdat er tijdens de aanval nog van alles kan gebeuren qua kanteling..

horsez_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 22:49

pol1 schreef:
Wwlkom femke!

Vanwaar nu al de foto? Mijn DA raadde aan om pas na 4 wkn foto te maken omdat er tijdens de aanval nog van alles kan gebeuren qua kanteling..

oke zal even terug lezen.!!
ja ze is nu ongeveer 4 weken hoefbevingen maar ik ben pas een week begonnen met youtube!
maar weet iemand hoe lang het duurt voordat je weer kan rijde als je paard een ontsteking heeft in de hoeven?
liefs femke

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:12

kristelhans schreef:
Ik twijfel echt niet aan mijn smid, alles gaat in overleg nav röntgenfoto's. De smid werkt ook op de kliniek. Denk dat ieder paard anders reageert. Op naar herstel!

Mijns inziens is blind vertrouwen niet verstandig en wat twijfel juist gezond, dan blijf je zelf nadenken. Hopelijk zet de positieve lijn zich in ieder geval voort.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:33

horsez_7 schreef:
pol1 schreef:
Wwlkom femke!

oke zal even terug lezen.!!
ja ze is nu ongeveer 4 weken hoefbevingen maar ik ben pas een week begonnen met youtube!
maar weet iemand hoe lang het duurt voordat je weer kan rijde als je paard een ontsteking heeft in de hoeven?
liefs femke

Dat is een beetje verschillend per paard. Je zult even moeten aankijken hoe snel je paardje zal herstellen. Zodra de hele ontsteking weg is en je paard weer helemaal goed loopt kan je heel rustig gaan opbouwen, maar niet te snel want dan kan je weer overbelasten en dat kan weer een nieuwe aanval stimuleren. Eerst lekker samen wandelingen maken is ook heel leuk :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 23:34

Ik vertrouw in deze ook volledig op mijn smid!! Hij kent haar ook het beste qua voeten!

@ femke je DA moet je toch advies kunnen geven in deze..!? Bij sommige duurt het maanden zo lees ik en bij andere gaat het sneller. Ik zou je DA om advies vragen!