[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:32

Ik had dus ook een brok uit de hoef (voorhoef) en mijn hoefsmeden vonden dat wel een spoedgeval, omdat het verder naar boven kon uitscheuren. Weet niet of dat in jouw geval ook mogelijk is.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:34

Hij kan pas maandagavond komen ... Maar hij heeft me wel opgebeld om te vragen hoe het nu ging en aangezien ze nu niet meer makt is het waarschijnlijk ook niet zo dringend meer (Maar ik houd het wel extra in de gaten hoor).

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:06

Hallo allemaal,

Ik heb een haflinger ruin van 14 jaar oud. Hij is eigenlijk, tot een jaar geleden, probleemloos door het leven gegaan. Op wat kleine ongelukjes na natuurlijk ;) Hij heeft verder bijna zijn hele leven lang 14 uur in de wei gestaan per dag (winter en zomers regelmatig 24/per dag) en s'nachts op stal. Nooit zijn er problemen geweest.

Tot ik anderhalf jaar geleden ben verhuist naar een andere stal. Ook hier gaan de paarden ruim 14 uur de wei op net als op mijn vorige stal, enige verschil is dat er kuilvoer wordt gevoerd. Op de vorige stal was dit dus hooi. Ik heb het mij niet beseft toen ik er kwam staan, maar dat kuilvoer is hoogstwaarschijnlijk de oorzaak van alle ellende geweest.

Ik zal jullie het hele verhaal besparen (isapaardje weet er een deel van iig) maar het komt hierop neer:
beginnend hoefbevangen, hoge hoefzweren bij de kroonrand, heel ernstig hoefbevangen, weer hoge hoefzweren bij de kroonrand=7 maanden pijn en ellende,amper kunnen lopen, hoefsmeden, dierenartsen, speciale ijzers etc etc. Vanaf juli 2010 tot februari 2011 een en al ellende.

Veel mensen hebben gezegd: laat dat beest toch afmaken en koop een nieuwe. Tja...wat zal ik daar eens opzeggen;)
Maar hij is mijn vriendje, het is in voor en tegenspoed of niet? ;) Het is wel in mij opgekomen zo nu en dan om eerlijk te zijn, maar niet zodat er 'nieuwe' kan komen, maar omdat ik wilde dat de pijn ophield voor hem. Het is een lange tijd een verschrikking geweest om hem te zien 'lopen', vaak zag ik er tegenop om naar hem toe te gaan omdat ik het met moeite aan kon zien.
Maar als puntje bij paaltje kwam kon ik het niet en heb besloten dat zolang het eerlijk is voor hem en ik het nog kan doen, gaan we door.

Nu durf ik pas te zeggen dat het de goede kant op gaat. Hij heeft nooit op ijzers gestaan voorheen, maar het kon niet anders meer, hij staat sinds februari voor op equilibriumijzers en is steeds stijler gezet en dit gaat heel goed gelukkig. Hij kon toen pas een lange tijd stabiel op 3 benen staan namelijk. Iedere nieuwe bekap/beslaan beurt ging hij beter lopen. Verder een goed dieet en hij is heel stabiel nu.

Helaas hebben de hoge zweren bij de kroonrand (hb heeft ook niet geholpen hierbij) grote scheuren veroorzaakt toen ze naar beneden groeiden. Een voet is er het ergst aan toe en de scheur/gat was op 4 cm vanaf de zool gegroeid zegmaar. Helaas geen houvast meer vanaf dat punt en het hele stuk wand en stuk zool is eraf gegaan. Het ziet er heel naar uit nu, er kon nog net een ijzer onder worden gezet.
Gelukkig loopt hij er niet minder onder op dit moment.

Er wordt nog niet op hem gereden, het was de bedoeling hier in juni mee te gaan beginnen, rustige korte stapritjes. Maar nu een groot deel van de wand eraf is, de hoef korter is dan de ander op dit moment en het ijzer aan een zijden draadje hangt, maar ff niet ;) Maakt niet uit, zolang dit goed blijft gaan ben ik al blij.
We wandelen iedere dag 1 uur in een natuurgebied en hier mag hij ook grazen. Verder staat hij 1 uur per dag op kaal land en verder in de paddock met hooi.

Nu ff een vraag ;) (Ik ben echt doodsbang/paranoia geworden voor alles, het is al minder dan een tijd terug gelukkig;) )
Ik heb nu de mogelijkheid om een flinke schuur met ruim 7000m2 weiland te kopen, een droom natuurlijk. Ik wil een deel verharden en een zandpaddock aan de stal vast maken, verder een 2,5m breed pad om de hele wei heen maken waar mijn paardje met shetlandervriendje 24/7 kunnen scharrelen. (paddockparadise achtig :) )

Maar ja, dan zit je nog wel met ruim 5000m2 dik vet gras:)
Vroeger had ik dit geweldig gevonden, nu denk ik: was dat stuk maar sahara;)
Ik weet gewoon serieus niet wat ik met gras moet, ben er gewoon bang van zegmaar.
Op dit moment kan hij 1 uur grazen probleemloos grazen, langer heb ik nog niet geprobeerd.
Ik durf het niet :(
Hoe lang zouden hij en z'n maatje op het gras kunnen denken jullie? Grasmaskers op? Hoelang zouden ze er dan op kunnen?
Vroeger had ik gewoon een routine, ik wist precies hoe en wat, wat wel en niet kon. Maar nu, ik weet het gewoon niet eigenlijk |(

Alvast bedankt voor lezen :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:12

Ook weer een pittig verhaal. Ik laat ze nu twee uur per dag met graasmaskers op het gras. Dat gaat tot op heden prima. Verder weeg ik wel al het hooi/voordroog, want 't gaat niet alleen om gras bij hb-ers. Dat stuk land klinkt idd als een droom, je kunt er een prachtig pp op aanleggen. WAarom gebruik je het grootste deel van het land niet als hooiland? Dan heb je eigen oogst, kun je laten analyseren, en weet je precies wat je hooi bevat.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:36

mysa schreef:
Ook weer een pittig verhaal. Ik laat ze nu twee uur per dag met graasmaskers op het gras. Dat gaat tot op heden prima. Verder weeg ik wel al het hooi/voordroog, want 't gaat niet alleen om gras bij hb-ers. Dat stuk land klinkt idd als een droom, je kunt er een prachtig pp op aanleggen. WAarom gebruik je het grootste deel van het land niet als hooiland? Dan heb je eigen oogst, kun je laten analyseren, en weet je precies wat je hooi bevat.

:j :j

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:42

Mijn hale stal heeft dit gehad , vreselijke tijd ..
maar we hebben nooit opgegeven en nu is hij weer beter :)
Het is weer het paard van vroeger , enkel is hij nu altijd gevoelig voor teveel gras , eten etc
Maar ik ben super blij , dat hij er zo goed is uitgekomen.
Bij ons de 1ste dag dat het was hebben we hem 4u moeten vastzetten in een plas ( afkoeling van de hoeven )
De tijden erna moesten we vooral hem veel laten rusten , zijn medicatie geven ( In het begin moest dat om het half uur ook snachts dus)
Hoe beter hij werd hoe langer de tijden tussen de medicatie waren, hij moest veel rusten , en we moesten vaak zijn hoeven afkoelen , daarna wandelen enzoverder , en hij werdt steeds beter . De dierenarts heeft ons hard geholpen maar ook het speciaal beslag dat
hij heeft gekregen van de smid ! *D

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:43

kim_bjorn, Jij hebt net wat we hier allemaal wel willen! Een eigen weiland, je kan maaien wanneer de fructaan het laagst is, en een fructaan-arme grasmix bezaaien! Zeker genoeg hooi voor een volledige winter, en dan kan je het idd laten analyseren want je hebt toch altijd dezelfde bodem.

Het enige dat ik kan zeggen is : doen doen doen! :)

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:24

Ja eigen hooi wil ook doen.
En 6 schaapjes, die kunnen het hele jaar rond alles mooi bijhouden ook hier hou je mooi gras aan over als zij er eerst op hebben gestaan. Verder zijn ze gezellig :) en met hun goudenvoetjes stampen ze alles heel mooi aan (integenstelling tot mijn lompe haffie;) )
Maar toch he, nu staat hij zo dat hij geen land kan zien vanuit de paddock, dat is dan anders, zeker op dat pad.
Sowieso goed omheinen/schrikdraad dat pad om de wei, anders ramt hij zich er gewoon doorheen. Niet direct, maar na een week naar moorkoppen kijken als je op dieet bent, tja;) Zo is hij helaas.
Toch vind ik het allemaal maar eng zoveel dik gras, vroeger wist ik wat hij kon eten, hoelang etc, nu is dat allemaal anders :(

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:43

Ik heb ook weer gereden op mn pony!!!! Nu 2x 10 min gestapt en hij blijft goed zeg maar. Loopt daarna ook niet kreupel ofzo. Op de stenen vind ie nog niet zo leuk. Hij krijg nu nog 1x daags pijnstilling (poeder) ivm 2x. Hopelijk komt het toch nog goed!!!
Sorry voor mn egopost, moest het even kwijt.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:50

kim_bjorn, of even investeren om je paddock af te zetten met een houten omheining. Dan moet je niet zo bang zijn dat hij door een draadje gaat breken ;) Als het echt je eigen weide is, werpt zoiets zeker zijn vruchten af.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 21:54

Tja.. eigen land en zelf maaien en hooi of kuil laten maken is wel wat, zeker voor schrale tijden. Maar ik heb ook 1,5 hect en een van m'n paarden kwam vanavond weer met een dijk van een hals de bak in. Keihard.. de voetjes zijn gelukkig in orde maar oh boy, die hals.. echt een kap er weer op. En haar ribben kun je zien. Ik weet niks beters te verzinnen dan maar weer van het gras af.. |(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:02

dat heeft pablo dus ook...de ribben kun je zien en voelen,maar wel vetbulten op zijn kont die niet weg te krijgen zijn...gras hebben we niet hier ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:04

Ik vind het nog steeds verbazend, die dikke nek heeft er hier ook 1 af en toe, die is nooit bevangen. De andere die dus al meermalen van ernstig tot licht bevangen is geweest, heeft NOOIT een dikke nek, en ook NOOIT vetbulten ergens.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:11

kim_bjorn, de beste tip die ik je eigenlijk kan geven = laat het gras analyseren voor dat je de grond koopt. :)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:39

Indiana haar speknek en haar cellulitisbillen kregen we ook niet weg, terwijl je bij haar ook ribben kon voelen en zien.
Ze is midden in de winter weer hoefbevangen geworden terwijl er helemaal niets was veranderd in haar dieet of beweging. Gras had ze al maanden niet meer gehad.
Het is iets wat bij insuline resistentie hoort.
Ik heb laatst gehoord dat een dierenarts van de kliniek Wolvega vertelde dat bij dat soort paarden een verkeerd waaiende wind al een trigger kan zijn (bij wijze van spreken).

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:04

Ja een houten omheining met een schrikdraad er nog langs moet er zeker komen.
Het is gewoon een tank, ik snap het ook wel, arm beest.

Misschien een domme vraag, maar waar laat je zoiets analyseren?
Maaien en schudden etc. Weet ik wel hi hi;-) maar dat niet eigenlijk.
Ik kan er wel op googlen ook, maar als je het weet graag.

Het is een mooi stuk land, goed onderhouden. Groot voordeel zijn de schuren erop.
Dat is een crime gewoon, al die weilanden die ik heb gezien, maar er mag nooit iets op.

Toch blijft het spannend allemaal, raar dat veel dingen nooit meer hetzelfde zullen zijn.
Hiervoor ging alles prima, jaren lang. Nu is het zo en na deze extreme ellende ben ik ook niet meer dezelfde.
Ook omdat ik gewoon voel dat nog een keer maanden ellende het einde is voor hem.
Daarom ben ik ook opzoek gegaan naar iets voor mijzelf, zo kan ik het zelf doen en heeft hij altijd een huis, ookal komt het niet meer goed.

Het klinkt raar, maar bjorn mijn haf is vorig jaar september ingeent, dag erna was hij hoefbevangen.
Daarna kwamen er zweren. In november werd hij ontwormd, 2 dagen later was het mis. Eind januari moest hij weer ontwormd worden. Ik wilde niet maar mijn stal wel. Heb het toch gedaan, 2 dagen later was het mis.
Dat kan gewoon geen toeval zijn. Enten en ontwormen verminderd de weerstand tijdelijk, als je al niet in orde bent.

Ontwormen heb ik niet meer gedaan sindsdien. Enten moet in september weer. Maar ik durf het meer:-(
Hij is nu al 3 maanden stabiel, tja....

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:07

kim_bjorn, ruwvoer en bodems kan je laten onderzoeken bij blgg (blgg.agroxpertus.nl). Met ontwormen heb ik bij mijn HB'er nooit last gehad. Ik weet wel dat een DA kan ontwormen door een injectie in het bloed. Misschien dat dat voor minder problemen zorgt? Lijkt me idd een heel erg lastige situatie..

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:30

Ja het is zeker lastig. Zelfs mijn da die heel sceptisch is, denkt dat het geen toeval is.
Binnenkort komt mestonderzoek weer terug...
Wat zou kunnen is dat het enten en ontwormen al die keren hebben plaatsgevonden toen het niet goed ging.
Nu gaat het goed met hem, hij is stabiel.
Wat nu beter moet zijn zijn hoeven, maar de ergste ellende is nu uitgegroeid en eraf gevallen.
Dus maar duimen dat er niets meer gebeurd en alles zoveel mogelijk kan herstellen. Zover dat kan dan...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 23:34

Isa had ook terugval na enten. Heb toen om andere entstof gevraagd. Later besloten niet meer tegen influenza te enten (ik kom met haar toch nergens bij andere paarden).
Ook ontwormen gaf vaak problemen, zeker met ivermectine .. om die reden laat ik de mest onderzoeken en als ik al moet ontwormen, gebruik ik een middel met pyrantel als werkzaam bestanddeel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 06:39

Mestonderzoek vertrouw ik niet meer zo, die van mij zijn clean, maar ik vraag me toch af of Amber toch niet een wormbesmetting heeft,zou niet weten waarom ze anders zo invalt nu. Maar goed,daar komen we eind van de week hopelijk achter. Hier trouwens geen achteruitgang na ontwormen en enten.

Liene weet jij zo wat dat ongeveer kost zo'n hooianalyse? Wil dit jaar ook mijn landje laten hooien en dan is zo'n analyse wellicht handig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 08:57

Kan mijn bericht niet meer aanpassen, heb gister even fotos gemaakt van de pony's. Grietje is echt uit model, ze heeft een onwijze hangbuik waardoor ze veel dikker lijkt dan ze is volgens mij. Haar nek is al een stuk soepeler en dunner, haar ruggewervel kan ik duidelijk voelen, haar ribben voel ik ook en haar appelkont is ook weg, alleen die hangbuik. Dacht eerst mss aan wormen, maar heb ze laatst grondig ontwormt terwijl de mesttest negatief was (al weet ik dat hij dus niet alleen wormen vindt, maar Grietje heeft bij iedere test nog onder de grens gezeten van moeten ontwormen).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laat de dierenarts woensdag ook wel even een blik op Grietje werpen.

Ambers kont nog even, dat bot boven op haar kont is nu echt goed te zien :\
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:54

grietje heeft inderdaad een hangbuikje...verder is ze natuurlijk vreselijk schattig <3
Is ze ook nog niet goed door haar vacht heen?Of is dat normaal bij shetters?
Smurfje heeft wel zijn zomervachtje.
Het is een 'vreemd' jaar....ik bedoel...er gebeuren rare dingen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:02

Er komen nu nog pakken af. Hans is ook nog niet helemaal klaar, maar bij hem is het wel echt minder. Ze is nu ruim een week van de gluco balance af, die was op en mijn holistisch therapeut op vakantie, dus heb wel het idee dat de gb goed voor haar vacht is, dan glanst ze meer.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:19

@ Capopjekop Heb je ook een foto van hoe Grietje eerst was? Op haar dikst? Het is wel redelijk normaal dat dikke paarden die afvallen een hangbuikje houden. Verder vind ik haar er heel mooi uitzien, echt een schatje :)
Amber's kont, heel mooi, je ziet ook duidelijk kontspier lopen. Dat bot bovenop zie je inderdaad duidelijk, maar dat geeft niet toch? Geloof dat dit juist eigenlijk goed is, pas als de zijkanten te vlak aflopen (indeuken) zijn ze te mager, haar kontje loopt mooi rond.
Ik vind je pony's er echt goed uitzien op de foto's :) Wat ik zelf ook merk is dat het gewoon wennen is, je bent je paardjes anders gewend.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:23

Ik weet het niet,wil toch het bloed even laten nakijken, omdat ze wel erg snel afvalt, paar weken geleden zag je dat bot nog niet, ik voer haar nu juist meer weidehooi en ze valt wel meer af dan eerst. Al mijn oude foto's ben ik kwijt,kan kijken of er op paps pc nog wat staat. Ze was echt dik en is door de laatste paar jaar heen echt veel afgevallen, je kon haar bijna rollen. Overal hoor ik dat Grietje nog te dik is en op sommige plekken is ze dat ook, maar het is in mijn optiek voornamelijk die hangbuik.

Edit: Een aantal foto's van voor haar eerste afvalregiem. Grietjes gewicht heeft altijd nogal geschommeld, ene jaar was ze relatief slank en andere jaren weer dikker :o Nu is ze wel stabiel. Al vind ik het op sommige oude foto's net lijken of ze niet echt veel is afgevallen.
http://img842.imageshack.us/img842/3751/img0001fv.jpg
http://img683.imageshack.us/img683/6858 ... tje075.jpg
En Amber als spekkie. Gootje in de rug is duidelijk te zien
http://img23.imageshack.us/img23/3631/dsc0215wq.jpg
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 12-06-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt