Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ElCamino schreef:Tja...mijn eerste reactie is : enerzijds ga ik mee met de meeste mensen, 20 km te paard met een paard wat herstellende is van HB kan nooit goed zijn.
MAAR: mijn Chico is laatst óók weer mee geweest op een buitenrit van 3 uur in de Lage Vuursche met 2 andere paarden, dit ging verbazend goed, en hij heeft er niks aan overgehouden. Nou ligt het eraan in welke mate een paard HB is geweest, dat weet ik wel en hoe het gekomen is etc etc... \
Toch denk ik dat iedereeen zijn paard het beste kent en ziet hoe ze bewegen. Daaruit kun je je lering trekken en iets gaan ondernemen. Hieruit blijkt dus weer dat Flavlip's paard dit best aan kan. En mijne ook. En misschien is iedereen wel te voorzichtig...( houden zo!!) maar kan je paard meer dan je denkt.
xFioon: kijk alsjeblieft uit met een HB paard wat een blessure oploopt....nav een blessure kan HB opeens opspelen met niet zulke fijne afloop,sterkte!
janouk schreef:Het blijft lastig. En soms denk ik dat ik te voorzichtig ben.
Gisteren sinds lange tijd weer balkjes neergelegd voor Image. Ze is dan zo gelukkig. Een heel ander paard. Ze liep super over de cavelletti in stap en draf. Heel voorzichtig.
Daar zie je haar talent als springpaard; ze raakt het hout niet. De Haflinger daarentegen heeft veel talenten, maar balkjes zijn dat niet; die raakt ieder stukje hout.
Ze wil het liefst springen, maar dat gaat niet gebeuren.
Vanmorgen toch met PLOS in mijn hoofd voelen; niets warm. En naar buiten laten. Stukje laten stappen en draven. En als alles dan goed is.....................dan pas voel ik rust.![]()
![]()
Kijk ik net naar buiten; zie ik mevrouw tot 3 keer toe hoog steigeren voor mijn raam; 21 jaar, mafkees, terwijl de haflinger aan het rollen is; blijkbaar had ze andere plannen en ze begint te racen.
Ik race naar stal, bakje biks en roepen; ze racet naar binnen en komt tot rust.
Ik moet er nu echt niet aan denken dat ze haar ijzer aftrapt of zich bezeert; dus houd ik haar rustig. Eens Plos altijd Plos. Ik vind me zelf overdrijven, maar jullie herkennen dit gevoel vast wel.
Yoika schreef:PLOS-aanval of toch niet ???
Hoefsmid is gisteren geweest en hij heeft nu de zooltjes er niet meer tussengestoken, gewoon beslag dus.
+ Terwijl hij hier was samen ontworming gegeven (equest).
Vandaag staat ze wat te trappelen EN toen ik daarnet ging voelen (doe ik helaas nog dagelijks ...) voelde ik linksvoor lichtjes pulsaties ... HELP !!!!
Ik heb toen maar de longe genomen en ze liep gelukkig zuiver, maar nu ben ik doodongerust, maak ik me nodeloos zorgen omdat ze pas opnieuw beslagen is en dus wat gevoellig ??? Of zit ze er toch weer tegen aan ...
En nu zit ik maar te twijfelen of ik de da of hs moet laten langskomen of stel ik me nu aan ?
wuswa schreef:Jongens, jongens, het zit niet mee! Ik zag aan mijn paard afgelopen week dat het ietsje minder ging. Dus opbouwen (dwz iets minder geweekt hooi en wat meer droog + een strookje bospaddock met een paar sprieten per dag erbij) wellicht te snel gedaan. Paar stappen terug dus. Maar vanmorgen was ze stokkreupel. HB weer terug of zweer?? Ik dacht het laatste (pols 1 been en niet de hele hoef warm maar 1 gedeelte). Smid erbij en hij denkt ook aan een zweer. Helaas zit de zweer zo diep dat hij er niet bij kan komen. Bute en een paar dagen afwachten. Misschien breekt hij spontaan op de plek waar nu al flink 'gegraven' is. Daarboven moet hij nl ergens zitten. Ik vind het zo zielig voor haar! Eerst een zweer (overigens zelfde hoef en het lijkt dezelfde plek), toen bevangen, vervolgens koliek en nu weer een zweer. Dat alles in 6 weken tijd.....
Ooit heb ik ergens gelezen dat herstellende HB-paarden gevoelig zijn voor zweren omdat weefsel in de hoef aangedaan is wat snel gaat ontsteken. Heeft iemand dat eerder gehoord of is dat klinkklare onzin? Hebben jullie soortgelijke ervaringen met herstellende HB-ers?
TipPost19 schreef:wuswa schreef:Jongens, jongens, het zit niet mee! Ik zag aan mijn paard afgelopen week dat het ietsje minder ging. Dus opbouwen (dwz iets minder geweekt hooi en wat meer droog + een strookje bospaddock met een paar sprieten per dag erbij) wellicht te snel gedaan. Paar stappen terug dus. Maar vanmorgen was ze stokkreupel. HB weer terug of zweer?? Ik dacht het laatste (pols 1 been en niet de hele hoef warm maar 1 gedeelte). Smid erbij en hij denkt ook aan een zweer. Helaas zit de zweer zo diep dat hij er niet bij kan komen. Bute en een paar dagen afwachten. Misschien breekt hij spontaan op de plek waar nu al flink 'gegraven' is. Daarboven moet hij nl ergens zitten. Ik vind het zo zielig voor haar! Eerst een zweer (overigens zelfde hoef en het lijkt dezelfde plek), toen bevangen, vervolgens koliek en nu weer een zweer. Dat alles in 6 weken tijd.....
Ooit heb ik ergens gelezen dat herstellende HB-paarden gevoelig zijn voor zweren omdat weefsel in de hoef aangedaan is wat snel gaat ontsteken. Heeft iemand dat eerder gehoord of is dat klinkklare onzin? Hebben jullie soortgelijke ervaringen met herstellende HB-ers?
Ja hoor, al 3 jaar ervaring.
Dinsdag voor m'n paard hetzelfde verhaal.
Ik heb haar nu in een broeiverband staan en op de zelfde plek bij de kroon zit al een bultje. Zal zo wel doorbreken.
In het eerste jaar regelmatig terugkerende ontsteking, daarna werden de goede perioden steeds langer.
Laatste ontsteking- uitbraak ruim een jaar geleden.
Ongemak duurt meestal zo'n 5 dagen, daarna loopt ze weer goed.