[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:02

Tja, ik vind het ook maar raar dat ze die buut maar blijven voorschrijven terwijl dat zo slecht is. Voorlopig geef ik helemaal niks en hoop dat ze daardoor snel wat opknapt.
Denk dat ik volgende week haar bloed wel laat onderzoeken, dan weet ik wat meer. Ik hou contact met de DA en als het slechter wordt dan laat ik hem zeker nog komen dit weekend.

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:08

buut werkt als ontstekingsremmer(niet hormonaal)
en ook als pijnstiller....je moet soms iets..
Ik weet nog ,long ago,dat buut bij mijn paard niet veel deed,zelfs niet in hoge dosering.

Hij heeft er wel een keer(vermoedelijk)nierkoliek van gehad,het scheelde toen niet veel of hij moest de volgende dag ingeslapen worden,hij kon niet meer plassen.

(dat is toen opgelost met een spierverslapper,hij was weer nieuw!...ik heb een erg raar paard..)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:12

geerke schreef:
buut werkt als ontstekingsremmer(niet hormonaal)
en ook als pijnstiller....je moet soms iets..
Ik weet nog ,long ago,dat buut bij mijn paard niet veel deed,zelfs niet in hoge dosering.

Hij heeft er wel een keer(vermoedelijk)nierkoliek van gehad,het scheelde toen niet veel of hij moest de volgende dag ingeslapen worden,hij kon niet meer plassen.

(dat is toen opgelost met een spierverslapper,hij was weer nieuw!...ik heb een erg raar paard..)

Jeetje, jij hebt ook wel van alles meegemaakt zeg! Wat moet ik me bij nierkoliek voorstellen? Heb ik nog nooit van gehoord.
Ik laat die buut maar lekker achterwege en hoop dat mn paardje zich snel weer beter voelt.
Tnx voor jullie reakties! Geeft me weer moed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 14:24

bij nierkoliek kunnen ze niet mee plassen.
De dierenarts moet dan komen(uiteraard)om het paard door middel van een infuus te laten urineren....dat kan hij maar 2x doen dan moet het paard het weer zelf doen.
Dat deed die van mij dus niet,dus de dierenarts zou komen de volgende dag om hem in te laten slapen.

Ik schrijf het nu wel nuchter op,maar ik was de dag daarvoor in tranen zoals je begrijpt.

Dit is allemaal z'on twaalf jaar geleden.

Nierkoliek is niet leuk,behalve dat hetgevaarlijk is vanwege het niet kunnen plassen,verrekt het paard echt van de pijn.
Scheuten pijn,die vergelijkbaar zijn met 'gewone' koliek.

Rollen ,ogen wegdraaien,zweten....

En het grappige is,er is de eerste dag bloed afgenomen om te kijken of de nieren het nog deden en in hoeverre ze beschadigt waren....helemaal goed...alles fuctioneerde goed,niets beschadigt.

Ach ja...mijn paard is er door de jaren heen meester in geworden om dierenartsen heel verbaasd te laten kijken..

En ja...nog heb ik die tik,dat als hij zijn stal inkomt,eerst een plasje doet....en ik meteen kijk of het o.k is...en dat doe ik al twaalf jaar,je zou er moe van worden...

Ik hoop dat je paardje goed komt!
Geef het de tijd....genezen gaat niet 1,2,3
En als je een voorbeeld neemt aan mijn paard,die is door diepe dalen gegaan!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:25

aisie schreef:
Ik heb haar donderdag senior priores gevoerd, klein beetje maar, zou het daar van kunnen komen?

Heb je die wel voldoende laten weken?
Het moet minimaal 6 uur weken, maar liefst nog langer. Ik liet het altijd een hele nacht staan en dan nog was het niet allemaal opgelost.

Donkere (richting bruine) urine wijst vaak op spierverzuring/spierbevangenheid.
Donker geel kan ook komen door te weinig drinken.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:57

Ja ik heb het 6 uren laten weken. Gebruik dat spul ook voor mn oudere merrie namelijk. Dus dat kan het haast niet zijn. Ik hou het toch maar op de buut. Ze loopt wel goed maar eet heel weinig en ze ligt bijna de hele dag. Dat is toch niet goed. Hopelijk knapt ze vlug op, vind het maar niks zo |(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:15

aisie schreef:
Ja ik heb het 6 uren laten weken. Gebruik dat spul ook voor mn oudere merrie namelijk. Dus dat kan het haast niet zijn. Ik hou het toch maar op de buut. Ze loopt wel goed maar eet heel weinig en ze ligt bijna de hele dag. Dat is toch niet goed. Hopelijk knapt ze vlug op, vind het maar niks zo |(

oei...ligt ze bijna de hele dag?
dat is toch niet best....ik begrijp dat je je zorgen maakt.
Wat zegt de da daarvan?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:18

Ik heb net de DA gebeld, hij komt er zo aan. Ben benieuwd wat ie er van zegt. Het zit me helemaal niet lekker, hoop maar dat het weer goed komt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:24

ik zit mij in ene te bedenken dat pablo ook een vrij lange periode heeft gelegen(drie weken).....hij stond wel op af en toe maar het merendeel lag hij.
Vermoedelijk door hoefzweren(volgens isapaardje,en daar zou ze weleens helemaal gelijk in kunnen hebben...)

Er is natuulijk wel iets vreselijks in de hoeven aan de hand,en het is een gesloten ruimte dus niets kan echt weg...ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...(het staat er een beetje raar)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 20:33

Toena Tyra bevangen was, lag ze ook bijna de hele dag.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 21:11

De DA is geweest en heeft haar helemaal onderzocht. De hartslag was rustig en de temperatuur normaal en ze had wel veel darmgeluiden. Hij vond haar wel wat koliekerig aandoen en heeft haar een darmontspanner gegeven. Verder kon hij niet zoveel bijzonders vinden. Het is niet echt duidelijk of ze nu zoveel ligt vanwege de hoefbevangenheid of dat ze buikpijn heeft. We moeten maar even zien of ze zo wat opknapt. Ze is wel heel zielig hoor, mn arme paardje. Ik heb een camera in haar stal en hou haar steeds in de gaten. Hoop maar dat het vlug beter gaat! Ben er zelf ook helemaal beroerd van ;(

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:06

Nou ja, het goede nieuws is dan toch dat er niet iets heel dramatisch is gevonden. Snap goed dat je je rot voelt, maar zoals ik hiervoor al schreef, mijn paard is heel lang heel zwaar bevangen geweest, en stond alleen op om haar hooi te eten. En dat wekenlang, zelfs maanden lang.

Inmiddels is ze allang weer helemaal op de rit, we rijden weer alsof er nooit iets aan de hand is geweest.

Houd moed!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:13

aisie schreef:
De DA is geweest en heeft haar helemaal onderzocht. De hartslag was rustig en de temperatuur normaal en ze had wel veel darmgeluiden. Hij vond haar wel wat koliekerig aandoen en heeft haar een darmontspanner gegeven. Verder kon hij niet zoveel bijzonders vinden. Het is niet echt duidelijk of ze nu zoveel ligt vanwege de hoefbevangenheid of dat ze buikpijn heeft. We moeten maar even zien of ze zo wat opknapt. Ze is wel heel zielig hoor, mn arme paardje. Ik heb een camera in haar stal en hou haar steeds in de gaten. Hoop maar dat het vlug beter gaat! Ben er zelf ook helemaal beroerd van ;(

ze had toch ook diarree?
misschien toch last van verstoorde darmflora?
Ik heb het met je te doen meid!
Maak je niet teveel zorgen,en probeer goed te slapen!
Je peerd heeft niet veel aan een oververmoeid baasje!
sterkte ermee!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:49

Nou, die spuit van de DA lijkt geholpen te hebben want ze was een stuk fitter zopas! Ze keek veel helderder en had ook alweer praatjes. Dus toch mede wat last van de darmen door de diarree. Ben toch blij dat ik de DA nog even heb laten komen. Heb haar een klein handje lucerne en hooi gegeven omdat de andere paarden ook eten kregen en kijk voor de nacht nog even.

Tnx voor jullie berichtjes, dat doet me echt goed! Jullie hebben er veel ervaring mee en dat geeft mij weer moed. Het komt gewoon weer helemaal goed, het is een heel sterk paard die al meer onmogelijke dingen overleefd heeft dus dit gaat ook lukken.
Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor de tips en het medeleven!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 22:56

gelukkig!!!
ze had 'gewoon' buikpijn!
heel alert van je dat je toch de da heb laten komen!
En straks zonder zorgen slapen!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 23:04

Ja voel me een stuk opgeluchter nu! Maar hopen dat het nu weer de goede kant op gaat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:05

aisie schreef:
Ja voel me een stuk opgeluchter nu! Maar hopen dat het nu weer de goede kant op gaat.

hoe is het nu?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:40

Ze is de nacht goed doorgekomen en staat nu lekker te eten. Het lijkt weer wat beter gelukkig!
Straks weer even wandelen en poetsen. Ben toch heel blij dat ik de DA gisteravond nog gebeld heb, het ziet er een stuk beter uit nu.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 10:44

gelukkig!
Op naar genezing!!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 14:56

Nu ik haar van de buut af heb loopt ze wel een stuk moeilijker. Kreeg haar maar met moeite uit de stal vandaag om een rondje te lopen. Zijn er nog andere (minder schadelijke alternatieven) voor buut? Vind het zo ook wel een beetje sneu maar ze heeft nog steeds dunne mest dus ik durf er ook geen buut meer in te doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:02

ik geloof metacam...ik heb het zelf nooit gebruikt maar sommige in dit topic wel geloof ik...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:03

Ook metacam heeft zijn bijwerkingen, zoals trouwens alle pijnstillers. Zou toch even overleggen met je DA wat je het beste kan doen aangezien die er nu bij is geweest. Heel veel sterkte in iedergeval.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:28

Ik geloof niet dat metacam zoveel 'onschuldiger' is, dan bute, is immers ook een NSAID. Wat wel helpt is de bute na een hoeveelheid hooi geven, dan krijgen ze minder snel last van maag/darm problemen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 15:34

Ik heb de DA ff gebeld voor advies maar was in bespreking, hij belt straks terug. Misschien dat ik beter wat homeopatische medicijnen kan proberen. Zolang ze nog kan lopen wil ik er liever geen buut in doen. Als ze eenmaal loopt op het gras gaat het wel maar vooral die eerste stappen uit de stal zijn erg moeizaam en ze ligt ook nog steeds erg veel.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:26

mag ik vragen waarom je je paardje niet gewoon op buut zet voor de pijnstilling? dat ze van buut maagklachten kunnen krijgen is waar maar mijn DA vertelde laatst dat een merrie 7 maanden op buut heeft gestaan ivm artrose en ze moest de dracht volbrengen. en deze merrie had helemaal geen last van maagzweren enz.

Natuurlijk raad ik het niet aan het zo lang te doen maar ik merk toch echt aan die van mij dat hij er baat bij heeft. hij is een stuk vrolijker en kan weer gek doen. je ziet dat hij er weer zin in heeft.

maar misschien is er iets anders aan de hand of dat je het al tijden geef dan heb ik natuurlijk niets gezegt!