[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:24

Was ook fijn geweest alleen is dat bij ons geen optie. De netten / voerbakken staan op verharde stuk.

Afbeelding

Afbeelding

De poelen zijn er wel en daar kunnen we nu gebruik van maken. Bovendien moet ze nu een stukje lopen, wat weer goed voor doorbloeding is. Ze scharrelde nu al meer over het zandpad dan dag 1.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:30

Lekker zeg dat natte stukje. Ik heb ook een stuk nat gemaakt maar ik heb er niet aangedacht om het hooinet daar ook te hangen, die hangen bij ons ook op vaste plekken. Ga het zometeen gelijk verplaatsen.

Ik ga vanaf morgen afbouwen met de pijnstilling. Ze loopt nu vanaf donderdag echt weer goed, maar pijnstilling zal wel vertekenen... Hoe lang blijft zoiets eigenlijk in het bloed?

janouk

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:37

Je kan op het harde onder het hooinet ook twee kruiwagens zand storten en natmaken: dan heb je hetzelfde.
Voor Image had ik een heel looppad over de gang gemaakt van zand: ipv het gangpad vegen moest ik toch harken. En toen ze weer helemaal rad was, hebben we het zand weer teruggebracht naar de paddock

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 15:20

risje schreef:
Was ook fijn geweest alleen is dat bij ons geen optie. De netten / voerbakken staan op verharde stuk.

[ [url=m/8oJCkG.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/biMnRc.jpg]Afbeelding[/url] ]

De poelen zijn er wel en daar kunnen we nu gebruik van maken. Bovendien moet ze nu een stukje lopen, wat weer goed voor doorbloeding is. Ze scharrelde nu al meer over het zandpad dan dag 1.

Ontzettend leuk dier! Fijn dat het mee lijkt te vallen.
Ze is wel erg zwaar, dus dan zit het er toch in dat zoiets vroeg of laat gaat gebeuren.

Straks toch armer voeren en/of echt duurbeweging geven, km'ers maken.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 15:38

Erg zwaar valt mee, foto's vertekenen. Maar mag wel wat af. Conditie is dusdanig dat normaal gesproken ritten van anderhalf tot ruim drie uur géén probleem zijn. Die km komen dus wel weer goed.

Voerbeleid komt overigens ook goed, wat dat betreft staat ze hier perfect. Ben wel aan het kijken hoe eventueel ondersteunen qua voer, wel niet doen. Supplement of niet.... Zoveel opties...

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 21:33

Ik ga mij hier helaas ook melden, en wil jullie mening vragen want mijn hoop is zo ongeveer opgegeven..

Vertel het even kort:

Sam is nu ruim 2 maanden hoefbevangen.
Begon met een kreupelheidje en zo langzamerhand werd het steeds ernstiger.

In febr heb ik al een kreupelheids onderzoek laten doen (omdat ze af en toe klachten had en dat voor mij niet goed voelde en ik zekerheid wou hebben) en aan de hand daarvan foto's laten maken van haar hoef rechtsvoor, daar kwam een bevangenheid uit. Na die tijd wel wat laten werken maar heel ligt.

Nu sinds 2 maanden dus word het heel erg.
een maand terug weer op de foto laten zetten nu allebei haar benen en daarop is te zien dat het het hoefbeen is gekanteld en nog wat meer gezakt als de vorige keer dus als in febr.
Medicijnen gekregen, maar dat helpt allemaal niet voldoende, nu zelfs de dubbele dosering ( 4 zakjes But) per dag en ze loopt nog zo gevoelig.

Wat ik al gedaan heb is:

van de wei af, alleen in de paddok met hooi
aangepast beslag
magnesium bijvoeren
zo min mogelijk musli en fibra
waterbadje ter verlichting van de pijn.

het komt echt puur door het gras, als ze een klein beetje heeft gehad voel ik dat gelijk aan haar manenkam die word zo hard!

IK ben nu een beetje radeloos.
Wat denken jullie is er nog hoop?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:25

Hoelang geleden heb je haar nog op het gras gehad? Wat naar dat ze zo'n pijn heeft nu, maar jeetje, 4 zakjes buut klinkt wel heel veel! Ik zou dat zelf wel wat eng vinden ivm de maag.

In de ergste periode heeft mijn pony ook wekenlang nauwelijks kunnen lopen, zelfs niet op het zachte/natte zand, ook niet met pijnstilling. Dat was hier helaas een kwestie van uitzitten en ondertussen zo comfortabel mogelijk maken: schuilstal met droog zandbed, hooi (geen voordroog/kuil) en water bij elkaar, buiten de schuilstal nog een klein stukje afgezet wat ik nat hield. Andere paarden in het zicht.

Hoe lang het precies geduurd heeft weet ik niet, maar soms leek er maar geen eind aan te komen. Maar als het ernstig is dan is die schade niet maar zo even teruggedraaid, dus dan heeft dat gewoonweg tijd, tijd en nog eens tijd nodig. Hoe naar ook.

Uiteraard compleet geen gras of suikers voeren in die periode, ook zodra het iets beter gaat nog láng niet. Dat risico moet je echt niet willen nemen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:58

Phoe op 4 zakjes nog pijnlijk!!
Wat is de prognose van de DA?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 00:07

Sanowa: Pff wat heftig!! Ik voel helemaal mee met je radeloosheid.

Mijn pony heeft ook 2 maanden afwisselend slecht tot heel slecht gelopen, waarbij hij elke keer weer een enorme terugval kreeg als het net iets beter begon te gaan. Ik was serieus aan het nadenken over hoe lang ik het nog eerlijk vond voor mijn pony.
(Het gedetailleerde verhaal staat in dit topic: als je rechtsboven mijn bericht klikt kan je het teruglezen :) )

Kleine situatie schets: Serieuze kanteling, geen ijzers, absolute stalrust op nat zand(alleen,want alle andere paarden stonden buiten), geen gras, geen brok, vrij rijk kuilvoer (ik had geen andere mogelijkheden) en 2-4 per dag koelen.

Wat uiteindelijk voor de omkeer heeft gezorgd is: Hooi (kuil) weken, vitaminebrok en luzerne bijvoeren (vitalbix). En met als absolute wending: Van stal veranderen. Daardoor kwam hij op een paddock met 2 shetjes en arm hooi.

Mijn lijstje met dingen die ik langs ben gegaan toen ik merkte dat de huidige behandeling niet hielp was:
- Langs een natuurgeneeskundige. Van haar heb ik heel veel tips gehad over de voeding, oa de vitaminebrok en het hooi weken, maar ook de tip om van stal te wisselen zodat mijn pony wel kon bewegen als hij dat wou -> goed voor de doorbloeding.
- Magnesium bijvoeren
- Bloedonderzoek voor eventuele tekorten/cushing/IR
- Onderzoeken of hij maagzweren had. (dit zou de stofwisseling kunnen beïnvloeden, geen idee of het klopt, maar dit wou ik iig gecheckt hebben, mochten andere dingen niet helpen.)
- De tandarts langs laten komen. (zelfde als hierboven)
- Van stal veranderen naar een Paddockparadijs.

Uiteindelijk heb ik alleen dus de natuurgeneeskundige langs laten komen en ben ik verhuisd naar het paddockparadijs. Dat was voldoende om bij mijn pony voor een permanente stijgende lijn te zorgen.

Geeft voorlopig niet de moed op! Ga wel na of het nog eerlijk is en stel (samen met de dierenarts eventueel (Heb ik dus niet gedaan gelukkig, dan had ik geen pony meer gehad waarschijnlijk.)) een plan op met dingen die je iig nog wilt uitzoeken/testen.

Dit was een heel lang verhaal, maar ik kan je vertellen dat het met mijn pony weer helemaal goed is gekomen!! Dat hij nu (met heel veel beleid) zelfs weer op het gras staat, vrijwillig over het grind stapt en zonder problemen lange stukken over het asfalt draaft. Er is dus hoop!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:27

@ Sanowa : mijn verhaal komt in grote lijnen overeen met dat van Femek maar met 1 groot verschil : Noah staat wel op ( speciaal ) beslag .. Eerst een speciaal beslag door een zgn. HB-deskundige hoefsmid wat voor mijn paard juist totaal verkeerd uitpakte ; sowieso qua stand, maar ( vooral ?) ook door de opgevulde zooltjes .. Inmiddels weet ik dat dát juist bij een zoolbreuk ( wat Noah dus had : ernstige hoefbeenkanteling, sincker , zoolbreuk ..) absoluut NIET mag : zool moet juist dán 100% ontlast worden en vrij zijn , zool en kit drukten 9 weken lang ( moest er vooral zolang als mogelijk onder blijven :/ .. kreeg dat telkens bij elk contact te horen) tegen de pijnlijke, bolle zool :( .. Uiteindelijk is alles net op het nippertje ten goede gekeerd door een combinatie van vechtlust van Noah & mij, de juiste zorg & middelen + vooral het juiste beslag gemaakt en aangelegd door mijn eigen smid die hierbij geadviseerd/ondersteund werd door R.van Nassau ( http://hoofcare.nl/ ) ~~ Meer over Noah kun je in de diverse berichten van mij vinden ... maar 1 ding : bij ons heeft het inderdaad de 'beruchte' 6 maanden geduurd voordat er écht een verbetering op trad en ook bij ons werkte geen enkele ( dosis) pijnstilling tót het moment dat hij het voor hem juiste beslag kreeg ... We zijn nu 9 maanden verder na de eerste tekenen van de HB en nu staat hij weer met de kudde zo'n 12 uur per dag op het gras, loopt, draaft, galoppeert, bokt ... kortom : hij heeft weer een paardwaardig leven terwijl ik máándenlang van diverse en vele behandelaars maar 1 advies kreeg : afmaken .. was het niet vanwege de HB dan was het wel vanwege de artrose of de combi van beiden ... Ik zal niet zeggen dat elk dier te redden is, hangt van veel, héél veel factoren bij dier & mens af ... maar ik ben wel van mening dat er vaak meer opties zijn dan dat er over het algemeen aangegeven worden. Makkelijk is het echter nooit en in geen enkel opzicht ... het hele traject is langdurig en vergt enorm veel van dier én mens: de (juiste) hulp moet echt gezocht worden waarbij het mijn ervaring is dat je eerder tegenwerking dan medewerking vindt omdat 'men' van mening is dat herstel sowieso niet mogelijk is ... Ik en enkele anderen kunnen die stelling inmiddels bestrijden met de levende bewijzen bij zich ... Voor hoe lang het goed zal gaan kan natuurlijk niemand zeggen (over welk leven wel ?), maar voor mijn eigen paard kan ik op dit moment iig. zeggen dat hij het paard kan zijn dat hij hoort te zijn ... en dat voor een dier dat er eigenlijk niet meer had mogen zijn :/ , heb dus niet veel meer op met diagnoses en prognoses van dierenartsen/klinieken/behandelaars ... Sterkte Sanowa en anderen die hiermee te maken hebben of krijgen.

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:40

Bedankt voor jullie uitgebreide verslagen!

4 zakjes is veel, maar als ze zoveel pijn heeft moet je toch wat.
ze staat nu 2 maanden niet meer op het gras.
Prognose van de DA, die kan ook niet vooruit kijken, hij vind het ook erg lang duren, verder zegt hij ook tis een paard wat redelijk op leeftijd is (19) en ze zal altijd gevoelig blijven. en ze krijgt natuurlijk flinke medicatie dat vind hij ook, hij laat mij er vrij in, maar gaat er ook in mee als ik haar in laat slapen.

Vandaag ging het overigens weer wat beter! Dus dan minder ik ook gelijk medicijnen

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:50

sanowa schreef:
Bedankt voor jullie uitgebreide verslagen!

4 zakjes is veel, maar als ze zoveel pijn heeft moet je toch wat.
ze staat nu 2 maanden niet meer op het gras.
Prognose van de DA, die kan ook niet vooruit kijken, hij vind het ook erg lang duren, verder zegt hij ook tis een paard wat redelijk op leeftijd is (19) en ze zal altijd gevoelig blijven. en ze krijgt natuurlijk flinke medicatie dat vind hij ook, hij laat mij er vrij in, maar gaat er ook in mee als ik haar in laat slapen.

Vandaag ging het overigens weer wat beter! Dus dan minder ik ook gelijk medicijnen

Wat erg Sanowa. Veel sterkte voor jullie en positief dat het vandaag wat beter ging!! Ik hoop dat jullie die lijn kunnen voortzetten.

Heb je al laten testen op Cushing?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:46

.. 2 maanden is dus echt niet lang voor een HB paard :( Mijn Fries ruin Noah, met een stokmaat'je' van zo'n 1.70, was overigens 20 (inmiddels 21) toen HB begon. Zoals gezegd kwamen de eerste tekenen van een echt doorzettend herstel pas na 6 maanden ... daarvoor was het uhh, meer (terug)vallen dan opstaan .. de slechtste periode zelfs letterlijk :( pijnstilling niet te snel willen afbouwen om terugval om die reden te voorkomen ( buut werkt tevens ontstekingsremmend) Elke verandering, verminderen maar indien nodig ook weer vermeerderen, ging hier met halve zakjes per gift: bv. 2 x daags 1,5 zakje ipv. 2 x daags 2 .. of 's morgens 2 en 's avonds 1,5 .. observeer je dier om te weten wat wanneer nodig is. Bedenk dat elke verandering een reactie kan voortbrengen. Noah heeft overigens van 5-9-'16 tot 3-3-'17 medicatie gehad, het laatste halve zakje buut was op 3-3-'17 ..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 20:51

Hopelijk zet dat door sanowa! Duim voor je!!

Is iemand bekend met iets slappere mest en t geven van magnesium?
Mijn paard sinds een paar dgn slappere mest ( geen diarree)..
Ze krijgt nog praktisch geen gras op 3handjes na door t grasmasker..( ze had t ook toen ze helemaal geen gras had gegeten)

Voor de mensen die t interessant vinden;Ik heb de uitslag van t organen onderzoek( middels manenanalyse en mijn paard scoort bijzonder laag..voor mij eigenlijk onbegrijpelijk dat ze zo laag scoort..

Afbeelding

En dit zoals het zou moeten zijn:

Afbeelding

Nu is mij geadviseerd om Humus te gaan geven zodat ze voedingstoffen beter kan opnemen! Iemand ervaring?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 21:46

Sanowa, is je paard op cushing getest en heb je een ruwvoeranalyse van je hooi laten doen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:50

Wanderers schreef:
pijnstilling niet te snel willen afbouwen om terugval om die reden te voorkomen ( buut werkt tevens ontstekingsremmend) Elke verandering, verminderen maar indien nodig ook weer vermeerderen, ging hier met halve zakjes per gift: bv. 2 x daags 1,5 zakje ipv. 2 x daags 2 .. of 's morgens 2 en 's avonds 1,5 .. observeer je dier om te weten wat wanneer nodig is. Bedenk dat elke verandering een reactie kan voortbrengen.

Zo ontzettend eens met het langzaam afbouwen van medicatie, zéker als je ziet dat je paard steeds zo wisselt qua pijn. Ik deed het ongeveer net als jij: ik bouwde maximaal met een half zakje per dág (dus niet per keer) af en hield elke stap minimaal vier dagen aan voor ik er ook maar aan dacht om verder af te bouwen. Overigens na schade en schande wijs geworden te zijn: eerder bouwde ik sneller af en dan kreeg ze telkens weer een terugval, dat komt het herstel absoluut niet ten goede.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:21

Niemand ervaring met de humus zo lijkt t..

Mijn paard loopt goed maar voor haar doen ontzettend sloom! Denk dat het hele hb gebeuren haar stofwisseling aardig in de war heeft geschopt! Herkenbaar niet fit na hb?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:03

pol1 schreef:
Niemand ervaring met de humus zo lijkt t..

Mijn paard loopt goed maar voor haar doen ontzettend sloom! Denk dat het hele hb gebeuren haar stofwisseling aardig in de war heeft geschopt! Herkenbaar niet fit na hb?

Humus als in teelaarde of als in gepureerde kikkererwten?
Heb er nog nooit gehoord van het bij geven van zoiets maar ben benieuwd naar de theorie erachter.

Niet fit lijkt me logisch, als ik een flinke keelontsteking heb gehad ben ik ook een tijdje niet lekker :(:)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 11:28

In verreweg de meeste gevallen ontstaat HB júist door stofwisselings problemen ..
Er is enorm veel over HB op internet te vinden, uiteraard hier op Bokt ... maar daarnaast nog heel veel meer vanaf het grote lijnen verhaal ( zoals https://www.paardenarts.nl/kennisbank/h ... j-paarden/ ) tot en met zéér uitgebreid met beeldmateriaal en al.

Ik kan een ieder adviseren om de tijd te nemen om door de diverse info heen te ploeteren en te gaan filteren op zaken die jou en jouw dier zouden kunnen helpen ... het maar blijven zoeken naar mogelijkheden heeft mijn paard zijn leven gered !
Ga hier niet weer alles herhalen, maar geïnteresseerden kunnen dat uiteraard in mijn eerdere reacties teruglezen.

Wel even een waarschuwing om voorzichtig te zijn met veranderingen in voer en/of supplementen .. elke verandering kan juist ook averechts werken.
HB paarden hebben over het algemeen eerder overschotten dan tekorten, de 'kunst' is om de balans te vinden tussen goede opname van de juiste voedingsstoffen en tegelijkertijd goed afvoer van afvalstoffen .. om het lichaam te helpen dit zelf ( weer) aan te kunnen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:14

De analyse gaf aan dat mijn paard juist ontzettend kampt met tekorten!!
Ui! Uiteraard heb ik uitvoerig gevraagd of de humus mag bij een ex hb paard. Dit was geen probleem, volgens hun zelfs een positief effect op hb paarden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 13:19

Afbeelding

Misschien ook interessant voor andere..

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:19

hier zit er gelukkig vooruitgang in, kreeg begin van de middag bericht dat Reisa weer praatjes begint te krijgen. Toen de anderen op de weide mochten wilde ze mee, ze was het er niet mee eens dat ze op de zandpaden moest blijven staan (ze staat in een paddock Paradise). Rende langs de draad heen en weer en toen ze doorkreeg dat ze toch niet op de wei mocht liep ze rustig terug naar de loopstal waar ze hooi ging eten.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:45

Hee wat interssant die Humic.
Als het voor jou niet vervelend is pol1 ; hoe duur is zo'n manen analyse? Ik zou dit ook wel eens willen laten doen en bij mij op stal staat ook een paard met leverproblemen, misschien voegt het voor dat paardje ook iets toe.

Risje, wat fijn dat ze snel opknapt, je was er heel goed op tijd bij!! Dat is zo belangrijk, volgens mij gaat het helemaal goedkomen met Reisa!! :)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:43

Manananalyse is 70 euro..de controles bestaande uit o.a ook een m.a is de helft..de humus was 15 euro.
Ik denk dat het zeker wat kan doen..het ontgiftigd o.a.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:11

pol1 schreef:
Manananalyse is 70 euro..de controles bestaande uit o.a ook een m.a is de helft..de humus was 15 euro.
Ik denk dat het zeker wat kan doen..het ontgiftigd o.a.

Oh dat is nog te doen idd! Ik ga er eens naar kijken want mij lijkt het erg interessant.

Hoe doen jullie dat met de hoeven voelen voor warmte? Uit nieuwsgierigheid ging ik eens alle hoeven langs van enkele paarden (4) en ik merk echt dat die heel verschillend zijn van temperatuur.
Eentje had 3 lauwe hoeven en 1 koud voetje, ander paardje achterhoeven iets warmer als voorhoeven en twee hadden ze voor iets warmer als achter..

Worden jullie daar niet helemaal para van? Want warmer als voor zou mij gelijk bang maken maar ze lopen gewoon goed.. Kan het gewoon "eigen" zijn voor het paardje? Is dat voor jullie gelijk een teken van zorgen?