[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:18

flavlip schreef:
@ Embe Ja te paard :) Flavio en trailerladen is een drama, daar had ik weinig zin in en ik vond 20km wel te doen. Met de auto eerst het stuk verkend om te kijken of het goed te rijden was en over het algemeen was de berm goed en breed genoeg om te rijden.

Ik sta nu echt paf over jouw redenaties, je vind dat mensen zich onterecht bezorgd maken over weidegang want dat is de stress van de mens toch? Een HB paard 20 km laten lopen die nog herstellend is vind je dan wel een goed idee? Ik hoop dat het goed afloopt, ik hoop nog veel meer dat je het paard voorop stelt en dan pas naar de stress van de mens kijkt, misschien Flavio maar leren de trailer in te gaan zonder stress.
Ik ben me bewust dat dit niet zo erg aardig klinkt, ik bedoel dit niet fout, maar ik vind het wel een voorbeeld van doe het alsjeblieft niet na. Volgende keer de 20 km maar niet verkennen met de auto maar met zere voetjes.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:30

Flavlip heeft een heel andere denkwijze over hoefbevangenheid en alles wat daarbij komt, als de meesten (denk zelfs iedereen) hier..Hoop ook, dat je pony geen terugslag gaat krijgen van die rit..

Embe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:05

Phoe... dacht dat ik de enige was die het op z'n zachts gezegd vreemd vindt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 20:39

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:48

Ik was van plan te gaan oefenen, dit doe ik elke keer als er een verhuizing in zicht is en elke keer heb ik het voornemen hier dan mee door te gaan. Deze keer dus ook heel enthousiast aan het oefenen geslagen. Het is geen angst, eerder koppigheid, op het moment dat hij er eenmaal in staat is hij rustig en gaat staan eten...Alleen het duurt dus steeds langer voordat dit lukt. De eerste keer was een 'kontje geven' voldoende, de keer erna een flinke duw van 2 sterke mannen en de laatste keer was het geblindoekt en met 3 man de trailer in tillen....Dit wilde ik niet, denk maar na wat dit met zijn voorvoetjes doet....Flavio gaat namelijk echt op de rem en loopt dan pas als zijn achterbenen zijn voorvoeten allang zijn gepasseerd. Dus deze keer oefenen en geduld hebben. Zonder dwang, gewoon wachten, met eten bij de trailer. Eerst dit geoefend met de afspuitplaats, klinkt misschien raar, afspuiten vindt Flavio niet erg, wel als de plaats overdekt is. Een keer 's morgens zijn hooi er neer gelegd (dit was nadat de DA was geweest voor bloedprikken, meestal ben ik er niet voor het voeren) en gaan wachten, een uur en een kwartier later liep hij voorzichtig erin, hap hooi en er weer uit, dit een paar keer. De dag erna, ik weer hooi op de afspuitplaats gelegd, kijk op m'n horloge en Flavio wandeld op z'n gemakje erin. Hapje hooi en er weer uit, bleef later ook wat langer staan. Hier was ik helemaal verbaast over, ik dacht dat het stukje bij beetje korter zou duren. Na een weekje tijd om met de trailer te oefenen! Zelfde verhaal, alleen begonnen we dus 5 meter bij de trailer vandaan...Na een uur was Flavio zover dat hij voor de trailer stond, recht ervoor en zonder ook maar 1 voetje tegen/op de plank en snuffelen ook echt niet. Dit was erg demotiverend. Daarbij het feit dat ook het paard van mijn zus erg dik werd en zij graag eerder weg wilde heb ik gezegd het te willen rijden. Zo konden we bijna een maand eerder weg, scheelde het een hoop stress, ja voor mij, maar ook voor Flavio, de paarden kunnen nu weer langer het land op, is geen koeienland en dan ook nog het detail dat Flavio als hij onrustig/ongeduldig is gaat schrapen, waarvan ik dus echt denk dat dit superslecht is voor zijn hoefwand, tijdens dat uur wilde hij maar 1 ding, weg bij die trailer. Ook is hij zo onhandig geweest om op zijn eigen ijzer te gaan staan (met z'n voorbeen) waardoor deze los zat, ook niet fijn.

Misschien nu ik dit heb uitgelegd er iets meer begrepen wordt van mijn motivatie Flavio er heen te rijden. Beweging vind ik goed (als je paard het aankan, kritisch blijven kijken en geen dwang). We hebben er alle tijd voor genomen, een pauze ingelast, halster mee, emmer water. Heel veel gestapt, stukje gedraafd, waarbij Flavio zelf aangaf liever even te galopperen. Bijna de hele weg lekker lang teugeltje en lopen maar. Zelfs bij het laatste stuk merkte ik weinig aan Flavio, ja, alleen positief, dat hij lekker los en ruim stapte, zelfs toen wilde hij aandraven. Natuurlijk had ik even flinke stress hoe het de dag erna zou gaan, dubbel stress zelfs, want nu heeft hij een stro stal en daar is hij dol op...Nou, de filmpjes van de dag erna hebben jullie gezien :) Even lekker los laten lopen, niet te lang, maar juist om te kijken hoe hij liep en de eventuele spierpijn eruit te lopen, waar ik eigenlijk niks van merkte. Vandaag hem een klein half uurtje gereden, ook geen probleem.

Dan nog even een plaatje, zodat jullie een beeld erbij hebben hoe Flavio die 20km heeft ervaren. Hij vond het echt geweldig. De bermen waren over het algemeen lekker breed. Na de rit heb ik hem afspoten, in de paddock gezet, waar hij heerlijk minstens 2x heeft gerold, nog een half uurtje heeft gestaan en daarna op stal.
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:01

Mag ik je een tip geven voor het trailer laden? Eddy Modde. Zijn ebook is te downloaden via www.diagonaal-paardenvervoer.com. Ik werk met zijn methode en heb Amber en Hans nu binnen 2 tellen in de trailer, waar ik eerder een paar uur over deed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:02

tja...wat moet ik er van zeggen...ik had er naast gaan lopen denk ik.
Als ik hem niet had kunnen laden.Of een paar schepjes vetranquil gegeven en dan toch laden.
Hij ziet er wel ontspannen uit,en gelukkig was het niet bloedheet.

Maar ik ben wel een vreselijke overbezorgde muts hoor wat paarden betreft...zweten vind ik zielig,buiten adem zijn komt ook niet voor bij mijn paarden...wel bij mijzelf :D
Het liefst zou ik mijn paard nog op mijn rug nemen berg op,anders wordt hij moe ;)
Paden met stenen stap ik af.
Een muts dus.
Na Pablo's hoefbevangenheid heb ik wel een jaar gewacht met er weer op te stappen.
En dat was 5 minuten stappen en daarna er weer naast.
Overbezorgt of zuinig...zo kun je het ook noemen.

Vandaag is Pablo vreselijk uit zijn plaat gegaan...terwijl ik er niet was natuurlijk :(
Even boodschappen doen.
Ik zag met poepruimen enorme remsporen(noem je dat zo? :o )en gaten in zijn landje.
Hij wordt altijd vreselijk vrolijk als het regent na drie maanden droogte.
Ik ben benieuwd of ik iets zie morgenochtend als ik hem zijn stal uithaal.Met binnenzetten is mij niets opgevallen.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:03

Ik ken het probleem van trailer laden helaas, daarom verhuis ik mijn paard ook altijd te voet.... Ben zeker van mening dat als een paard debiel gaat doen omdat deze de trailer in moet dit ook veel schade kan veroorzaken en dat is ook zeker niet goed! En dan moet je een keuze maken... En dan is beide manieren niet goed voor je hoefbevangen paard, maar op die stal blijven staan is dan waarschijnlijk ook geen optie!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:26

20 km onder de man is nooit een optie bij een paard die aan het herstellen is van HB. In stap doe je daar al zeker 4 uur over.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:29

Inderdaad Amable_Chica, dat heb je goed verwoord :) mooi samengevat, kort maar krachtig ;)

@ Geerke Tja, dit is de keuze die ik heb gemaakt en die is meestal anders dan de meeste hier ;) Wel fijn dat je hem er ontspannen uit vindt zien, dit was hij ook zeker. Gelukkig was het niet zo warm, we zijn direct na de buien weggegaan, gelukkig maar, want aan het einde van de dag werd het toch weer warmer.
Toch fijn als je paard zo vrolijk is? Snap wel dat je bezorgd bent hoor. Pablo is niet meer aan de pijnstillers toch? Dan denk ik dat hij zelf wel aanvoelt wat wel of niet kan. Morgen ben je vast weer gerustgesteld! Ik moet Flavio ook altijd met eigen ogen zien voor ik geloof dat het goed gaat.
Ik ben zeker zuinig op mijn paardje, maar wil hem niet in een glazen kooitje stoppen...De middenweg is moeilijk.

@ Capopjekop Dankjewel voor de tip! Het is ook echt mijn 'makke', ik neem het me elke keer voor en het komt er gewoon niet van, omdat ik er dan vanuit ga dat Flavio niet meer in de trailer hoeft. Of in elk geval voorlopig niet...is dan ook meestal zo, maar zou toch fijn zijn als hij het gewoon doet.

@ EstherHegt Dat was ook wat ik had ingepland ;) Is iets sneller gegaan, we zijn rond 13u vertrokken, pauze tussendoor (weet niet precies hoelang, hoofdstel uit, wat drinken, even grazen, hoofdstel in en weer gaan) en rond half 5 zijn we aangekomen :) Voor mij en Flavio was het wel een optie en een weloverwogen keuze.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:44

@Geerke: wij denken krek hetzelfde :+ ! Ik vind mezelf niet overbezorgd, maar zuinig is denk ik wel een goed woord. In het boekje "De Kleine Prins" staat een mooie zin, weliswaar in iets ander verband maar toch; je bent verantwoordelijk voor wat je hebt tam gemaakt. En dat is het denk ik bij mij voornamelijk. Ik heb de plicht me erin te verdiepen wat goede keuzes zijn. Zijn welbevinden ligt (deels) in mijn handen. Dat staat voor mij nr.1 bij de keuzes die ik voor hem maak. Daaraan is de rest ondergeschikt. Wat niet wegneemt dat ik vast ook fouten maak hoor, of dingen anders had kunnen doen. Ben niet perfect helaas 8-) .

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:37

flavlip schreef:
@ Embe Ja te paard :) Flavio en trailerladen is een drama, daar had ik weinig zin in en ik vond 20km wel te doen. Met de auto eerst het stuk verkend om te kijken of het goed te rijden was en over het algemeen was de berm goed en breed genoeg om te rijden.

@ Wuswa Hij heeft altijd al erg kort gelopen en ik vind het nu alweer erg meevallen. Een tijdje terug waren het echt nog minipasjes en zette hij ook totaal zijn achterhand er niet meer onder. Nu ben ik juist bezig geweest iets meer ruimte in zijn gangen te krijgen (ook met rijden). Dit gaat goed en nu is het moment om het weer een beetje op te vangen, zodat hij dragender gaat lopen (meer op z'n achterhand).

@ Luve-roses Dankjewel :) dat is fijn om te horen! Wat is de 5% waar je nog niet tevreden bent?

Meer dat je meent iets te zien van niet volledig ontspannen zijn, en dat met name als ik 10 minuten onder het zadel stap met haar. Een lichte spanning als het ware. Maar dat kan ook veel meer mijn gevoel zijn momenteel, want als ik probeer 'zonder PLOS' te kijken, zie je eigenlijk geen verschil :D

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:18

@ Luve_rozes Dat gevoel ken ik wel ja...je blijft super alert en bang om de eerste tekenen te missen (ik tenminste). Daarom blijf ik me gewoon heel erg op Flavio richten, ongeacht wat anderen zeggen/vinden, hij laat me wel merken hoe hij zich voelt en of we nog steeds op de goede weg zijn :) Probeer in het nu te leven (net als je paard) en laat het HB zijn even voor wat het is (vergeten doe je dat toch niet, maar richt je op het positieve). Dat heeft mij wel heel erg geholpen :) (en dat m'n zus Flavio ook al zo lang kent, dus als ik weer eens onzeker ben vraag ik haar mening, wat eigenlijk wel bijna altijd is...ook als ik niks zie/merk, toch even checken of zij niks ziet).

@ Paars Volgens mij geldt dat voor (bijna) iedere paardeneigenaar. Voor mij in elk geval wel, Flavio is mijn verantwoordelijkheid, dus ik doe alles wat in mijn macht ligt om hem blij te maken/houden. Dat ik andere keuzes maak betekend niet dat ik mijn paardje niet op nummer 1 heb staan. Niemand is perfect en iedereen doet wat hij/zij denkt dat goed is.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 10:54

Ik neem zonder meer aan dat (bijna) ieder paardeneigenaar dat dénkt. Of dat ook werkelijk zo is betwijfel ik zeer, de voorbeelden daarvan komen vrijwel dagelijks voorbij in het nieuws en hier op Bokt.

Flavlip, 20 km lopen met een paard dat een half jaar geleden zwaar HB stond hoort daar niet bij. Dat geeft mij aan dat je je misschien voldoende dénkt te hebben verdiept in HB en wat je paard nodig heeft, maar nog veel kennis daarover mist. Zonder pauzes geeft een rit van 20 km in 3,5 uur al een staptempo van ruim 5,5 km/h . En een andere niet onbelangrijke uitspraak: a lack of knowledge is dangerous. Oftewel; als je je er niet in verdiept, dan kan je de plank gruwelijk misslaan. Zonder het te weten. En vervolgens betaald je paardje de prijs. Dáár gaat het over.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:28

Dat is jouw mening, geen feit. Ik ben geen dierenarts en geen hoefsmid, maar kan wel zeggen dat ik redelijk wat weet over HB. Dat ik er een andere mening op na hou wat betreft pijnbestrijding, weidegang en het weer opbouwen wil niet zeggen dat ik niet weet wat ik doe en de plank compleet missla. Dat vind ik wel erg kort door de bocht.
Ik heb er voor gekozen Flavio cytek hoefijzers te geven en geen pijnbestrijding te geven, ik heb zijn voer aangepast, hem op dieet gezet en toen ik merkte dat de pijn minder werd ben ik het werken langzaamaan gaan opbouwen : in Flavio zijn tempo, ik geef hem in alles het voordeel van de twijfel, omdat hij nog herstellende is (al maakt hij daar soms echt wel een beetje misbruik van!).
Nogmaals, het betreffende filmpje is van de dag erna. Hiermee wil ik natuurlijk niet promoten dat iedereen met zijn HBer een rit van 20km moet gaan maken, maar ik had weinig keus, het was een keus uit 2 'kwade' en ik heb naar mijn mening de minst erge gekozen. Hij moest weg van die stal, punt...Trailer of rijdend, ik heb een weloverwogen keuze gemaakt en hem erheen gereden. Flavio is afgevallen en op conditie, de rit heeft hij dan ook zonder problemen gelopen.
Ook vind ik beweging heel belangrijk en dan is buiten in de polder met die hele lange rechte brede bermen echt zo erg niet. Natuurlijk was het fijn geweest als Flavio zonder problemen de trailer in was gelopen, of de stal dichterbij was geweest, maar helaas, dit was niet het geval.
Zoals ook vaker wordt gezegd : ieder paard is anders, ieder hoefbevangen paard heeft een ander plan van aanpak nodig. Dit werkt voor Flavio, zal misschien niet voor ieder paard en eigenaar werken, maar voor ons wel. Ik vind het dan jammer dat er meteen wordt gedacht dat ik geen verantwoordelijk neem en me te weinig heb verdiept in HB.
Ook vind ik het jammer dat dus nu bijna niemand commentaar heeft gegeven op het filmpje en hoe Flavio daar loopt, maar dat jullie alleen vallen over het feit dat ik hem naar de nieuwe stal gereden heb. Het filmpje is van de dag na de rit van 20km. Naar mijn idee heeft Flavio dus absoluut geen prijs hoeven betalen voor mijn keuze, het was geen ontwetenheid, maar een bewuste keuze.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:32

Het is jouw paard, jouw keuzes, jouw verantwoordelijkheid.
Je hoeft aan mij geen verantwoording af te leggen. Ik ben in dit topic om te leren van jullie ervaringen en anderen van mijn ervaringen te laten leren.
Ik haal uit het topic wat voor Image werkt en wat niet werkt, of wat niet bij mij past laat ik links liggen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:36

Ik moet ff o.t. mopperen. Zou paardenvierdaagse doen, nou ja, tweedaagse in ons geval, is er een heel stuk van de hoef afgebroken, wand en zool :(

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 16:38

Ik ben het er mee eens, dat geen enkel paard het zelfde is met HB, misschien beleeft/uit ieder paard ook de pijn anders, net zoals met mensen.

Standaard mogen we zeggen, dat niet iedereen er voor zou kiezen, zo'n tocht. Ook door uit wat er natuurlijk uit de medische wereld komt, het wordt afgeraden.

Maar als Flavio het goed blijft doen, hebben we ook geleerd, dat het kan. Dat wil niet zeggen, dat het voor alle paarden kan. Maar iedere afwijking op een bestaande mening....Zo gaat het met veel ziektebeelden.

Ook ik heb gekozen voor geen pijnbestrijding, idd. Ook door de verhalen, dat sommige middeltjes niet zo goed waren voor HB paarden.Al snel werd dat veranderd, maar ik las niet zo bij indertijd. Ik ging de kant van osteophatie uit (ook een hele goede keuze), en voeding aanpassen, en toen ik ging bijlezen in dit topic, kwam ik wat voeding aangaat al snel op betere dingen uit, die zeker een zet hebben gegeven, in de helemaal goede richting.

Ook 1 ervan was ijzers. Ik ben anti, maar heb er toch maar voor gekozen.En ook dat hielp.

Wat ik dus bedoel te zeggen, is dat Flavio misschien wel ons iets geleerd heeft, wat afwijkt van de heersende mening. De tijd zal het verder leren. Zo zie ik het. Want alleen als je ook al mag je sceptisch zijn, iets open minded bekijkt, kan iets zich verder ontwikkelen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:38

Hallo allemaal!
Weet niet of jullie me nog herkennen, maar ik heb vorige zomer een hele tijd meegepraat.
Onze is pony is toen (erg) hoefbevangen geweest, en na 8 weken gips en een dierenarts die na 6 weken zou komen zeggen of hij kans had op overleven of niet en daarna nog 3/4 maanden revalidatie/genezen, ging het een tijdje erg goed.
Hij is verhuisd naar een stal die voor hem net een strafkamp was, hier is hij in een paar maanden tijd 100 kg afgevallen ongeveer, opzich goed alleen ze kregen daar echt te weinig om langer te blijven staan.
Ondertussen komt het zomerseizoen eraan en wordt hij weer langzaam dik.
Hij staat op een vrij kale weide, krijgt nog steeds alleen hooi en een heel klein beetje S&S.
Maar nu door verschillende andere 'blessures' staat hij al 2 weken stil, en misschien ong wel een flinke poos in het vooruitzicht, vandaar dat ik hier weer even mee wil lezen om te proberen tips op te doen hoe hem dun te houden zonder te werken...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat ik weer welkom ben om dit weer wat meer te volgen ;) :)

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:54

Soms kun je niet anders dat uit twee "kwaden" kiezen. Ik ga er dan ook vanuit dat Vlaflip haar keuze weloverwogen heeft gemaakt.
Als ik het filmpje zie van de dag erna dan lijkt het idd of Flavio er geen narigheid van heeft ondervonden, en gelukkig maar....(Ik vroeg me af of de andere ruiter ook verhuisd is naar de andere stal, gewoon even uit nieuwschierigheid...)
Ik heb zelf ook weinig keuze gehad dan Luus 24/7 op de "koeienweide" te gooien toen het weide seizoen aanbrak. Weliswaar met grasmasker en na opbouwen, maar zoals Luus "gehouden" wordt kon het haast niet anders omdat ik 24/7 in een zandbak geen leven vindt voor mijn pony.De paddock die wij tot onze beschikking hebben is echt niet te vergelijken met de paddocks die ik hier op foto's tegen kom, en waar ik stiekum hartstikke jaloers op ben.
Luus is een leasepony, kopen is geen optie. Toen het weideseizoen aanbrak was het idd "alles of niks"(m.a.w. dat de optie inslapen als het niet goed zou gaan er ook was.)Gelukkig pakt het tot nu toe allemaal goed uit want ik kan je wel vertellen dat ik er best wakker van gelegen heb....
@Luve_Roses; ik vind dat je het mooi omschreven hebt! Wat betreft pijnstiling, hoe ik Luus gezien heb afgelopen zomer, zou ik haar echt niet zonder pijnstilling hebben willen laten staan. Geen "levenslichtje" meer in haar ogen en zo een pijn, dat kon echt niet naar mijn mening...
@Mysa: Dat is flink balen :(:)
@xFioon, volgens mij is iedereen hier welkom ;) Balen dat er nu andere blessures zijn, sterkte ermee. Ik kan je alleen vertellen dat Luus vorige zomer is afgevallen op enkel hooi van eigen weide.Mooi koppie heeft je paardje trouwens <3

P.S. Vrijdag weer hoefsmit hier, toch altijd weer spannend. Hoop dan dat we van de "bumpers" op de voorhoeven af zijn....
Laatst bijgewerkt door lucyknol op 08-06-11 19:03, in het totaal 2 keer bewerkt

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 18:58

Ik ken je verhaal niet omdat ik sinds kort maar meelees. Wat zullen jullie meegemaakt hebben. Natuurlijk ben je welkom! Veel tips heb ik als 'leek' niet voor je maar ik weet wel dat het erg lastig is om een hb-gevoelig paard in een paddock op gewicht te houden (idz van niet te dik te laten worden). Ik ervaar dat je al snel toch teveel geeft want 'ze hebben al zo weinig'. Iedere dag weer moeilijk. Mss hebben de anderen meer tips voor jou (en mij)!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:20

Citaat:
Maar nu door verschillende andere 'blessures' staat hij al 2 weken stil, en misschien ong wel een flinke poos in het vooruitzicht, vandaar dat ik hier weer even mee wil lezen om te proberen tips op te doen hoe hem dun te houden zonder te werken...

Onze pony is ook hb-gevoelig en heeft last van andere 'blessures' (spat). Het is een lastige combi. Ik probeer hem toch zo veel mogelijk te laten bewegen. Ik kijk het per dag een beetje aan. Hij wordt iig twee keer per dag gestapt en als hij een goede periode heeft gaat hij zonder bijzet oid aan de longe (3-5 min draf/joggen links en rechts om) met een flinke stapsessie er tussen in. Ik ben veel te bang om hem helemaal stil te zetten. Het gaat zozo met hem.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:26

Tja...mijn eerste reactie is : enerzijds ga ik mee met de meeste mensen, 20 km te paard met een paard wat herstellende is van HB kan nooit goed zijn.

MAAR: mijn Chico is laatst óók weer mee geweest op een buitenrit van 3 uur in de Lage Vuursche met 2 andere paarden, dit ging verbazend goed, en hij heeft er niks aan overgehouden. Nou ligt het eraan in welke mate een paard HB is geweest, dat weet ik wel en hoe het gekomen is etc etc... \

Toch denk ik dat iedereeen zijn paard het beste kent en ziet hoe ze bewegen. Daaruit kun je je lering trekken en iets gaan ondernemen. Hieruit blijkt dus weer dat Flavlip's paard dit best aan kan. En mijne ook. En misschien is iedereen wel te voorzichtig...( houden zo!!) maar kan je paard meer dan je denkt.

xFioon: kijk alsjeblieft uit met een HB paard wat een blessure oploopt....nav een blessure kan HB opeens opspelen met niet zulke fijne afloop,sterkte!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:35

Het blijft lastig. En soms denk ik dat ik te voorzichtig ben.
Gisteren sinds lange tijd weer balkjes neergelegd voor Image. Ze is dan zo gelukkig. Een heel ander paard. Ze liep super over de cavelletti in stap en draf. Heel voorzichtig.
Daar zie je haar talent als springpaard; ze raakt het hout niet. De Haflinger daarentegen heeft veel talenten, maar balkjes zijn dat niet; die raakt ieder stukje hout.
Ze wil het liefst springen, maar dat gaat niet gebeuren.

Vanmorgen toch met PLOS in mijn hoofd voelen; niets warm. En naar buiten laten. Stukje laten stappen en draven. En als alles dan goed is.....................dan pas voel ik rust. :j :(:)

Kijk ik net naar buiten; zie ik mevrouw tot 3 keer toe hoog steigeren voor mijn raam; 21 jaar, mafkees, terwijl de haflinger aan het rollen is; blijkbaar had ze andere plannen en ze begint te racen.
Ik race naar stal, bakje biks en roepen; ze racet naar binnen en komt tot rust.

Ik moet er nu echt niet aan denken dat ze haar ijzer aftrapt of zich bezeert; dus houd ik haar rustig. Eens Plos altijd Plos. Ik vind me zelf overdrijven, maar jullie herkennen dit gevoel vast wel.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:19

Ik herken het gevoel ook wel, maar ik denk ook dat paarden heel goed weten waar hun grens ligt (tenzij ze op pijnstillers staan. Rob zegt niet voor niks dat ik best met Grietje rustig aan het werk mag, maar dat ik haar het tempo moet laten bepalen. Wil ze uit zichzelf draven dan is het prima, maar vooral niet gaan lopen opjutten.

Ik ga morgen toch even de dierenarts bellen voor een bloedonderzoek. Ambers kont begint nu zelfs in te vallen en ze heeft een bruinsige vloeistof uit haar achterste regionen vloeien. Een eventuele wormbesmetting kun je toch ook via bloedonderzoek opsporen?

Graszaadhooi is hier in de omgeving bijna niet meer aan te komen. Mijn leverancier kan er wel aankomen uit Engeland, maar dan moet ik meteen een hele vrachtwagen bestellen en dat is me toch iets te gortig. Mijn andere leverancier vraagt nu al 320 euro voor een ton, dik 100 euro er boven op. Nu gaat de leverancier van mijn weidehooi nog even opzoek, anders moet ik toch maar een keer weer flink in de buidel tasten voor graszaadhooi vrees ik. Hebben jullie er ook zo'n moeite mee om het te vinden nu?