Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 11:06

Geen idee, paard schijnt naast de bekapping ook gecorrigeerd te zijn. Maar kreupel aan vier benen heb ik niet eerder meegemaakt.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 12:30

Ik kan er op basis van deze informatie gewoon geen zinnig ding over zeggen. Helaas... :(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:04

Moeilijk te beoordelen van de foto's, maar kan het zijn (zo lijkt het een beetje, maar ik kan mij vergissen) dat de hoefwand korter is dan de zool; dus dat er teveel van de hoefwand is afgehaald? Paard loopt dan alleen op de zool, terwijl de hoefwand normaal gesproken mee moet dragen.
Heb een dergelijke bekapping wel gezien bij in beslag genomen paarden. Die paarden liepen weer prima na extra bescherming. Probleem was gewoon veel te kort bekapt; hoefwand te veel weggehaald.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:15

navisser, het kan ook iets heel onbenulligs zijn wat de HB heeft veroorzaakt. Mijn ruin (die overigens met geen mogelijkheid bevangen te krijgen is :Y) ) heeft nu ineens in elke hoef een rode ring. Oorzaak (na enig denkwerk): in november heeft hij metacam gehad. Een paard wat wel snel(ler) bevangen wordt was daar misschien bevangen van geworden. Die van mij krijgt rode ringen. Hij heeft die troep maar anderhalve week gehad en toch geeft 't een duidelijk beeld in de hoeven.

Mijn nieuwe pony is bevangen bij mij gekomen, en ze was dit jaar nog niet bekapt (heb d'r nu een kleine 2 weken) Gisteren is ze voor het eerst dit jaar bekapt, hoeven zijn ingemeten en zien er al beter uit. Ook is al duidelijk te zien dat er afgelopen maanden (toen ze door een kennis van mij, die ook bemiddeld heeft in de overdracht) op een wat gezonder regime gehouden. Niemand heeft ooit gemerkt dat ze bevangen was, het enige symptoom was een flink verbrede witte lijn en inmiddels zijn er ook groeiringen te voorschijn gekomen en is de hoek van de hoefwand weer wat aan het verbeteren. Dus 't is nu aan het uitgroeien. Maar goed, pony was dus in geen tijden bekapt, draaft vlotjes in het rond dus als niemand ooit een voetje optilt zie je d'r niet zo veel van. HB kun je het beste zien aan de witte lijn :)

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:23

Ben benieuwd wat jullie over deze hoeven te zeggen hebben, morgen komt de hoefsmid. Zelf vermoed ik ondergeschoven hielen en flares. Ben vergeten de hoeven uit te krabben dus hoop dat jullie iets aan de foto's hebben. (Zit er eentje bij met ijzer die hoort er niet bij maar weet niet hoe je het verwijdert)
http://www.mijnalbum.nl/Album=VIX8BH8H

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:10

@Bwor: wat er in ieder geval op te zien is, is inderdaad mega steunsels die over de halve zool zijn gegroeid, ondergeschoven hielen en een veel te lange hoefwand, die daardoor afbrokkelt en flared. Ook het vermoeden van rotstraal (zie diepe gleuf tussen de hoefballen).
Ze zien er nu uit alsof ze in tijden niet onderhouden zijn.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 15:46

bertine37 schreef:
Dat weet ik dus nog niet precies.
Opereren of de Reiniri.

Hoe gaat het met jouw tinker, Bertine? Ik hoop dat je vooruitgang hebt geboekt tegen de straalkanker?

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:39

eiber schreef:
@Bwor: wat er in ieder geval op te zien is, is inderdaad mega steunsels die over de halve zool zijn gegroeid, ondergeschoven hielen en een veel te lange hoefwand, die daardoor afbrokkelt en flared. Ook het vermoeden van rotstraal (zie diepe gleuf tussen de hoefballen).
Ze zien er nu uit alsof ze in tijden niet onderhouden zijn.

Zijn hoeven zagen er idd verschrikkelijk uit! Maar hij is 8 weken geleden naar de hoefsmid geweest, normaal gesproken zit er een grotere periode tussen, zal morgen van mijn moeder horen of hij inderdaad rotstraal had, kon er helaas niet bijzijn vandaag. Hij is er wel heel gevoelig voor dus zal me niks verbazen

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 11:02

@Bwor: zou je voor dit topic foto's willen maken van de situatie NA het bekappen? Ik persoonlijk ben nl. heel erg nieuwsgierig naar het resultaat. Hoeven zijn zo super interessant !
( Ps. maak de hoeven een beetje schoner :o en plaats, als het kan, het paard op een vlakke ondergrond.
Voor het vooraanzicht de camera op de grond zetten aub. Dat geeft geen vertekening. :D )

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:12

Leek me leuk om hier te tonen, nadat er een discussie was over hoge hielen bij Spaanse paarden, die nog nooit een hoefsmid hadden gezien:

Afbeelding

De tekst die bij de foto hoort:
Beautiful, healthy hoof of a 3-year-old Andalucian gelding who lives in a small herd in a sierra of Montanchez - a biome similar to the U.S. Great Basin - in the province of Caceres in southwestern Spain where AANHCP Student Practitioner Daniela Sinecka was trimming. ("Farruco" obviously did not need to be trimmed.) (Photo by Daniela Sinecka.)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:42

Nu vraag ik me echt af, wat daar over/op de straal zit. Verhoornde straal? Of zoolmateriaal?
Wel een prachtige witte lijn, prachtige zool en mooi afgeronde hoefwand!

Iets dat we bij onze gedomesticeerde paarden niet voor elkaar gaan krijgen. Tenminste, het zou mij, zelfs met veel bijwerken, niet lukken. Hiervoor moeten ze echt kilometers lopen elke dag.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 13:45

Safiera schreef:
Nu vraag ik me echt af, wat daar over/op de straal zit. Verhoornde straal? Of zoolmateriaal?
Wel een prachtige witte lijn, prachtige zool en mooi afgeronde hoefwand!

Iets dat we bij onze gedomesticeerde paarden niet voor elkaar gaan krijgen. Tenminste, het zou mij, zelfs met veel bijwerken, niet lukken. Hiervoor moeten ze echt kilometers lopen elke dag.

De straal vernieuwt zich daar. Onder dat plakje zit gewoon nieuw straalmateriaal.
Ik ben het met je eens dat dit beeld niet haalbaar is voor de meeste van onze paarden. Maar dat ligt, denk ik, voornamelijk aan het klimaat en de bodem. Alles is hier altijd zacht en nat, een bron voor te weinig slijtage en en bron voor bacteriegroei, o.a. in de straal. In een droog klimaat en met de stimulatie van een rotsachtige bodem krijg je wel dit resultaat. Natuurlijk is dan 24/7 beweging ook een grote factor.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:20

Dit is nadat mijn smid is geweest, ze heeft geen rotstraal gevonden, maar ik denk dat ik ze voor de zekerheid een keer inspuit. Denk er ook over om misschien zelf een kwartierboogje te maken, maar heb nog geen vijl dus kan er nog over nadenken :) ben benieuwd wat jullie er nu van vinden. (Een foto is niet scherp maar ik kan niet verwijderen, deze staat als laatste wel scherp)
http://www.mijnalbum.nl/Album=K6EWEZSI

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:03

Cardy schreef:
Ik ben al een hele tijd actief in dit topic, niet altijd qua reageren (met mijn paard wat WhiteLineDisease had gaat het top!) maar lees nog steeds elke dag mee!

Nu zit ik met een probleem, nouja niet ikzelf maar een vriendin van mij. Haar paard is een paar dagen geleden bekapt en het dier loopt sindsdien heel erg kreupel. Ze heeft mij wat foto's gestuurd en gevraagd deze in dit topic te plaatsen.

Helaas zijn het geen goeie foto's wat normaal in dit topic is, maar misschien kunnen jullie er wel een blik op werpen? Ze zit echt met haar handen in het haar en twijfelt of het wel goed is gedaan (ik denk zelf van niet, want het paard loopt echt heel slecht aan alle vier de benen..):

Linksvoor
[ Afbeelding ]

Rechtsvoor
[ Afbeelding ]

Linksachter
[ Afbeelding ]

Rechtsachter
[ Afbeelding ]

Ik zal sowieso vragen om betere foto's (voor- en zijaanzicht, en een goeie zool foto). Maar aangezien het dier zo enorm slecht loopt, wil ze graag de mening van anderen hoe het eruit ziet n.a.v. de bekapping.

Alvas heel erg bedankt!

Even een update over bovenstaande. Gister is er een andere hoefsmid bij geweest en constateerde dat het paard te kort was bekapt, stond scheef op de hoeven en moest daarom noodgedwongen rondom op ijzers. Tot gister was het paard niet verbeterd en bleef kreupel op 4 benen, had zelfs last van ontstekingen en verdikkingen in het been.

En nu met de ijzers is het echt een verschil met dag en nacht, dier blij en vriendin ook blij (helaas wel veel onnodige kosten nu).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:09

Cardy, jeetje wat een fietsenmaker was dat dan die die voeten te kort/scheef bekapt heeft! Schandalig!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:25

singasong schreef:
Cardy, jeetje wat een fietsenmaker was dat dan die die voeten te kort/scheef bekapt heeft! Schandalig!

Jij zegt het... Ik hoop in ieder geval dat mijn vriendin het kan oplossen met die hoefsmid, want dit is niet normaal lijkt mij. Paard had daarvoor altijd goede, sterke en gezonde hoeven, heeft nooit op ijzers hoeven staan. Het zou zomaar kunnen dat de hoefsmid nu ook meeleest (is ook een bokker dacht ik) en dat ze er samen uit kunnen komen :j .

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:04

Cardy schreef:
[

Even een update over bovenstaande. Gister is er een andere hoefsmid bij geweest en constateerde dat het paard te kort was bekapt, stond scheef op de hoeven en moest daarom noodgedwongen rondom op ijzers. Tot gister was het paard niet verbeterd en bleef kreupel op 4 benen, had zelfs last van ontstekingen en verdikkingen in het been.

En nu met de ijzers is het echt een verschil met dag en nacht, dier blij en vriendin ook blij (helaas wel veel onnodige kosten nu).

Ja dat dacht ik al (zie mijn reactie... zag alleen dat ik je naam daar niet bij had genoemd) We komen dit met de stichting helaas nogal eens tegen, waardoor natuurlijk bekappen hier (en bij de andere mensen van de stichting) een hele slechte naam heeft gekregen.

Jammer dat dit soort houthakkers paardenvoeten zo verkloten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:42

eiber schreef:
Leek me leuk om hier te tonen, nadat er een discussie was over hoge hielen bij Spaanse paarden, die nog nooit een hoefsmid hadden gezien:

[ Afbeelding ]

Beautiful, healthy hoof of a 3-year-old Andalucian gelding who lives in a small herd in a sierra of Montanchez - a biome similar to the U.S. Great Basin - in the province of Caceres in southwestern Spain where AANHCP Student Practitioner Daniela Sinecka was trimming. ("Farruco" obviously did not need to be trimmed.) (Photo by Daniela Sinecka.)

dit paard heeft helemaal geen hielen...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:49

Misschien met de grond soort te maken? Het ziet er niet uit als een spaanse voet ;-)
Zo kom ik ze tegen in spanje in de campo
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:52

eiber schreef:

[ Afbeelding ]

staat er ook een foto van het hele paard bij?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:43

geerke schreef:
dit paard heeft helemaal geen hielen...

:?
Hoezo????

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 15:49

nombrado schreef:

Ik neem aan dat je vraag of dit een Spaans betreft serieus bedoeld is? :D
Het is een 3 jaar oude Andalusier, ruin, opgegroeid in een kleine kudde op rotsachtige ondergrond in Montanchez, een provincie in Zuid West Spanje.
Maar dat stond al in de tekst. Dus: hoe Spaans wil je het hebben? :))
Er is geen foto van het hele paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:19

eiber schreef:
nombrado schreef:

Ik neem aan dat je vraag of dit een Spaans betreft serieus bedoeld is? :D
Het is een 3 jaar oude Andalusier, ruin, opgegroeid in een kleine kudde op rotsachtige ondergrond in Montanchez, een provincie in Zuid West Spanje.
Maar dat stond al in de tekst. Dus: hoe Spaans wil je het hebben? :))
Er is geen foto van het hele paard.

Een andalusier kan namelijk gewoon een kruising zijn van alles en nog wat.
Wat dus weer van invloed is op de bouw /stand hoeken en gewrichten en de mate van steilheid van de hoef.
Vandaar dat ik een foto vroeg van het hele paard.
De stand van de hoef en de hoogte van de hiel heeft alles met de bouw van het dier te maken.

Zo heb ik een foto gezien van een mustang, uit het wild, die had behoorlijke versenen (hielen) vanwege zijn vierkante romp bouw. (geen foto van helaas)

parel_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:18

weet iemand missschien wat dit is?? : straal is helmaal huidskleuren (allem,aal de hoeven) en een beetje bobbeligg.....HELP

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 17:14

nombrado schreef:
Een andalusier kan namelijk gewoon een kruising zijn van alles en nog wat.
Wat dus weer van invloed is op de bouw /stand hoeken en gewrichten en de mate van steilheid van de hoef.
Vandaar dat ik een foto vroeg van het hele paard.
De stand van de hoef en de hoogte van de hiel heeft alles met de bouw van het dier te maken.
Zo heb ik een foto gezien van een mustang, uit het wild, die had behoorlijke versenen (hielen) vanwege zijn vierkante romp bouw. (geen foto van helaas)

Tsja, een spaans paard is voor mij een paard uit Spanje. :D
Overigens verbaast het me niet dat je mustangs hebt met steile hoeven, ze zijn uiteindelijk kruisingen van oorspronkelijk uit Spanje ingevoerde paarden.
Laat onverlet dat een paard met steile hoeven de hielen ook op de juiste plek moet hebben: dus niet ondergeschoven. En dat is alleen vanaf de zool te zien.