Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
eiber schreef:@Bwor: wat er in ieder geval op te zien is, is inderdaad mega steunsels die over de halve zool zijn gegroeid, ondergeschoven hielen en een veel te lange hoefwand, die daardoor afbrokkelt en flared. Ook het vermoeden van rotstraal (zie diepe gleuf tussen de hoefballen).
Ze zien er nu uit alsof ze in tijden niet onderhouden zijn.
Safiera schreef:Nu vraag ik me echt af, wat daar over/op de straal zit. Verhoornde straal? Of zoolmateriaal?
Wel een prachtige witte lijn, prachtige zool en mooi afgeronde hoefwand!
Iets dat we bij onze gedomesticeerde paarden niet voor elkaar gaan krijgen. Tenminste, het zou mij, zelfs met veel bijwerken, niet lukken. Hiervoor moeten ze echt kilometers lopen elke dag.
Cardy schreef:Ik ben al een hele tijd actief in dit topic, niet altijd qua reageren (met mijn paard wat WhiteLineDisease had gaat het top!) maar lees nog steeds elke dag mee!
Nu zit ik met een probleem, nouja niet ikzelf maar een vriendin van mij. Haar paard is een paar dagen geleden bekapt en het dier loopt sindsdien heel erg kreupel. Ze heeft mij wat foto's gestuurd en gevraagd deze in dit topic te plaatsen.
Helaas zijn het geen goeie foto's wat normaal in dit topic is, maar misschien kunnen jullie er wel een blik op werpen? Ze zit echt met haar handen in het haar en twijfelt of het wel goed is gedaan (ik denk zelf van niet, want het paard loopt echt heel slecht aan alle vier de benen..):
Linksvoor
[ Afbeelding ]
Rechtsvoor
[ Afbeelding ]
Linksachter
[ Afbeelding ]
Rechtsachter
[ Afbeelding ]
Ik zal sowieso vragen om betere foto's (voor- en zijaanzicht, en een goeie zool foto). Maar aangezien het dier zo enorm slecht loopt, wil ze graag de mening van anderen hoe het eruit ziet n.a.v. de bekapping.
Alvas heel erg bedankt!
singasong schreef:Cardy, jeetje wat een fietsenmaker was dat dan die die voeten te kort/scheef bekapt heeft! Schandalig!
Cardy schreef:[
Even een update over bovenstaande. Gister is er een andere hoefsmid bij geweest en constateerde dat het paard te kort was bekapt, stond scheef op de hoeven en moest daarom noodgedwongen rondom op ijzers. Tot gister was het paard niet verbeterd en bleef kreupel op 4 benen, had zelfs last van ontstekingen en verdikkingen in het been.
En nu met de ijzers is het echt een verschil met dag en nacht, dier blij en vriendin ook blij (helaas wel veel onnodige kosten nu).
eiber schreef:Leek me leuk om hier te tonen, nadat er een discussie was over hoge hielen bij Spaanse paarden, die nog nooit een hoefsmid hadden gezien:
[ Afbeelding ]
De tekst die bij de foto hoort:
Beautiful, healthy hoof of a 3-year-old Andalucian gelding who lives in a small herd in a sierra of Montanchez - a biome similar to the U.S. Great Basin - in the province of Caceres in southwestern Spain where AANHCP Student Practitioner Daniela Sinecka was trimming. ("Farruco" obviously did not need to be trimmed.) (Photo by Daniela Sinecka.)
eiber schreef:Leek me leuk om hier te tonen, nadat er een discussie was over hoge hielen bij Spaanse paarden, die nog nooit een hoefsmid hadden gezien:
[ Afbeelding ]
De tekst die bij de foto hoort:
Beautiful, healthy hoof of a 3-year-old Andalucian gelding who lives in a small herd in a sierra of Montanchez - a biome similar to the U.S. Great Basin - in the province of Caceres in southwestern Spain where AANHCP Student Practitioner Daniela Sinecka was trimming. ("Farruco" obviously did not need to be trimmed.) (Photo by Daniela Sinecka.)
nombrado schreef:staat er ook een foto van het hele paard bij?
eiber schreef:nombrado schreef:staat er ook een foto van het hele paard bij?
Ik neem aan dat je vraag of dit een Spaans betreft serieus bedoeld is?![]()
Het is een 3 jaar oude Andalusier, ruin, opgegroeid in een kleine kudde op rotsachtige ondergrond in Montanchez, een provincie in Zuid West Spanje.
Maar dat stond al in de tekst. Dus: hoe Spaans wil je het hebben?![]()
Er is geen foto van het hele paard.
nombrado schreef:Een andalusier kan namelijk gewoon een kruising zijn van alles en nog wat.
Wat dus weer van invloed is op de bouw /stand hoeken en gewrichten en de mate van steilheid van de hoef.
Vandaar dat ik een foto vroeg van het hele paard.
De stand van de hoef en de hoogte van de hiel heeft alles met de bouw van het dier te maken.
Zo heb ik een foto gezien van een mustang, uit het wild, die had behoorlijke versenen (hielen) vanwege zijn vierkante romp bouw. (geen foto van helaas)