Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:44

jup mindf*cking, tunnelvisie, sekte
allemaal dingen die in mijn hoofd omhoog schieten.
Er is maar een weg goed genoeg om te bewandelen en dat is de onze (NB / NH)

Het begint een beetje enge vormen aan te nemen, helemaal als er zulke cursussen
uit de grond gestampt worden door zogenaamde NH goeroe's.
En voor de mensen die zeggen ik bekap mijn paard zelf zonder opleiding. Dan heb
je OF een paard met hele goede hoeven en beenstand, OF gewoon geluk...Er
bestaan niet voor niets opleidingen voor. En daarbij komt nog dat er jaaaren
overheen kunnen gaan voordat je iets aan je paard gaat merken..fout
bekapte voeten brengen zeker te weten op langer termijn problemen met zich mee.
Misschien werkt dat NB voor bepaalde mensen, nou ok prima
maar bedenk wel dat het gebruik van een paard door een NH-er anders is dan
door een traditioneel iemand. Over het algemeen denk ik dat de traditionele
mensen gewoon meer vragen van een paard.

Ik rijd dressuur(wedstrijden) waarbij ik ijzers met kalkoenen nodig heeft omdat hij
anders te voorzichtig loopt omdat hij bang is om een schuiver te maken. Ik spring,
geen haar op mijn hoofd die eraan denk om dat zonder ijzers en kalkoenen te doen.
Ik rijd in de bossen, maar moet wel eerst een half uur naar het bos lopen over de straat,
er blijf zonder ijzers geen reet over van zijn hoeven.
En daarbij mijn laatste punt heb ik toen ik hem kocht, zijn ijzer 4kant eronder uit laten
halen. Hij had gewoon goede hoeven, na een half jaar begon de ellende, slecht, kort lopen
nog steeds gevoelige zolen. Kliniek in en kliniek uit, niemand wist het. Totdat ik
er een fysio bij gehaald heb, en die zei zet zijn ijzers er maar weer onder. Zijn been
stand is veranderd doordat de ijzers eronderuit zijn gehaald. Hij is anders gaan lopen
en belast zijn spieren op deze manier fout en dat gaat zeer doen.
Nu 4 jaar later loopt hij nog op ijzers en ik heb nooit meer problemen ermee gehad..

Met hoefschoenen heb ik tegenwoordig ook ervaring trouwens, aangezien hij 24/7
een aangehad heeft na een operatie aan hoefkanker. En NEE ik vind ze niet gemakkelijk
Daar zzou ik ook nooit een parcours mee gaan springen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:59

henny_w schreef:
Arabesk schreef:
Ik ken geen mensen waarvan het paard na een jaar nog steeds hardstikke gevoelig liep. Zou het wel zo zijn dan raad ik die mensen aan om er een ervaren bekapper bij te halen.

Ik wil jou dan wel eens 1 jaar lang zien lopen met pijn in je voeten, dus zonder schoenen! En dan zeggen wij....jammer meid nog even een paar maanden doorzetten, dan heb je vast wel voldoende eelt onder je voeten!
Wel goedkoop en veeeeeel beter voor je voetjes als je eenmaal bent gewend! Tja..jammer dat je nu net een beroep hebt waar je heel veel op stenen en grind moet lopen en soms zware lasten moet dragen...die blaren trekken vanzelf wel weg als je eenmaal bent gewend...duurt een jaar, maar dan heb je ook wat he???Tot dan maar even veel pijn lijden en doorzetten!
Nee arabesk...soms kan het gewoon niet..klaar uit!
Maar je bent nog steeds niet overtuigd ben ik bang?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 19:18

Op Hippo TV staat een klein filmpje over de hoefsmid. Hij is denk ik nog een 'ouderwetse' smid die zijn ijzers nog helemaal zelf maakt. In het interview maakt hij een opmerking die de blootvoeters ( ik zeg bewust niet de NB-ers!!) als muziek in de oren zal klinken: als je paard alleen maar op de wei/zand loopt dan zijn blote voeten 'natuurlijk' beter voor het paard. Een traditionele smid dus met een genuanceerde opvatting - zo horen wij het graag!!
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, met name over de 'voorbewerking' (bekappen) van de hoeven.

Voor het duo A&A: aan het eind van het filmpje maakt de smid nog een opmerking die jullie wellicht ter harte kunnen nemen: neem er een pintje op! Je zult zien dat de wereld er dan heel wat rooskleuriger uitziet, dan in het zwart-wit. Vingers aflikken

Hier is de link: http://www.hippotv.tv/ - klik op de hoofdpagina het blokje Hoefsmederij aan. Natuurlijk wel je geluid aanzetten!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:00

randie schreef:
jup mindf*cking, tunnelvisie, sekte
allemaal dingen die in mijn hoofd omhoog schieten.
Er is maar een weg goed genoeg om te bewandelen en dat is de onze (NB / NH)

Het begint een beetje enge vormen aan te nemen, helemaal als er zulke cursussen
uit de grond gestampt worden door zogenaamde NH goeroe's.

Het is maar net waar je op let. NH is een stroming die erg in opkomst is, en die voor veel paarden(eigenaren) een welkome aanvulling is. Naast de NH-cursussen zijn er ook tig normal cursussen, het is dus maar net waar je focus ligt. Er zijn in paardenland nou eenmaal een hoop trainers. Ieder heeft een stukje van de puzzel om bij te leggen. Zowel de "normal" als de "natural" kant. Net als de TB kant zijn goede dingen heeft, en de NB kant ook.

Een normaltrainer zou bijvoorbeeld sneller aan de slag gaan met allerlei touwtjes en hulpteugels, de NH trainer gaat met stokjes en lijntjes in de weer. Beide werken aan hetzelfde: een gelukkiger, fijner bewegend en beter paard. Er zijn meer wegen die naar Rome gaan, en niet iedere methode is voor ieder paard de beste.

Dat is wat zowel "normal" als "natural" moeten onthouden: Ook aan de overzijde is een hoop goeds te vinden. Zoek, en kijk wat voor jou paard het beste is. Kijk daarbij ook naar de dingen die je niet meteen, of helemaal niet, aanspreken. Want de beste hulp kan wel eens uit een heel onverwachte hoek komen...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:29

Jannepauli schreef:
Op Hippo TV staat een klein filmpje over de hoefsmid. Hij is denk ik nog een 'ouderwetse' smid die zijn ijzers nog helemaal zelf maakt. In het interview maakt hij een opmerking die de blootvoeters ( ik zeg bewust niet de NB-ers!!) als muziek in de oren zal klinken: als je paard alleen maar op de wei/zand loopt dan zijn blote voeten 'natuurlijk' beter voor het paard. Een traditionele smid dus met een genuanceerde opvatting - zo horen wij het graag!!
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, met name over de 'voorbewerking' (bekappen) van de hoeven.

Voor het duo A&A: aan het eind van het filmpje maakt de smid nog een opmerking die jullie wellicht ter harte kunnen nemen: neem er een pintje op! Je zult zien dat de wereld er dan heel wat rooskleuriger uitziet, dan in het zwart-wit. Vingers aflikken

Hier is de link: http://www.hippotv.tv/ - klik op de hoofdpagina het blokje Hoefsmederij aan. Natuurlijk wel je geluid aanzetten!

Ik heb toch aardig wat smeden voorbij zien komen en nog niet één heeft tegen mij gezegd dat de paarden in de wei of in het zand een ijzertje onder moeten. Helemaal geen genuanceerde opvatting van een TB smid dus maar gewoon de zienswijze van zeker weten 99,9% van alle hoefsmeden.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:34

Op mij komt het ook over als een soort sekte. En mensen kiezen er zelf voor , maar die arme paarden moeten alles maar ondergaan.

Een paard liegt nooit. Als hij kreupel loopt nadat jij iets aan zijn hoeven gedaan hebt, heb je het verkeerd gedaan, zo simpel is het. Het gaat niet op te zeggen dat het paard zich moet aanpassen aan de methode Frusty

Mijn hoefsmid heeft de koninklijke hoefsmederijschool afgemaakt. Dat is een voltijdse opleiding van 2 jaar. No way dat iemand die niet iets gelijkaardigs gestudeerd heeft meer kan weten over hoeven.

En mijn paard is nog nooit kreupel geweest als mijn smid geweest is. I rest my case.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:37

@ Klara16: het is een beetje raar om te zeggen dat het lijkt op een sekte. Als je dit topic doorleest, dan zie je dat de meeste NB-ers veel verder denken als hun neus lang is, en echt niet klakkeloos aannemen wat er wordt gezegd. Over het aanpassen van je paard op de methode wordt ook niet gesproken. Bij NB gaat het er JUIST over om de bekapping aan te passen op het paard.

Dat je paard nog nooit kreupel is geweest na een bekapping is geen unicum, dat hebben gelukkig de meeste mensen/paarden. Als het wel zo is, dan heb je gewoon een slechte smid, NB of TB.

een opleiding zegt ook weinig. belangrijker is wat er daarna nog gedaan wordt aan bijscholing en hoe lang iemand goede praktijkervaring heeft. Bekappen leer je niet uit een boekje, maar door het zien en het doen. Iemand zonder opleiding, die jaren lang met een goede bekapper/hoefsmid heeft meegelopen, kan vele malen beter zijn als iemand die er wel een opleiding voor gedaan heeft. Omgekeerd kan echter ook het geval zijn.
Laatst bijgewerkt door Angela op 06-07-08 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:39

Nu is het ineens weer een soort sekte (zucht). Ik denk niet dat we het de eerste jaren over dit onderwerp eens gaan worden als mensen alleen maar lezen wat ze willen lezen. Voor vandaag even pauze van dit topic Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 20:48

Waar ik vooral moeite mee heb is het regerende "domineesechtpaar" binnen NB-kringen, die zelf niet eens een gedegen opleiding hebben gehad maar hun kennis door "zelfstudie" zouden hebben verkregen, aldus henzelf. Tot zover oké, wat mij betreft. Maar dat daarna de enige waarheid hún waarheid is, dát is waar menig Bokker zijn of haar "hoeven" over breekt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:00

suleilitha schreef:
Waar ik vooral moeite mee heb is het regerende "domineesechtpaar" binnen NB-kringen, die zelf niet eens een gedegen opleiding hebben gehad maar hun kennis door "zelfstudie" zouden hebben verkregen, aldus henzelf. Tot zover oké, wat mij betreft. Maar dat daarna de enige waarheid hún waarheid is, dát is waar menig Bokker zijn of haar "hoeven" over breekt.

en dat mag ook. Maar dat betekend niet dat daarom heel NB maar over 1 kant geschoren moet worden...

Net als dat 1 slechte TB smid niet maakt dat alle TB-ers slecht zijn.

Het is toch niet zo moeilijk om elkaar gewoon in je waarde te laten? Probeer gewoon te leren van wat anderen te melden hebben. Ook al past het niet in je straatje, je weet maar nooit of je het ooit ergens voor kunt gebruiken. Hoe meer je weet, hoe meer dingen je kunt inzetten als je tegen een probleem aanloopt.

In NB zitten heel veel goede dingen, veel van die dingen worden ook al jaren door TB smeden gebruikt. De manieren liggen niet heel ver uit elkaar. Er zit net zo'n groot gat tussen NB en TB als tussen de ene TB smid en de andere... Het is maar net wat je gaat vergelijken!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:06

Ik weet niet veel van hoeven af, ik ben geen smid. Maar ik ben wel een vakvrouw in mijn eigen gebied en van daaruit weet ik dat je nooit voor een duppie op de eerste rij kan zitten.

Je hebt mensen die in een bepaald vakgebied een goede beroepsopleiding gevolgd hebben en die daarna professioneel ermee bezig zijn. Die leveren werk van een bepaalde kwaliteit af. Je hebt daarnaast mensen die de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Ze zien de profs bezig en denken bij zichzelf dat als het er makkelijk uitziet, het ook wel makkelijk zal zijn. En ze willen dan met geen mogelijkheid inzien dat wat zij aan het doen zijn het professionele niveau niet eens benadert.

Het is niet wat die NB-ers willen horen, en dus luisteren ze niet, maar het is wel zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:08

Klara16 schreef:
Op mij komt het ook over als een soort sekte. En mensen kiezen er zelf voor , maar die arme paarden moeten alles maar ondergaan.

Een paard liegt nooit. Als hij kreupel loopt nadat jij iets aan zijn hoeven gedaan hebt, heb je het verkeerd gedaan, zo simpel is het. Het gaat niet op te zeggen dat het paard zich moet aanpassen aan de methode Frusty

Mijn hoefsmid heeft de koninklijke hoefsmederijschool afgemaakt. Dat is een voltijdse opleiding van 2 jaar. No way dat iemand die niet iets gelijkaardigs gestudeerd heeft meer kan weten over hoeven.

En mijn paard is nog nooit kreupel geweest als mijn smid geweest is. I rest my case.

Wat vind je van "die arme paarden" die niet goed bekapt of beslagen worden door een rijkserkend gediplomeerde hoefsmid?

Vind je hoefsmeden ook sekteleden?

Ik kwam zojuist dit topic tegen (waar er vele van zijn hier op Bokt):
[TAO] Hoefsmid kapt pony kreupel, dierenartsrekening?

Ik bedoel maar. Het kan misgaan, helaas. En nièt alleen bij NB, maar oók bij TB c.q. hoefsmeden met een opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:11

Een erkende smid is verzekerd voor mocht er een keer iets mis gaan, het lijkt me dat een NBer zich er uit weet te l*llen dat het een kwestie van wennen is dat een paard na een "behandeling" niet goed loopt, die komt er mee weg dat het dier er maar even doorheen moet.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:14

Wat ik zeg: Joviban: als je paard kreupel loopt nadat er iets gedaan is, heb je het verkeerd gedaan.

Ik zeg niet dat alle rijksgediplomeerde hoefsmeden bovennatuurlijk perfecte wezens zijn die nooit wat verkeerd doen. Ik zeg wél dat iemand die een voltijdse opleiding voor iets gedaan heeft en er nadien zijn beroep van maakt, gemiddeld gezien werk van een véél hogere kwaliteit aflevert dan een amateur.

En de bewering dat een paard dat kreupel is na een bekapping gewoon tijd nodig heeft om 'weer een goede hoefstand te krijgen' is toch echt wel typisch NH. Een 'normale' smid geeft dat gewoon toe dat hij te kort gekapt heeft.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:16

suleilitha schreef:
Een erkende smid is verzekerd voor mocht er een keer iets mis gaan, het lijkt me dat een NBer zich er uit weet te l*llen dat het een kwestie van wennen is dat een paard na een "behandeling" niet goed loopt, die komt er mee weg dat het dier er maar even doorheen moet.

er zijn genoeg TB smeden die ook NB bekappen. Je kunt dus van beide zijde profiteren Lachen

Klara16 schreef:
Ik weet niet veel van hoeven af, ik ben geen smid. Maar ik ben wel een vakvrouw in mijn eigen gebied en van daaruit weet ik dat je nooit voor een duppie op de eerste rij kan zitten.

Je hebt mensen die in een bepaald vakgebied een goede beroepsopleiding gevolgd hebben en die daarna professioneel ermee bezig zijn. Die leveren werk van een bepaalde kwaliteit af. Je hebt daarnaast mensen die de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Ze zien de profs bezig en denken bij zichzelf dat als het er makkelijk uitziet, het ook wel makkelijk zal zijn. En ze willen dan met geen mogelijkheid inzien dat wat zij aan het doen zijn het professionele niveau niet eens benadert.

Het is niet wat die NB-ers willen horen, en dus luisteren ze niet, maar het is wel zo.

en jij wilt blijkbaar niet horen dat er ook genoeg NB-ers zijn die een gewone TB opleiding hebben gedaan, en ook lang dat hebben uitgeoefend. Ze blijven cursussen volgen, en zijn dus net zo up-to-date als een gewone hoefsmid. Of professioneel bekappen kun je niet oordelen aan de hand van een opleiding, dat is echt het werk wat de smid levert zelf.....

Dat mensen van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt, die heb je ook binnen het TB....

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:18

Angela: deze discussie gaat toch over bekappen na een dagcursus? Als iemand de hoefsmederijschool afmaakt en daarna beslist zich op NB toe te leggen heb ik daar niks op tegen, die weten waar ze mee bezig zijn. Maar dat is niet waar het topic over ging.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:22

Klara16 schreef:
En de bewering dat een paard dat kreupel is na een bekapping gewoon tijd nodig heeft om 'weer een goede hoefstand te krijgen' is toch echt wel typisch NH. Een 'normale' smid geeft dat gewoon toe dat hij te kort gekapt heeft.

en ik heb ook al vaak gehoord van een TB smid dat het paard zich waarschijnlijk gewoon verstapt heeft, en het niet aan zijn werk kan liggen....

Het is maar net wat je wilt horen Lachen

Ik weet wel dat mijn NB (ooit TB) bekapper NOOIT zou zeggen dat het een reden heeft dat het paard kort of kreupel loopt na een bekapping. Gelukkig is dit ook nooit voorgekomen Lachen Na een bekapping hoort het paard altijd BETER of GELIJK aan het lopen daarvoor te lopen. Zelfs het uitsnijden van een hoefzweer maakt dat het paard beter (of gelijk) loopt, er is nooit een reden dat het paard na een bekapping korter mag lopen.

Klara16 schreef:
Angela: deze discussie gaat toch over bekappen na een dagcursus? Als iemand de hoefsmederijschool afmaakt en daarna beslist zich op NB toe te leggen heb ik daar niks op tegen, die weten waar ze mee bezig zijn. Maar dat is niet waar het topic over ging.

er is in het topic al diverse keren aangegeven dat je niet leert bekappen tijdens de cursus, maar dat je leert om de hoeven bij te houden. er is niemand die zegt dat je dat een volleert bekapper bent die geheel zelfstandig aan de slag kan gaan. Gewoon even teruglezen dus Lachen (al is dat met 37 pagina's wel een berg werk Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:25

Klara16 schreef:

Ik weet niet waar je deze bewering vandaan hebt, maar naar mijn weten klopt ie niet.
Ook een NB-er zal gewoon toegeven dat hij/zij het paard dan helaas te kort bekapt heeft.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:26

Ontken je dan dat er bepaalde NH-goeroes zijn die het wel normaal vinden dat een paard na hun 'behandeling' slechter loopt dan ervoor? Dat is dan niet omdat zij iets fout doen maar het ligt aan het paard Frusty

Dani_

suleilitha schreef:

Ah, weer zo'n stom vooroordeel.
Als een paard slechter loopt ná de behandeling dan vóór de behandeling is er iets niet goed gegaan. Ongeacht TB of NB.

Anoniem

Onder het motto dat "het paard er even doorheen moet"......" Ja, mijn neus!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:27

Klara16 schreef:
Ontken je dan dat er bepaalde NH-goeroes zijn die het wel normaal vinden dat een paard na hun 'behandeling' slechter loopt dan ervoor? Dat is dan niet omdat zij iets fout doen maar het ligt aan het paard Frusty

En wie zijn dat dan wel wel, Klara16?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:28

Klara, je haalt ten eerste NH en NB door elkaar. Knipoog
Ten tweede ken ik geen "goeroes".
En ten derde, ik ken idd geen bekappers die het normaal of oké vinden dat een paard na een bekapping slechter loopt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:28

Klara16 schreef:
Ontken je dan dat er bepaalde NH-goeroes zijn die het wel normaal vinden dat een paard na hun 'behandeling' slechter loopt dan ervoor? Dat is dan niet omdat zij iets fout doen maar het ligt aan het paard

Die zullen er zeker zijn... helaas.... Huilen

Net als dat er TB smeden zijn die zeggen dat het paard even moet wennen aan de ijzers, maar een nagel tegen het leven blijken te hebben geslagen....

er zitten altijd een paar slechte tussen een hoop goede. Die maken echter niet dat iedereen dan ook maar slecht is..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:29

suleilitha schreef:
Onder het motto dat "het paard er even doorheen moet"......" Ja, mijn neus!

Dat is voor mij en mijn NB'er een onbekend motto in ieder geval.