Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
henny_w schreef:Arabesk schreef:Ik ken geen mensen waarvan het paard na een jaar nog steeds hardstikke gevoelig liep. Zou het wel zo zijn dan raad ik die mensen aan om er een ervaren bekapper bij te halen.
randie schreef:jup mindf*cking, tunnelvisie, sekte
allemaal dingen die in mijn hoofd omhoog schieten.
Er is maar een weg goed genoeg om te bewandelen en dat is de onze (NB / NH)
Het begint een beetje enge vormen aan te nemen, helemaal als er zulke cursussen
uit de grond gestampt worden door zogenaamde NH goeroe's.
Jannepauli schreef:Op Hippo TV staat een klein filmpje over de hoefsmid. Hij is denk ik nog een 'ouderwetse' smid die zijn ijzers nog helemaal zelf maakt. In het interview maakt hij een opmerking die de blootvoeters ( ik zeg bewust niet de NB-ers!!) als muziek in de oren zal klinken: als je paard alleen maar op de wei/zand loopt dan zijn blote voeten 'natuurlijk' beter voor het paard. Een traditionele smid dus met een genuanceerde opvatting - zo horen wij het graag!!
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, met name over de 'voorbewerking' (bekappen) van de hoeven.
Voor het duo A&A: aan het eind van het filmpje maakt de smid nog een opmerking die jullie wellicht ter harte kunnen nemen: neem er een pintje op! Je zult zien dat de wereld er dan heel wat rooskleuriger uitziet, dan in het zwart-wit.![]()
Hier is de link: http://www.hippotv.tv/ - klik op de hoofdpagina het blokje Hoefsmederij aan. Natuurlijk wel je geluid aanzetten!
suleilitha schreef:Waar ik vooral moeite mee heb is het regerende "domineesechtpaar" binnen NB-kringen, die zelf niet eens een gedegen opleiding hebben gehad maar hun kennis door "zelfstudie" zouden hebben verkregen, aldus henzelf. Tot zover oké, wat mij betreft. Maar dat daarna de enige waarheid hún waarheid is, dát is waar menig Bokker zijn of haar "hoeven" over breekt.
Klara16 schreef:Op mij komt het ook over als een soort sekte. En mensen kiezen er zelf voor , maar die arme paarden moeten alles maar ondergaan.
Een paard liegt nooit. Als hij kreupel loopt nadat jij iets aan zijn hoeven gedaan hebt, heb je het verkeerd gedaan, zo simpel is het. Het gaat niet op te zeggen dat het paard zich moet aanpassen aan de methode![]()
Mijn hoefsmid heeft de koninklijke hoefsmederijschool afgemaakt. Dat is een voltijdse opleiding van 2 jaar. No way dat iemand die niet iets gelijkaardigs gestudeerd heeft meer kan weten over hoeven.
En mijn paard is nog nooit kreupel geweest als mijn smid geweest is. I rest my case.
suleilitha schreef:Een erkende smid is verzekerd voor mocht er een keer iets mis gaan, het lijkt me dat een NBer zich er uit weet te l*llen dat het een kwestie van wennen is dat een paard na een "behandeling" niet goed loopt, die komt er mee weg dat het dier er maar even doorheen moet.
Klara16 schreef:Ik weet niet veel van hoeven af, ik ben geen smid. Maar ik ben wel een vakvrouw in mijn eigen gebied en van daaruit weet ik dat je nooit voor een duppie op de eerste rij kan zitten.
Je hebt mensen die in een bepaald vakgebied een goede beroepsopleiding gevolgd hebben en die daarna professioneel ermee bezig zijn. Die leveren werk van een bepaalde kwaliteit af. Je hebt daarnaast mensen die de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Ze zien de profs bezig en denken bij zichzelf dat als het er makkelijk uitziet, het ook wel makkelijk zal zijn. En ze willen dan met geen mogelijkheid inzien dat wat zij aan het doen zijn het professionele niveau niet eens benadert.
Het is niet wat die NB-ers willen horen, en dus luisteren ze niet, maar het is wel zo.
Klara16 schreef:En de bewering dat een paard dat kreupel is na een bekapping gewoon tijd nodig heeft om 'weer een goede hoefstand te krijgen' is toch echt wel typisch NH. Een 'normale' smid geeft dat gewoon toe dat hij te kort gekapt heeft.
Klara16 schreef:Angela: deze discussie gaat toch over bekappen na een dagcursus? Als iemand de hoefsmederijschool afmaakt en daarna beslist zich op NB toe te leggen heb ik daar niks op tegen, die weten waar ze mee bezig zijn. Maar dat is niet waar het topic over ging.
Klara16 schreef:En de bewering dat een paard dat kreupel is na een bekapping gewoon tijd nodig heeft om 'weer een goede hoefstand te krijgen' is toch echt wel typisch NH. Een 'normale' smid geeft dat gewoon toe dat hij te kort gekapt heeft.
suleilitha schreef:Een erkende smid is verzekerd voor mocht er een keer iets mis gaan, het lijkt me dat een NBer zich er uit weet te l*llen dat het een kwestie van wennen is dat een paard na een "behandeling" niet goed loopt, die komt er mee weg dat het dier er maar even doorheen moet.
Klara16 schreef:Ontken je dan dat er bepaalde NH-goeroes zijn die het wel normaal vinden dat een paard na hun 'behandeling' slechter loopt dan ervoor? Dat is dan niet omdat zij iets fout doen maar het ligt aan het paard
Klara16 schreef:Ontken je dan dat er bepaalde NH-goeroes zijn die het wel normaal vinden dat een paard na hun 'behandeling' slechter loopt dan ervoor? Dat is dan niet omdat zij iets fout doen maar het ligt aan het paard
suleilitha schreef:Onder het motto dat "het paard er even doorheen moet"......" Ja, mijn neus!