[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Storm2006

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:50

Ik bedoel stil in zijn stal dan he. Hij mag helemaal niks van onze veearts.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:56

Storm2006: Dat is verdrietig nieuws.. Maar als je dit topic doorleest dan zijn de paarden die de botoplossende vorm van spat hebben, juist de paarden waarbij het goed kwam. Vaak met behulp van Tildren. Ik geloof dat de paarden na het infuus wel wat op rust moesten (niet tussen 2 touwtjes!) maar dat ze daarna veel mochten bewegen.

Misschien kan je dit topic even door lezen en diegene die hun paard Tildren hebben gegeven een pb-tje sturen? Zelf zou ik hem niet zonder Tildren op de wei zetten denk ik. Omdat ik veel positieve verhalen over Tildren heb gehoord en dat het de afbraak echt kan stoppen (en dus de pijn). Mijn NRPS'er stond ook te stuiteren in zijn stal toen hij op rust moest. Nadat ik een stukje wei had afgezet dat net zo groot was als zijn box, maar waardoor hij wel bij de andere paarden en buiten stond, was het over.

Maar ik ben geen veearts. Een second opinion van een veearts lijkt mij zeker het overwegen waard met zo'n jong paard.

Sterkte en succes!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:09

Storm2006 Wat een nieuws zeg, is zeker niet leuk om te horen......

Ik zou inderdaad ook voor een second opinion gaan ja, want zoals je ook ziet in dit topic zijn ook sommige DA's niet van dezelfde mening met bepaalde gevallen.
En sommige adviezen zijn juist tegenstrijdig zeg maar, in vergelijking met een advies van een andere DA.
Dus geef het niet op!

Heel veel succes met je paardje en sterkte

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:34

Ja bedankt! Ik ga zeker voor een second opinion dat is het minste wat ik voor hem kan doen.
Onze DA zei dat als we de Tildren behandeling wilden doen, we hem tijdens de behandelingsperiode absoluut niet even een keertje mochten losgooien, want dan zou de hele behandeling geen zin hebben. Wat dus gewoon echt inhoud minimaal 12 weken niet!
Ik hoop zo dat ik een second opinion krijg waarbij iets anders wordt beweerd.
Hij is nog veel te jong om op te geven...

Ik hoop dat het ook met jullie paardjes goed komt!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:44

Storm2006 schreef:
Ja bedankt! Ik ga zeker voor een second opinion dat is het minste wat ik voor hem kan doen.
Onze DA zei dat als we de Tildren behandeling wilden doen, we hem tijdens de behandelingsperiode absoluut niet even een keertje mochten losgooien, want dan zou de hele behandeling geen zin hebben. Wat dus gewoon echt inhoud minimaal 12 weken niet!
Ik hoop zo dat ik een second opinion krijg waarbij iets anders wordt beweerd.
Hij is nog veel te jong om op te geven...

Ik hoop dat het ook met jullie paardjes goed komt!

Fijn dat je voor een second opinion gaat. Ik heb destijds veel gelezen over spat en paarden met de botoplossende variant waren op langer termijn vaak veel beter af (mede door Tildren). Dus ik denk zeker dat er hoop is.

Ik denk echter niet dat je je paardje de eerste weken na de behandeling los mag gooien. Daar moet je niet op rekenen. Dat zal een te zware belasting zijn. Dan zou 24/7 weidegang nog beter zijn, omdat hij dan niet in 1x erg gaat rennen. Maar het zou al fijn zijn als je, net als ik, bv 2x per dag 10 minuutjes aan de hand met hem mag stappen. Misschien moet je zo denken...wat is 6 weken op een heel paarden leven?

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:51

Ja ergens is dat natuurlijk ook niet zo lang, maar 6 weken tussen 2 touwtjes is voor Storm echt geen optie. Daar maak ik hem doodongelukkig mee en dat wil ik echt niet. Ik ben benieuwd naar de mening van een andere veearts.
Ik heb helaas niet de beschikking over 24 uur weidegang, het zou wel ideaal zijn idd. Ik ben blij te horen dat er nog wel hoop is!
En 6 weken alleen stappen zou veel beter zijn dan zoals nu echt helemaal niks doen.
Want als ik nu in zijn ogen kijk, zie ik dat ie niet gelukkig is.
Ik wil daarom voor hem de beste oplossing vinden.

Gelukkig zijn er in ieder geval mensen die ervaring hebben met Tildren. Vooralsnog lees ik dat het of wel heel goed werkt of helemaal niet. Maar bij de meeste werkt het dus blijkbaar wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:54

Ik durf geen medisch advies te geven, alleen wel de tip voor een 2nd opinion. Ik heb prima ervaringen met Tildren, paard heeft daarna 3 maanden op de wei gelopen en crosst nu weer M.

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 23:01

Jullie geven me in ieder geval weer wat hoop!
Ik laat nog wel even wat horen zodra ik meer weet van de second opinion.
Bedankt zover in elk geval!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 12:11

@ Jennyxx: Je kan altijd kijken hoe het gaat in een hengstenweide. Ik weet bij de mijne wel dat hij menselijke aandacht nodig heeft. Als het niet gaat heb je nog even de tijd om een ander goed plekje voor hem te zoeken.

@ Storm2006: Mijn pony zit tussen de 4 en de 5 in. Ook ik ben voor een Tildren infuus gegaan. Nou ja, 2 infussen is het geworden, in combinatie met weidegang. Hij moet zelf aangeven hoeveel en wanneer hij lopen wilt. Nu, in de winter, staat hij overdag in een paddock. 9 januari ben ik weer naar de DA (Dierenkliniek Emmeloord) geweest en hij denkt dat ik over 3 maanden weer kan beginnen met opbouwen. Mijn pony is nu al een jaar kreupel maar het gaat steeds beter met hem. Boxrust zou mijn pony denk ik(half arabier) absoluut geen goed gedaan hebben. Maar ja, ook ik ben geen DA.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:07

@Wolken: Ik kan inderdaad altijd nog wisselen, mits ik een goed adres vind. Maar ik zou zo graag willen dat hij NU op zijn gelukkigst is. Misschien is dat echter meer mijn schuldgevoel. Enfin.

Fijn dat het met jouw paard steeds beter gaat! Mocht hij direct na het Tildren infuus de wei op of moest hij eerst even op stal/rust?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:11

Mijn paard moest drie dagen op stal, niet vanwege het tildreninfuus dat ie gehad had, maar vanwege de corticosteroideinjectie die hij daarnaast in z'n sprong had gehad. Maar mijn paard is geen stalpaard en het ging er maar om dat hij de eerste dagen zich rustig hield. Dat doet ie niet op stal, zeker niet als de rest buiten is. Ik heb dus, in overleg met de DA, een stukje van de bak afgezet waar hij wel gewoon kon lopen maar waar hij niet genoeg ruimte had om ook gek te gaan doen. De andere twee stonden aan de andere kant van de stroomdraad en dat ging prima.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 15:21

Beauty moest meteen de wei op, en heeft daar tot begin december op gestaan. Helaas ligt bij ons het land heel laag waardoor het snel te nat wordt, anders had hij er nog langer op gestaan.

Het schuldgevoel idee herken ik. Hoelang laat je een dier, dat jouw toevertrouwd is lijden? Vooral de eerste paar maanden, toen ik zeker wist dat hij gewoon altijd pijn had heb ik het er heel erg moeilijk mee gehad.

Hebben jullie iets gedaan tegen de verveling omdat je verder niks kon rijden e.d? Ik merk dat de mijne zich ontzettend verveeld en zijn humeur wordt er ook niet beter op.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:42

Jennyxx schreef:
Storm2006: Dat is verdrietig nieuws.. Maar als je dit topic doorleest dan zijn de paarden die de botoplossende vorm van spat hebben, juist de paarden waarbij het goed kwam. Vaak met behulp van Tildren. Ik geloof dat de paarden na het infuus wel wat op rust moesten (niet tussen 2 touwtjes!) maar dat ze daarna veel mochten bewegen.

Misschien kan je dit topic even door lezen en diegene die hun paard Tildren hebben gegeven een pb-tje sturen? Zelf zou ik hem niet zonder Tildren op de wei zetten denk ik. Omdat ik veel positieve verhalen over Tildren heb gehoord en dat het de afbraak echt kan stoppen (en dus de pijn). Mijn NRPS'er stond ook te stuiteren in zijn stal toen hij op rust moest. Nadat ik een stukje wei had afgezet dat net zo groot was als zijn box, maar waardoor hij wel bij de andere paarden en buiten stond, was het over.

Maar ik ben geen veearts. Een second opinion van een veearts lijkt mij zeker het overwegen waard met zo'n jong paard.

Sterkte en succes!

Hallo, ik meld me ook eens weer Bloos .

@Storm, Jenny heeft gelijk er zijn veel meer paarden met de botoplossende variant. Ook bij mijn paard was er sprake van oplossing. Een klasse heeft de da mij nooit verteld. Maar ook zij moest een aantal weken absolute boxrust.

Ik heb dat niet gedaan, want als je meerdere paarden hebt die naar buiten gaan dan kun je er niet eentje op stal laten staan. Daar komt ook nog bij als ze dan lichamelijk weer goed zijn en stuk zijn in hun kop heb je er ook niks aan.

Kijkl maar eens naar mijn berichtjes.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 14:02

en weer een opfleurend berichtje, mijn spatpaard met bovendien een serieuze blessure vorig jaar liep gisteren L springen; 2 * foutloos en 1 balkje.

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 21:10

Gefeliciteerd Lielle! Op maar de M zullen we maar zeggen...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:45

Toppie weer, Lielle Go jij! Go jij!

Waar blijven de foto's? Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:14

sorry, geen foto's maar ik zal mijn vrienTje weer eens meevragen.

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:08

Heb voor komende vrijdag een afspraak met DAP Bodegraven, de kliniek. Heb de foto's inmiddels ontvangen en ga deze daar laten zien voor een second opinion.

Heb nog een keer onze DA gebeld en gevraagd over de mogelijkheid van weidegang. Hij zei dat dat niet mocht zolang de ontsteking niet weg is. ZOdra die weg is zou het alleen maar beter voor hem zijn om hem op de wei te zetten. Maar we gaan dus nog wel voor een second opinion hierover.
Onze DA adviseerde wel een keer 1 tildrenbehandeling te proberen, maar hij zei in het geval van Storm is het wel te verantwoorden om hem te laten inslapen, omdat hij het echt in de ergste vorm heeft.
Als ik ook zie hoeveel pijn hij nu heeft (hij heeft wel pijnstillers) dan wordt ik echt verdrietig. Hij is gewoon echt niet happy.
Maar dat schijnt dus door die ontsteking te komen. Heeft er iemand nog tips om de ontsteking zsm weg te krijgen?

Lielle: super dat het weer goed gaat met je paard!

We geven de hoop nog niet op hoor!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:13

Ik blijf het raar vinden, bij ons paard ging het ook om een ontsteking en die moest dus juist de wei. Ook zij had toen duidelijk pijn (na de Tildren) maar lopen was het beste voor haar.

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:21

Ja echt vreemd dat er zoveel verschillende meningen zijn van DA he.
Daarom gaan we ook naar de kliniek.Ik weet wel dat Bodegraven geen spatbeslag adviseerd, omdat dit vaak weer andere problemen veroorzaakt. Ook zouden paarden zichzelf juist weer corrigeren zodat ze hetzelfde lopen als voor het spatbeslag.
Bij Bodegraven hebben ze ook gezegd dat of weidegang gewenst is per paard verschillend is.
Dus als zij de foto's hebben gezien, kunnen zij meer zeggen.
Hebben jullie paarden wel spatbeslag gekregen?

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:28

Ik heb ergens een beetje het gevoel dat de dierenartsen het ook nog niet zo goed weten, wat nou het beste is.
Omdat de Tildren nog niet zo lang op de markt is. Ik heb gewoon het gevoel dat ze wat aan het uitproberen zijn.
Daarvan krijg ik het gevoel: mijn paard is geen proefkonijn! Zeg nou gewoon wat er te doen is!

In Engeland is tildren trouwens nog verboden, las ik op internet.
Ook las ik dat ze in engeland en duitsland over het algemeen juist weidegang aanraden.
Als iedereen dit zegt, behalve mij DA, dan klopt er toch iets niet???
Ik ben erg benieuwd naar de uitslag van de kliniek.....
Als zij zeggen, weidegang is goed, dan gaan we daar natuurlijk voor!

Werd er trouwens bij jullie ook gezegd dat het vooruitzicht onzeker is, dat er geen enkele garantie is op verbetering? (als je dus aan de tildren begon)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:38

Raimaer heeft geen speciaal spatbeslag gekregen, en trouwens ook maandenlang gewoon zonder ijzers gestaan. Wij kregen 3 opties, 6 maanden op de wei en verder niet behandelen, 3 maanden op de wei behandelen met Tildreninfuus of 3 maanden wei en gewricht inspuiten. De DA gaf aan dat we een redelijke kans op volledig herstel hadden maar dat hij uiteraard niets kon garanderen. Maar ons paard heeft sindsdien dus al weer M gecrosst zonder problemen. Tildren is nog redelijk nieuw, maar zeker geen volkomen experimenteel middel meer.

Storm2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:14

Voor welke behandeling heb je uiteindelijk gekozen Lielle?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:24

Storm2006 schreef:
Heb voor komende vrijdag een afspraak met DAP Bodegraven, de kliniek. Heb de foto's inmiddels ontvangen en ga deze daar laten zien voor een second opinion.

Heb nog een keer onze DA gebeld en gevraagd over de mogelijkheid van weidegang. Hij zei dat dat niet mocht zolang de ontsteking niet weg is. ZOdra die weg is zou het alleen maar beter voor hem zijn om hem op de wei te zetten. Maar we gaan dus nog wel voor een second opinion hierover.
Onze DA adviseerde wel een keer 1 tildrenbehandeling te proberen, maar hij zei in het geval van Storm is het wel te verantwoorden om hem te laten inslapen, omdat hij het echt in de ergste vorm heeft.
Als ik ook zie hoeveel pijn hij nu heeft (hij heeft wel pijnstillers) dan wordt ik echt verdrietig. Hij is gewoon echt niet happy.
Maar dat schijnt dus door die ontsteking te komen. Heeft er iemand nog tips om de ontsteking zsm weg te krijgen?

Lielle: super dat het weer goed gaat met je paard!

We geven de hoop nog niet op hoor!

Ja, een corticosteroidespuit rechtstreeks in het gewricht. Dan is de ontsteking binnen een week weg. Die ontsteking zorgt ervoor dat de gewrichtsvloeistof wateriger wordt en die gewrichtsvloeistof die niet goed meer van samenstelling is die zorgt weer voor botwoekering/oplossing.

Beste is (volgens mijn DA tenminste) de corticospuit en de tildrenbehandeling tegelijk te doen. Bij mijn paard heeft dat tot nu toe geweldig resultaat opgeleverd.
Ik hoop dit voorjaar te kunnen starten met 'm. Hij is vorig jaar zomer behandeld.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 15:41

Storm2006 schreef:
Voor welke behandeling heb je uiteindelijk gekozen Lielle?

Tildren infuus en 3 maande op de wei. Overigens versterkt de ontsteking juist het effect van de Tildren, althans zo heb ik het begrepen.

[HAW] Lielle @ SGW Etten Leur met Pablo en Raimaer

dit is dus 9 maanden na de Tildren behandeling. Het is dressuurmatig niet zo fijn, maar ze buigt wel achter.