Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:30

@Needje; dat zie ik dus precies hetzelfde.....
Mijn paard liep ook steen- en steenkreupel, geen haar op mijn hoofd die erover nadacht op mijn paard te klimmen en eens lekker te gaan trainen!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 17:38

Paard naast mijn paard loopt ook echt kreupel. Zie m'n stalgenootje daar echt niet opstappen om m eens lekker recht te gaan richten. Nagelbijten / Gniffelen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:39

rechtrichten is voornamelijk handwerk. pas later pas je het onder het zadel toe.(behalve bij Ade B)

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 22:59

bliss loopt ook kreupel nu, dan schiet ik meteen in de stress, en dan heeft het niks met dat hoefkatrol te maken kom je dan later achter....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 07:54

santos schreef:
rechtrichten is voornamelijk handwerk. pas later pas je het onder het zadel toe.(behalve bij Ade B)

En hoe moet ik me dat voorstellen?
Neem aan dat het paard toch moet lopen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 09:26

Denk dat je eerst andere oorzaken van kreupelheid moet uitsluiten. Met een peesblessure bijvoorbeeld ga je absoluut niet rijden.
Mijn paard is nooit stokkreupel geweest alleen heel licht onregelmatig. Toch 3-4 op beide straalbenen voor.

De afgelopen 4 jaar heeft ze het super gedaan met dank aan mijn instructrices.
Vanwege een scheur in de hoef heeft ze de afgelopen maanden op ijzers gestaan. De eerste maanden ging dat goed maar na verloop van tijd sloop de onregelmatigheid er weer in. Ik heb de ijzers er meteen af laten halen en de onregelmatigheid was weer over. IJzers is dus voor mijn paard absoluut geen optie.
Zo goed mogelijk rechtrichten en blote voeten werkt voor haar het beste.

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:01

Ook ADB doet aan de hand rechtrichten. En dan bedoel ik lange lijnen. Mijn paard is eerst een keer of 2/3 gelongeerd, en daardoor ging ze aanzienlijk beter lopen. Daarna is ze er op geklommen en heeft haar onder de man verder recht ge maakt. Tja, ik denk dat het ieder voor zich is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:29

Maar toch laat je m dus werken terwijl ie niet rad is.
Ik veroordeel overigens niet, ik probeer het te begrijpen.
Nogmaals, ik zie mijn stalgenootje echt niet met dat paard werken. Nagelbijten / Gniffelen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 16:57

Mijn tante heeft zelf ook een paardje dat op beide voorvoeten hoefkatrolonsteking heeft (vastgesteld adv foto's in de kliniek). Ze staat al 10 jaar op pensioen op weiland. Mijn tante heeft er de hoefijzers 10 jaar geleden onderuit laten halen en het paard altijd laten bekappen. Tot enkele maanden geleden kreeg ze continue medicatie om de pijn te verzachten...
Nu sinds een half jaar komt Raf Antheunis haar bekappen. Raf Antheunis bekapt volgens de methode strasser. Op een half jaar heeft dit paard zo'n grote vooruitgang gemaakt... Mijn tante mag er zelfs terug stilaan mee gaan stappen. Of echt rijden er nog ooit zal inzitten weten we niet, maar ze loopt wel al pijnvrij op wei zonder medicatie. Haar stap en draf zijn zuiver...

Kan je je voorstellen... 10 jaar lang zitten zoeken naar een oplossing nadat de kliniek haar opgegeven had...

Als je geïnteresseerd bent in het hele verhaal, heb het in een blog gepost: http://www.freewebs.com/cassandraz/natu ... kappen.htm

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:04

10 jaar geleden was er ook minder bekend over HKO bij dierenartsen. 15 jaar geleden gingen ze meteen naar de slager. Dus in de loop der tijd zijn er meer oplossingen gekomen. Misschien was er ook al iets eerder wat te proberen met het paard van je tante.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 23:19

IERTJE7 schreef:
Ook ADB doet aan de hand rechtrichten. En dan bedoel ik lange lijnen. Mijn paard is eerst een keer of 2/3 gelongeerd, en daardoor ging ze aanzienlijk beter lopen. Daarna is ze er op geklommen en heeft haar onder de man verder recht ge maakt. Tja, ik denk dat het ieder voor zich is.

Wist ik echt niet. weer wat geleerd vanavond Haha!
Needje schreef:
Nogmaals, ik zie mijn stalgenootje echt niet met dat paard werken.
Nogmaals, ik zie mijn stalgenootje echt niet met dat paard werken. Nagelbijten / Gniffelen

Ik versta onder niet rad, heel licht onregelmatig. Dan kun je best met het paard werken aan de hand. Dat betekend stappen en in geval van rechtrichten buigings arbeid.
-Mijn paard is ook wel eens behoorlijk kreupel, dan laat ik haar staan natuurlijk Knipoog

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:04

cynthiar schreef:
10 jaar geleden was er ook minder bekend over HKO bij dierenartsen. 15 jaar geleden gingen ze meteen naar de slager. Dus in de loop der tijd zijn er meer oplossingen gekomen. Misschien was er ook al iets eerder wat te proberen met het paard van je tante.

Yeps idd, maar we zijn hoe dan ook blij met de evolutie! We zijn héél benieuwd hoe ze zal reageren onder zadel.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 00:24

willeke_nijs schreef:
cynthiar schreef:

Bij dierenartsten is er volgens mij nog niet veel veranderd. Maar hoefsmeden en anderen zijn met probeersels gekomen. Haha!

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:43

santos schreef:
cynthiar schreef:

Bij dierenartsten is er volgens mij nog niet veel veranderd. Maar hoefsmeden en anderen zijn met probeersels gekomen. Haha!

dat klopt de da die bij mijn merrie de foto's heeft gemaakt wou al meteen pijnstillers en bloedverdunners voorschrijven ik heb hier vanafgezien en ben eerst op internet gaan snuffelen, heb het erover gehad met onze smid , in overleg een speciaal ijzertje gemaakt hier heeft ze zo'n 2 jaar mee gelopen, maar begon de laatste tijd wat te glijden op de ijzers en dus zonder geprobeerd en nu loopt ze beter dan ooit van te voren, had ik die da geloofd dan was dat waarschijnlijk heel anders geweest nu die zei dat ik er nooit meer op zou kunnen rijden, ik rij dus buiten op het moment en heb zelfs vorig jaar nog wat piste werk gedaan ging super

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 22:37

ja precies, ik hoor veel van dit soort verhalen, terwijl dierenartsen de beestjes hebbenafgeschreven.

replaym

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:18

Mijn pony heeft ook hoefkatrolonsteking... Heeft een aantal jaren op speciaal beslag gelopen, maar loopt nu weer op 'blote' voeten. Haha! Hij loopt weer 'goed'.....

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 16:49

Citaat:
Hij loopt weer 'goed'.....

Wat bedoel je met 'goed' (aanhalingstekens) dan??

Radila

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 19:44

Ik heb ook een paard met een 4 op het straalbeen.. Hij loopt zuiver zonder schoenen Lachen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:11

Grappig te lezen dat er toch meer paarden met HKO juist goed lopen zonder ijzers (net als mijn merrie)!
Zo zie je dat elk paard weer anders is en dat je toch echt naar het individuele paard moet kijken.

Ik las hierboven dat een kruepel paard aan de dubbele longe gewerkt wordt. Dat snap ik ook niet. Bewegen oke, aan de hand oefeningen doen prima en misschien stappen etc onder het zadel, maar juist op een cirkel werken met zere voeten snap ik dus niet ...
Toen ik uiteindelijk voorzichtig weer begon te werken met mijn merrie aan de longe heb ik daarvoor de hele bak gebruikt om zoveel mogelijk rechtuit te laten lopen, in de bochten was ze veel slechter. Dus om aan de longe te beginnen met rechtrichten zie ik ook ziet zo zitten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:48

bij een zekere manege hier in de buurt, was een stokkreupel paard met HKO. Volgens de HS kon ie niet zonder ijzers en ook de manegeeigenaar vond dat. Een hele discussie op die stal was in dezelfde tijd over wel of niet natuurlijk bekappen.

Het HKO paard was zo kreupel dat het niet meer bruikbaar was en werd op de weide geplant. Ondertussen vielen de ijzers eraf. Het paard ging na een week beter lopen. Z'n leaser heeft veel met hem gewandeld in de weide en het paard liep na een paar weken weer rad.

Toen kwam de hoefsmid en de grote vraag was natuurlijk 'zou hij het paard wel of niet gaan beslaan'. Immers volgens hem kon het paard niet zonder ijzers, maar hij kon zelf ook zien dat het paard zonder ijzers béter was gaan lopen.

Hij deed niks... bekapte het paard niet en besloeg het niet, liet het gewoon staan!

De eigenaar van de manege heeft nu weer een rad paard en het paard wordt weer verder kapotgereden zolang hij loopt....

No Cheer

IERTJE7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 23:24

simodi schreef:
Grappig te lezen dat er toch meer paarden met HKO juist goed lopen zonder ijzers (net als mijn merrie)!
Zo zie je dat elk paard weer anders is en dat je toch echt naar het individuele paard moet kijken.

Ik las hierboven dat een kruepel paard aan de dubbele longe gewerkt wordt. Dat snap ik ook niet. Bewegen oke, aan de hand oefeningen doen prima en misschien stappen etc onder het zadel, maar juist op een cirkel werken met zere voeten snap ik dus niet ...
Toen ik uiteindelijk voorzichtig weer begon te werken met mijn merrie aan de longe heb ik daarvoor de hele bak gebruikt om zoveel mogelijk rechtuit te laten lopen, in de bochten was ze veel slechter. Dus om aan de longe te beginnen met rechtrichten zie ik ook ziet zo zitten.

Tja, elk paar reageerd anders. Vind nu een beetje dat je oordeelt over mij dat ik mijn paard alsnog pijn heb laten leiden. Mijn paard had gewoon goede en slechte periodes waar uiteindelijk HKO uitkwam. Tijd op rust gestaan en toen bij ADB gekomen. Hier liep ze weer prima maar ze was ontzettend scheef. Ze liep niet kreupel, maar sommige passen onregelmatig. Na een paar rondjes liep ze rad, wat natuurlijk wel opgebouwd moest worden. Agh het blijft een oneindige discussie,. Haha!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:03

Het zal ook allemaal per paard verschillen. Mijne liep 3 weken goed en 1 week kreupel. Dit zo'n 5\6 maanden lang. Is tijdens het laten rechtrichten door een ander, weer een weekje thuis geweest omdat ze daar ook weer kreupel was en de trainster er dus niet mee werkte. Is na het vervolgen van de training, nu al 12/13 weken niet meer kreupel geweest Go jij! Go jij! Dus er is nog hoop

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 23:39

Had ik dus niet moeten schrijven. Huilen . donderdag stond ze enorm kreupel in de wei , wilde ook niet naar voren komen. Nu geen opgezet peesje of ander excuus, er was gewoon niets aan te zien of te voelen. Nu vandaag,liep ze nog iets onregelmatig. Kan waarschijnlijk maandag weer aan het handwerken.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 00:30

Inderdaad, volgens verwachting liep ze vandaag weer rad. Dus morgen maar weer werk hervatten. Blijft wel erg lastig hoor die steeds optredende kreupelheid Huilen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 22:10

Maak toch even een foutje. Kreupelheid, was deze maal rechts en niet links???? Toch weer iets anders??

Maar goed het is weer over. Vandaag flink aan de hand aan de lengte buiging gewerkt op voorschrift van instructrische. Me de komede dagen daar meer mee bezig houden Knipoog