[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:02

Ik vind de vorst wel een beetje spannend met de harde ondergrond. Misschien ook maar kijken naar schoenen voor dr.

Vraagje. Met de vorst komt ook een ander probleem en dat is drinken en koliek. Normaal kreeg ze dan slobber of senior priores 2x daags met veel water om iig wat meer water binnen te laten krijgen. Maar ivm voorzichtig wat er nu in gaat lijkt mij dat niet handig........ Iemand tips?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:23

Heeft ze eerder ook echt koliek gehad van koud water? Ik doe er zelf niks aan afgezien proberen te voorkomen dat ze in een keer heel veel drinken. Ik houd de bakken zoveel mogelijk open en vol. En als ze bezweet zijn zet ik ze met lekker hooi weg

amoebje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:16

Dennis schreef:
De Equine fusions (alle types) zijn heel fijn. Ik heb ze zelf voor Roos gebruikt, gebruik ze om te rijden voor mijn andere pony's. En heb veel tevreden klanten met bevangen pony's.

Kom jij ook bij mensen thuis om hoefschoenen aan te meten?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 11:45

Tancreda, harde ondergrond echt vermijden hoor desnoods met zachte foam (zelf garage platen bij de action gehaald, super zacht en vormt mooi naar de voet) die knip ik op maat vd hoef en maak ik vast met zo'n plakbandage en dan nog ducktape erover. Na 1 dag mooi gevormt en dan die er weer onder met nog 1 weer extra.
Voor vocht binnenkrijgen, water iets warmer aanbieden. En zelf geef ik marstall wiesencobs met wat zemelen maar marstal heeft ook nog cobs die armer zijn, je weekt het voor met warm water in een kwartiertje klaar ongeveer drie keer zoveel water als cobs. Je zou daar nog wat zout doirheen kunnen doen, dat bevorderd het drinken en trekt tevens vocht uit het lichaam naar de darmen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:25

Ja, ik kom ook bij mensen thuis aan meten. En geef ook op afstand advies waar kan (foto's van voetjes met rolmaat er langs zodat ik mee kan kijken).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 23:29

capopjekop schreef:
Heeft ze eerder ook echt koliek gehad van koud water? Ik doe er zelf niks aan afgezien proberen te voorkomen dat ze in een keer heel veel drinken. Ik houd de bakken zoveel mogelijk open en vol. En als ze bezweet zijn zet ik ze met lekker hooi weg

Niet door drinken van koud water maar door te weinig drinken. Zeker nu met het arme grove hooi een beetje spannend.

Bedankt voor de tip van dat foom. Morgen even langs de action! Ik heb haar postzel zo glad mogelijk gehark maar anders kan ik haar ook nog op rubber matten stuk zetten ipv zand.

En bedankt voor de tip van het weken! Zit er veel in zemelen? Dat heb ik ook nog liggen.

Interessant die hoefschoen posts. Ik ga mij er ook eens in verdiepen.

Ze was vanmiddag ontsnapt uit de postzegel. Was een race en bokfeestje........ hopelijk heeft ze daar morgen geen last van. Note to self: kruiwagen niet haar mini paddock inrijden om uit te mesten maar buiten laten staan en over het draad stappen.

@Francis; bedankt voor je interessante post betreft het koelen. Wat ik mij afvraag. Hoe weet je of het accuut of chronisch is? Mijne liep bv opeens heel slecht maar de da zei dat gezien de kanteling dit al langer bezig was. Nu is het actief vanwege de pijn en de warmte. Maar chronisch hebben ze ook de pijn en wss ook de warme voeten? Waardoor het lijkt.mij lastig te bepalen is waar je nu bent?

Best een verschil die voeten... naar dat de omslag van het weer zoveel problemen heeft gegeven.... Wel herkenbaar. Eind zomer was de lichte kreupelheid hier ook na de eerste echte regendag. Achteraf was ze toen wss al bevangen. En voor kerst had het de zondag hele dag geregend. Eerste lange regen na enige tijd. En 2 dagen later liep ze rot.

Verdrietigdat je haar hebt moeten laten gaan.....

@ lotus; mijn duimen draaien heel hard voor jullie... Ik hoop heel hard dat ze met de voorgenomen stappen toch nog gaat op knappen. Heel veel sterkte!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 12:52

Wil hier nog even ( misschien ten overvloede ..) waarschuwen voor mogelijke reacties van zieke paarden ( verminderde weerstand!) op grote en snelle temperatuur/omgevings veranderingen.

Vooral in deel 3 is veel terug te vinden over hoe HB paarden met name op kou kunnen reageren en wat eigenaren doen of hebben gedaan om hun dier door moeilijke tijden hebben gekregen (been- voet- lichaambeschermer/warmhouders .. maar bedenk : maatwerk en alles met mate en gecontroleerd !)

En vergeet niet dat hoefverzorging echt heel belangrijk is en blijft : zet je dier op bv. een dikke tempex/piepschuim plaat zodat druk op standvoeten minder pijnlijkzal zijn en krab de hoeven uit .. élk stukje modder/mest/zand kan voor veel ongemak/pijn zorgen en mogelijke hoefzweren moeten op tijd ontdekt kunnen worden.

Nog even over het voer : een te veel aan van alles is absoluut niet goed, maar hou ook in de gaten dat te snel en/of te veel afvallen óók niet goed is ...
Ziekte maar vooral ook pijn neemt veel van het lichaam, hou in de gaten dat het dier wél alles binnen krijgt wat het nodig heeft om strijd aan te kunnen gaan en vol te kunnen blijven houden.
Ikzelf heb goede ervaringen met producten van Equilin, maar ook dát is weer persoons/dier gebonden ..
Ik wil iig. wel waarschuwen dat niet elk dier kan overleven op 'niets' ... blijf zoeken naar wat bij jouw dier past, naar wat jóuw dier nodig heeft ..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:58

Hier is kou denk ik ook een trigger. Woensdag liep ze nog goed, gister verrot.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:59

Bedankt voor je post. Heb ik wel veel aan! Ik moet eens goed zitten om alle topic door te lezen. En ik hen een boek over hoefbevangen mogen lenen van een stalgenoot.

Ik wil hoefschoenen bestellen en dan de equine fusion. Haar hoefjes zijn ongeveer 8.7x8.7cm. Twijfel tussen de all terrain en all terrain ultra.

Heb in de bouwmarkt gestaan maar kon alleen per tig platen iets vinden en twijfelde over het materiaal.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 15:09

Tancreda4 schreef:
Heb in de bouwmarkt gestaan maar kon alleen per tig platen iets vinden en twijfelde over het materiaal.

Ikzelf heb witte piepschuimen tempex platen van 4 cm. dik (*piep* Karwei) gaan inderdaad per pak maar als je er ook 'noodschoenen' mee maakt komt dat wel zo goed uit ..
~ Ook handig voor jezelf als kniesteun bij hoef/been én tuinonderhoud :j ~

Lezen hier diverse hoefschoenen (ervarings)deskundigen mee zoals Dennis, allicht kunnen zij je beter op weg helpen met advies over hoefschoenen.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 16:23

Dierenarts is net weg. Wilde haar eerst een stukje zien lopen en begreep inderdaad wat ik bedoelde met dat ik haar aan vier benen niet goed vind lopen. Hebben foto's kunnen maken, ze hoefde niet suf, want ze was heel braaf. Op de foto's van haar voorvoeten was een kanteling te zien van haar hoefbeen, maar na nameten bleek dat gelukkig niet al teveel te zijn (5% zowel links als rechts). Toen de foto's van haar knietjes. Er zitten daar twee bandjes, waarvan ze bij Sky allebei niet goed ontwikkeld zijn, dit geeft nu waarschijnlijk problemen omdat ze geen spieren heeft om het op te vangen. Verder zagen haar knieën er goed uit, geen artrose of iets. Oftewel, doorzetten, grote kans dat het uiteindelijk goed komt.

Ze mag een klein uitloopje en daar moet ze het de komende maand even mee doen, mag niet teveel bewegen.

Afbeelding

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:53

Hoopgevende berichten om je weer even aan op te kunnen trekken Angs .. aan de goede zorgen zal het weer niet liggen! Sky is, ondanks alles, zo te zien een mazzelbipsje bij jou <3

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:49

Morgen komt bij mij mijn lieve hoefsmid de ijzers eraf halen. Samen de juiste maat voor hoefschoenen bepalen...

Vandaag mijn shet ook op hoefschoenen gezet
Bij hem kon ik zelf heel goed de maat bepalen en hij heeft nu die glitterdingen van Cavallo.
Hij stapte er zo op weg.

Voor mijn merrie ga ik toch andere kopen. Heb heel veel gelezen en vergeleken en ik hoef nu geen schoenen waar je ook actief mee kan wandelen en rijden. Dat is totaal geen prioriteit.
Daarnaast wil ik schoenen die makkelijk aan en uit te trekken zijn en het worden de Easy Boot Cloud schoenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 19:58

Helaas is Sed nog steeds niet goed, ik vind hem nog steeds nu meer kreupel dan bevangen tonen, de bevroren ongelijke bodem is vreselijk..
Ik heb de bak al open gezet, die is mooi vlak, maar om daar te komen, vooral bij het hek, is drama..! -O-

Zo liep Sedje eergisteren;

En zo vandaag;

Hij begint nu ook echt dun te worden. Ik kan zn ribben voelen inmiddels. Ik weet alleen niet of dat komt door de pijn of doordat de tandarts weer moet komen (ben in afwachting van een datum).

Iemand tips hoe ik hem kan laten aankomen zonder de bevangenheid (cushing gerelateerd) te triggeren?

Hij heeft overigens nooit warme hoefjes of pulsatie gehad.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:11

Ik voer die van mij nu cushcare van dodson and horrel bij. Die is in het verleden bevangen geweest en heeft ook cushing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 20:30

Is dat ook specifiek om ze aan te laten komen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 21:32

CushCare Condition voor paarden met ondergewicht die een dieet nodig hebben met een laag zetmeel en suiker gehalte.

Even gekopieerd. Oudere paarden en cushies hebben meer eiwit nodig. Ik voer het die van mij om aan te komen. Vooral Amber is erg ingevallen qua bovenlijn en kont. En je ziet haar ribben.

Daarnaast probeer ik nu senioren priores. Dat vind ze ook heerlijk maar dat moet minimaal 4 uur weken. Onhandig omdat mijn pa ze in het weekend voert. Dat is wel wat hoger qua suiker en zetmeel

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:10

Ik heb nog nooit zo tegen het vriezende weer op gezien als nu met een bevangen pony. Wij hebben kokos gehaald en dit buiten neergelegd. Zo heeft ze een stukje van 6 x 6 met nu een zachte ondergrond. Dit gaat gelukkig redelijk.
Het bijzondere is dat ze een gekanteld hoefbeentje heeft maar dat de witte lijn verder niet verbreed is.

Ik hoop voor alle hb paardjes dat het snel 15 graden word.

Ik heb voor die van mij ook hoefschoentjes, ook de all terrain. Heb ze nu een poosje niet aangehad aangezien ze dus op de kokos staat. Maar het zijn fijne hoefschoentjes.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:13

Angs ze heeft een mooi plekje zo. Vervelend dat ze okk last van haar knietjes heeft, dubbel op een beetje. Wel fijn dat de kanteling nog niet heel erg is en jullie Door kunnen gaan met wat je nu doet. Ik duim voor jullie!

Betreft de kanteling heb ik geen % gekregen. Maar zou het zelf kunnen proberen te meten vanaf de foto's; -)

Lotus succes morgen. Hopelijk vind je mooie goede stappers voor haar. Snap dat actieve schoenen geen prioriteit is nu. Fingers crossed voor jullie. De Cloud vond ik ook wel interessant klinken!

Shania agos hij loopt idd moeilijk... Heeft hij ook nog pijnstillers? Lastig dat hij zo mager wordt. Heb helaas geen tips. Ik gaf wel eens senior priores maar zit misschien teveel suiker en zo in??

Pony dr hoefjes waren vandaag duidelijk warm. Afgelopen dagen stuk minder. Ze staat nu op stal. Twijfel ook of ze het wel goed op dit hooi doet. Vind haar buik zo raar. Dik maar toch leeg? Al vertekend die opgezette wintervacht ook nu. Ze poept Veel en eet wel voldoende Gelukkig.

Ik ben idd met Dennis aan het pben over schoentjes!

Kokosmat is ook een slimme zeg!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:34

Dank je wel Tancreda..

Ik wilde eerst de All Terrain Ultra maar ik lees toch dat deze lastiger zijn om aan en uit te trekken etc en ik denk dat de Cloud voor dit moment geschikter is..
En als ze over een tijd wel weer actief rond kan lopen heb ik het er wel voor over om nog een paar schoenen te kopen ..

Ik heb echt een super hoefsmid , zij is vrijwel altijd bereikbaar, denkt altijd met me mee en wil ook overleggen met mijn dierenarts dus aan onze inzet samen ligt het niet..

Hoop zo dat het zonder ijzers en met deze schoenen beter gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:02

Bedankt voor het meedenken! Ik heb nu Senior Priores, Cushcare Condition en de Coolstance Copra als tips gekregen, ga deze eens vergelijken op inhoud en kijken welke ik in de buurt kan kopen!
Iemand die toevallig zo weet welke het meest veilig is voor de bevangenheid?
Ik geef hem ook marstall force, kan dat er bij blijven of kan ik beter losse vitamine E geven bij zo’n aanzet/ totaalvoer?

Ik ga ook even zn hoefjes opmeten, kijken wat daar de opties in zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 16:59

Ik heb inmiddels Seniore Priores gehaald, vond speedibeet ook nog wel een optie, en de voerverkoper kwam ook met pavo natures best of pavo 18+.

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 17:12

Ik voer inderdaad ook de priores bij. Maar dan naar gelang hoe goed ze haar hooi heeft gegeten. Dus de ene dag wat meer en de andere dag wat minder. Dierenarts vond priores hier prima om wat van te geven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:05

Hoe is het gegaan lotus?

Ik heb mijn hoefschoentjes al besteld. Wel met in gedachte dat ze ze aan kan voor als ze weer goed genoeg gaat zijn om voor de wagen te gaan.

Senior priores is dus relatief veilig?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 18:06

Naar aanleiding van dit topic heb ik afgelopen jaar de Back on Track kootbeschermers gekocht, deze stimuleren de doorbloeding wat voor paarden met (winter)bevangenheid fijn kan zijn. Uiteindelijk heb ik ze niet gebruikt. Heeft iemand in dit topic wellicht interesse? Het gaat om de maat cob (kleinste maat), ze zitten nog nieuw in de verpakking.