[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 14:27

Jannepauli schreef:
Zo weer een paar stapjes verder: de schoentjes die hier eerder genoemd werden zijn alleen bandages om de hoef te beschermen. Er zit geen zool onder.

Je bedoelt de post van Fahyafemke neem ik aan; ja die liet de Cavallo omslagbandages zien. Die zijn bedoeld voor IN de Cavallo hoefschoenen (trouwens vreselijk onhandige dingen).
De schoenen die ik aanraadde, de RX, is een volwaardige schoen; met zool dus.

Maar kan me je keus van zand wel indenken. Trouwens ben ik sowieso geen voorstander van op dit moment continu blijven wijzigen. Pauli heeft het al moeilijk genoeg, en iedere keer wat anders aan of onder de voeten is ook niet lekker.
Iets moet ook even de tijd krijgen om aan te slaan.
Let echter wel op dat ze geen bulten/klonten zand onder de voeten krijgt, want dan staat ze net als op geklonterd sneeuw en werkt het averechts.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 14:41

Inderdaad Isapaardje, ik dacht eerst dat de omslagbandjes volwaardige schoenen waren ( foto was te klein, zag het niet zo goed).
Maar ik denk dat we het nu inderdaad maar evenop het zand houden - wel een goede tip van die klonten, zal het nu regelmatig gaan controleren!
Bedoelde jij deze http://www.hoefschoenenwinkel.nl/index. ... ot-rx.html
Gebruik jij ook de comfort pads? Heb jij ze via Klaas gekocht?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 14:50

Oh jee.. lees dit: T4 testen kan niet zomaar nu Pauli op de buut staat:

DURATION OF EFFECTS OF PHENYLBUTAZONE ON SERUM TOTAL THYROXINE AND
> FREE THYROXINE CONCENTRATIONS IN HORSES.
>
> S Ramirez, KJ Wolfsheimer, RM Moore, F Mora, AC Bueno, T Mirza.
> School of Veterinary Medicine, Louisiana State University, Baton
> Rouge, LA
>
> The objectives of this study were to determine if phenylbutazone
> (PBZ) decreased serum total thyroxine (TT4) and free thyroxine (FT4)
> concentrations using radioimmunoassay and equilibrium dialysis
> techniques, and if so, to determine the duration that they remained
> decreased after PBZ was discontinued. Serum TT4 and FT4
> concentrations were determined before and after administration of PBZ
> (4.4 mg/kg bwt, q 12h, IV) for 5 days.
>
> A significant decrease in TT4 and FT4 concentrations was noted in PBZ
> treated horses (P<0.05). After day 4 of treatment, serum TT4
> concentrations significantly decreased and remained significantly
> below baseline value for 10 days after PBZ was discontinued. Serum
> TT4 concentration returned to baseline value by the eleventh day.
> After day 4 of treatment, serum FT4 concentrations significantly
> decreased and remained significantly below the baseline value for
> only one day after PBZ was discontinued. The serum FT4 value returned
> to baseline value by the third day after PBZ administration was
> discontinued. These results indicate that thyroid function in horses
> should be interpreted cautiously when using serum FT4 and TT4
> concentrations if PBZ has been administered within 2 days or 10 days,
> respectively.

Met andere woorden: als je buut geeft verlaagt de T4 en krijg je dus geen goed beeld van de 'baseline waarde '
In het geval van Pauli kan ik dus pas na 10 dagen na het stoppen van de buut een betrouwbare uitslag krijgen.

ElCamino

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 18:29

Hm JP, je zou Ron kunnen vragen om te komen ??? Kost wel wat maar hij is wel eerlijk tegen je, kan goed foto's beoordelen en is erg goed in HB paarden.

Omdat mijn paarden ook op voordroog staan heb ik ook gewinkeld en ik heb ook een pot NAF Haylage staan en een pot NAF Thrive. De tweede ben ik eerst aan het proberen bij Chico ( mest) en als hij op is ga ik de Haylage testen.....kijken of de mest beter wordt.

Stomme is dat zijn mest op voordroog beter is qua structuur als met gewoon hooi.
alleen houdt hij een dikkere koker van voordroog/kuil.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:12

klopt JP@....dat wil zeggen dat als de schildklier te traag zou werken hij nog trager gaat werken door de buut.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 19:51

Jannepauli schreef:
Bedoelde jij deze http://www.hoefschoenenwinkel.nl/index. ... ot-rx.html
Gebruik jij ook de comfort pads? Heb jij ze via Klaas gekocht?

Ja dat zijn de hoefschoenen die ik bedoel.
En nee, de comfort pads gebruik ik niet. Wel in het begin. Stelt alleen niet zo veel voor. Zijn gewoon wat zachtere zooltjes, en verder niets bijzonders. Ik heb toen een tijdje de groene easyboot zooljes gebruikt speciaal voor hoeven met zweren en bevangenheid volgens de site, maar al na 2 dagen gebruik slijtage; dus dat schoot niet op.
Vandaar dat ik later zelf aan het knutselen ben gegaan met ondertapijt en zo.
Nu liggen er zelfs hele harde (hakkenplaten) zolen in die niet kunnen indeuken. Loopt ze nu weer het beste op :D

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:11

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:47

Hakkenplaten, Isa, mijn hoefsmeden leggen het liefst bij een stevig bevangen paard, een (heel erg) breed uitgesmeed ijzer, soms kun je er letterlijk tussendoor kijken, en dan een half zooltje (hakkenplaat) van siliconen d'r onder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:17

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:54

Tot nu toe altijd met die op recept te verkrijgen spuiten direct in de mond zeg maar.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:04

Hoi Ash,

Equiparex heb ik onlangs ook aangeschaft maar nog niet gebruikt. Ik wil het gaan proberen omdat biij het laatste wormonderzoek van het Woud Lab Pauli helemaal schoon bleek te zijn. Het leek me dat ik dan best dit 's zou kunnen gaan proberen en dan na verloop van tijd nog een keer mestonderzoek laat doen om te zien of ze schoon blijft. Jilske had wel een lichte bloedwormbesmetting - die moet ik nog een keer gewoon een spuit Equest geven.

Ik ken het andere middel ( Excell Prominent) niet. Heb er wel op tegen dat er knoflook in zit en ik vind het mangaan en ijzer gehalte te hoog. Ook ontbreekt zink. Als je veel mangaan geeft wordt de opname van koper en zink geremd. Koper en zink zijn essentieel om het paard gezond te houden. Bij gebrek aan koper zie je dat donkere paarden zo'n rooiige glans krijgen ( uiteinden zwarte manen zie je dat vaak, van die rode versleten punten) en izink is belangrijk voor goede wondgenezing. Vergeet niet dat in sommige hooibalen het mangaan ook al erg hoog is. Ik zou het niet kopen. Er staat ook niet bij of de mineralen in chelaatvorm zijn - chelaat is beter opneembaar dan gewoon uit de chem. fabriek.

Hoewel het behoorlijk duur is, is het F4F supplement zeker een hele goede. Ik heb zelf Equimins nu, speciaal voor suikergevoelige paarden. Gekocht bij Pardoes Aurora paardendrogist.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:13

Bevalt die equimins? Twijfel zowieso om extra vitamine bij te voeren aangezien hij ook s&s krijgt waar ook veel vitamines in zitten (corrigeer me als ik het mis heb)

Haf is 1,5 maanden ontwormd na een mestonderzoek en wil die kruiden dan nu miss prefentief gaan doen. Aangezien het verplicht is op stal en ik niet die medicatie ontworming van de DA wil geven wanneer hij schoon is.

Ga eens kijken op internet voor equimins.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 23:18

Ik vind de Equimins wel erg goed maar het is in verhouding met F4F razend duur.. als mijn emmertje leeg is ga ik toch weer terug naar F4F. Dat is ook wel duur, zeker als je meteen een 20 kg zak koopt, maar in verhouding toch wel goedkoper.
Ik gebruikte de Advance Concentrated Meta Balance Pellets - Equimins, 59 euro voor 3 kilo emmer.. jvoor mijn grote paarden 100 gr per paard per dag.. da's wel veel én duur he!

Wat Safe&Sound betreft: als je daar voldoende van geeft ( dus de hoeveelheid die zij aanraden om per dag te voeren op basis van het gewicht van je paard) dan zijn de vitamine en mineralen wel voldoende. Als je toch iets extra zou willen geven dan zou je evetueel beter Dodson&Horrell ' Ultimate Balancer' kunnen bijgeven voor nét dat beetje extra. Met S&S plus Balancer ben je over 't geheel genomen dan toch goedkoper uit.
Ik heb de Balancer in het verleden ook gehad toen ik nog S&S voerde - paarden vinden het heerlijk, ruikt wat vanilleachtig en zoetig. Het ziet er uit als legmeelkorrels voor de kippen!http://www.dodsonandhorrell.com/our-feeds/restlight-work/good-doeroverweight/ultimate-balancer.html

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:29

Dus wanneer ik dat bij geeft komt hij niks te kort. Moet ik dan s&s mindere wanneer ik die andere toevoeg? Hij krijg nu iets minder dan aangegeven omdat ik bang ben op nog meer aankomen van gewicht. Toch ophogen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 02:08

Durf ik niet voor 100% zeker te zeggen. Maar ik wil het best even bij DH voor je navragen hoor, ik ken die meiden en de voedingsdeskundige van D&H inmiddels goed!
Dan zou ik moeten weten: hoeveel hooi geef je ( ongeveer in kilo's) en hoeveel S&S (ong. in kilo's) per dag. Zij kunnen dan wel bepalen hoeveel Balancer erbij moet en ik kan dan meteen voor de zekerheid navragen of dan alles gedekt is.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:41

Ik meld mij hier ook even. Het betreft niet mijn eigen paardje maar een shetlander merrie welke bij mijn paard staat.
Gister is de dierenarts geweest om de 3 shetjes te enten en kwam tot de conclusie dat één van hen (weer) hoefbevangen is.
Nu krijgen de paarden hier voerdroog wat er wel als gewoon strengelig hooi uitziet. Ik had al voorgesteld om écht goed droog hooi te voeren maar de eigenaresse vertelde dat de pony’s dit absoluut niet eten. Overigens is de betreffende merrie ook te dik.
Normaal eten ze ook met zijn allen uit 1 bak maar de pony’s krijgen nu een apart hooinet en de bak wordt dusdanig aangepast zodat de pony’s er niet uit kunnen eten maar mijn haflinger wel.

Nu zou ik dus graag nog iets willen doen voor deze pony. En vroeg ik me af of er nog opties zijn behalve op dieet en regelmatig met de hoefjes in het water. Overigens vertelde ze mij dat de andere 2 pony’s ook regelmatig hoefbevangen zijn. (1 daarvan is ook te dik en gaat nu ook op dieet), maar dan vraag ik me af… dan zal daar toch wel een oorzaak voor moeten zijn? Zeker als de andere pony’s dit ook hebben. Of zijn shetlanders hier nou eenmaal gevoeliger voor?
Er wordt overigens niets met de pony’s gedaan. Dus wellicht wat vaker wandelen en/of naast de fiets zou ook al een puntje van verbetering zijn als ze straks weer goed kan lopen. (ze staan overigens nu gewoon in de paddock en niet meer op het gras)

Ik ben erg benieuwd naar jullie tips, had al het een en ander gelezen maar wellicht dat ik toch nog iets meer voor haar kan doen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:55

Jannepauli schreef:
Durf ik niet voor 100% zeker te zeggen. Maar ik wil het best even bij DH voor je navragen hoor, ik ken die meiden en de voedingsdeskundige van D&H inmiddels goed!
Dan zou ik moeten weten: hoeveel hooi geef je ( ongeveer in kilo's) en hoeveel S&S (ong. in kilo's) per dag. Zij kunnen dan wel bepalen hoeveel Balancer erbij moet en ik kan dan meteen voor de zekerheid navragen of dan alles gedekt is.

Als je dat wil doen heel graag! Hij krijgt nu (afgewogen) 8 kilo hooi (voordroog met weidehooi)
Volgens de voedingswijzer moet hij 1,5 kg eten. Hij krijgt nu per dag ongeveer 700 gram denk ik. Ik zal het anders zo even wegen. Dan weet ik het zeker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:08

Ik zal straks even voor je gaan bellen - nog even één dingetje: welk ras is jouw paard ook al weer en hoe groot is ie?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:55

Heb het nagewogen. Hij krijgt 540 gram per dag s&s.

Het is een haflinger ruin, hij is 1,50 groot en weegt rond de 500 kg. En moet afvallen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 15:42

Ash - ik heb met D&H gesproken en de aanbeveling voor jouw paard op basis van wat ik hen kon vertellen is als volgt:

* 8 kilo hooi verdeeld over de dag
* Safe&Sound: iets minder geven - als je er echt veel gewicht vanaf wilt hebben: 250 gram pd, anders 500 gram per dag
* Daarbij raden zij aan om het vitamine|mineralensupplement "Daily Vitamines" te geven in de dosering die in de gebruiksaanwijzing is aangegeven.

Als je zo de dagelijkse voeding hebt, zit je wat voedingsstoffen helemaal goed.

Daily Vitamins kun je via René Wielens krijgen als je eigen voerwinkel het niet zou hebben.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:56

Haha ik verbaas me soms hoeveel jullie weten :o
Bij deze ga ik daar dan nog eens gebruik van maken:
zoals ik een tijdje geleden al zei, is mijn merrie iets te mager juist... nu heb ik het advies gekregen om Pavo Vital bij te geven, zo'n 50 tot 100 gram per dag. Kan dit in combinatie met haar HB verleden? Ik kan de gehaltes en samenstelling wel vinden, maar het is voor mij nog echt acabadabra :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:06

Is het je bedoeling om je paard wat dikker te krijgen?
Bedoelde je Pavo Vital|Complete, het vitamine en mineralen supplement?

Een vitamine|min supplement zal je paard niet dikker maken.
Beter is dan wat extra voer te geven, bv bietenpulp zonder melasse ( Kwikbeet bv) - dat bevat weinig suikers ( circa 4-5%), of desnoods iets meer hooi voeren ( 2% van het lichaamsgewicht is meestal een goede stelregel).

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:14

Ja dat bedoel ik JP, maar jij denkt dus dat ze daar niet van bijkomt?
Ik was bang dat ze door het 'dieet' misschien dingen te kort komt en daarvan afviel, dat de toevoeging van vitamine en mineralen haar wellicht helpen?

Hooi krijgt ze wel al behoorlijk veel maar ik zou het eens moeten wegen want de kilo's weet ik niet, ik weet dat ze een halve tot 3kwart baal krijgt en ik heb me wijs laten maken dat die in zijn geheel 20 kilo weegt, dat zou inhouden dat ze zeker 10 kilo hooi per dag of meer krijgt, maar ik zal het eens wegen.
Ze weegt nu te weinig dus ik denk dat ze nu rond de 500-550 weegt.

Naast het hooi krijgt ze subli dieetmix, wat zemelen, knoflookolie met omega en lijnzijd en een beetje vitamine E + seleen... ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze niet dikker wordt :?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:16

Jannepauli schreef:
Ash - ik heb met D&H gesproken en de aanbeveling voor jouw paard op basis van wat ik hen kon vertellen is als volgt:

* 8 kilo hooi verdeeld over de dag
* Safe&Sound: iets minder geven - als je er echt veel gewicht vanaf wilt hebben: 250 gram pd, anders 500 gram per dag
* Daarbij raden zij aan om het vitamine|mineralensupplement "Daily Vitamines" te geven in de dosering die in de gebruiksaanwijzing is aangegeven.

Als je zo de dagelijkse voeding hebt, zit je wat voedingsstoffen helemaal goed.

Daily Vitamins kun je via René Wielens krijgen als je eigen voerwinkel het niet zou hebben.

Super dank je wel! Ga zo de voerhandel bellen om te vragen of ze dat verkopen. Of kunnen bestellen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:44

Intussen heb ik wat filmpjes van Pauli gemaakt vandaag.. ik kan ze eerlijk gezegd niet met droge ogen bekijken.. m'n arme meisje.
Het zijn allemaal korte snippertjes, heb ze maar even in volgorde gezet.
Jammergenoeg nog steeds geen verbetering - ze ziet er ook zo ongelooflijk triest uit..

http://www.youtube.com/watch?v=_cSPF99j ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=QYkQDOzC ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=BcI3gt0B ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=YMElms8R ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=B7pm1hJD ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=52gWEjFx ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=52gWEjFx ... re=channel
http://www.youtube.com/watch?v=5nJ4uFfj ... re=channel
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 21-02-12 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt