Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:29

Ja zo bedoel ik :) . Ik hoop dat ik over een paar weekjes ook weer mag beginnen met galopperen :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:40

Ik heb besloten dat ik deze winter expres een beetje ga doorsukkelen. Wel een beetje draven maar niet ergens naartoe opbouwen. We gaan toch een vorstperiode tegemoet waar ik niks kan vanwege de bak en die drie maanden extra rustig aan zal alleen maar goed zijn voor mijn knappe vriend

ponyparadijs

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:22

Tja moet zeggen dat de eerste keer galop niet geweldig ging. Ze deed iedere keer struikelen. Maar met een beetje meer actie gaat het gelukkig helemaal goed. En nu is het weer helemaal top. Maar wij hebben dan ook niet vreselijk lang stil gestaan he!

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:30

Ja moet eerlijk zeggen dat ik het eerste galopje ook niet echt prettig vond..
Niet dat ie struikelde, maar was meer stuiteren dan galopje..
Hij begreep er nix meer van..haha..
En toen ie weer doorhad "aah" galopje!! moet ik zorgen dat t op een normaal tempo gebeurde, want meneer wou t dan meteen op race stand zetten, en was t soms niet zo eens met mn corrigeren...haha
Maar toen meneertje weer wist dat IK het voor t zeggen had ging het goed..

Nu is vandaag de DA op stal geweest voor iets anders (melanoom die weg gehaald moet worden aan zn anus)..laatste keer dat ik m zag is denk ik 3 of 4 maanden geleden..
Maar toch nog ff kijken naar t peesje..En hij was blij met t resultaat zoals t nu is!! :D

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:39

Fijn dat zijn been er zo goed uitziet Zapata :D . Heerlijk gevoel of niet :) ?
Wel vervelend om een melanoom weg te moeten laten halen.

Haha dat met die galop had Villie in het begin ook met de draf, totdat hij zoiets had van hé we mogen weer :)) en toen was het net een stoomwals in de hoogste versnelling := . Ik ben dadelijk echt benieuwd hoe het gaat :) .
En hebben jullie buiten voor het eerst gegaloppeerd of gewoon in de rijbak. Ik heb nu 2 x in de rijbak gereden en wil het nu langzaam wat meer gaan doen met het oog op het weer.

Ja, lekker rustig aan doen Gulpje, waarom niet. Ik kan ook weinig als het echt bar en boos is, maar ik heb wel zoiets van ik ben al die tijd bezig geweest om het op te bouwen en dan wil ik hem nu niet stilzetten. Ik kijk wel waar het schip strand. Misschien krijgen we net zo'n winter als vorig jaar, 1 maand bar en boos en de rest valt mee. Villie krijgt in ieder geval sneeuwringen onder zijn ijzers en naast de weiden is een heel groot grasveld waar ik op mag als de rest niet meer gaat.

Ik heb vandaag een rondje van een uur gedaan en heb zo'n kwartier aan 1 stuk gedraaft. Daarna nog een stukje van 5 minuten en alles bleef netjes dun en koud :) . Morgen weer een minuut of 20 in de rijbak.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:40

Snap ik hoor Monty, maar jij bent al een heel stuk verder met opbouwen. Ik begin net weer :)
Als ik al aan het galopperen was zou ik ook mijn best doen om bezig te blijven.

Zucht....galopperen.....

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:40

Inderdaad... Hmmmmmm galopperen ;-)....

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:43

Qizz schreef:
Inderdaad... Hmmmmmm galopperen ;-)....

:D

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:44

haha hier is het nog; "zucht.. draven.. " ;) Galoperen onder het zadel had ik zelfs nog nooit gedaan (althans, niet bewust :P ).

Groot gelijk dat je de winter nog even rustig aan doet Gulpje.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:46

Ja inderdaad hmmmm............... is ondertussen precies 13 maanden en 1 week geleden dat we dat voor het laatst gedaan hebben :Y) . Hopelijk nog een paar weekjes... tot na de scan... * zucht *

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:52

Hier was het slechts 11 weken tussen de laatste keer galopperen en de eerste keer weer.
Znoesje heeft ook maar 7 weken stil gestaan. Dus valt heel erg mee!

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:05

Mag ik mij ook melden?
Ik heb niet het hele topic gelezen hoor. Laatste pagina's vooral.

Bij mijn merrie is nu ongeveer 2,5 geleden een blessure aan het check ligament vast gesteld. Ik haalde haar zaterdags heel kreupel uit de wei. Been was dik en warm, achter had ze ook wat vocht in de benen. Ik heb toen de benen gekoeld en haar op een klein stukje wei gezet. Zondag liep ze eigenlijk al niet meer kreupel, maar been was nog wel warm, dik en pijnlijk.
Maandag heb ik de DA laten komen. Die wist niet goed wat ze er van moest vinden. Pijnstillers en vochtafdrijvers gespoten, 4 dagen lang. Been gekoeld en op rust gezet. Vrijdags hadden ze rontgen gemaakt. Daar was verder niets op te zien. Dus op de donderdag naar de kliniek voor de echo.
Check ligament was twee maal zo dik als het hoorde.

DA adviseerde 6 weken boxrust met 2 maal daags 10 min stappen op het harde. Die boxrust is een klein weitje buiten geworden. Waar ze heel wat rustiger staat en toch een beetje paard is.
Koelen moest ik nog 2 weken. Na 6 weken mocht ik 20 min per keer gaan stappen. En na 10 weken totaal mocht ik opbouwen.

Maar als ik jullie verhalen lees schrik ik toch wel heel erg!
Herstel gaan dus waarschijnlijk veel langer duren. En jullie koelen ook nog steeds? Want dan ga ik daar gewoon weer verder mee. Is een koelbandage een idee?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:12

xLaura als je een vergelijkbare blessure heb als die van mij kan het echt nog mee vallen hoor!!

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:17

Oke, pfoe dat geeft de burger wat moed. ;)

Ik had me al wel ingesteld op langer. Wil eigenlijk sowieso pas na de winter weer gaan opbouwen. Tot die tijd lekker stappen. Mijn merrie is 15, DA zei dat volledig herstel waarschijnlijk niet zou komen maar wel voor 80%

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:18

Inderdaad Laura, als het ckeck ligament alleen verdikt is kan het best wel meevallen.
De meesten van ons hebben paarden die gescheurde pezen of zelfs helemaal kapotte pezen hebben.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:21

xLaura schreef:
Oke, pfoe dat geeft de burger wat moed. ;)

Ik had me al wel ingesteld op langer. Wil eigenlijk sowieso pas na de winter weer gaan opbouwen. Tot die tijd lekker stappen. Mijn merrie is 15, DA zei dat volledig herstel waarschijnlijk niet zou komen maar wel voor 80%

Mmhhh dat vind ik wel een beetje raar... Waarom zou het met een verdikte pees niet helemaal goed komen? En het kan absoluut geen kwaad om er langer over te doen dan wst de da zegt.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:22

Oke. Dat was me niet helemaal duidelijk.
De DA zei alleen verdikt, niets over gescheurd. Ik hoefde iig niet meer terug op controle omdat de pees nooit meer zo dun zou worden als het was. Dat was echter alleen cosmetisch zei de DA.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:29

Dat heeft de DA over die van mij ook gezegd. Die had ook alleen een verreking absoluut geen beschadiging. En daarvan heeft hij ook gezegd dat de verdikking waarschijnlijk niet 100% weg gaat. Dat is het ook nog steeds niet. Maar daar heeft ze verder geen last van. Overigens is die van mij wel 100% hersteld

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:31

Beetje raar advies. Hoe weet hij dan wanneer je op mag bouwen? Daar snap ik even niks van eerlijk gezegd. Van de ene kant zegt hij dat het nooit meer helemaal goed zal komen maar je hoeft niet meer terug op controle... Daar zou ik geen genoegen mee nemen eerlijk vgezegd.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 22:36

Inderdaad, dat is wel vreemd. Doe maar voorzichtig. Goed plan om de winter rustig aan te doen.
Doe ik ook, pak ik mooi extra tijd mee,.. waarin je vaak toch al niet veel kan.

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:53

Hoi, heb dit topic enigszins doorgelezen en ik heb een ruin die ook een peesblessure heeft gehad in zn checkligament, dit is nu een jaar geleden en dankzij gert jan vd heijden van dk de vallei in woudenberg. Hij gaf mij het advies om voortaan met bandages te rijden voor de steun en na het rijden minstens w
10 minuten te koelen. Doordat het been onder de bandage warm wordt en je daarna koelt, stimuleert dat de doorbloeding (ook in bindweefsel). En zomers heeft hij wel wat vaker stalbenen dan ' s winters want dan is door de constante warmte de doorbloeding minder. Deze diernarts heeft ook een aquatrainer (lopende band) voor peesblessures en ik las laatst iets over stamceltherapie, hiermee schijnt de pees terug te groeien ipv bindweefsel, is dus weer net zo sterk als voorheen. Springen doe ik niet meer (heel soms klein kruisje want is professioneel springpaard geweest op 150 parcoursen), crossen in het bos doe ik wel af en toe, maar kijk wel erg uit (ga nooit full speed). Hoe dan ook blijf ik me altijd zorgen maken over zijn pezen. Mensen met een paard met verse blessure, heel veel sterkte en goede genezing!!! Hoop nuttige info te hebben gegeven

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:52

MontyRulezz schreef:
Beetje raar advies. Hoe weet hij dan wanneer je op mag bouwen? Daar snap ik even niks van eerlijk gezegd. Van de ene kant zegt hij dat het nooit meer helemaal goed zal komen maar je hoeft niet meer terug op controle... Daar zou ik geen genoegen mee nemen eerlijk vgezegd.

Hij zei dat bij een volgende echo je nog steeds een verdikking zou zien. Dit gaat niet weg dus heeft een volgende echo niet veel zin.
De tijd die hij heeft gegeven is gewoon een standaard tijd. Dan zou het beter moeten gaan.
Wat betreft het herstel, hij dacht dat de blessure door een verstapping oid kwam en dat dit met te snel te veel weer snel terug komt. Vandaar dat hij zei dat ze niet 100 % de oude zal worden.

Ik ben zelf geen dierenarts, ik zeg alleen wat hij tegen mij heeft gezegd.

Qizz: Ja, waarschijnlijk zitten er deze winter toch maar enkele weken bij waarin je wel iets kan. Dus dan maar gewoon de hele winter afwachten. :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:31

Ik zou ook pas iets durven doen als een scan laat zien dat er écht verbetering inzit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:33

Te lang rust is ook niet goed hoor. De pees moet weer aansterken dat gebeurd door het stappen op het harde en het opbouwen in je werk. Wees geduldig. Maar ik zou zeker na 6-8 weken nogmaals laten kijken. Waarschijnlijk is de zwelling dan al heel veel minder. Met veel zwellig is de pees ook niet goed te belasten. En een dun been wil nog niet zeggen dat de pees ook dun is.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:40

Ik lees al 3,5 mee....en zal me nu maar eens melden :)

Mijn paard heeft de afgelopen 3 maanden zwemles gehad en is gisteren voor de 3e keer gescand. En ik mag hem weer ophalen, het gat is namelijk dicht :D
Dus ik mag nu gaan opbouwen met stap en draf onder de man. Spannend zeg!