[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 14:00

paars schreef:
Wat ik wel hoor als bezwaar voor schoenen is dat de zool zo stroef is, veel stroever dan een blote hoef.

Ligt er aan welke schoen.
De easyboots en cavallo's zijn niet stroef aan de onderkant.
Smit schoenen, die van soort autobandrubber zijn, zijn wel stroever.

Maar voor de meeste schoenen geldt dat binnen in de schoen ook wat ruimte en dus speling is, en de hoef toch haar normale uitzetting kan krijgen en zo.
Ik heb er in ieder geval nooit van gemerkt dat ze daar last van had, met geen van de modellen die ik heb. Vroeger op haar ijzers gleed ze heel vaak weg op de weg, zeker als ze plots moest aantrekken bij een kruising, dan slipte ze wel eens. Met schoenen had ik dat probleem niet en leek mij dus veel beter voor de benen, dat ze normaal weg kon stappen. Heb nu 7 jaar naar tevredenheid schoenen (vroeger dus ook gewoon voor het aangespannen werk). Kennis van me rijdt mendurance wedstrijden met hoefschoenen. Geen van zijn paarden heeft gewrichtsprobleemn door de schoenen (Smit).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:31

Ik heb ook even naar die site van de Soft Ride Shoes gekeken want op zich is dit natuurlijk een interessante optie (en ik vind ze Grietje erg schattig staan! ;) )..
Op de site staat dat ze ook geschikt zijn voor paarden die beslagen zijn, maar ik neem dan aan dat je de inlays dan wel helemaal op maat moet maken, binnen in de ijzers anders heeft het geen effect op zool en straal. Toevallig had ik het er vrijdag met de smid over dat ik de stralen van Pauli zo 'pierig' vind worden nu dat ze op ijzers staat - voorheen had ze, net als Fries, mooie brede en gezonde stralen. Daar is nu niet veel meer van over. Hij vond het overigens een heel slecht idee om bv een zooltje in te leggen om meer straaldruk te krijgen. Hij vond dat teveel afslutien..
Maar het zou b.v. wel een uitkomst geweest zijn met haar hoefzweer - het lijkt me dat je dit beter kunt verzorgen dan met een afgesloten hoefzak die ook nog eens wondjes op de kogel opleverde.

Maat nemen en op maat maken lijkt me een crime.. maar ik ben ook niet zo'n handige knutselaar. Dat demofilmpje van het passen op een stukje papier...??

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:35

Deze link gaf iemand uit het IR topic, het betreft weliswaar testen op hoog productief gras (raaigras)
maar de vergelijking qua suikergehalte is natuurlijk te trekken naar ons eigen weidegras.

Kijk naar het suikergehalte tov het DS gehalte en de periode van het jaar.
Zie oa hoe hoog het suikergehalte is geweest in mei vanwege de koude nachten en eind juni toen het hier zo vreselijk droog en warm was.

Zien jullie ook dat het suikergehalte de hele zomer al hoger ligt dan andere jaren ?,
in 2009 en 2008 zakte dit gehalte vanaf juli onder de 100, dit jaar is dat pas in augustus voor het eerst het geval.
Vandaar misschien de vele nieuwe gevallen van HB in juli dit jaar ?

Geerke en Cato: Voor jullie ook interessant omdat het nu nog zo droog en warm is waar jullie wonen, het gras (of wat er nog van over is }> )
zal nu volgens deze grafieken bol moeten staan van de suiker

http://www.booijinkveevoeders.nl/gras2008.html
Laatst bijgewerkt door lolclub op 29-08-10 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 15:42

Zeker interessant! Mooi controlemiddel van de fructaanwijzer.
De overvloedige regen van de afgelopen weken zou dus betekenen dat de paarden wat meer weidegang kunnen hebben.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:45

Jannepauli schreef:
Ik heb ook even naar die site van de Soft Ride Shoes gekeken want op zich is dit natuurlijk een interessante optie (en ik vind ze Grietje erg schattig staan! ;) )..
Op de site staat dat ze ook geschikt zijn voor paarden die beslagen zijn, maar ik neem dan aan dat je de inlays dan wel helemaal op maat moet maken, binnen in de ijzers anders heeft het geen effect op zool en straal. Toevallig had ik het er vrijdag met de smid over dat ik de stralen van Pauli zo 'pierig' vind worden nu dat ze op ijzers staat - voorheen had ze, net als Fries, mooie brede en gezonde stralen. Daar is nu niet veel meer van over. Hij vond het overigens een heel slecht idee om bv een zooltje in te leggen om meer straaldruk te krijgen. Hij vond dat teveel afslutien..
Maar het zou b.v. wel een uitkomst geweest zijn met haar hoefzweer - het lijkt me dat je dit beter kunt verzorgen dan met een afgesloten hoefzak die ook nog eens wondjes op de kogel opleverde.

Maat nemen en op maat maken lijkt me een crime.. maar ik ben ook niet zo'n handige knutselaar. Dat demofilmpje van het passen op een stukje papier...??

Ik denk dat je er een beetje mee moet leren leven dat de stralen wat smaller geworden zijn :(:) ,
nu de hoeven niet meer zo breed uitlopen (met flares) en door de ondergeschoven verzenen van Pauli worden de stralen nu eenmaal wat smaller.

Zaten op de laatste rontgenfoto's van Pauli de hoefbenen al grondparallel ?
Zo niet, dan zou je je hoefsmid kunnen vragen of hij de hielen nog wat wil verlagen zodat de straal iets meer bodemdruk krijgt.
zitten ze wel al grondparallel, is er helaas nu niks aan te doen (behalve veel garnituur in het ijzer), zou je de hielen dan wel verlagen krijg je een negatieve voetas tussen P2 en P3.

Om ze schoon en droog te houden adviseer ik je dit: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ol/101337/
dat is een spuitbusje met een bijgeleverd slangetje wat je tot diep in de straal kan inbrengen, hierdoor blijft de straalgroeve mooi droog ;)

hoe is het verder met de Pauli ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:51

Ik heb trouwens gelezen dat veel mensen in Amerika de soft rides gebruiken tijdens het vervoer in de trailer.
de afstanden zijn daar enorm en de paarden komen vaak oververmoeid aan.

door de soft rides worden trillingen van de trailer opgevangen en blijkt het paard veel fitter op de plek van bestemming aan te komen

Best leuk zulke informatie....
misschien een goed alternatief voor zand in de trailer ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:59

Bedankt voor de link LC!
Ik heb net even foto's genomen van mijn 'weiland'
Zoek de verschillen met de foto in de link :D
Volgens mij is het er zelfs voor fructaan te heet :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pablo <3 Het is dat hij te eten krijgt...van het gras moeten we het niet hebben hier :o
En iedere dag lijnzaad om het evt. zand te verwijderen....

Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:11

Geerke.. heb je een logeerkamer vrij , dan kom ik er aan

Wij zijn hier inmiddels aan het verzuipen,
de paarden hebben vanmorgen nog even buiten kunnen lopen maar nu staat het water op sommige plekken 10 cm hoog .

Die blauwe lucht..... :~

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 16:14

Ik denk dat die schoenen zeker voor vervoer goed werken - eigenlijk sta je er nooit bij stil dat de paarden gevoelige voetjes kunnen krijgen bij langere afstanden in de trailer. (Bij gezonde paarden bedoel ik) - doet me wel denken aan de 'gympies' die ik een tijdje leden kocht: de zgn 'Steps 92'- daar zitten ook van die luchtkussens in. Of mijn Ariat rijlaarzen - lopen ook lekker met zo'n voetbed.

Pauli's stralen zijn weliswaar dunner ( smaller) dan voorheen maar de groeven hou ik keurig, dagelijks schoon. Gelukkig geen rotstraal of andere viezigheid. Het gaat haar wat beter maar da's vast te danken aan de Ascal/Tranquigel.

Ik heb ook even een uitstapje gemaakt naar het IR topic - daar vond ik een link die ook interessant is voor onze Hb dikkertjes; http://www.bluecross.org.uk/web/site/fhs/fhs_home.asp. Als je eenmaal op die site bent kun je doorklikken naar allerlei interessante weetjes onder 'Troubleshooting'..
Een thema wat meteen opviel was: als paarden onder 'normale' omstandigheden al onder dekens gezet worden, dan vallen ze minder snel af. Bedacht me toen ik dat las ook meteen dat ik dat al eens in deel 1 van het HB topic gemeld heb. De uitzondering is: langdurige regen en ziekte.

Jeetje Geerke, wat een kale boel bij jou. Wil je even smullen van mijn weitje :D
Afbeelding

Pauli doet dat wel als ze de kans krijgt!
Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:16

Jannepauli schreef:
Zeker interessant! Mooi controlemiddel van de fructaanwijzer.
De overvloedige regen van de afgelopen weken zou dus betekenen dat de paarden wat meer weidegang kunnen hebben.

Als je paard niet eiwitgevoelig is wel ja,
kijk eens naar de RE, die staat nu het hoogst met 254

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:19

wauw wat een wei!
Ik zal de foto niet laten zien aan pablo...dan wil hij vast emigreren :D

LC...in de toekomst gaan we een mobile-home neerzetten...ik zal je waarschuwen als het zover is :D

Eerlijk gezegt ben ik die blauwe lucht meer dan zat...planten die ik water geef hangen na een uur weer slap :(
Het beekje beneden is opgedroogt,dus ik zet overal schalen water neer voor de konijntjes,hagedisjes,egeltjes...enzo.
(En een baby-wasteil voor de herten)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 16:28

Haha LC, mocht je een Veluwe-home voor tijdelijk gebruik willen: wij zijn net begonnen met de bouw van een schuilstal ( 4,5X6m) - blauwe luchten kan ik je niet bieden, wel een droog onderkomen en een zonnig humeur! :D

Tja, dat eiwitgehalte.. dat raakt wel een beetje ondergesneeuwd.. vroeger sprak niemand over fructaan en was vooral het eiwit een boosdoener bij HB..

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:51

JP, is het bij jullie nu droog dan ?
Gezellig... HB Bokt meeting, moeten we een keer doen !

Wij hadden hier net mensen te kijken voor een paard, die zijn onverrichterzake maar weer naar huis gegaan,
je kon niet eens naar buiten kijken zo hard regent het (en er komt nog meer :( )

Tja, het hoge eiwitgehalte helpt ook niet echt mee om de paarden slank en gezond te houden

Is eiwit gevaarlijk of broodnodig?

Eiwitten zijn nodig voor de aanmaak van lichaamsvezels, huid, haar, spiercellen, bindweefsel, hoeven. Eiwitten zijn een vitaal onderdeel van de hersenen, bloed, enzymen, hormonen en nodig voor de melkproductie. Voldoende eiwit in het lichaam is essentieel voor groei, voortplanting, lactatie, weerstand tegen ziekten en voor herstel en vervanging van alle lichaamsweefsels, zoals bijvoorbeeld spiercellen. Men spreekt van een overaanbod van eiwit in het rantsoen wanneer er sprake is van meer dan 150 % van de dagelijkse behoeften. Te veel eiwit in het rantsoen zal door het paard worden omgezet in energie of in lichaamsvet, maar deze omzetting gebeurt zeer onzuinig. Koolhydraten (granen) geven driemaal meer energie; vetten geven zesmaal méér energie. Daarenboven komt er bij de vrijstelling van energie uit eiwitten zeer veel warmte vrij; oorzaak van het veelvuldig zweten.
Andere gevolgen van een overaanbod van eiwit in het rantsoen zijn:

overbelasting van de lever, door afbraakproducten van het eiwitmetabolisme,

hoge ammoniakgehalten in de urine; slecht voor de ademhaling van het paard,

overmatige stress, door verandering van de nitrogeenspiegel in het bloed, waardoor enkele hormonengehalten
(voornamelijk thyroid) veranderen; dit kan ook nog eens maandagziekte (tying-up) veroorzaken,

huidproblemen, zoals zomerschurft,

opgezette benen, als gevolg van een overbelaste lever.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:21

Dat is een fiks verschil die 2 weilanden :D Maar ik kan me voorstellen dat je die hitte en droogte na een tijdje wel beu bent. Dat heb ik in Nl ook altijd met een hittegolf. Hitte is leuk als je de hele dag aan het zwembad kunt liggen. 25 graden vind ik prima :D

Die schoenen heb ik idd gemeten met papier. Ik heb Grietje op een plaat karton gezet en de hoef met ballen overgetrokken. Dit uitgeknipt en op de verschillende maten gelegd. De schoentjes zijn nu even uit. In de wei en op het harde liep ze zonder ook aardig, maar ze gaan dadelijk weer aan voor de zekerheid.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:23

geerke schreef:
Pablo <3 Het is dat hij te eten krijgt...van het gras moeten we het niet hebben hier :o
En iedere dag lijnzaad om het evt. zand te verwijderen....

Afbeelding

<3 Pablo....

Ik heb ook Soft Rides. Nado heeft afgelopen winter met die sneeuw hele heftige zoolkneuzingen gehad, waardoor hij heel slecht liep, als hij al kon lopen. De Soft rides waren voor hem echt een uitkomst. Ik heb ook de speciale zooltjes, aan de voorkant is de gel zachter waardoor de toon extra ontlast wordt. De zooltjes zorgen niet perse voor meer druk op de straal/zool, maar voor schokdemping en ontlasting van de zool en ook de hoefwand. De onderkant is volgens mij niet stroever dan de hoef zelf. Wel stroef genoeg. Ging ook goed met sneeuw en gladheid.

Mijn weiland staat nog hoger := Gelukkig doen mijn 2 logé's (27-jarige Arabier die door mijn gras op gewicht te houden is en Tinkerdame die kantjes mag snoeien) goed hun best en groeit het niet veel harder bij nu.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:28

Hoe lang laat jij ze om bij Nado?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:30

Ik had ze 24 p/d om bij Nado, als ik er was gingen ze een half uurtje uit, als ik hem op zachte ondergrond kon laten lopen. Ze staan bij mij namelijk op de plaat. Hij heeft ze nu niet aan, maar ik denk dat ik ze aankomende winter uit voorzorg aan ga doen, maar dan met de normale zooltjes, om te voorkomen dat zijn voeten weer zo koud kunnen worden. En dan 1 zakje ascal per dag erbij en ook weer houtkrullen in de stal zodat hij warm kan liggen. Hopelijk is het genoeg om te voorkomen dat het weer mis gaat, want anders...... was dit zijn laatste zomer....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:32

capopjekop schreef:
Die schoenen heb ik idd gemeten met papier. Ik heb Grietje op een plaat karton gezet en de hoef met ballen overgetrokken. Dit uitgeknipt en op de verschillende maten gelegd. De schoentjes zijn nu even uit. In de wei en op het harde liep ze zonder ook aardig, maar ze gaan dadelijk weer aan voor de zekerheid.

Hee, goed teken dat grietje ook lekker liep zonder schoentjes, waarschijnlijk heeft de zere zool lekker even tot rust kunnen komen ;)

Waar hebben jullie de schoenen besteld ?,
want ik vermoed dat Hittie voorlopig nog wel op ijzers staat en ik zie de bui alweer hangen straks met sneeuw en ijs.
Ik heb de paarden s' winters altijd op blote voeten lopen vanwege eventuele ijsklompen, maar dat zal dit jaar waarschijnlijk niet kunnen met Hittie |( .

Iemand trouwens ervaring met sneeuwplaten in de ijzers ?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:47

Interessant die schoenen! Ik dacht altijd dat dat wel zou gaan schuren. Tryggur had altijd in de zomer ijzers, en in de winter blote voeten. Ging altijd perfect :j Maar zit er nu ook een beetje mee hoe dat nou moet van de winter.. Eerder liep ie dan gewoon op het land en wel vrij vlakke ondergrond, alleen rond zijn schutting was het dan hobbelig, maar dat is te overzien. Nu staat ie alleen op dat zandstukje en als het van de winter hobbelig opvriest is niet fijn natuurlijk :n Zal ook even moeten zien met de tijd hoe het gaat natuurlijk, maar dit is wel iets om in gedachten te houden :j Waar zijn die schoentjes te koop? En aan wat voor prijs moet ik dan denken?

Jeetje wat een dorre bende bij jou geerke!! := Maar op zich wel weer fijn dat je paardjes zo meer ruimte met minder gras hebben? :))

Is gekookte lijnzaad eigenlijk slecht voor een bevangen paard, of kan dat geen kwaad?

Meeting lijkt me eigenlijk best eens leuk :j Maar is voor mij toch altijd weer een hele reis (tenzij iedereen naar texel komt O:) :)) ) en vind het nu nog een beetje eng om lang bij Tryggur weg te gaan :o

Balen dat die mensen nu voor niks zijn gekomen lolclub!

Over dat eiwit, Tryggur had juist een eiwit tekort kwam uit het bloedonderzoek..

Geef jij die ascal preventief nado? Of heeft je paard het echt nodig?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:11

Nado schreef:
Ik had ze 24 p/d om bij Nado, als ik er was gingen ze een half uurtje uit, als ik hem op zachte ondergrond kon laten lopen. Ze staan bij mij namelijk op de plaat. Hij heeft ze nu niet aan, maar ik denk dat ik ze aankomende winter uit voorzorg aan ga doen, maar dan met de normale zooltjes, om te voorkomen dat zijn voeten weer zo koud kunnen worden. En dan 1 zakje ascal per dag erbij en ook weer houtkrullen in de stal zodat hij warm kan liggen. Hopelijk is het genoeg om te voorkomen dat het weer mis gaat, want anders...... was dit zijn laatste zomer....

och...nado! :(:)
Ik zal duimen voor niet een te strenge winter :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:53

Ik duim met geerke mee, bij mij is het ook in de winter fout gegaan. Ik doe de schoenen denk ik ook aan met de gewone zool erin, iig wel als de bodem zo hard is.

Ik heb ze via die site besteld lolclub. Betaling ging wel moeilijk, ik deed het via de bank, maar daar hebben ze me niet echt goed geholpen, dus ik moest zelf uitzoeken hoe het zat met de swift en iban enz.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:55

In welke maand is het bij jullie mis gegaan?
Bij Tryggur eind april..

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:31

@lolclub: Duidelijke link die van het grasonderzoek,Luus is dus met het hoogste fructaan op het land gegaan (half mei),
was toen flink aan het hoesten, en stond op rust. Duidelijk dus waar het mis is gegaan...(Baal nog steeds dat ik toen ook haar ijzers eraf heb laten halen, dacht echt dat ze daarom zo gevoelig liep ;( )

Jeetje, wat een verschil in weides zeg, een hele droge dorre, en een sappige groene weide.
Vind die groene er nog wel mooi "droog" uitzien, bij ons is het een natte bende, hoop dat het snel wat droger wordt zodat het wat bij kan komen anders wordt het een kort weide seizoen hier...

Duidelijk opbouwschema ook, die ga ik even onthouden, toch prettig om een beetje richtlijnen te hebben.

Luus gaat eigenlijk lekker. Vanmorgen de laatste pijnstilling gehad, 1/2 zakje.
Ze heeft vandaag voor het eerst sinds 7 weken een flinke regenbui over haar heen gehad en leek er van te genieten
Ze gedraagt zich vrij netjes, de eerste dag even los was ze heel druk, wilde het land in naar haar vrienden.
Ik zet haar nu in een andere bak los, daar staan paardjes naast te grazen en dan houdt ze zich wel rustig gelukkig.
Omdat ze nog aan de pijnstilling zat heb ik haar maar heel even los gehad, toch bang dat ze iets zou forceren.
Ze lijkt zo geen last te hebben met lopen, ben benieuwd hoe het morgen gaat als ze geen pijnstilling krijgt.
(weet iemand hoelang bute nog door werkt,als je niet meer geeft? Kan ik er vanuit gaan dat het morgenmiddag niks meer doet?)

Ik heb een paar foto's gemaakt van haar voetjes, zal ik er morgen (of vannacht als ik een rustige dienst heb)even opzetten.

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:35

Raad eens wie er net stuiterend de wei in ging??

Karin
Nog even kalfjes voeren, alles bijlezen en wat meer schrijven!

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:47

Vrijdag was het hier de gekke 10 minuten. Van achter keihard naar voor galopperen,ondertussen lekker bokken.
Ik had echt zoiest OMG morgen is het weer 3 x niks met Lucky. Maar nee nergens last van.
Mag ik ook foto`s van de hoefjes plaatsen? Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Nu hebben we alleen al 2 keer maïskolven in de wei gevonden. Gelukkig op het stuk waar ze nu nog niet lopen. Maar straks wel en heb geen zin in dat ze hiervan gaan eten.Er moeten nog wat kilootjes af.
Het zijn nog zachte kolven ook dus nog niet rijp zeg maar. Weten jullie of dit kwaad kan?
De buurjongens (zijn de verdachten ;) ) worden zoiezo aangesproken. Nu is mais wie weet wat ze straks erbij gooien.