Verrekking bandjes hoefgewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Re: Verrekking bandjes hoefgewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:50

Heerlijk AL! Fijn dat jullie zo goed gaan! :D Ik ga zo op de pc je filmpjes bekijken!

De fysio cq chiropractor is net geweest en die was zeker niet ontevreden!! Wo voelde qua wervels goed aan, enkel haarnekwervels. En haar rugspieren waren wat strak aan de rechterzijde, daar heb ik nu een massageapparaat voor.
Best tevreden dus! Net ging madammeke van uit het niets even knallen... Jippieajee.. Pfff ze was bijna niet te houden.
Aankomende dinsdag weer terug naar Bart en Wouter. Duimen dat zij tevreden zijn en Wo verbeterd is..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:46

Spannend WL! Ik zal voor je duimen dinsdag. :)

Richtje, Ik was benieuwd of jou paard goed door de keuring was gekomen?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:22

Niet het hele topic gelezen..
Maar ik meld me bij deze aan met een merrie die een beschadigde band heeft aan de binnenkant van haar linkervoorvoet. Nu zo'n 2 maanden bezig en daarvoor er nog 2 maanden uitgeweest door andere blessures.
Maandag komt mijn DA weer, als ze dan niet beter is dan laatste keer, gaat ze vakantie vieren op het land. Ze kan bij mij op stal niet op het land, dus dat betekent dat ik haar ergens anders neer moet gaan zetten (stuk verder) en dat valt me best zwaar moet ik zeggen..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:27

Tiara heb je haar al in laten spuiten?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:30

Ik lees hier al een tijd mee, maar ik kan het niet laten om toch even te reageren. Ik vraag me nl af waarom hier iedereen zo makkelijk denkt over het inspuiten? :o

(Mijn verhaal voor het geval iemand dat wil weten :D
Mijn paard was in april ineens kreupel RV. Na foto's maken kwam de conclusie dat er een irritatie in de weke delen zat. (rond het hoefkatrol)
Maar om een goed beeld te krijgen zou ik dan een MRI ofzo moeten laten doen. Dat heb ik niet gedaan. Het zou niets veranderen aan het herstel. Hij heeft 6 weken op rust gestaan met af en toe wat stappen. Hij heeft gewoon op het land gestaan overdag. Na 6 weken nog niet goed, maar wel het stappen wat uitgebouwd.
Nu ben ik een half jaar verder en zitten op ong.10 minuten draf en een klein beetje galop. We bouwen het gewoon heel langzaam op. Hij is gewoon weer rad nu.
Hij heeft geen medicatie gehad. IK geef m alleen silicium bij. Maar dat is voor z'n hele lijf, en nier per se voor de blessure.)
Laatst bijgewerkt door Needje op 27-10-11 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:37

Nee nog niet. Er gaan nog wel ontstekingsremmers rechtstreeks in de band.
Ik denk dat we haar op het land zetten en daarvandaan verder gaan behandelen. Het is nu juist een ramp want ze staat te springen in haar box en dat is ook niet echt bevorderlijk..

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:58

Makkelijk denken over inspuiten?

Mijn paard heeft deze blessure al 4jaar!!!!
Geloof niet dat ik het met stappen ga redden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:03

Ik vraag het over het algemeen. Niet over jou persoonlijk. (Het is echter wel jouw eerste vraag aan iemand die hier verteld dat r paard een blessure heeft.)
Ik verbaas me gewoon over hoeveel er wordt ingespoten. Terwijl er aan inspuiten ook risico's zitten én bij elke injectie er ook schade optreedt aan het kapsel.
(iig bij Bodegraven valt het me op dat het errug veel gedaan wordt. Ken vrijwel niemand die er niet weggekomen is zonder een spuit ergens in)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:30

@ Needje, mijn paard is ook heeeel vaak ingespoten maar daar hebben we juist erg lang over na moeten denken. :) Ook in Bodegraven waren ze helemaal niet voor het inspuiten. Echter was mijn paard dusdanig ernstig geblesseerd dat met alleen boxrust/stappen het niet meer goed zou komen. Dat wisten we, omdat ze al ruim 1,5 jaar op rust gestaan had. Daarna zijn we begonnen met het inspuiten van ontstekingsremmers en IRAP en toen verbeterde ze heel snel. :) Maar volgens mij ben jij niet zo fan van Bodegraven?

@ WL, hoe was het in de kliniek?

@ de rest, Zoef heeft helaas weer een terugval gehad denk ik. Ik had een probleem met mijn zadel, bleek een fabrieksfout in te zitten waardoor er een soort metaalmoeheid in de boom van mijn zadel gekomen is. Met als gevolg dat Zoef weer wat last van haar rug kreeg. Dus nu heb ik een ander zadel maar ik vertrouw het nog steeds niet helemaal. Ik vond haar afgelopen week namelijk ook niet helemaal zuiver lopen. Gister toch maar besloten om nog een keer naar Bodegraven te gaan en gelukkig kan ik morgen al terecht. We hebben met Sander afgesproken dat we doorgaan of stoppen van haar banden in de voeten laten afhangen. Zijn die stuk stoppen we ermee, zijn die nog goed dan gaan we kijken hoeveel schade mijn zadel aangericht heeft en of we hier aan kunnen sleutelen. Dus duimen jullie nog een keer voor mij mee? Het is nu echt alles of niets...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:34

Nee klopt Aukelizzy, door de vele inspuit verhalen ben ik idd niet meer zo'n fan van Bodegraven.
Maar ieder z'n DA.
Vervelend dat je paard een terugval heeft gehad met z'n rug. Hoop dat de bandjes goed zijn!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:53

Het ligt eraan wat er ingespoten wordt, de irap therapie is echt heel iets anders dan domweg corticosteroiden inspuiten, dat wordt echt niet meer zo veel gedaan en kan inderdaad na langdurig gebruik het kapsel vernielen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:54

Ik ga voor je duimen!

Moet heel eerlijk eggen dat ik haar op de filmpjes die je had geplaatst al niet 100procent vind.

Denk voor de belasting van de voorbenen dat je beter de slof ook iets losser kunt laten.

Heel veel sterkte!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:00

Ik vond haar daar ook niet 100% idd!

Ik vindt zelf niet dat mijn slof er daar te veel bij is hoor. Ik train haar onder begeleiding van T.ommie V.isser ( waar de filmpjes ook gemaakt zijn ), en vooral in de les wil ze nog wel eens wat sterk worden en dan hebben we de slof er wel bij nodig. :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:01

Klopt hoor Ireen. Maar ik hoor de meesten over ontstekingsremmers, en niet over IRAP e.d.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:02

Aukelizzy schreef:
Ik vond haar daar ook niet 100% idd!

Ik vindt zelf niet dat mijn slof er daar te veel bij is hoor. Ik train haar onder begeleiding van T.ommie V.isser ( waar de filmpjes ook gemaakt zijn ), en vooral in de les wil ze nog wel eens wat sterk worden en dan hebben we de slof er wel bij nodig. :)

Tommie is idd niet degene die ik zelf zal kiezen om bij te lessen.
Maar dat is een hele andere discussie die we hier niet gaan voeren :o

Ik hoop echt dat het goed komt met je paard want het is echt een prachtig dier!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:03

Qua filmpjes ben ik het wel met Kelly eens.
En "grote namen" doen me niets.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:06

Dat is iedereen zijn eigen keuze, ik ben super tevreden over zijn manier van lesgeven en ik heb eerlijk gezegd geen zin om mij hier te gaan zitten verdedigen. Denk ook niet dat dat de juiste plek hiervoor is, dus laten we dat ook maar niet doen. ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:35

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 18:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:39

Daar is dit het topic ook niet voor toch AL? Heel veel succes morgen! Wat balen zeg...

Ik heb eigenlijk niet echt de indruk dat veel mensen met cortico's in laten spuiten in dit topic, volgensmij gaat het bij de meesten om stamcel/irap?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 16:59

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:03

Volgens mij heeft bart in bodegraven flo wel de eerste keer met hydracortison ingespoten...je probeert toch alles om je paard goed te laten herstellen? Daarnaast vind ik dat je op zon moment toch een beetje overrompeld wordt en neem je die beslissing sneller.pas thuis ga je uitzoeken wat er eigenlijk ingespoten is, in ieder geval is mijn paard er niet beter op geworden.
De laatste keer is een acp therapie gebruikt,soort van groeicellen afnemen en in de blessure inspuiten.

Al,succes morgen!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:35

Mijn merrie heeft overigens ook een blessure aan de aanhechting vd pees. Het is precies het ligament (?) wat je meestal ziet bij overstrekking. Dus ze heeft haar been/knie 'gewoon' overstrekt tijdens idioot doen in de buitenbak..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:42

Lieve pechvogeltjes! ;)

Ja, ik ben even niet meer hier geweest.. Ik zal nog even hier plaatsen hoe het de 18e is gegaan.

Allereerste lees ik hier dat Bodegraven erg snel inspuit, ik ben het daar gedeeltelijk mee eens. Een onsteking kan ontzettend veel schade aan het weefsel brengen en die ontsteking wil je graag z.s.m. stoppen! De een doet dit door cortisonen in te spuiten, de ander doet dit door middel van lichaamseigen ontstekingsremmer, zoals de IRAP, die in de regel toch wel beter is voor weefsels, máár.. ook vrij duur is qua methode. Bij elke keer inspuiten, ongeacht met welk middel, maak je een wondje en dit betekent inderdaad littekenweefsel, etc. Het punt is alleen: als een paard een poosje niet goed loopt, dan moet je een keer de ontstekingsreactie stoppen, zodra dit stopt, kan namelijk genezing beginnen.

De 18e ben ik terug gegaan naar de kliniek, dit was dus 5 weken na het behandelen met de IRAP. Nou, zoals ik jullie liet weten was Wolin behoorlijk happy na het behandelen met de IRAP. De pijn was blijkbaar heul veul verminderd en haar voetje stijler, dus dit scheelde een hele hoop voor mijn dametje.
Op de kliniek waren ze niet zo blij mee met dat ik al zo snel terug was eerlijk gezegd. Dit had ik gedaan, omdat Sander in de zesde week er niet was, en ik Wolin toch in wilde laten plannen voor een tweede keer IRAP, want daar ging ik wel vanuit, dat ze haar weer wilde behandelen. Wolin liep daarentegen aan de longe echt wel veel beter. Vorige keer wilde ze niet eens linksom draven en nu draafde ze linksom rad, wel kort, met een klein stukje onregelmatig. Bart had ook nog niet verwacht dat ze al goed was, maar had het liefst IETSJE meer verbetering willen zien. Maar het was een beetje de vraag of dat ze nu zo kort liep van de hoefsmid, die bij beide voorvoeten toch voor de zekerheid het 4e nageltje eruit heeft gehaald nadat ze aan de longe had gelopen, want thuis draafde ze absoluut niet zo. En het was pas 5 weken geleden.. Bart betrapte zichzelf erop dat hij iets te snel wilde en dat vond Sander ook :+ .. Al met al: toch positief! Ik snapte het eerst helemaal niet.. Ik had zoiets van: maar waarom behandel je het dan nu niet nog een keer? >;) Maar we zijn natuurlijk ook ondertussen Wootje haar voetjes stijler aan het zetten, dus dat gaat ook al een heleboel doen voor de bandjes. En Bart wil de voeten de tijd geven. Dus.. Wat nou Bodegraven wil altijd maar inspuiten?! :Y) Ik mag nu pas over 6 weken terugkomen van Bart en Wouter, puur om de voeten wat meer tijd te gunnen en dan gaan ze opnieuw bekijken of de 2e keer IRAP nog nodig is. Bart dacht zelf van niet, maar ik heb zoiets van; eerst zien.. dan geloven :) . Ik heb nu wel voor de volgende keer de afspraak zo gezet dat Bart Wolin eerst ziet draven vóór de hoefsmid.
Wolin is verliefd op Wouter, zo wild als dat ze was de eerste keer bij hem, dat ze zelfs gesedeerd moest worden (pure stress). Zo braaf is ze nu.. knabbelt wat aan z'n riem van z'n schort, even schurken over z'n rug, kriebelen in z'n haar. Haha vrijdoosje! ;) Ze geeft alleen nog niet zelf de voeten aan, wat ze wel deed voor smid Aad, haha! ;)
We mogen zoveel stappen als we willen en gaan binnenkort met Wolin naar de Vlietlanden, een recreatiepark met fijne fietspaden om te stappen. Het trailerladen ging ook nog eens heel erg goed, de 18e en dat willen we graag blijven volhouden.

Aantal weken had Wolin een flink virus te pakken, lymfocyten 4.3. Dat is te laag. Dus de 18e is er weer bloed afgenomen en nu waren de lymfocyten 3.6, nog lager! Vermoedelijk zat ze nu aan het einde van het virus. Dus over 6 weken laat ik weer bloed tappen.
Maar.. Wolin is nu in haar sas! Ze glimt als een spiegel, wil graag lopen, is goedgehumeurt en opgewekt. Vandaag stond ze in de paddock met ons andere paard en ze was steeds stukjes uit zichzelf aan het draven en ik zie haar door de bocht draven en dat zag er goed uit. Ze gaat op een drafje mee naar buiten en is fris.. Ik probeer het niet te stimuleren, maar dat ze dit uit zichzelf doet is voor Wo een goed teken :) , als Wolin niet wil bewegen dan kan ik me echt zorgen maken. Dus ik vermoed dat Wo haar virus aardig te boven aan het komen is.

Dus over 6 weken weer terug. Ondertussen doen we nog voorzichtig en rustig aan en rijden we lekker buitenritjes en zorgen we dat ze er veel uit komt, wat aardig goed lukt zo met mijn moeder samen!

Foto van Wootje en Megan vandaag. De dames van het goede leven! :D
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0720_n.jpg

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:36

sourih schreef:
toen ik jon verhaal lees moest ik direct aan calibri denken dat is een 7 jaarege merrie die ik zou koopen ik mocht hem drie maanden heben als proef het was een manege paard na een week werden we al heelemal verliefd op elkaar en mijn zusjes doe der niet op mochten waaren ook al heeleml verlievd op hem en toen ik hem al 2 en halfe week had als proef kwam ik om kwart voor drie op de manege en het was saaaterdag ik zag het paard al uit zijn stal dat vond ik l raar en toen ging ik naa rhem toe met apels en wprtles ik ging ok nar hem toe en hij liep ook naar mij toe zo lief en ik gaf hem wortels en apels en toen ging ik hem ff aaien en toen was ik echt heelemal verbaasd want hij was heel ergg koud en toen kwaamen ze mij vertelen dat hij verkocht was de dag der na ben ik direct naar een andere manege gegaan en het is mij daar al een stuk beeter bevalen ook al heb ik er nog maar een keer gereeden en twee keer geweesd

? :+

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:41

Flosje446 schreef:
Corticosteroïden zou ik ook niet snel in laten spuiten. Maar die heeft niemand in dit topic volgens mij ook niet in laten spuiten, toch? Was van de zomer helemaal in de stress toen ik hoorde dat mijn shet het had gekregen, omdat er zoveel (heftige) bijwerkingen op kunnen treden. Diosa heeft hyaluronzuur ingespoten gekregen en dat is een lichaamseigen stof. Daar heb ik dan toch minder problemen mee.

Blessures aan de banden in de ondervoet (onder de kogel) zijn volgens Diosa's behandelend DA hele lastige blessures en genezen vaak moeilijker. Dan heb ik liever maar een keer een spuit extra waardoor de blessure mogelijk wel (sneller of beter) verbeterd ipv alles maar afwachten.

Daar is Wolin 3,5 jaar geleden mee behandeld in de ondervoeten. Een combinatie van cortico's en hyaluronzuur en zij is er mee hersteld! Maar ik moet zeggen: destijds is mij niet de mogelijkheid geboden om de blessure met IRAP te behandelen, als ik die mogelijkheid had gehad, had ik dat zeker gedaan. Maar dat is achteraf gepraat :) , ik ben blij dat ik nu die mogelijkheid aangeboden heb gekregen en ik moet zeggen dat Wolin daar ook goed op heeft gereageerd. We zijn er bij lange na nog niet, maar het heeft de pijn en de ontstekingsreactie weggenomen en dat biedt nu, samen met de stijlere voeten, de banden de kans om gezond te herstellen :) .