nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marijee

Re: nieuwe modellen easyboot schoenen! (edge,glove,glue-on,rx)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:42

Kan iemand mij wat meer vertellen over deze schoenen? Ik heb het topic deels gelezen, maar heb nog niet echt duidelijke antwoorden kunnen vinden op mijn vragen!

-Waar kan je ze bestellen? Ik had ergens gelezen dat je ze zelf moet aan meten en ergens moet bestellen, maar kan je het niet beter laten doen? Omdat het best wel een investering is die ik liever in 1x goed heb ipv van tig foute keren :)

- Wat is het verschil tussen de epic en bare?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:46

Verschil Epic en Bare is de sluiting.
En ja je moet zelf opmeten, maar dat is niet moeilijk.
Zet je de paardenhoef op een stuk papier en trek de omtrek na met een pen of potlood. Je meet dan de breedste lijnen. Let wel op dat je exclusief de hoefballen meet.

Op oa deze site is best veel informatie, met hoe op te meten, foto's van de diverse schoenen diverse prijzen te vinden.

Kijk wel even wat rond, wat de prijzen verschillen nog al eens.

http://www.allesvoorjepaard.nl/hoefschoenen.htm

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:07

Mijn paardje verliest zijn tölt als ie met hoefschoenen wordt gereden. Ik heb daarom besloten om hem of blootvoets te rijden of toch weer op ijzers te zetten. Mijn hoefschoenen [1 paar maat 1 en 1 paar maat 2] zoeken dus een nieuwe eigenaar.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:13

Wat gek, haukieboy!
Wat is voor jou dan het verschil met schoenen en met ijzers?
Mijn ijs tölt prima met schoenen aan. Wel heeft ze met schoenen iets meer beenactie, omdat ze toch wel verschil in gewicht voelt als ze opeens schoenen aanheeft.
Maar misschien verschilt het wel per paard, of dat je een 4-ganger of juist een 5-ganger hebt.

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 23:23

Hauk is zowieso een moeilijke tölter. Blootvoets gaat het nog het beste, de laatste tijd super. Maar ik heb dit jaar twee vierdaagses in het vooruitzicht en moet dus even fanatiek aan het trainen. En heb dan echt wat bescherming nodig omdat ik hier veel op de weg rij. Er komt nu een gangensmid volgende week om te kijken of het met aangepast beslag ook gaat lukken. Zou ik hem gewoon rondom op 8 mm ijzers zetten dan is het tölten ook weer problematisch.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:51

ik snap het. Dan zou je dus eventueel ook nog met 2 verschillende soorten schoenen kunnen gaan rijden, voor en achter, waarbij de ene iets zwaarder zijn dan de ander. (bv Gloves en Epics)
(doe je de vierdaagse in Zorgvlied ook mee? 8-) )

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:34

Mijn verzorgpaard moet achter op ijzers/schoenen ivm rijden voor de kar. En nou heb ik liever geen ijzers (zoals voor) omdat z'n hoeven dan aan sterkte verliezen en we elke 4 weken de hoefsmid mogen laten komen. Dus: hoefschoenen eerst proberen.

Ik heb heel het topic doorgespit en besloten dat ik de gloves zou willen voor mijn paard. Maar ja, paard heeft te grote hoeven (KWPN Gelders type, 1.70m) voor de gloves.
Maten zijn breed: 153mm en lang: 16cm nog wat (is lastig af te leiden van de omtrek af ivm hoefballen). Ik zal voordat ik bestel nog de hoeven direct opmeten, maar ik had geen meetlint bij me en wel pen/papier.

Bares zijn er wel groot genoeg, maar alle youtube-filmpjes en verkooppraatjes melden, dat dit een geweldige schoen voor ervaren hoefschoen-gebruikers is. Beginners kunnen beter de epics nemen? Maar die komen mij veel ingewikkelder over (met de draadjes en de klipjes prutsen elke keer) dan de bares (één keer op maat maken en dan prutsen met aan/uit doen). Plus dat ik 't liefst zo min mogelijk hardware heb.

Zijn er hier ervaringen met de bares? Moet ik daar echt vanaf zien als beginner*?

*Ik ben namelijk van nature al heel ervaren natuurlijk :Y)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:01

Ik heb geen ervaring met de bares, wel als rookie met de epics. Ze zijn zo ontzettend eenvouding, een kind kan inderdaad de was doen. Alles staat duidelijk uitgelegd en wijst zich eigenlijk ook wel vanzelf. Zelfs eraan knutselen is geen enkel probleem: k heb geheel zelfstandig de hielband eruit gehaald en tapers (dingetjes ter vervanging van de hielband) er in gezet.
De "hardware" zit eigenlijk alleen aan de buitenkant, daar heeft je paard geen enkele last van. Het enige waar die van mij last van kreeg, was dat hij elke keer ging staan op de hielband, met sneetjes aan de achterkant van zijn hoef tot gevolg. Nu de hielband eruit is, zijn alle problemen opgelost.
Ik vind het persoonlijk nog steeds de uitvinding van de eeuw en ben blij dat ik het gedaan heb!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 10:39

Lalidan , de Epics heb ik inderdaad ook altijd zonder hielband gebruikt. Dat beviel ook bij ons het beste en ze bleven nog steeds prima zitten.
Toch ben ik heel blij met de Gloves. Ik kan niet zo lang bukken en de Gloves zijn net wat sneller aan te doen ;) Dat ze ook nog wat lichter in gewicht zijn vind ik voor mijn paardje ook een voordeel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 11:25

Ik ga straks eens even fröbelen om de powerstraps aan mijn gloves te krijgen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:10

Zo die zitten :D, was nog best een rotklusje om voor elkaar te krijgen. Ben benieuwd hoe de schoenen nu aangaan.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 15:29

Als je de hoefschoen aanwilt meten, moet dat op een onbeslagen hoef of mag de hoef ook wel een tijdje niet bekapt zijn? :) En welk model raden jullie aan als je hoefschoen ook tijdens het rijden wilt gebruiken - of iniedergeval, alleen met het rijden, dus in de bak en op buitenritten? - :)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 17:01

Hoefschoenen zijn juist voor het rijden ideaal. Anders (in de wei of op stal) heb je ze eigenlijk niet nodig.

Zelf heb ik de normale easyboot hoefschoenen (dus zonder gaiters) en rij er aangespannen mee ... ook door regenplassen in het bos (modder).

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 19:22

Lalidan schreef:
De "hardware" zit eigenlijk alleen aan de buitenkant, daar heeft je paard geen enkele last van. Het enige waar die van mij last van kreeg, was dat hij elke keer ging staan op de hielband, met sneetjes aan de achterkant van zijn hoef tot gevolg. Nu de hielband eruit is, zijn alle problemen opgelost.

Ik zou de hoefschoenen voor achter gebruiken, en ik maak me dan toch zorgen om of hij niet z'n voorbenen open zal halen met scherpe kantjes en hoekjes.

Het idee is, dat we eerst hoefschoenen voor achter proberen. Bevalt 't, dan gaat ie voor van de ijzers af en ook op hoefschoenen. Bevalt 't niet, dan gaat ie achter ook op ijzers. En aangezien ik dat heel graag zou voorkomen, wil ik in één keer goed zitten met de schoenen.

Toen ik naar 't aandoe-filmpje van de bares keek, kreeg ik nou niet 't idee dat 't zo ingewikkeld was: treklintje erdoorheen, schoen over hoef duwen, voet neer laten zetten, sjorren aan treklintje, gaiter dicht, voìla. Eigenlijk ook niet heel anders dan de epics...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 20:57

Ik kreeg de bare met geen mogelijkheid aan en heb ze geruild voor epics. Moet er wel bij zeggen dat het hier om de kleinste maat ging, dan is het allemaal al meer frotten en wurmen (en dat op je knieën zo ongeveer).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:03

Ik vind dat de Gloves ook behoorlijk moeilijk aan gaan. De Old Mac's gingen iig een stuk makkelijker aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:05

Net een ritje met de powerstraps gedaan. De schoenen gaan idd nog iets moeilijker aan en ik zag dat de zijkanten bij de hoefwand iets gesleten was , er waren iig schuursporen zichtbaar. Maar ik heb wel door het mulle zand gelopen en gegaloppeerd en ze bleven netjes aan.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:23

2 van je je gloves waren toch kapot DD? Hoe los je het nu dan op?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:26

Ik heb een paar andere gekocht die een halve maat groter zijn ;)
Als Boon straks weer een kapbeurt gehad heeft heb je grote kans dat de maat 2 wel goed gaat passen. Zodra die engelse firma de nieuwe Gaiters binnenkrijgt, sturen ze me een paar op. Dan heb ik dus 2 paar schoenen liggen.
Gezien het verschil wat je toch binnen 2 bekapbeurten hebt én omdat ik nét op de grens tussen 2 maten zit, leek dit me de beste oplossing. Temeer daar ik gewoon schoenen wilde hebben om te kunnen rijden.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:52

haha, ik heb voor mijn merrie ook meer dan 4 schoenen, vanwege hetzelfde probleem. De pasvorm steekt wel zo nauw dat dit de beste oplossing was.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:28

Ik heb hier ondertussen voor 1 pony 10 verschillende hoefschoenen liggen :D
Diverse merken ook nog eens (Smit, Cavallo en Easyboot, en daar dan de epics en normaal van).

Komt ten eerste ook inderdaad vanwege maat die net op de overgangsgrens zit, maar ook door vormverandering van de hoefbevangenheid.

Ach zo past er altijd wel iets :D

Nu maar hopen dat de andere pony die binnenkort komt ongeveer dezelfde voeten heeft; 10 schoenen voor 2 pony's klinkt toch weer anders :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:22

Heb nu 2 Old macs G2 en ga die eens uitproberen.

Mijn achterschoenen van de gloves hebben nu dus nog maar zeer weinig tot geen profiel meer. Geloof dat ik een beetje erg veel km's rij. :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 18:29

Naar de schoenmaker dan en nieuwe dikke zolen er onder laten zetten :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 23:26

Vraag me af of dat wel rendabel is, want moet dan ook de hele voorkant laten vervangen. Hij loop er namelijk zelf zijn afrolpunt aan en uiteindelijk blijf er ook niet veel over van de voorkant van de schoen.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 07:46

dan alleen Glue-Ons kopen en de gaiters overzetten?