Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:06

Arabesk schreef:
paarden die klaar zijn met eten, hangen urenlang over de boxdeur of staan met hun hoofd hoog, om hun soortgenoten te kunnen zien. Aangezien de meeste boxwanden uit dichte planken bestaan bij het onderste gedeelte.

In het wild staan paarden 16 uur per dag met hun hoofd laag, écht laag dus, bij de grond. In een box staan ze hooguit een uurtje alles bijelkaar, met hun hoofd laag, als er op borsthoogte gevoerd wordt.

Dit heeft wel degelijk invloed op de hoeven. Bij het hoofd hoog, komt het meeste gewicht op de achterkant van de hoeven. Bij het hoofd laag, komt het meeste gewicht op de voorkant.

En natuurlijk heeft verkeerd bekappen óók invloed Knipoog

Jammer van de aannames inderdaad.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:21

Sizzle schreef:
pure aanname, geen feiten. Tenzij jij een stal hebt met drukgevoelige plaat.
Het zou een stuk minder alweterig overkomen als je dit vragend zou stellen als hypothese zodat we er met z'n allen over kunnen nadenken ipv: 'ja juf, u zal het wel weten uit visioenen' zeggen. Als het feitenkennis is: graag de link.
(al zal Ara mijn post misschien niet lezen, heb zo'n vermoeden dat ik een foei ben)

geen aanames, maar feiten uit

# A lifetime of soundness, Hiltrud Strasser, ISBN 0-9685988-0-3
# Shoeing, a necessary evil? Hiltrud Strasser, ISBN 0-9685988-2-X

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:39

Ik ken geen enkel stalpaard die slechts een uur of minder met mijn hoofd naar beneden aan het eten is en de rest van de dag over de deur heen kijkt. Hooi wordt in Nederland toch vaak op de grond gevoerd en ook in het stro scharrelen ze altijd wel wat. Krachtvoer wordt wel op borsthoogte gevoerd maar daar zijn ze nooit zolang meebezig.

hellgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:49

Hierbij plaats ik de foto's van de hoeven van mijn paarden. Ze waren wel beetje slijkerig, maar het is wel nog zichtbaar!
Dit zijn de foto's van mijn paard, ze is al 4 jaar lang op ijzers van 1zelfde hoefsmid. Zij heeft wel artrose op beide voorbenen.
Afbeelding
Linkervoor paard
Afbeelding
binnenkant linksvoor
Afbeelding
linksachter
Afbeelding
binnenkant linksachter
Afbeelding
rechtsvoor
Afbeelding
binnenkant rechtsvoor
Afbeelding
rechtsachter
Afbeelding
binnenkant rechtsachter

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:52

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:56

Zo'n ruif ben ik 20 jaar geleden voor het laatst tegen gekomen en in die tijd ben ik op veeeeeeeeeeeeeeel stallen geweest.

hellgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:56

Dit zijn de hoeven van mijn haflingerpony. Hij was onbeslagen toen ik hem kocht,1,5 jaar geleden,maar op advies van dierenarts moest hij vooraan op ijzers wegens te kort bekapt en te plat van zool, en hij liep ook heel erg gevoelig. Ook maait hij wat met zijn voorbenen.

Afbeelding
Links voor
Afbeelding
binnenkant linksvoor
Afbeelding
Links achter
Afbeelding
Binnenkant links achter
Afbeelding
Rechts voor
Afbeelding
Binnenkant rechts voor
Afbeelding
Rechts achter
Afbeelding
Binnenkant rechts achter

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:59

Die smid zet beide paarden op dubbellips ijzers aan de voorkant Verward

Gelijk een ander bij halen, dit is niks.

Ik kwam vandaan onderweg nog een paard tegen die aan de voorhoeven ijzers had waarbij de dubbele lippen zowat bij de zijkanten van de hoeven zaten, zeg maar bij de flares. Wat liep dat beest beroerd zeg Bloos!
Was bijna uit de auto gestapt om te vragen welke smid daarbij komt Bloos

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:00

ook al dubbellips ijzers voor...

waarom toch?

hellgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:15

Mijn 2 paarden worden door 2 verschillende hoefsmeden gedaan. Maar idd leggen ze beide vooraan die dubbellip ijzers.
Ze geven als uitleg daarvoor: dat het is om ze wat breder te laten groeien ofzo.
Mijn pony komt nog zonder ijzers te staan, maar dan moet ik wel iemand geschikts vinden die zijn hoeven ook zonder ijzers wat kan corrigeren.
Maar met mijn paard , wegens haar artrose en al heel haar leven op ijzers te staan, weet ik niet hoe die aanpassingsperiode zal zijn, en of ze goed zal lopen zonder ijzers?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:16

Huh? Hoeven worden toch juist smaller van dubbellips ijzers?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:16

Aimee schreef:
Zo'n ruif ben ik 20 jaar geleden voor het laatst tegen gekomen en in die tijd ben ik op veeeeeeeeeeeeeeel stallen geweest.

Idem. Nou ja, ik weet momenteel 1 stal waar ze ruiven hebben maar daar wordt ook een deel op de grond gevoerd. Hooiruiven zijn volgens mij echt nu meer van deze tijd..(in Nederland in ieder geval).

Dubbellips hoeft niet per definitie slecht te zijn voor mits het wel echt een voorijzer is en niet een achterijzer die ze voor het gemak voor onderslaan.

hellgirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:17

@ fransje, zou je kunnen zeggen aan de hand van mijn foto's hier; of dit achterijzers zijn die ze gebruiken of voorijzers met 2 lippen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:19

hellgirlie schreef:
@ fransje, zou je kunnen zeggen aan de hand van mijn foto's hier; of dit achterijzers zijn die ze gebruiken of voorijzers met 2 lippen?

Ik wilde juist vragen op wat voor een ijzer de haf staat Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:46

ook de gebroeders Van Nassau zijn niet te spreken over dubbellips ijzers aan de voorhoeven:

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0trend.htm

ze nemen niet bepaald een blad voor de mond:

Citaat:
Alle soorten beredeneringen en verhalen van hoefsmeden om een paard met dubbele lippen te beslaan zijn onzinnig en onnodig ,ze zullen op den duur schade berokken aan de paardenvoet. Er is werkelijk geen enkel excuus om op deze manier te beslaan. Wij kunnen stellen dat deze hoefsmeden die dit beslag leveren niet hebben begrepen van de anatomie en werking van de ondervoet of sterker ze kunnen niet smeden en/of beslaan.

Is het voor beslag met dubbele lippen werkelijk zo slecht?
Hierop is het antwoord Ja! Dubbele lippen zijn zeer slecht voor de hoornschoen. We weten immers dat het hoefmechanisme zeer belangrijk is voor de doorbloeding maar door dit beslag wordt dit hoefmechanisme belemmerd en de hoornwanden zullen op den duur stuk gaan. Klaarblijkelijk hebben deze hoefsmeden daar niets mee te maken. Het gezegde tegen zijn klanten is dan ook altijd “dat zal wel meevallen” maar helaas het valt altijd tegen. De wanden worden opgeklemd en de hoornschoen gaat deformeren (een andere vorm aannemen).Hierdoor gaan de zijwanden stuk en de verzenen krijgen daardoor te veel druk die op zijn beurt weer lager worden. Het gevolg hiervan is dat de voet lange tenen krijgt die niet meer zo vlug is te herstellen. Dan komt het verhaal van deze smeden dat hij wel dubbele lippen moet leggen om de voet weer op stand te krijgen!!!! Zelfs worden er wiggen gebruikt om de voet weer op stand te krijgen, en het probleem word nog steeds groter omdat de wiggen de voet geheel zullen slopen.
Niets is minder waar dubbele lippen zullen geen enkele oplossing geven om het paard beter te laten lopen of problemen te kunnen oplossen.

waarom dubbele lippen voor áchterijzers niet erg zijn, is míj dan weer een raadsel Clown

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 00:30

Waarschijnlijk omdat achterhoeven van nature een andere hoefvorm hebben dan voorhoeven. Maar.... Ik doe maar een gok Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:11

Hij heeft het over anatomie. Paarden lopen op de voorhand en daar zit een andere druk en beweging op dan op de achtervoeten. Voorbenen zijn toch anders dan achterbenen? Juist de voorvoeten worden in de regel verpest met verkeerd bekappen. Achterhoeven zijn vaak goed.

Maar als je veel met hoeven werkt, kan je dat zelf ook wel bedenken, lijkt mij

Hellgirli, ik denk dat je advies van de DA maar een tijdelijke oplossing was. Ik zou de ijzers er onder uit laten. Als je ze niet nodig hebt, dan ook niet doen. Idd ook weer dubbellips, dat alleen maar omdat ze te kort bekapt was? Dat is in een beslagbeurt al weer overwonnen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:11

Aimee schreef:

Ik ben ze zelfs nog nooit tegen gekomen die ruiven en heb toch ook heel wat stallen gezien. Geen hond wil die dingen ivm stof. Paarden op stro staan ook de hele dag halmpjes te vissen. Heeft Strasser dat niet ergens leuk als pdfje in een wetenschapelijk blad staan, want ik wil zijn boek eigenlijk hoeven kopen eerlijk gezegt. Ik hecht vrij weinig waarde aan Strasser methodes en wil mijn geld daar niet direct aan sponsoren.
Ben wel benieuwd hoe hij de controles doet. Je moet er eigenlijk een grote groep dezelfde paarden voor gebruiken om graas vs slaap variatie ondering uit te sluiten. Dan paarden 2 jaar op het land en vervolgens 2 jaar in de box of zo , maar dan weer wel met identieke training en loslaten van de stal paarden.
Dan vervolgens ondergeschoven verzenen tellen.

HG: Die hoge voorvoeten met een relatief vierkant verloop is precies wat ik overal om me heen zie en waarvan ik behoorlijke nachtmerries krijg als ik denk aan potentieel hoefbeslag als ik weer wedstrijden ga starten.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 15:15

Ik vind dit echt een heel interessant topic.. ik volg het vanaf het begin.. en heb al weer heel wat bijgeleerd..
Mijn paardje wordt deze week bekapt.. na deze beurt zal ik ook wat foto's maken.. ik ben benieuwd wat jullie er van vinden..

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:46

hellgirlie schreef:
Dit zijn de hoeven van mijn haflingerpony. Hij was onbeslagen toen ik hem kocht,1,5 jaar geleden,maar op advies van dierenarts moest hij vooraan op ijzers wegens te kort bekapt en te plat van zool, en hij liep ook heel erg gevoelig. Ook maait hij wat met zijn voorbenen.

Afbeelding
binnenkant linksvoor
Afbeelding
Binnenkant links achter
Afbeelding
Rechts voor

IJzer ligt er heel slecht onder. Betreft inderdaad een achterijzer die onder een voorhoef ligt Verdrietig
Ongeloofelijk slecht hoefsmidwerk. Betreffende hoefsmid zou zijn ogen uit zijn kop moeten schamen!

1. garnituur is bedroefend slecht: takken zijn veels te kort en de hielen groeien over het ijzer heen;
2. een achterijzer vervormd de voorhoef met alle gevolgen van dien;
3. de zijlip ligt tussen het 1e en 2de nagelgat. Ultiem slecht: vervormt de voorhoef nog meer. Op het zwarte hoefje ligt de de zijlip bijna centraal op de hoef.
4. slecht en laag genageld (over het algemeen een teken dat een hoefsmid niet zo goed is);
5. de hoeven zijn veel te vol. M.n. de achterhoefjes. Kenmerkend voor slecht bekapwerk en groot risico tot dubbele zool.

Kortom dit is beslag om te janken zo slecht!
Hellgirlie, zoek een ander hoefsmid meiske.... dit is echt te slecht.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:53

hellgirlie schreef:
Linkervoor paard
Afbeelding
binnenkant linksvoor
Afbeelding
rechtsvoor

Slecht garnituur. Op de andere foto's lijkt garnituur wel OK, maar op de 1e foto groeit de binnenhiel al bijna over de tak heen. Betreffend beeld geeft in ieder geval een keislecht hoefmechanisme, hetgeen op de lange duur schadelijk zal zijn voor betreffend paard.
Daarbij bewijst het dat de hoefijzers er scheef ondergetikt zijn.

Rechtsvoor laat al een duidelijk vervormde hoef zien!!! Volg de onderlijn van de hoefwand t.o.v. de kroonrand en zie hoe vierkant deze hoef is geworden.

Kortom Hellgirlie: ook deze hoefsmid de laan uitsturen. Boos!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 17:57

Oh ja, Strasser (het is een dame) vind ik persoonlijk helemaal niks... Knipoog
Theoretisch sterk verhaal, maar in de praktijk blijkt het helemaal niks.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:01

@ Annetje: september-hoefjes zien er beter uit.
Echter zeker LV is ook in september een ondergeschoven verzenen-hoefje.

En als hoefsmid niks doen vanwege asfalt e.d.? Mmm, wel erg makkelijke oplossing.
Ik persoonlijk wil altijd een zo perfect mogelijk hoefje. Als dit betekent dat er een ijzertje onder moet... so be it...

Je ziet zelf dat compromissen sluiten in de hoefvorm vanwege "asfalt" slechte consequenties heeft, zie de scheur alleen al.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:58

hallo,

ik lees hier al een pagina of 2 mee nu
en dit is hier toch wel zeer interessant!
ik zal morgen eens fotos nemen en proberen hier te plaatsen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 10:29

hellgirlie schreef:
Mijn 2 paarden worden door 2 verschillende hoefsmeden gedaan. Maar idd leggen ze beide vooraan die dubbellip ijzers.
Ze geven als uitleg daarvoor: dat het is om ze wat breder te laten groeien ofzo.
Mijn pony komt nog zonder ijzers te staan, maar dan moet ik wel iemand geschikts vinden die zijn hoeven ook zonder ijzers wat kan corrigeren.
Maar met mijn paard , wegens haar artrose en al heel haar leven op ijzers te staan, weet ik niet hoe die aanpassingsperiode zal zijn, en of ze goed zal lopen zonder ijzers?

Als jou smid de voeten niet eens kan corrigeren met een bekapbeurt dan zou ik gelijk een ander nemen.
Maar dat is je inmiddels al geadviseerd door medebokkers met meer kennis.

Het is jammer dat ik geen foto's heb van mijn fjord toen die op dubbele lippen stond. Ik was het er niet mee eens , de jury van de keuring ook niet maar mijn smid kreeg toch een compliment omdat hij netjes een voorijzer had genomen en geen achtr ijzer en het paard er netjes op stond.
Het was overigens maar 1 malig.