[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:49

Je kan ook tever gaan met poeders, druppels, tabletjes, noem maar op ;) . Mijn Pablo heeft ook het nodige gemankeerd en daar had ik op gegeven moment ook een hele apotheek staan. Toch maar drastisch gereduceerd en nu alleen wat duivelsklauw met glucobalance. Als die 'troep' kunnen ook op elkaar inwerken, dan wel verzwakken of versterken. Je kan niet zomaar alles ongestraft blijven toevoegen tot je straks bergens poeders aan het geven bent maar de basis vergeet.

Bij sterk afvallen zijn ook risico's aan verbonden. Basis in geval van goed ruwvoer en wanneer nodig vit/min blijft nodig. Soms meer dan al die andere spulletjes ;)

Bij vervangen van voer, gewoon kijken naar de samenstelling. Naar de suiker/zetmeel verhouding maar ook de vitamine. En blijf je afvragen waarom er voer nodig is en of het met een vit korrel of koek toch ook niet kan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:08

Precies! En weet je wat - ik zat daar ook al tegenaan te hikken. Dus heb ik zojuist alleen maar Priores gevoerd ( vonden ze lekkerrrr....!), vitaminespul erbij en zwavel MSM. ik voelde me zowaar opgelucht dat ik de flesjes, kruidjes en andere spul even heb laten staan. Eerst maar even zo proberen.
En staat het spul gezellig voor een paar uurtjes op de wei!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 11:12

Ben het met je eens voor wat poedertjes en druppeltjes etc. Eigenlijk ben ik ervan overtuigd dat hbv-ers het meest gebaat zijn bij hooi en wat vitamine-aanvulling.

Wat m'n eigen paard betreft: die krijgt een pondje sanequi erbij, ik heb sterk de indruk dat haar hbv een gevolg is van een verkeerde darmwerking. In de aanloop naar, en tijdens de bevangenheid heeft ze giga last van winden en gaat ze gapen. Daardoor zie ik het vaak aankomen. Sinds ik de Sanequi bijvoer, nu een maand of vijf, geen ellende meer gehad.

Geen idee of het daardoor komt, maar zolang ik dat niet weet blijf ik het voeren. Never change a winning team.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 12:07

Ik heb wel in de gaten dat Indiana en ik echt mazzel hebben gehad. Wij hebben vanaf ca. april 2005 tot eind zomer 2005 geklooid met de hoefbevangenheid en daarna is het alleen maar goed doorgegaan.
Tot afgelopen zomer na een flinke regenperiode. Toen begon ze weer wat gevoelig te lopen op de stenen, meteen gras gereduceerd en 1 x quadrisol gegeven op aanraden van de dierenarts.
Paar dagen later weer prima.
Wat zij al krijgt vanaf zomer 2005 is Formula4Feet, vitaminen en mineralensupplement aangeraden en gecontroleerd door de Laminitis Clinic in Engeland. Niet helemaal constant maar wel vrij regelmatig.
Ook krijgt ze sinds die periode (2005) af en toe een kuur magnesium.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:13

aisie schreef:
Jeetje fancylover wat naar voor je! Staat je paard overdag ook buiten in het gras? Misschien dat dat meespeelt nu? En anders wellicht toch het voer in combinatie met de weersverandering?
Sterkte in iedergeval! Hoop dat hij snel weer opknapt.

Mijn paard blijft nog steeds wat hetzelfde, ze loopt wel redelijk maar ze ligt nog wel heel veel. Hoop maar dat het gauw echt beter mag gaan.

Nee marco staat al jaren niet meer op het gras dus daar kan het zeker niet aan liggen.
Ik denk toch echt dat het door het weer komt, het was voor het eerst weer wat kouder en nat en hup daar stond hij weer zielig met zere voetjes.

Me zus moest toevallig gister met haar paard naar de kliniek dus ze heeft meteen even met de DA overlegt wat ze moest doen. Hij staat nu op 2x per dag bute totdat hij helemaal goed loopt, dan mag hij naar 1x per dag en dan rustig afbouwen. Maar of het ooit zover komt?
vanmiddag heeft me zus een rondje met hem gelopen samen met het shetveulentje (ong 3 kwartier) en hij liep goed zei ze en op het gras had hij een flink tempo, ook in de draf was weinig te zien.
Maar ik doe hem net binnen, zo stijf als wat en benen naar voren gestrekt. Of het nu komt van het lopen of dat hij gewoon weer bute nodig had? ik weet het niet.... Hij wil zelf wel lopen dus dan mag het toch?

Na het bijlezen zit ik toch te denken om subli senior priores te gaan geven maar is dat slim om nu weer in voer te veranderen? hij krijgt op dit moment 2x een half scheppertje vito voor zijn glucosamine complex speciaal.
Op dit moment ben ik trouwens even gestopt met de arnica en ledum en de vitamines omdat ik dat toch allemaal wat veel vind anders. Hij krijgt nu alleen bute en glucosamine complex speciaal.

@ Romeorowan: Zag je duidelijk verschil toen je Formula4Feet begon te geven? Dit is trouwens toch van Marstall? (misschien ook iets wat ik kan proberen?)

Ik merk dat er zoveel op de markt is maar wat is nu goed en in welke mate? ik kan alles wel gaan geven maar daar wordt dat dier zeker niet beter van.

Kortom wat moet ik doen? ik ben zo bang dat dit het begin van het einde is. Ik zie het iig somber in voor hem.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 08:01

Fancylover: Nee de Formula4Feet is van Equilife, heeft niets met Marstall te maken.
Er staat informatie op de site van Paardnatuurlijk en je kunt het vinden bij Hoefijzerfabriek Werkman in Groningen (super service als je belt).
Ik zou wel gewoon de Vito blijven geven, maar flink reduceren en ook zou ik stoppen met de Glucosamine.
Ik weet echt niet meer waar ik het gelezen heb, maar glucosamine zou niet goed zijn voor of hoefbevangen of insuline resistente paarden omdat het uit allerlei suikerketens (?) bestaat. Weer zo'n gevalletje klepel/klok
.
Succes!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:36

fancylover schreef:
vanmiddag heeft me zus een rondje met hem gelopen samen met het shetveulentje (ong 3 kwartier) en hij liep goed zei ze en op het gras had hij een flink tempo, ook in de draf was weinig te zien.

Ik zou Marco nu beslist niet laten draven.
Beetje stappen is goed, maar doe niet te veel.
Hij heeft al heel veel gepresteerd na zijn bevangenheid.
Ik zat werkelijk wel eens met schrik je verhalen te lezen over je wedstrijden, het springen en dat soort dingen, zo kort na zijn herstel.

Een bevangenheid is niet over als het paard weer goed loopt. Zeker niet na een bevangenheid met hoefbeenkanteling.
Het duurt een hele tijd voordat ook inwendig (in de hoeven), alle oude troep is opgeruimd.

Inderdaad, wat de voeding betreft, niet te veel.
Ik heb ook tig dingen geprobeerd, maar uiteindelijk bleek de grasbrok (agrobs) met een simpel voedingssupplement (opkikker van paardendrogist), de beste oplossing.
De mijne gaat als een speer; ook nu het kouder en natter wordt.
Ik sta er zelf nog steeds versteld van als ik haar zie rondrennen, maar de mensen om mij heen nog veel meer.
Maar hoe hard ze ook rent, en hoe gek ze ook op de wei doet, ze staat nog altijd op rust !!

Wel denk ik er over om met lange teugelen te beginnen. Licht stapwerk aan de hand, onbelast en niet zo 'zwaar' als een boswandeling. Tijd en rust, maar wel beweging ... het is dus niet alleen de voeding waar je je druk om moet maken met een HB paard.

Succes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:09

Ben het met je eens, Isapaardje: beweging is ook cruciaal (al was het maar voor de broodnodige verbranding van al dat onnodige glucose). Lange teugelen: ja!!!! Wil ook ook gaan doen om de beweging weer op te starten. Ken je de DVD van Piet Bakker? Mooi hoor!

Met mijn smulpaapjes gaat het opeens weer goed, snap het niet ( of misschien ook wel).. De priores is goed aangeslagen, Pauli krijgt daarbij pd 75 ml fokkerijmineralen, twee schepjes MSM, een schepje Vit E+selenium.

Heb naar de röntgenfoto's zitten staren, kan er idd ook niks op ontdekken...

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:14

Zegt niet zoveel als er niets te zien is op de foto's. Ze kunnen hooguit een gekanteld hoefbeen laten zien, en niet iedere bevangenheid gaat daar mee gepaard (gelukkig)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:27

Jannepauli: waarom geef je fokkerijmineralen?
Ik ga met Isapaardje mee. Laat ze niet te veel doen, wat ze zelf doen kun je niet tegen houden, maar Indiana heeft wel zeker een jaar op rust gestaan.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:39

ook niet als hij gewoon aangeeft dat hij het wil? heb net nog weer even gelopen met het veulentje en marco en hij was juist heel vrolijk en moest hem inhouden om niet te hard te gaan. Alleen gestapt hoor dat wel lekker rechtuit in de berm.

heb het gevraagd aan de dierenarts en die zegt dat glucosamine geen kwaad kan?
Als dat wel zo is waar kan ik dat opzoeken dat het heel veel suikers bevat?

En over de beweging snap ik wel dat je er zo over denk maar toen we in de zomer weer begonnen met rijden ging het alleen maar beter en beter, hij werd weer soepel en voelde zich weer vele malen beter dan dat hij alleen maar een beetje stil staat of wat stap werk doet. Dit was natuurlijk in overleg met de hoefsmid/dierenartsassistent.
Op dit moment doet hij natuurlijk niet meer dan max 3 kwartier stappen in de berm.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:20

romeorowan schreef:
Jannepauli: waarom geef je fokkerijmineralen?

... omdat ze na een jaar lang dieet ( oud hooi wat ook nog 's gespoeld wordt), weinig gras en totaal geen krachtvoer) volgens mijn DA zo keihard in weerstand achteruit gehold is dat het haar niet verbaast dat Pauli telkens ziek of een beetje ziek wordt, puur door gebrek aan vit/min. Met name ook omdat ze nu niet HB blijkt te zijn maar dat het mogelijk een combinatie is van verstoorde stofwisseling, mogelijk nieren en spierbevangenheid is. Ze mag nu dus wel wat voer naast hooi/ gras en raadde zij me aan om granenmix bij te voeren. Met die granen ga ik niet mee en heb voor Priores besloten ( laag eiwit, heel laag suiker - volgens Subli één van de laagste in NL). Omdat dit qua hoeveelheid beperkt is ( 1 kg per dag, verdeeld over 2 maaltijden) en om dan toch tot voldoende mineralen/vitaminen te komen heb ik in overleg met Subli besloten om er Fokkerijmineralen bij te voeren ( daar zitten alle nodige mineralen maar ook alle vitaminen in). Ik geef haar momenteel 3 schepjes ( 75 ml) maar eigenlijk mag ze nog meer ( tot 150 pd) maar ik wil het rustig opbouwen. Normaal gesproken heeft ze echt wel veel voer nodig: ze is een volbloederig (lees: heftig, hectisch) paard van zo'n 720 KG en door haar heftige karakter draait het motortje soms ook op volle toeren.
Een van de andere paarden (Fries) heeft zomereczeem en is, qua dieet, met Pauli meegelopen. Ook zij kachelde achteruit en ook zij krijgt nu ongeveer dezelfde middeltjes + priores als Pauli. Het is opmerkelijk om te zien dat ook zij zienderogen opknapt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:59

Jannepauli: ik bedoel meer waarom je specifiek FOKKERIJ mineralen geeft. Ik zou denken dat die speciaal ontwikkeld zijn voor paarden die drachtig zijn of bijv. dekhengsten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:26

Jannepauli:
Zelfde advies wat ik van Subli kreeg destijds.
Logisch, ze verkopen niet anders voor zulke 'gevallen'.

In het boek paardenvoeding dat ik had gekocht, heb ik eens de waarden op een rijtje gezet in een excel bestand, maar met geen enkel voer kwam ik op de dagelijkse behoefte uit ... op eentje na ... de pavokoeken.
Raar? Nee hoor, het boek is door Pavo geschreven.

Waarom kies je niet in eerste instantie voor een vitaminestoot?
Dan vul je ineens een helehoop aan.

Wat de foto's betreft ... dat je niets ziet, zegt inderdaad niet alles. Maar waar ik wel benieuwd naar ben is de buitenkant van de hoef. Hoe ziet die er uit?
Zie je een knik, ribbels, of andere afwijkingen die er normaal niet zaten?

Het heeft bij Isabella heel lang geduurd voordat ik wat zag. Iedere hoefsmid die kwam was verbaasd, dat was geen bevangen hoef die ze zagen. Het was ook iets wat mij verontrustte ... toen ik na maanden een knik zag, was ik juist erg opgelucht; de hoef ging zich aan de nieuwe stand aanpassen; ze werd beter.
En ja daarna werd de hoef vreselijk van uiterlijk en vorm en iedereen zag gelijk; die is stevig bevangen geweest. Geweest ja !!

Er zijn nog altijd veel afwijkingen, en dan met name gaten onderin de hoef. Ze heeft fikse zweren gehad en vooral in het steunselgebied. Een steunsels is zelfs door de midden; in het midden zit een fiks zwart gat. Hij groeit naar links en rechts, als een gespleten nagel ... daar zat dus haar grootste probleem waarschijnlijk en dat is niet op de foto gezien te geweest.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 14:49

Ingrid, wat bedoel je precies met gaten onderin de hoef?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 15:58

fancylover: 'k Heb heel erg gezocht en gelukkig gevonden. In het insuline resistente topic wat staat bij de Tinkers schrijft tug (boktnaam): juni 2007 onderzoek gepubliceerd in The American Journal of the medical siences, getiteld: Oral glucosamine in dosis used to tread ostheoarthritis worsens insulin resistance, auteur Pham et all.
Bij de Horse.com zouden recentere onderzoeken zijn geplaatst betrekking hebbende op paarden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:28

Isapaardje schreef:
Jannepauli:
Zelfde advies wat ik van Subli kreeg destijds.
Logisch, ze verkopen niet anders voor zulke 'gevallen'.

Waarom kies je niet in eerste instantie voor een vitaminestoot?
Dan vul je ineens een helehoop aan.

Ik zie er meer in om een volwaardige basis te leggen dat een éénmalige vitaminestoot ( waarvan wellicht de helft weer uitgeplast wordt).. eenlangzamere opbouw lijkt mij beter. Met een vitaminestoot worden sommige vitamines wel opgenomen, anderen ( zoals C) komen er aan de achterkant weer uit.

Citaat:
Wat de foto's betreft ... dat je niets ziet, zegt inderdaad niet alles. Maar waar ik wel benieuwd naar ben is de buitenkant van de hoef. Hoe ziet die er uit?
Zie je een knik, ribbels, of andere afwijkingen die er normaal niet zaten?

Pauli heeft gelukkig tijdens haar eerste bevangenheid nooit een hoefbeenkanteling gehad (waardoor je dus zou kunnen verwachten dat op den duur een knik in de hoefwand te zien zou zijn). Wel is er heel duidelijk een dikke ribbel waarneembaar die tussen toen en nu weer zo'n vier centimeter - gerekend vanaf de kroonrand, naar beneden gezakt is.Verder zijn er geen afwijkingen aan de hoeven te zien.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:01

Ik vond mijn paardje vandaag niet al te fit. Ze is heel sloom en heeft duidelijk meer pijn. Ze eet ook minder hooi, stro wilde ze weer wel. Haar mest is ook dun maar ze heeft geen koorts. Zou dat door de buut kunnen komen? Ze liep wel redelijk goed verder vandaag, maar weet niet wat ik ervan moet denken zo. Als het morgen nog zo is bel ik de DA maar weer even denk ik.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:08

Dunne mest kan idd door de bute komen, zou dat even goed i.d. gaten houden, en morgen even contact opnemen met d.a. daarover.

Mijn twee dames zijn vanmiddag uitgebroken, weet niet hoelang ze op de volle wei hebben gestaan, vermoed een half uurtje, maar kan evt. langer zijn geweest. Help duimen dat 't goed gaat, heb ze wel meteen een uur aan het werk gezet, daarna, ha,ha, misschien helpt het?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:19

Ik bel morgen zowiezo de DA ff.
Hoop maar dat je paard geen last krijgt van het gras! Duim met je mee!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:32

gemske schreef:
Ingrid, wat bedoel je precies met gaten onderin de hoef?

Eh zoals ik het bedoel ... een gat, ook wel holte genoemd. :o
Er zit geen weefsel; het is zwart en er gaan continu steentjes e.d. in zitten.
Duidelijk teken van een hoefzweer. En die heeft ze op meerdere plekken in de witte lijn gehad, maar bij de steunsels het ergst.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:31

Ik heb de DA gebeld vanmorgen en de diarree kan idd komen door de buut. Ze heeft verder geen koorts maar is wel sloom en ligt veel en ze wil ook niet echt veel eten. Ze voelt zich duidelijk niet fit.
De DA zegt dat ik het nog maar even aan moet kijken omdat hij er niet zo voor is om er nu nog meer medicijnen in te doen en verder kan hij er ook weinig aan doen nu. Haar weerstand is natuurlijk veel minder nu.
Ze liep vanmorgen wel goed dus ik geef haar even geen buut meer of in iedergeval minder, even kijken hoe het dan gaat. Haar plas was ook wat donker vond ik, kan dat ook van de buut komen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 12:57

buut is niet goed voor de nieren,beter gezegt ...slecht.

Mocht je paard wat minder functionerende nieren hebben moet je dus geen buut gebruiken.
Daar kom je meestal alleen achter door bloedonderzoek.

Wat voor diarree heeft ze...wat voor kleur?
E zijn alle drollen dun of zit er af en toe een goede tussen?

En die diarree kan ook komen door een verstoorde darmflora....had ze dat al of is het sinds je buut gebruikt?
Of heb je het voerschema radicaal omgegooit?

Als het komt door een verstoorde darmflora met je proberen die weer goed te krijgen..door biergist te geven(of een biertje)
dat ontgift...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:36

Ze zit al een week of 6 aan de buut, niet alleen vanwege de hb maar omdat ze een kogelblessure heeft. Sinds gisteren heeft ze dunne mest, wel gewoon van kleur maar heel dun. Ze wil ook niet veel hooi eten terwijl het een echte vreetzak is die normaal gesproken het hooi uit je handen trekt. Ze voelt zich dus duidelijk niet lekker!
Ook is ze heel sloom en hangerig maar ze heeft geen koorts. Ik heb haar donderdag senior priores gevoerd, klein beetje maar, zou het daar van kunnen komen? Ze krijgt nu alleen maar ruwvoer voorlopig en ff geen buut meer. Hoop ik maar dat die bevangenheid niet slechter wordt. Wat een gedoe allemaal zeg pff. Wordt er onderhand behoorlijk moedeloos van. Het begon met een verstapping en nu zitten we met al deze ellende....Hoop maar dat het ooit nog goed komt |(

Biergist kan dat ook gewoon van de drogist? Ik heb ook een vitaminenspuit gehaald, misschien dat ze daar ook wat van opknapt.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 13:40

Op zich raar dat ze vanwegen kogelblessure Bute heeft gekregen. Normaal gesproken wordt daarvoor niet snel een pijnstiller gegeven om het paard rustig te houden en daarmee herstel te bevorderen. Tenzij die echt op 3 benen zou lopen.
Biergist is uit een flesje te koop bij de supermarkt ;) . Maar misschien toch eerst weer overleg met je DA?
Vitamine spuit is eigenlijk onzin, werkt alleen op dat moment maar geeft geen goede basis op langere termijn. Een vit supplement die je dagelijks geeft lijkt mij nuttiger.
Hoop dat ze snel opknapt :(:)