[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:45

Ik zou met die hoefschoenen ook even wachten tot ze weer 'normale' hoeven heeft. Heb je een andere smid op het oog? Wellicht voor een second opinion?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:35

kristelhans schreef:
Ik zou met die hoefschoenen ook even wachten tot ze weer 'normale' hoeven heeft. Heb je een andere smid op het oog? Wellicht voor een second opinion?

Ik heb contact gehad met Spirit Horses, maar zij kunnen pas 28 september langskomen. Ben nu nog in contact met twee andere mensen. Maar vind het lastig want je hoort van iedereen weer andere dingen (ervaringen etc).

Een natuurlijk bekapper had de foto's bekeken en vroeg zelfs of ik hiervoor betaald had.. zij dacht dat ze niet bevangen was.

Maarja, ik weet hoe verraderlijk gras kan zijn door mijn Shetlander. Dus ik weet gewoon door al die onzekerheid niet meer wat ik moet doen rondom huisvestiging momenteel.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:50

Is er niet een kliniek in de buurt met een degelijke smid?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:47

kristelhans schreef:

Wil haar op dit moment niet vervoeren want ze wat zo stijf als een baksteen gisteren. Nu op de Bute loopt ze prima.. Maar ben bang als ik teveel ga vervoeren/bewegen dat ze nog meer kneuzingen krijgt.

Een traditionele smid neigde weer meer na bevangen naar aanleiding van de foto's door de hoefringen? Wat denken jullie daarover. Volgens mij heeft ze altijd al groeiringen gehad en vaak ook wat opvallender na de winter (andere voeding).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:55

Als je nu gewoon voor nu even die schuimblokken maken voor onder de hoeven dit is een mooie tijdelijke oplossing, maar kan ook net voor die nodig verlichting zorgen met die kneuzingen.

Die van mij liep alleen op eieren als hij zeulkneuzingen had, maar die is ook bikkelhard voor zichzelf.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:03

Ah ik bedoelde dat je dan de smid van een kliniek kan laten komen als je niet weet of de andere opties niet betrouwbaar zijn.

Lastig hoor, ik ben niet zo 'ervaren' nog met hb dus echt advies heb ik niet... ik ben niet van het zelf 'aanmodderen'.. liever de dierenarts een keer te vaak dan te weinig Haha! Nogmaals sterkte.

Ik ben aan het afbouwen met de buut. Morgen nog 2 x een half zakje en dan is t op.. eens zien wat ze zonder doet maar denk dat ik nog wel wat zakjes ga halen voor thuis voor de zekerheid.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 23:13

Nandos schreef:
kristelhans schreef:

Wil haar op dit moment niet vervoeren want ze wat zo stijf als een baksteen gisteren. Nu op de Bute loopt ze prima.. Maar ben bang als ik teveel ga vervoeren/bewegen dat ze nog meer kneuzingen krijgt.

Een traditionele smid neigde weer meer na bevangen naar aanleiding van de foto's door de hoefringen? Wat denken jullie daarover. Volgens mij heeft ze altijd al groeiringen gehad en vaak ook wat opvallender na de winter (andere voeding).

Hoefringen is dat niet specifiek gerelateerd aan hb? Had je al foto's van t hoefbeen laten maken? Of vraag ik iets wat je al had gemeld?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 23:17

Nou, naar mijn idee kunnen groeiringen ook voorkomen door bijv verandering van voeding/seizoen/ondergrond etc.

Ik heb nog geen foto's laten maken, ik weet niet zeker of ze bevangen is. Het is begonnen na het bekappen.

Zaterdag ga ik kijken voor schuimblokken, ik heb daar nu helaas geen tijd voor. En ik zou geen goede kliniek weten eigenlijk hier in t zuiden van het land?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 23:24

Nee in t zuiden schijnt een goeie kliniek heel lastig te zijn!
Ik zou voor mijn eigen geruststelling toch maar even een foto maken!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:13

pol1 schreef:

Kan ik dit niet beter doen na de pijnstilling?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:32

Nandos schreef:
pol1 schreef:

Kan ik dit niet beter doen na de pijnstilling?

Je kunt idd kijken wat ie doet na de pijnstilling maar dan nog een foto geeft wel uitsluitsel over de mate van eventuele hb.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 08:43

pol1 schreef:
Je kunt idd kijken wat ie doet na de pijnstilling maar dan nog een foto geeft wel uitsluitsel over de mate van eventuele hb.

Ja dat weet ik, ik heb een hoefbevangen Shetlander gehad. Maar die ging steeds slechter lopen. En dat gaat nu gelukkig alweer 3 jr goed.

Mara ging na het bekappen 8 weken geleden opeens gevoelig lopen, toen was dat na 1 week eigenlijk helemaal weg. Alleen nog wat voorzichtig op hele grove kiezels, maarja dat zie je wel meer paarden doen die blootsvoets lopen. De afgelopen weken heeft ze gewoon op de wei gestaan, hebben we gewandeld, buitenritjes gemaakt, gelongeerd en dat ging gewoon goed. Nu is ze weer bekapt en zag de smid dus een kneuzing linksvoor, maar later toen ik ging koelen en schoonmaken zag ik er meer (vind ik al echt raar dat mijn smid de andere niet zijn opgevallen..). Ik verwacht dat die kneuzingen zijn van de week gevoeligheid na de voorlaatste bekapping. Nu na afgelopen bekapping dinsdag nog veel erger gevoelig..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:03

Zo zien de hoeven van de mijne eruit. O ja ene kant is gedaan en andere kant moest nog. Heb alleen geen foto gemaakt van helemaal af. En moet ze nog een keer stukje eraf ze waren iets harder gegroeid dan verwacht. En ja doe de hoeven nu alweer een paar jaar zelf met bekappen (deels NH en deels traditioneel).

Voor.
Afbeelding
Achter.
Afbeelding

Helaas geen van de onderkant, want die moet ik ook nog even beter onder handen nemen en is lastig met foto maken als je alleen ben. ;)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 01:40

Helaas, helaas, ik meld me hier ook......

Gisteren is de veearts geweest en wat ik al vermoedde blijkt zo te zijn. Reisa is hoefbevangen....

Afgelopen weken zijn ze wat langer dan anders op het gras gegaan. Ze staat in een paddock paradijs en overdag kunnen ze het weiland in. Middag / avond dan weer op de paddock / zandpad. Waarschijnlijk toch te veel voor Reisa...

Gister ochtend kreeg ik bericht van de staleigenaresse dat Reisa niet goed liep. Ze is direct van het gras gehaald en op de paddock. Na even lopen ging het wel beter, maar verder hele dag met rust gelaten.

Het zat me gewoon niet lekker, zeker niet met weekend voor de boeg en dus Wolvega gebeld. Die zijn aan het einde van de route nog langs gekomen en inderdaad, vermoeden van hoefbevangenheid.

Ze had geen koorts, wel wat warm op de hoeven, vooral linksvoor. Mede tang getest, maar nergens op die hoef gevoeliger. Ze liet alles goed toe.

Ze heeft nu novocam en dat in elk geval tot maandag. Maandag even bellen en kunnen hoe het gaat en dan verder kijken.
Maandag komt de smid ook, al zal hij mogelijk niet veel kunnen doen dat de hoef te gevoelig is nu. Wellicht wat bijwerken zodat ze de hoef beter afwikkeld. Rustig aan en voor de toekomst wellicht hoefschoenen, maar welke?

Ze staat nu op een water en hooi dieet, mg absoluut niet op het gras. Hoe het verder gaat afwachten. Beweging alleen op geleide van pijn en niet op verharde stukken. Normaal kreeg ze na rijden muesli, maar ja hoe daarmee verder. Welk voer is goed, of welk supplement? Weet even niet waar te beginnen.....

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 05:55

Tja lastig hè i 1x daarvoor staan! Hier zit ik inmiddels aardig in t ritme van wat wel en niet te doen.
Het is ook een kwestie van proberen.
Voor nu: vergeet alle krachtvoer,
gewoon hooi en water! Ik gaf voor de hb al magnesium dus nu ook gedaan middels spuitje ( water erbij gedaan). Samen met ascall en bute. Nu inmiddels is ze van alle medicatie af en loopt ze weer onder de man sinds bijna 2 wkn. Ik moest na 4wkn controle foto laten maken en dat is ook gebeurt. DA en smid hebben beide overleg gehad en plan van aanpak. Nu nog steeds niet op t gras ( DA is streng)..wel mag ze paar minuutjes wat oefenen met grasmasker. Ik hoop zo dat ze uiteindelijk weer de wei op mag..nu een soort van depri paard!
Mijn paard krijgt nu weer een kwartje slobber en paar handjes musli met de marstall force.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:57

Beterschap Risje. Ik weet uit ervaring met mijn Shetlander die hoefbevangen is (en nu waarschijnlijk ook mijn andere pony..) dat van het gras af en hooi + zelf bewegen heel goed is voor genezing. Hij heeft ruim 8 maanden niet op het gras gestaan en toen ben ik pas gaan opbouwen, nooit weer hoefbevangen geweest.

Iemand hier ervaring met glucobalance?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:45

Ik geef Glucobalance maar mijn shet staat nu in de paddock omdat hij toch licht HB was geworden van 4.5 uur wei met een grasmasker. Volgende week laat ik bloed afnemen om te kijken of hij niet medicijnen moet voor zijn cushing. Ook al zijn de waarde weer minimaal verhoogd wil ik eigenlijk toch proberen hoe hij het doet met medicijnen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:54

Glucobalance enzo heb ik gelukkig (nog) niet nodig, geef wel magnesium van PN.

Diva staat nu voor het eerst zo lang met een masker om dat ze er ook mee zal moeten drinken.
Ik heb net dus water gebracht en me voorbereid op enkele keren op en neer lopen om het masker af te doen en haar te laten drinken. Eerst even gewoon laten zien waar het water is.

Plonst ze zo haar neus erin en begint ze te drinken :')
Hoezo gek dat dat masker vol loopt? Gaat toch prima zo? :+

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:38

Azmay schreef:

Diva staat nu voor het eerst zo lang met een masker om dat ze er ook mee zal moeten drinken.
Ik heb net dus water gebracht en me voorbereid op enkele keren op en neer lopen om het masker af te doen en haar te laten drinken. Eerst even gewoon laten zien waar het water is.

Nou ze was iig niet bang om te drinken ;) !
Wat voor verschillen merk jij door de magnesium, het is namelijk veel goedkoper...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:54

Nandos schreef:
Azmay schreef:

Nou ze was iig niet bang om te drinken ;) !
Wat voor verschillen merk jij door de magnesium, het is namelijk veel goedkoper...

Ik merk dat ze er behoefte aan heeft, meer niet.
Waarschijnlijk scheelt het ook dat ze nog nooit daadwerkelijk HB heeft gestaan.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:57

Risje: Sterkte! Klinkt alsof je er goed optijd bij bent, dat is positief!

Qua hoefschoenen: ik heb de equine fusion all terrain en die bevallen me zeer goed. De pasvorm komt niet heel nauw en ze bieden ruim voldoende stevigheid. Verder nog nooit last van wondjes/gevoelige plekken gehad op de kroonrand.

Qua muesli: ik zou gaan kijken naar een suikerarme vitaminebrok. Zeker omdat een tekort aan vitamines hoefbevangenheid in de hand kan werken. Ik heb zelf goede ervaringen met vitalbix en merk dat mijn pony een stuk minder op het gras en wisselingen in hooi reageert, ook is hij veel minder gestresst. Over marstal force oid hoor ik ook positieve verhalen :)

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:56

Ik kan langzaam positiever praten over hoe het met mijn Shetlander gaat!
Voorheen kreeg ik haar niet uit haar landje/nu longeerbak, maar de laatste paar dagen loopt ze zo goed als ik haar daar zie lopen, dat ik haar eruit heb gelokt met hooi (dan wilt ze wel lopen.. naast haar hb zit haar ego soms ook in de weg :+ ) dus toen ze er uit was en zelf de draai eruit had gemaakt, halster om en mee lopen naar de stal om lekker een uur lang te poetsen en wat ruwvoer te knabbelen.
Zelfs het terug brengen ging heel goed en liep ze gewoon op 4 benen in 1x mee ipv benen ontlasten/veel pijn aan te tonen.

Hopelijk houden we deze stijgende lijn nog even vast :):)

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 23:11

Krijg morgen de uitslag van de manen analyse..benieuwd of ik daar wat mee kan!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:04

Smid is gisteren geweest en gaf aan het mee te vallen. Fijn al moet ik niet vergeten dat ze natuurlijk pijnstillers heeft. Eind van de middag vond ik haar toch weer strammer lopen. Vandaag mag ze de medicatie dus iets eerder.

Verder hebben we de kleine poel weer vol laten lopen. Pomp in de sloot, en hoppa. Hij was met warme weer immers opgedroogd. Daarna met haar voeten erin. Aanvankelijk vond ze het niks, maar later liep ze er zo in. Ze kan er ook zo bij komenn, hopelijk gaat ze er ook zo gebruik voor maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:12

Wij maakten een modderbad rondom de hooibak, daar bleef ze lekker lang in staan tijdens het eten.

Afbeelding