Alles: in combinatie met het knikje, het vasthouden van zijn lijf, achter niet lekker doortreden... maar ja zo loopt onze pony op het moment ook en ik moet er niet aan denken dat onze dochter met haar 34 kg er op gaat zitten. Ik weet hoe onze poown kan lopen en dat weet ik niet van deze pony.
wizewo
Geplaatst: 03-06-11 21:53
Hmm, mag ik even wat ongerustheid delen? Zou ik terecht ongerust zijn?
Vanmiddag stond mijn 8jarige merrie haar voorbeen te ontlasten (iets naar voor geplaatst) en ik twijfel of ze een half uur daarna hetzelfde of een het andere been naar voor plaatste. Voeten zijn niet warm en ik voel geen buitensporige pulsaties (gewoon normale hartslag, als anders en zoals haar weidegenoot). Vanmorgen liep ze iets stijf de eerste passen, maar voor de rest liep ze als een zonnetje (nog steeds trouwens, geen pas onregelmatig). Ze staat voornamelijk normaal, maar in rust plaatst ze dat been naar voor.
In haar voeding is weinig veranderd, krachtvoer zelfs afgebouwd omdat ik haar toch wat gewicht wil doen verliezen (ze kreeg 2 keer per dag een half schepje spelt en een half schepje recreatiemengeling voor een paard van 160 en lichte arbeid en staat aan de dikke kant). Het weiland is niet gemest dit jaar en is geen "rijke" weide, maar er staat nog voldoende op. Vorige week is mijn ruin overleden en heeft ze in haar onrust een ijzer afgetrapt en daarbij een stuk hoef meegenomen. De smid heeft toen haar ijzers voor iets afgerond zodat ze sneller weg is van voor en er achteraan voor gezorgd dat die iets trager weg zijn. Om er zeker van te zijn dat het niet weer zou gebeuren. Er was immers een behoorlijke hap hoef weg. Dat is wel veranderd dus.
Verder staat er sinds 2 dagen een ander paardje bij en was er 2 dagen geleden iemand die zadels kwam passen. Helaas bleken alle zadels naar voor te schuiven tijdens het rijden en enkele over de schouder te schuiven. Voor het passen reed ik in het weiland. Normaal in zandpiste, maar ik ga ook regelmatig naar buiten over verharde wegen en hardere ondergrond.
Ik heb haar in iedergeval binnen gezet toen ik het zag om zeker te zijn en ze heeft vanavond een handje korrel gehad voor het idee en geweekt hooi. Ik ga straks nog even kijken, maar ik vraag me af of ik nu overbezorgd ben of ze daadwerkelijk licht bevangen zou kunnen zijn. (oh en als ze niet zo soepel zou lopen had er al lang een DA gestaan, maar ze loopt gewoon normaal)
Edit: Voor zover ik kon zien stond ze ook nu weer normaal. Ik heb haar weer even uit stal gehaald en weer liep ze zo goed als normaal. Goed, ik hoop dat ik een overbezorgde muts ben/was.
EstherHegt
Geplaatst: 03-06-11 22:47
@wizewo, allereerst heel veel sterkte met het verlies van je ruin. Wat je nu in ieder geval kunt doen is even alle toevoegingen weglaten van extra voer, dus geen hapje spelt of recreatiemengeling en echt geen gras. Zie het even als een noodmaatregel die meer tijd geeft om een oorzaak te kunnen achterhalen wat er aan de hand kan zijn. Het beste is voor als er nog geen duidelijkheid is het paard alleen op hooi te zetten. Het kan best dat afgebroken stukje hoef zijn, maar als je bang bent voor een onderliggende oorzaak zou ik het even zo doen, als het morgen slechter of niet verbeterd is zou ik ook de dierenarts even laten komen. Is het morgen ok, dan kun je het nooddieet even een paar dagen volhouden en eventueel maandag de dierenarts of smid even laten kijken. Met wat geluk is er niets aan de hand, mocht er wel wat aan de hand zijn kun je met een nooddieet ( ik noem het maar even EHBO) proberen schade zoveel mogelijk te voorkomen. Afvallen is sowieso een goed idee, een te dik paard is nooit goed en geeft altijd meer risico op HB.
Zelf ook nogmaals het filmpje gekeken en zie niet echt wat jullie bedoelen. Wat ook gezegd wordt, het is Flavio's enige donkere voetje. M'n zus heeft het filmpje gemaakt en zou het ook echt wel gezien hebben als Flavio niet goed liep. Zelf voel ik het ook snel. Dat hij stijf loopt dat klopt zeker en niet door zijn lijf, helemaal mee eens. Hij is nog steeds herstellende van zijn HB en van zichzelf al nooit 1 van de soepelste geweest, pas nu 'werk' ik daar weer een beetje aan. Dat 'knikken' met zijn hoofd is volgens mij ook alleen stukjes dat hij mijn hand even probeert op te zoeken. Ik zal eens kijken of ik een filmpje linksom kan vinden en dan meteen ook een recenter filmpje opzoeken.
@ Wizowo Sterkte met je verlies en wat rot dat dit er nu ook bij komt...Ik ga met EstherHegt mee en hoop voor je dat je gewoon even overbezorgd bent en er verder niks aan de hand blijkt te zijn!
Ik heb haar vandaag rechts voor nog naar voor zien zetten in een een doezelmoment, maar over het algemeen staat ze normaal. Loopt ook niet anders dan anders voor mijn idee, zeker niet onregelmatig. Ik ga zometeen een kleine stapwandeling doen om haar wat bezig te houden (dan kan ik direct ook voelen of ze echt niet anders loopt...ik voel zoiets sneller dan dat ik het zie), maar niets meer om ook niet te forceren als het wel iets is. Daarna zet ik haar en weidegenootje even op de paddock zodat ik haar beter in de gaten kan houden. Het hooi voor vanavond staat al weer te weken.
SpikyBlue
Geplaatst: 04-06-11 12:28
Wizewo, het kan zijn dat het voetje toch wat gevoelig is door het stuk wat er af gegaan is en het opnieuw beslaan. Gewoon even rustig stappen en misschien wat afspoelen met lauw water, krachtvoer en gras even vermijden voor de zekerheid en als je het maandag nog niet vertrouwt de DA er even bij Sterkte!
Flavlip, ik zie ook op het filmpje wat de andere dames zien, de onregelmatigheid. Maar dat is niet zo gek, je paard is nog herstellende en je rijdt een kleine cirkel in de zandbak. Beter lange stukken rechtuit wandelen/rijden, maar dat weet je zelf ook
Iedereen sterkte die het nodig heeft!
Liene
Geplaatst: 04-06-11 13:23
Flavlip, als je echt zeker wil zijn: Bandageer met witte bandages of beschermers en film het dan nog eens Dan krijg je een veel beter beeld dan nu!
Of het nu een kneuzing was of toch hb...ik heb haar vandaag niet meer bezig gezien om haar voorbeen te ontlasten. Heel happy! Hopen dat ik het zo kan houden en dat ze zonder teveel moeite en met beleid weer snel op haar gewicht zit!
Hoeveel dagen na de regen van vandaag (hier 20mm minimaal) is het gras gevaarlijk???
marie83
Geplaatst: 06-06-11 14:01
Dag allemaal, ik meld me hier helaas ook... Vorige week zondag liep het weidemaatje van mn paard Wiske dochter van mn eerste rijpony, een 4 jarige shetland merrie erg stijfjes en voorzichtig de stal binnen. Ik woon op kamers en hoewel de paardjes bij mn ouders aan huis staan zie ik ze zelf dus 1-2 x per week (heb een brijrijder voor mn paard). Meteen op mn hoede voetjes gevoeld en veearts gebeld. Ze heeft pijnstilling gekregen en hoefsmid heeft de volgende dag meteen netjes bekapt. Beide gaven aan dat de voeten niet erg warm waren en we er in een vroeg stadium bij waren. Oorzaak is hoogstwaarschijnlijk te weinig beweging, geen goede conditie dus, korte weide en bijgevoerd worden met gemaaid gras van naastgelegen weitje. Verandering in voer dus. Verder is ze bekend met problemen met de stofwisseling te zien aan soms schilferige vette huid, is de afgelopen 3 jaar de zomer goed doorgekomen met een vliegendeken.
Nu dus licht hoefbevangen ....
Ik lees hier graag mee voor tips (openingspost al uitgeprint), en om jullie op de hoogte te houden. Wiske kreeg voorheen geheel overbodig 's ochtends en 's avonds een handje brok, wat er nu vanaf is. Ook staat ze nu in een zandbakje met moeder en krijgt ze voldoende hooi... Speciaal beslag wil ik overwegen als er over een week of 2 geen verbetering optreedt, of is dit te lang naar jullie idee? Bedankt alvast!
Jannepauli
Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-11 14:08
Ik denk dat je best even kunt afwachten voordat je speciaal beslag overweegt. Als het paard maar in zeer lichte mate bevangen is, zou je het zonder kunnen redden denk ik. Zie het even aan: je bent al op de goede weg door het paard geen krachtvoer en weidegang te geven. Heeft je hoefsmid ook de toon van de hoef wat ingekort om makkelijker afrolen te bevorderen? Even aanzien hoe e.e.a. zich ontwikkeld. Wel van belang is dat je het paard nu geen gedwongen beweging geeft: gewoon rustig z'n eigen gangetje laten gaan, bij voorkeur in de paddock.
Heeuj, ik heb een shetlander van 18 jaar. Hij is de laatste tijd erg stijf vanwege verkeerd bekappen. Omdat wij eerst dachten dat hij (weer) bevangen zou zijn heeft hij erg weinig eten gehad. Nu is hij mager en moet eigenlijk aankomen. Maar hij kan niet alles eten aangezien hij erg gevoelig is voor bevangenheid. Ik heb geen idee wat ik hem zou kunnen voeren, dat hij aankomt maar er niet bevangen van word! Iemand ideeen?
marie83
Geplaatst: 06-06-11 14:15
Geen gedwongen beweging! Oke bedankt voor de tip! Ik dacht dat wat beweging wel goed was voor bloedsomloop en afvoer van afvalstoffen? Ik heb haar nog niet meegenomen voor een korte wandeling of iets dergelijks, maar was wel van plan in de toekomst haar wat meer gedwongen lichaamsbeweging te geven. Om af te vallen en een betere conditie op te bouwen. Alleen niet zolang ik het idee heb dat ze nog veel last/pijn heeft.
De hoefsmid heeft idd de de onderste rand wat ronder afgevijld. Het gaat ook al wel wat beter dan een weekje terug maar dat kan natuurlijk ook zijn door de pijnmedicatie.
Verder baal ik van de droogte. Het zandbakje is ideaal wat betreft beweging zoveel als ze zelf wil en geen gras, maar ontzettend droog. We sproeien het af en toe maar na een 20 min is het weer kurkdroog. Dat is toch ook niet ideaal? Bedankt!
In de eerste fase van HB is alles nog zo gevoelig: ik ben dan geen voorstander van gedwongen beweging om de bloedsomloop te bevorderen. De medicatie helpt in eerste instantie ook wel die afvoer de bevorderen ( bloedverdunnend). Het dier kan op dat moment beter zelf bepalen wat kan en wat niet kan. Gaat het na een korte tijd met lopen veel beter ( lees: minder stijf, minder gevoelig) dan zou je het er op kunnen wagen om korte stukjes aan de hand te laten lopen. Wel goed blijven opletten - als het paard het niet van harte doet, dan gewoon stoppen. Vermijd in eerste instantie ook de harde weg - een mul zandpad is beter dan over asfalt of klinkers.
@antje-vip: wat versta je onder 'erg weinig te eten gehad'? Om je vraag te beantwoorden is dat belangrijke info.
flavlip
Geplaatst: 07-06-11 14:14
Hier recente filmpjes van Flavio. Dit heb ik gisteren gefilmd. Zondag zijn we naar de nieuwe stal gereden, een flinke rit van ruim 20km Flavio heeft dit super gedaan. Op de deze stal mogen de paarden niet gelongeerd of losgegooid worden in de rijbak. Dit is fijn, want zo blijft de bak beter te rijden, alleen het nadeel is voor Flavio dat de paddock wat kleiner is om in te lopen. Voor een paddock is het wel ruim (zo'n anderhalve paddock eigenlijk). Ook merkte ik dat hij de laatste tijd als ik hem losgooide in de bak hij de hoeken uit zichzelf weer ging afsnijden, dus niet meer zoals in het begin zo lang mogelijk rechtdoor. Vandaar dat ik hem nu af en toe zal laten lopen in deze paddock.
Zoals gevraagd linksom :
En nog rechtsom, met een stukje stap erbij :
Ik ben benieuwd hoe jullie Flavio hier vinden lopen. Vergeet niet dat Flavio nog steeds herstellende is van zijn HB. Langzaam maar zeker zie ik de vooruitgang, dit voel ik ook als ik hem rij en merk ik aan zijn hele gedrag, hij is vrolijker en vindt het leuk om te werken, buitenrijden blijft favoriet. In de polder is dit ook heel fijn, heel veel lange rechte stukken
Ik vind hem niet slecht lopen. Ik bedoel, je weet dat hij HB gehad heeft, dus je zoekt, en als ik uit ga van een niet HB paard, kan ik eigenlijk ook niets vinden, zo.
Als hij al wel anders zou lopen (gevoelig, wat ik niet zie) dan kan een zachte bodem meer tegen drukken op een gevoelige zool, wat veel HB paarden kunnen hebben. Reden dat ik mijn paard ijzers gaf, en toen was het na een paar dagen weg. Ze loopt nu overigens sinds een paar dagen weer blootsvoets, en ik ben voor 95 % tevreden.
@ Embe Ja te paard Flavio en trailerladen is een drama, daar had ik weinig zin in en ik vond 20km wel te doen. Met de auto eerst het stuk verkend om te kijken of het goed te rijden was en over het algemeen was de berm goed en breed genoeg om te rijden.
@ Wuswa Hij heeft altijd al erg kort gelopen en ik vind het nu alweer erg meevallen. Een tijdje terug waren het echt nog minipasjes en zette hij ook totaal zijn achterhand er niet meer onder. Nu ben ik juist bezig geweest iets meer ruimte in zijn gangen te krijgen (ook met rijden). Dit gaat goed en nu is het moment om het weer een beetje op te vangen, zodat hij dragender gaat lopen (meer op z'n achterhand).
@ Luve-roses Dankjewel dat is fijn om te horen! Wat is de 5% waar je nog niet tevreden bent?
antje_vip
Geplaatst: 07-06-11 17:17
paars schreef:
@antje-vip: wat versta je onder 'erg weinig te eten gehad'? Om je vraag te beantwoorden is dat belangrijke info.
Hij kreeg een klein bultje hooi, hij kon verder stro eten. En 's avonds een handje biks.
Klein bultje hooi haha, dat kan alle kanten uit . Kan je iets specifieker zijn? Wat voor hooi was het? Hoevaak krijgt hij zo'n bultje? Staat hij in de wei? Wat voor brok kreeg hij? Als je een paard verdenkt van HB, dan je dat sowieso achterwege laten. Er zitten in dit topic aardig wat mensen die met het 'voerbijltje' kunnen hakken, maar het is handig als je dus wat specifieker kan zijn. Een foto van je paard kan ook helpen, want wat jij mager vind, vinden 'wij' hier mss wel prima!