Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:25

Gaat Lennart verhuizen? Waarheen, weet je dat? :) Aangezien hij ook mijn hoefsmid is, vind ik dat wel handig om te weten. Mag ook per pb.

singasong

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:27

Richting Arnhem, maar volgens mij blijft hij wel richting Utrecht komen. Is alleen niet meer zo flexibel.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:12

Klopt en aangezien ik eigenlijk al buiten z'n werkgebied lag wordt t na de verhuizing wel n heel lastig verhaal. Hij had gisteren Irene van Happyhorsefeet mee maar die vind het helaas ook te ver weg dus die gaat het ook niet doen. Dus we zijn opzoek naar n iemand die goed kan bekappen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:18

Dorientjuh, ik denk dat hij juist dichter bij jou komt te wonen! Jammer dat dat niet meer gaat lukken Kasmir! Ik zou zo niemand weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:25

@kasmir, mijn fjord had dat ook en ik kreeg van een bokker die hoefsmid is, Cherokee heet hij geloof ik, de geniale tip om het dagelijks met een penseel met Tea tree olie in de smeren, goed in de barst. Daarvan is de schimmel eindelijk weggegaan.
Andere dingen hielpen hier ook niet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:52

singasong schreef:
Dorientjuh, ik denk dat hij juist dichter bij jou komt te wonen! Jammer dat dat niet meer gaat lukken Kasmir! Ik zou zo niemand weten.

Ja ik denk het ook. :)

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:01

@ Navisser: en...hoe is het vandaag bij de hoefsmid gegaan? Had hij een duidelijk oordeel? Ben heel erg nieuwsgierig.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:15

Ik zal binnen kort ook maar eens foto's sturen van mijn paard.
Zij heeft Donald Duck voeten.
Zij heeft een periode slecht gehad.
En heel lang met verkeerde ijzers onder gelopen bij de vorige eigenaar.
En ze heeft nu met dit warme weer echt droge hoeven.
Moet ik ook nog even bedenken wat ik daar aan kan doen.

Maar kan het zijn als een paard een hele tijd slecht heeft gehad. Dat de hoeven daar erg onder geleden hebben?
Toen de hoefsmid de ijzers afhaalde toen ik haar net gekocht had.
Waren het helemaal zachte hoeven met zwarte plekken.
Ons idee was dat dit paard maanden niet van stal af is geweest.
Maar mijn paard heeft platvoeten en ook nog niet eens veel voet en het groeit ook nog eens echt na voren zeg maar

navisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:14

@eiber. De hoefsmid kon een hoop over de hoeven vertellen. Hij heeft platte hoeven. Steunsels waren omgeklapt. Straal was wel goed en in verhouding. De witte lijn was niet verbreed. De wand was veel te lang gelaten (hij was 4 weken geleden nog bekapt), waardoor de hoef er ook zo uit verhouding uitzag. Er is een heel stuk af gegaan. De gevoeligheid is een combinatie van factoren. Enerzijds platte hoeven, te lange wand, net van ijzers af. Over de vorm van de hoef gaf hij aan dat het toch voor de hand ligt dat hij ongeveer 5 maanden geleden licht hoefbevangen is geweest (hij is het nu niet meer en het is niet chronisch). Dit kan zo licht zijn geweest dat hij geen symptomen had. Hierdoor is dat knikje erin gekomen wat weer versterkt is door de veel te lange wand. Hierdoor kwam alle druk op dat knikje te staan. Nu zie je het knikje ook bijna niet meer.

Ik was heel blij met deze nieuwe hoefsmid en heb gelijk een vervolgafspraak gemaakt.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:06

@navisser: te lange hoefwanden en omgeklapte steunsels: ik vind het een heel plausibel verhaal en kan me voorstellen dat deze smid vertrouwen wekt bij jou.
Blijft een beetje het raadsel over van de (lichte) hoefbevangenheid icm. het toch goede dieet.
Heb je mijn vragen nog gezien in de vorige post over Cushing?
Zou je paard in dit plaatje passen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:16

Navisser, HB kan ook ontstaan door een chronisch verkeerd beleid v.w.b. hoefonderhoud. Ik heb er hier eentje staan sinds 1,5 jr. die dat heeft, een Shetlander. Die is mechanisch HB door jarenlang verkeerd bekappen. Had onzettende bolle/volle zolen, uitrekte teen, ondergeschoven verzenen en een verbreedde witte lijn.
Om de 5 wk. komt nu de bekapper om hem drastisch in te korten, steeds weer en hem weer goed op zijn voeten te zetten en dat lukt hem aardig goed. Dier is 24 jr.

Dat knikje bij jouw paard is ontstaan omdat de hoef boven het knikje aangeeft in die richting te willen groeien (dat is dus het gezonde stuk) maar de manier van bekappen dat niet toestaat. Daardoor wordt de druk op de hoefwand van onderaf steeds groter en zal deze gaan wijken/uitrekken.

Een drastische manier van aanpakken is hier denk ik wel gewenst.

navisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 23:27

@eiber, ik vond het inderdaad ook heel plausibel klinken. deze hoefsmid heeft ook mijn andere paard bekapt (had verder geen hoefproblemen) en kon ook een hoop over haar hoeven vertellen (alleen maar positief gelukkig). wel viel op dat hier de wand ook erg lang was en de steunsels te lang waren. Dit is gecorrigeerd. De andere hoefsmid was dus 4 weken geleden voor het laatst geweest, maar had een hele andere manier van bekappen.

Over je vraag mbt cushing: hij is 7 jaar. heeft verder geen enkele aanwijzing in die richting. goede vacht, kwam goed door zijn wintervacht heen. zit goed in zn bespiering en geen vetophopingen.

Nog steeds zit dat deukje en de verwijzing naar hoefbevangenheid me niet helemaal lekker. Ik kan dat nog steeds moeilijk rijmen met de praktijk. Als ik zijn hoeven zou zien zonder dat ik het paard zou kennen zou ik ook aan hb denken. Hij heeft echter nooit symptomen gehad. Niet eerder gevoelig geweest op zn hoeven, of andere problemen. Hij krijgt onbeperkt hooi (geen kuil), is niet te dik en heeft 24/7 beweging. Ik geef geen muesli's of ander krachtvoer, alleen metazoa. Staat niet op de wei, maar op zand/kleigrond. Keurig minimaal iedere 8 weken hoefsmid bij geweest (in de zomer vaak korter). Hij is al sinds dat hij drie was in mijn bezit.

wel heb ik van de winter speedybeet van pavo bijgevoerd. Maar ik kan me niet voorstellen dat het daarvan komt, aangezien Pavo aangeeft dat dit ook geschikt is voor hoefbevangen paarden.

Maar goed, ik zal er nu waarschijnlijk niet meer achter komen. Ik blijf het goed in de gaten houden. Volgens de hoefsmid zal het verder geen problemen opleveren en zal het binnen enkele maanden uitgroeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:36

Hallo
hier weer een paar foto's van mijn merrie. Vanaf de winter bezig geweest met de stand veranderen waarvan ik eerder al fotos heb geplaatst. De zooltjes en ijzers zijn er hier afgegaan om te kijken hoe ze het nu gaat doen op blote voeten. Ze stond ook op blote voeten hiervoor maar de smid adviseerde ijzers met zooltje omdat ze niet fijn liep door de kneuzingen. Die zijn nu bijna weg.

http://www.mijnalbum.nl/Album=DDCOJYQL

wat vinden jullie nu van deze voeten? Ze is eerder hoefbevangen geweest en we denken datze insulineresistent is maar ze is niet getest.

de merrie is 23 en staat 24/7 buiten met schuilstal.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 07:38

Navisser, Tsja.... zoals je in mijn post hierboven kunt lezen ontstaat HB niet alleen door verkeerd voerbeleid. Overigens is mijn Haflinger 3 jr. geleden HB geworden en ook niet door verkeerd voerbeleid.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:17

@navissser: het lijkt er op dat je Cushing wel kunt uitsluiten.
Het idee dat je paard mechanisch bevangen geraakt kan zijn,(zoals singasong aangeeft) is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Ik hoop dat je er toch nog achter komt, en zo niet, een goed onderhouden hoef, dwz met een korte wand en teen en korte, liefst rechtopstaande steunsels is veel beter bestand tegen "aanvallen van buitenaf" en dus alleen maar een voordeel. Ik hoop dat de gevoeligheid vanaf nu zal verminderen. Laat je het ons nog eens weten hoe het verder gaat?

navisser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 16:15

Het kan vanaf nu volgens mij alleen maar beter gaan. Ik houd nu ook een fotoboek van z'n hoeven bij. Dus voor iedere en na iedere bekapbeurt. Dan kan ik straks op langere termijn het verschil zien. Ik zal zeker tot een update plaatsen. Bedankt voor het meedenken.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:04

navisser schreef:
Het kan vanaf nu volgens mij alleen maar beter gaan. Ik houd nu ook een fotoboek van z'n hoeven bij. Dus voor iedere en na iedere bekapbeurt. Dan kan ik straks op langere termijn het verschil zien. Ik zal zeker tot een update plaatsen. Bedankt voor het meedenken.

*\o/*

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 21:16

bel91 schreef:
Hallo
hier weer een paar foto's van mijn merrie. Vanaf de winter bezig geweest met de stand veranderen waarvan ik eerder al fotos heb geplaatst. De zooltjes en ijzers zijn er hier afgegaan om te kijken hoe ze het nu gaat doen op blote voeten. Ze stond ook op blote voeten hiervoor maar de smid adviseerde ijzers met zooltje omdat ze niet fijn liep door de kneuzingen. Die zijn nu bijna weg.

http://www.mijnalbum.nl/Album=DDCOJYQL

wat vinden jullie nu van deze voeten? Ze is eerder hoefbevangen geweest en we denken datze insulineresistent is maar ze is niet getest.

de merrie is 23 en staat 24/7 buiten met schuilstal.

Ik begrijp de info niet helemaal. Je paard had een probleem met de stand van de hoeven en met kneuzingen?
Op de foto's die je nu geplaatst hebt, zie ik een hoge, steile hoefwand die hetzelfde beeld geeft vanaf de zool gezien. De stralen zijn smal en samengeknepen, de hielen lijken veel te hoog net als de hoefwand.
Ik zie ook een groot verschil in de ontwikkeling van de hoefballen, de linker en de rechter hoefbal van elke voet is verschillend. Dat duidt op onbalans in de hoef.
Er moet nog veel aan deze hoeven veranderen voordat er sprake kan zijn van een goed functionerende hoef. Daarmee bedoel ik dat de hoef maximaal zijn werk kan doen als pomp en schokbreker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:03

bel91 schreef:
Voor ze werd bekapt

http://www.mijnalbum.nl/Album=MUHAEZNA

Week voor kerst net nadat ze was bekapt en klein hoefzweertje had in donkere voetje

http://www.mijnalbum.nl/Album=Y767ZHLN#K6Q8VC3K

Hallo eiber bedankt voor je antwoord
dit is hoe ze zijn geweest op deze fotos

we zijn op de goede weg dat is zeker maar dat we er nog niet zijn snap ik ook

Ik neem aan dat mijn hoefsmid zijn werk goed doet.. wat zou jij anders doen aan deze voeten?

Himawari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 21:58

Ik zou graag hoefschoenen kopen voor m'n paard, maar na het opmeten merk ik op dat er bijna geen aanbod is voor zijn hoeven? (vrij breed)
Kan iemand me zeggen of ze inderdaad zo ongewoon zijn en of dit kan verholpen worden met bekappen (of zijn ze gewoon goed bekapt zoals ze nu zijn, smid is net geweest). Ik heb er zelf geen idee van of deze hoeven er nu prima uitzien of niet.

linkvoor, zijaanzicht
http://www.mijnalbum.be/Foto-FMWEH7IU-D.jpg

linksvoor, vooraanzicht
http://www.mijnalbum.be/Foto-TZQUC8UM-D.jpg

linksvoor, zool
http://www.mijnalbum.be/Foto-3F3HUCTN-D.jpg

rechtsvoor, zijaanzicht
http://www.mijnalbum.be/Foto-F4RIH3CX-D.jpg

rechtsvoor, vooraanzicht
http://www.mijnalbum.be/Foto-DYYD87BO-D.jpg

rechtsvoor, zool
http://www.mijnalbum.be/Foto-SA7H87DD-D.jpg

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 20:02

Ik heb dit topic is even doorgebladerd en daarna is kritisch baar mijn eigen paarden gekeken. Nou denk ik er bijna zeker van te zijn dat een van de twee flares heeft en ondergeschoven hielen, nou komt de hoefsmid toevallig maandag. Hebben jullie hier tips voor? Op internet zag ik dat kwartierboogjes misschien de oplossing zou kunnen zijn.. Ben benieuwd

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 21:03

@navisser; we hebben contact gehad via PB. Ik hoop dat hiermee je vragen zijn beantwoord?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 22:12

Ik ben al een hele tijd actief in dit topic, niet altijd qua reageren (met mijn paard wat WhiteLineDisease had gaat het top!) maar lees nog steeds elke dag mee!

Nu zit ik met een probleem, nouja niet ikzelf maar een vriendin van mij. Haar paard is een paar dagen geleden bekapt en het dier loopt sindsdien heel erg kreupel. Ze heeft mij wat foto's gestuurd en gevraagd deze in dit topic te plaatsen.

Helaas zijn het geen goeie foto's wat normaal in dit topic is, maar misschien kunnen jullie er wel een blik op werpen? Ze zit echt met haar handen in het haar en twijfelt of het wel goed is gedaan (ik denk zelf van niet, want het paard loopt echt heel slecht aan alle vier de benen..):

Linksvoor
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Linksachter
Afbeelding

Rechtsachter
Afbeelding

Ik zal sowieso vragen om betere foto's (voor- en zijaanzicht, en een goeie zool foto). Maar aangezien het dier zo enorm slecht loopt, wil ze graag de mening van anderen hoe het eruit ziet n.a.v. de bekapping.

Alvas heel erg bedankt!

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:21

Cardy: steekt de straal niet teveel uit, dat paardje daar erg gevoelig door is?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 09:31

Cardy, is het geen peesprobleem?