[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:14

inderdaad beterschap voor de patienten en hun baasjes!

Pablo gaat weer goed,loopt weer soepel en niet kreupel....en dat terwijl hij toch redelijk stokkreupel zijn stal uitkwam enkele weken geleden..na een paar passen ging het dan wel iets beter dus ik dacht eigelijk aan artrose.
Wat niet onwaarschijnijk is gezien zijn historie en leeftijd.

De hoefsmid was ondertussen ook geweest,en hij zag niets bijzonders.
Maar goed,z'on twee weken geleden wel de levothyroxine ietsje verhoogt met 800 microgram.....en nu is hij weer goed.
Dus die dosering hou ik maar even zo..
Hij krijgt nu dus 16 pillen van 400 microgram......

En natuurlijk de nodige maatregelen getroffen met het hooi,echt niet teveel(ik vind dit echt vreselijk....een paard moet toch de hele dag kunnen knabbelen?)
En de eik afgeschermt met schrikdraad,al die eikels en vooral al dat zand erbij lijken mij niet goed.

hopelijk knappen de andere patienten ook op.....het is toch niets hoor,die onzekerheid!!!

(En het ergste is dat we ons allemaal realiseren dat een 'kleine' crisis zo kan escaleren dat inslapen soms de enige oplossing is...)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:20

De mobiele brigade is zojuist geweest en volgens de arts is er absoluut geen sprake van een opspelende bevangenheid. Wat het wel is, is vooralsnog niet duidelijk: ze heeft bloed afgenomen en dat gaat nu uitgebreid onderzocht worden. Zij denkt dat Pauli in een neerwaartse spiraal zit wb de stofwisseling en dat daar waarschijnlijk het probleem zit. Nieren functioneren niet okay volgens haar ( deze arts doet ook acupunctuur en homeopathie)
Tja, daar zitten we nu weer met een hele batterij poeders, pillen, zetpillen en druppels.

Er zijn overigens wél foto's gemaakt van de voorhoeven en zoals ze al vermoedde: geen afwijkingen te zien.

Het goede nieuws is dat ze wél (beperkt) op de wei mag én ze mag weer voer krijgen ( 5 granenmix).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:26

Gelukkig dat er geen afwijkingen op de foto waren! Misschien is je paard spierbevangen of id? Wel fijn dat ze de wei weer op mag. Hoop voor je dat het weer gauw helemaal goed is met je paard!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:31

Balen zeg... Wel erg verbaasd dat er 5 granen mix wordt voorgesteld. Zijn al meerdere onderzoekingen geweest dat juist pure granen en enorme ballast geeft bij de spijsvertering van paarden.. Wat is het argument hierachter?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 14:33

Snap ik ook niet, eerlijk gezegd, die granenmix.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 15:21

Tja, goede vraag.. ik kan 'm niet beantwoorden..(buiten dat ze vermoedde dat mijn paard toch grote vit/min tekorten heeft) ..dit was het advies van de arts. Ze mag overigens dan maar 2 x een kwart schep per dag.
Zou je me trouwens iets meer kunnen vertellen over die onderzoeken waarbij aangetoond zou zijn hoe belastend granen zijn?
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 07-10-09 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:03

Dan zou ik toch eens informatie opvragen waarom. Mijn ervaring wil nog wel eens dat DA-en op een of andere manier nog niet bijgeleerd zijn over het effect van pure granen op de spijsvertering van een paard. Ergens blijft de fabel nog steeds hangen dat granen natuurlijk is en daarom goed. Maar staan ze niet stil wat het het doet bij een paard. Granen is namelijk 50% suikers/zetmeel en wetenschappelijk nu aangetoont mede bron van spierverzuring en hoefbevangenheid...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 16:08

Ik had net mijn eigen post wat aangevuld. Tja, wat is dan het alternatief voor granen naar jouw mening?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:13

Volgens mij stelt Laarakker ook altijd 5 granenmix voor bij insuline resistente paarden. Ik snap het ook niet.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:20

Klokje zonder klepen: het heeft ook te maken met het feit of het onstloten granen zijn. Ik voer Sanequi, ontwikkeld door een paardenvoedingsdeskundig, zitten ook granen in, maar ontsloten, waardoor ze in de dunne darm goed opgenomen worden, en er geen zetmeel doorlekt naar de blinde of dikke darm. Zoiets, kijk anders even op de site van Sanequi colon, daar staat het uitgelegd.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 18:44

Mysa: volgens mij gaat dit niet om ontsloten granen, maar om 'gewone' 5 granenmix. Maar je hebt wel gelijk: ik heb het klokje horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:41

En toch is mij ook de 5 granen mix van havens eens aangeraden toen Judy ernstig bevangen was.. maar waarom.. geeen idee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 19:53

Ik heb toch maar even met Subli gebeld en... zelfs zij raden het gebruik van granemix af! Mij werd geadviseerd ( op basis van de ziektegeschiedenis) om Senior Priores ( max pd 1 kg verdeeld over twee maaltijden) te gebruiken voorlopig. Niet dat Pauli oud is of tandproblemen heeft, maar omdat het laag in eiwit is en nauwelijks suikers bevat. Ik moet om voldoende vitamines/mineralen te geven dan wel aanvullen met Fokkerij-mineralen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:05

bestond seniores priores niet voornamelijk uit suikerbiet pulp,zemelen en lijnzaad?
Of ben ik in de war?
In amerika zijn ze er trouwens al lang over uit dat granen omsloten of ontsloten helemaal niet goed zijn voor paarden met metabolische stoornissen(cushing,IR,spierbevangenheid,hoefbevangenheid)
Daar raden ze suikerbiet pulp zonder melasse aan....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:17

Jannepauli: De subli Seniores Priores durf ik ook aan Indiana te geven en ze vinden het heerlijk.
Ik heb van de week Wiesencobs gehaald. Dit is ook heel erg arm aan fructaan en eiwit. Wordt aangeraden om bij gulzige eters te weken, maar hoeft maar een paar minuutjes (met warm water) te weken.
Dat is misschien ook nog een mogelijkheid.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:05

Nog niet zo lang geleden werd altijd gedacht dat bij hoefbevangenheid of spierbevangenheid de eiwitten de boosdoener was. Bij onderzoekingen in USA en UK bij ponies met stoma's kwamen ze achter dat het niet de eiwitten, maar suiker/zetmeel is waarvan de paarden/ponies ziek werden. Helaas blijven een aantal van die natuurfreaks hangen in hun eigenwijsheid dat granen natuurlijk voer is en blijven het voeren. Ook gebroken is het nog steeds 50% suiker/zetmeel. Pas bij verwarmen zorg je ervoor dat de eerste verteerstap is gemaakt voor een paard.

Verder, gebruik google, of zoekfunctie hier op bokt. Ondertussen zijn diverse voerleveranciers die genoeg info hierover op hun site neerzetten, maar ook onafhankelijke sites.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:11

Eleonoor schreef:
Nog niet zo lang geleden werd altijd gedacht dat bij hoefbevangenheid of spierbevangenheid de eiwitten de boosdoener was. Bij onderzoekingen in USA en UK bij ponies met stoma's kwamen ze achter dat het niet de eiwitten, maar suiker/zetmeel is waarvan de paarden/ponies ziek werden. .

Ik denk dat je het onderzoek van Pollit bedoelt, met een neussonde hebben ze fructaan ingebracht. ( best veel trouwens) al deze paarden werden binnen 48 uur hoefbevangen.
Hier de website en daar is echt veel vrij toegankelijk te downloaden.

website Pollit

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 00:18

Heel lang geleden heb ik er een theorietje op nagehouden dat de 'ouderwetse granen' in tegenstelling tot de huidige, door allerlei processen bewerkte paardenvoeren, veel beter waren dan al het moderne krachtvoer en mueslies. Met name voor SeMe paarden bleek dat goed te werken. Toch heb ik nadien ook vaak genoeg gezegd dat paarden geen kippen, c.q. graneneters waren - ik merk het maar even met enige ironie op omdat een van de posters kennelijk denkt dat ik nog e.e.a. te leren heb. Altijd goed natuurlijk, een mens is nooit te oud om te leren en de stukken waarnaar Esther verwees kende ik inderdaad niet :+ Mijn paarden krijgen overigens al meer dan een jaar geen granenvoer (in welke vorm dan ook).

Ik heb de zak Priores nog niet bestudeerd maar weet wel dat er o.a. bietenpulp in zit en ik zag ook graantjes - het lijkt op haver of gerst. Het ruikt een beetje naar zeewier ook. Daarnaast zit er een soort van korrels in ( dat zullen de toegevoegde vit/min zijn).
Hoe dan ook, ik moet een 'drager' hebben voor alle medicijnen ( veel poeders, dus dat stuift weg als je 't in lucerne mengt en de paarden eten dat niet graag) dus naast bietenpulp ( waar dan ook weer zemelen bij moeten) lijkt me dit spul wel de moeite waard om te proberen.

Zo langzamerhand is mijn stal een soort 4*restaurant geworden: :9 bij het bereiden van het avondmaaltje moest door de bietenpulp: MSMzwavel, Vit.E, tig ml uit vier verschillende obscure flesjes en een zakje kruidenspul. Een snuifje van dit en een snuifje van dat. Vergeet ik nog bijna de magnesium en de Glucobalance. Dan nog een handje lucerne om de geur te maskeren. Volgens mij wordt mijn paard óf kerngezond, of doodziek van al die troep. Tja.. en dan nog de andere paarden die ook zo hun eigen menuutjes hebben.
Enig moederinstinct of tuttel-liefde is bij dit soort exercities wel gewenst en laat ik dat nou helemaal niet hebben.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 08:00

Heel herkenbaar Jannepauli. Ik sjouw hier ook heen en weer voor de boxen om bij de ene dat poedertje en bij de andere weer een ander supplementje toe te voegen. En we worden er zo gelukkig van als ze lekker staan te smikkelen :D
Kijk toch ook eens bij de Wiesencobs. Die van mij eten het graag en een paar minuutjes (5) wellen is voldoende. Het voordeel ten opzichte van Lucerne is dat de calcium/fosfor verhouding goed is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:11

@romeorowan: dat van het klokje en de klepel sloeg niet op jou, maar op mij (even voor de goede orde ;)

@Esther: Pollit heeft inderdaad gigantische hoeveelheden fructaan toegediend, dat is wat ik een beetje jammer vind aan dat onderzoek, zoveel zal een paard nooit op natuurlijke wijze binnenkrijgen. Je zou je voor kunnen stellen dat er nog wel meer stoffen bestaan die bevangenheid kunnen veroorzaken, wanneer ze in zo'n mega-hoeveelheid worden toegediend.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:17

Mysa: het past ook wel heel erg goed bij mij hoor :o

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:34

Mijn paard krijgt momenteel alleen hooi en 2x per dag een handje natures best musli om de buut in te doen. Is dat erg of kan ik beter senior priores geven? Paar handjes lijkt me niet zoveel kwaad kunnen maar ja, je weet maar nooit.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 09:54

Aisi: Dat is altijd moeilijk, als je op safe wilt spelen kun je beter seniores priores, of iets anders voeren waar weinig koolhydraten in zitten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:00

Ik heb hier een proefzak Wiesencobs liggen, ooit van een vriendelijke voerhandelaar gekregen om uit te proberen. Ik heb dat eerlijk gezegd niet aangelengd met water: ik gaf die bolletjes/brokachtige dingen 'droog' als beloning - met als resultaat snuiten van "ik deed zo mijn best voor je, hebbie niks beters..?" - ze eten 't wel maar met lange tanden! :D

Op bepaalde momenten zijn we allemaal wel 's hetzij de klok, hetzij de klepel kwijt !!
Helemaal niet erg want een mens kan gewoon niet alles weten, hoezeer je je ook verdiept in de 'literatuur'.. soms loop je gewoon ook vast in een bepaald idee. Juist omdat HB zo'n complex onderwerp is wat telkens weer allerlei andere oorzaken kan hebben is het soms zó lastig om de weg te vinden. Ik vind het juist fijn in dit topic dat ervaringen van iedereen die er mee te maken heeft, bij elkaar komen en dat af en toe iemand een waarschuwende vinger opsteekt! Zo heeft de opmerking van Eleonoor mij toch wel even opnieuw aan het denken gezet over 'graan' en volg ik dus, na weer een conclusie getrokken te hebben, toch niet het advies van de arts maar geef er een eigen draai aan.

Wat mijn eigen knollie betreft: die is een jaar geleden stevig HB geraakt en sindsdien sukkelen we maar voort. Soms gaat het goed, soms valt ze terug en hangt ze ergens tegen aan. De foto-arts zegt nu "ze is niet bevangen", op de foto's is niks te zien. Toch loopt ze stokkreupel en zij wijt dat aan een kettingreactie van sterk verminderde weerstand ( door bijna een jaar lang op dieet met wellicht veel te weinig bijvoeding van vit/min) en derhalve allerlei organen die als dominosteentjes omvallen. Een verminderde nierfunctie levert weer problemen op in andere organen, gifstoffen blijven 'hangen' en zo dreigt het cirkeltje weer rond te worden, een neergaande spiraal. Daar tegenover staat dan weer de hoefsmid, die bij de poging tot bekapbeurt, een flintertje van de hoef af haalt, een opnieuw sterk verbreede witte lijn ziet en na de ingreep het paard stok-kreupel ziet lopen. Maar geen warme hoeven, geen sterk-kloppende pols en geen pijn bij druk. Alleen als ze op de stenen staat vóór de stal, begint ze te hinkepoten. Nummer drie is dan mijn eigen paardendokter die roept "spierbevangen", toch te veel vetzuren die loskomen in het bloed..

Pfff... zo rommelen we maar voort, geven bakken met geld uit en het paard wordt niet beter. Geduld, geduld roep ik dan maar en probeer met de moed der wanhoop mijn gevoel voor humor te bewaren. *D

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 10:47

Ik snap je helemaal hoor, wat een ellende heb je dan |( Vooral omdat het steeds op en neer gaat.
Hopelijk vinden ze uit wat het nu echt is en kan het behandeld worden. Sterkte in iedergeval! Ik hoop voor je dat het gauw beter gaat.

Mijn paard is nu een week of 4-5 bevangen, niet in ernstige mate volgens de hoefsmid maar ik vind het al heftig zat! Ze stapt wel goed verder maar ik zie aan haar koppie wel dat ze pijn heeft en het is echt een hele taaie dus dat zegt wel wat.
Ze heeft een kogelblessure doordat ze zich verstapt had en nadat er een foto is gemaakt weet ik nu ook dat ze licht slijtage op het sesambeentje heeft. Op zich heeft ze nooit gekreupeld met dat been maar toch. Nadat het been is ingespoten met cortisonen is ze hoefbevangen geraakt. De blessure is al zo goed als over, been is weer helemaal dun, maar ja, nu zit ik hier weer mee ;( Veel verbetering zie ik ook niet de laatste tijd. Ze kan goed stappen, draven helemaal niet. Dr benen optillen gaat ook prima, ze is intussen ook alweer bekapt en daar ook niet slechter van geworden. Maar echt veel beter gaat het ook niet. Denk dat ik de musli maar ga vervangen door senior priores, wie weet.