[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:54

Nandos schreef:
Oke. Bedankt voor jullie reacties. Heb onderstaande foto's gemaakt na het koelen van de hoeven (heb ik maar voor de zekerheid gedaan). Heb ze ook naar mijn bekapper gestuurd en zei zegt idd toch beide drukkigen maar wel al van langer geleden.

Hopelijk loopt ze morgen dan ook nog soepel..
Heb een bevangen Shetlander gehad en dat was een hele nare periode dus ik ben best ongerust. De uitgroei herken ik dan ook erg van die periode (bij hem alleen veel mate erger). Maar fijn om jullie reacties te horen en erg bedankt voor het meedenken.

[ [url=m/K3SmRe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/a1eeqq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ff een aanpassing. Heb zojuist contact gehad met mijn dierenarts. Zij zegt op afstand kan ik niks vaststellen maar dit lijkt mij eerder met een verkeerde bekapping te maken te hebben. Aankijken en als ze kort of stijf gaat lopen behandelen.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit met een slechte bekapping te maken kan hebben? Te kort/verkeerd bekapt en hierdoor meer druk op het hoefbeen ofzo? En daardoor dan weer kneuzing in de witte lijn?

Heel eerlijk...vind het er niet uit zien of je hoefsmid vandaag geweest is. Teen is wel kort, maar steunsels en kwartieren lijken nog wel wat af te kunnen. Rode vlekken zal idd wel wat ouds zijn dat er uit groeit.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 20:59

JEvv schreef:
Deni11 schreef:

Ik zit sowieso rond te kijken, en heb het er zo nog over met mijn ouders en als iemand iets weet in noord Holland... let me know!

Weet niet waar in NH je zoekt, maar in Egmond zit een PaddockParadise. Ik zou naam/adres even moeten opzoeken als het in je buurt zit.

Ja dat is heel dichtbij! Ik zit omgeving alkmaar

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 21:02

JEvv schreef:
Nandos schreef:
Oke. Bedankt voor jullie reacties. Heb onderstaande foto's gemaakt na het koelen van de hoeven (heb ik maar voor de zekerheid gedaan). Heb ze ook naar mijn bekapper gestuurd en zei zegt idd toch beide drukkigen maar wel al van langer geleden.

Hopelijk loopt ze morgen dan ook nog soepel..
Heb een bevangen Shetlander gehad en dat was een hele nare periode dus ik ben best ongerust. De uitgroei herken ik dan ook erg van die periode (bij hem alleen veel mate erger). Maar fijn om jullie reacties te horen en erg bedankt voor het meedenken.

[ [url=m/K3SmRe.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/a1eeqq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ff een aanpassing. Heb zojuist contact gehad met mijn dierenarts. Zij zegt op afstand kan ik niks vaststellen maar dit lijkt mij eerder met een verkeerde bekapping te maken te hebben. Aankijken en als ze kort of stijf gaat lopen behandelen.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit met een slechte bekapping te maken kan hebben? Te kort/verkeerd bekapt en hierdoor meer druk op het hoefbeen ofzo? En daardoor dan weer kneuzing in de witte lijn?

Heel eerlijk...vind het er niet uit zien of je hoefsmid vandaag geweest is. Teen is wel kort, maar steunsels en kwartieren lijken nog wel wat af te kunnen. Rode vlekken zal idd wel wat ouds zijn dat er uit groeit.

Dat kreeg ik ook al van een collega te horen toen zij de foto's zag.. vind het echt heel erg dat ze door mijn onwetenheid nu zoveel pijn heeft. Schaam me echt.

Moet zeggen dat ik het zelf ook slordig vind als ik andere hoeffotos bekijk en dat dit me tot voorheen nooit echt is opgevallen. Pas toen ze gevoelig is gaan lopen op de kiezels nadat ze bekapt is 8 weken geleden (heeft ong een weekje geduurd) vond ik het vreemd, maar niet echt over nagedacht.

Ze staat nu op een uitloopstal in nat zand/modder en met wat nat hooi en voordroog (stofallergie) + stapeltje brandnetels. Ze ontlast inmiddels alle 4 haar hoeven om en om.. is er verder iets dat ik kan doen voor haar? Pijnstilling? Of afwachten?

Othilly

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 05:52

Heb je geen bute in huis?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 07:14

Nee helaas niet, maar ik heb nu gelijk de dierenarts een bericht gestuurd hiervoor.
Nog steeds niet echt iets warmer dan normaal. Kroonrand wel warmer dan de teen, maar dit voel ik eigenlijk bij alle paarden.. En ik dacht dat ik dit bij haar ook altijd zo voelde, maar ik zie nu overal spoken pff.

Ik laat de dierenarts toch komen voor de zekerheid, vind het echt heel erg naar om haar zo te zien terwijl ze gister nog over grove kiezels een berg af heeft gelopen...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 07:39

Deni11 schreef:
Euhm ja en toen:
Blijkbaar is de eigenaresse van stal vorige week tegen mijn zusje uitgevallen mbt hooi:kuil voeren.
Met voornamelijk: "je voert dat beest helemaal dood zo" "nergens voor nodig dat bijvoeren" enz.

Daarnaast wordt er dus 1 soms 2 x per dag gevoerd:kuil, een klein beetje want 'meer hebben ze niet nodig' ja als er daarnaast nog snoep/krachtvoer in gaat en ze wat te knabbelen hebben op het weiland en rond zijn ja dan hebben ze misschien niet meer nodig, hier is het anders. En zie ik het liefst de norm van minimaal 2 kg per 100kg lichaamsgewicht per dag, en dan natuurlijk willen we maagzweren/zandkoliek en gedoe voorkomen.

Sorry, maar hier moet ik je PH gelijk geven: je gaat een HB-shet toch niet veel kuil voeren :? ?!

Ik zou überhaupt geen kuil voeren, zelfs niet aan een shet die niet HB is maar al helemaal niet aan een HB'er (die van het voer/gras HB geworden is). Dat kan toch niet?

Uit je verhaal begrijp ik dat het allemaal heel lastig is en ik zie dat je nu toch wil kijken of je een betaald plekje kunt vinden waar je shet wel de juiste verzorging kan krijgen (en wil chippen en paspoort aanvragen), gelukkig! Overleg ondertussen met je huidige PH of je hooi mag kopen de je je shet dat mag geven ipv de kuil, want die kuil kan echt niet.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:20

Nandos schreef:
Dat kreeg ik ook al van een collega te horen toen zij de foto's zag.. vind het echt heel erg dat ze door mijn onwetenheid nu zoveel pijn heeft. Schaam me echt.

Moet zeggen dat ik het zelf ook slordig vind als ik andere hoeffotos bekijk en dat dit me tot voorheen nooit echt is opgevallen. Pas toen ze gevoelig is gaan lopen op de kiezels nadat ze bekapt is 8 weken geleden (heeft ong een weekje geduurd) vond ik het vreemd, maar niet echt over nagedacht.

Ze staat nu op een uitloopstal in nat zand/modder en met wat nat hooi en voordroog (stofallergie) + stapeltje brandnetels. Ze ontlast inmiddels alle 4 haar hoeven om en om.. is er verder iets dat ik kan doen voor haar? Pijnstilling? Of afwachten?
[/quote]

Niet schuldig voelen! Je hebt iemand 'ingehuurd' en dan ga je er vanuit dat diegene kundig is! Nu weet je dat het misschien niet kundig genoeg was en kun je daar naar handelen. Je hebt het steeds over 'bekapper' en zonder een oordeel te willen vellen of een discussie te willen starten; is het iemand met een degelijke opleiding? Soms doen mensen een cursus en mogen zichzelf dan zo noemen omdat het geen beschermd beroep is. Een goede smid maalt niet of het wel of niet 'natural' is maar kijkt naar wat het paard nodig heeft zonder er 'labels' aan te hangen. Snap je wat ik bedoel? Niet boos op jezelf zijn, we leren elke dag bij en niemand is heilig. :(:)

Edit; al die quotes weghalen was ff lastig, hoop dat ik de goede heb laten staan.. :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:24

Jotoma schreef:
Ik kan bij het paddock van mn paard misschien wat extra ruimte krijg vh paddock paradise en dan kan er een extra paard bij. Het een breed pad met zwart zand wat vertrapt is waar aan de zijkanten kleine beetjes gras groeit en een stuk van (gokje) 100m2 waar nog wel wat gras en onkruid staat. De pensioneigenaar zegt dat er in dat gras niets zit (ook niet bemest), dus denkt dat dat wel goed moet gaan.
De dierenarts zijn advies was destijds per 5 min opbouwen naar max een half uur gras per dag.
Ik heb de hoop dat als dit stuk helemaal kaal gevreten wordt, hij hier op kan en t wel enigzins vertrapt blijft.. maar ik weet niet of ik t aandurf.
Wat is jullie idee, kan zoiets?

Ik quote mezelf nog even. Willen de kenners en ervaringsdeskundigen hun mening hierover geven over een extra stuk paddock erbij?
100m2 bijna kaalgevreten, kan ik mijn paard daar verantwoord opzetten 24/7, opbouwen of gewoon niet doen?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:27

Even een positieve noot. Viola, mijn merrie loopt een stuk beter en ik ben de buut aan het afbouwen. :j Gras doen we even niet meer aan... Misschien in de herfst met graasmasker tot max een half uur en ik ga standaard buut in huis halen denk ik..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:28

Jotoma schreef:
Jotoma schreef:
Ik kan bij het paddock van mn paard misschien wat extra ruimte krijg vh paddock paradise en dan kan er een extra paard bij. Het een breed pad met zwart zand wat vertrapt is waar aan de zijkanten kleine beetjes gras groeit en een stuk van (gokje) 100m2 waar nog wel wat gras en onkruid staat. De pensioneigenaar zegt dat er in dat gras niets zit (ook niet bemest), dus denkt dat dat wel goed moet gaan.
De dierenarts zijn advies was destijds per 5 min opbouwen naar max een half uur gras per dag.
Ik heb de hoop dat als dit stuk helemaal kaal gevreten wordt, hij hier op kan en t wel enigzins vertrapt blijft.. maar ik weet niet of ik t aandurf.
Wat is jullie idee, kan zoiets?

Ik quote mezelf nog even. Willen de kenners en ervaringsdeskundigen hun mening hierover geven over een extra stuk paddock erbij?
100m2 bijna kaalgevreten, kan ik mijn paard daar verantwoord opzetten 24/7, opbouwen of gewoon niet doen?

Als iets is kaalgevreten dan groeit er ook weer iets terug.. Dit is jong gras en als ik je beschrijving zo lees is het 'gestrest' gras.. ik weet niet of ik dat zou doen... lastig hoor!

Edit, heeft de pensionhouder een tractor? Dan kan ie de grond wellicht even keren? En eens in de zoveel tijd losmaken zodat er geen gras meer groeit..ik roep maar wat hoor!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:48

kristelhans schreef:
Niet schuldig voelen! Je hebt iemand 'ingehuurd' en dan ga je er vanuit dat diegene kundig is! Nu weet je dat het misschien niet kundig genoeg was en kun je daar naar handelen. Je hebt het steeds over 'bekapper' en zonder een oordeel te willen vellen of een discussie te willen starten; is het iemand met een degelijke opleiding? Soms doen mensen een cursus en mogen zichzelf dan zo noemen omdat het geen beschermd beroep is. Een goede smid maalt niet of het wel of niet 'natural' is maar kijkt naar wat het paard nodig heeft zonder er 'labels' aan te hangen. Snap je wat ik bedoel? Niet boos op jezelf zijn, we leren elke dag bij en niemand is heilig. :(:)

Edit; al die quotes weghalen was ff lastig, hoop dat ik de goede heb laten staan.. :')

Ja dat probeer ik inderdaad, maar dan denk ik weer, als ik meer geweten had.. Ze is hoefsmid en ze bekapt mijn pony al jaren (ook toen ze nog niet van mij was). Ik was altijd tevreden tot de laatste keer, toen vond ik dat ze de zool heel rommelig had gelaten. En de dag erna super gevoelig..

Maar voor mij hoeft ze niet meer te komen heb nu wel van genoeg mensen gehoord dat het slecht bekapt is. Of ze nou hoefbevangen is ja of nee, ik wil gewoon goede hoeven.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:49

Ah oke, wat gek dat er dan wat veranderd is. Is het een optie om dit met haar te bespreken? Als ze jaren goed werk heeft geleverd..?

Lastig toch he, al dat paardengedoe. :')

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:13

Ik heb aangegeven dat ik de zool zo dik vond, maar dit heeft ze dus duidelijk niet bijwerkt. Ze loopt bij haar tenen echt op de zool. De zool is wel heel hard. Volgens mij is dit niet normaal omdat mijn Shetlander dit helemaal niet heeft. Werkt een smid normaal de zool bij? Ze doet ook een beetje afstand dat het door het bekappen kan komen.. wat ik raad vind want het is duidelijk direct na het bekappen ontstaan, dus ik neem aan dat er zeker een link is. Of dat nou slecht bekappen of hoefbevangen is.

Dierenarts is net geweest. Ze kon niet met zekerheid zeggen dat ze bevangen was. Ze was gevoelig op alle 4 de hoeven en kon wel pols voelen,maar geen warmte. Ze zei dat de pols ook door irritatie/pijn kon komen en dus niet alleen doordat ze bevangen zou zijn. Ze was ook niet te spreken over de hoeven : te dikke zool, loopt op de zool, rare draagwanden, rommelig en niet in verhouding. Heb pijnstiller/ontstekingsremmer gekregen voor 8 dagen en dan moet het duidelijk beter zijn.

Teouwens, als ik foto's bekijk van de hoeven na de voorlaatste bekapping zie ik ook die bolle zool en veel half losse stukjes zool (dus ook rommelig). De teen is daar echt veeeeel langer dan nu. Bijna of hij overgroeid is zelfs (dus een paard dat bekapt moet worden). Terwijl die foto's gemaakt zijn direct na het bekappen (omdat ik het toen beetje raar vond uitzien). Dat is toch ook raar? Toen een stuk langer en nu zo kort bij de teen...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 11:35

Inderdaad vreemd, ik weet dat er bekappers zijn die in de zool snijden maar mij lijkt dat echt niet prettig. Ik heb altijd gehad dat ze gewoon de wand met rust laten bij de teen als het te kort lijkt te worden. En daarbij de hielen indien mogelijk laten zakken zodat er meer balans komt in het lopen met wat geluk.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:26

Kan de zool bobbelig en dik zijn geworden omdat de randen niet goed zijn bijgewerk? Een soort van compensatiegroei?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 13:23

Femek2902 schreef:
Cushing kan in jouw geval wel de trigger zijn geweest voor de bevangenheid. Dus eventueel starten met medicijnen zou kunnen helpen tegen de hb, naast natuurlijk alle andere hb maatregelen.

Hij wordt ieder jaar in oktober getest op zijn cushing en tot nu toe heeft hij steeds een minimale verhoogde waarde en hoeft dus niet aan de medicijnen. Zou natuurlijk kunnen zijn dat hij er nu wel dusdanig last van heeft dat hij wel medicijnen zou moeten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:26

Die van mij heeft ook minimale waardes, maar heeft cushing en aan de hand van zijn klachten een half pilletje per dag. Bij die van mij is dan ook diagnose gesteld niet alleen op waardes, maar naar het totaal plaatje.

Staar je niet blind op de test maar zorg dat naar het geheel gekeken word. Binnen een maand na start heeft die van mij nog licht spier bevangen gestaan. Daarna eigenlijk niet meer.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:22

Hoelang duurde het bij jullie voordat je paard weer makkelijk kon bewegen? Bij mijn hb paard is geen hoefkanteling of verbrede witte lijn geconstateerd. Ben nu weer een week aan de gang..paard begint nog iets stijf.. uiteraard wel heel licht gewerkt! Vandaag voor het eerst weer 2 rondjes galop erbij gepakt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:06

Ik ben nu 5,5 maand verder en mijn paard is een week terug behandeld door de osteopaat. Hij liep tot de behandeling nog vreselijk slecht. Had zn lijf overal vastgezet na de bevangenheid, gevolgd door hoefzweer en een stuk losgelaten zool.. hij is op dit moment echt een wokkel, maar gister en vandaag liep hij eindelijk weer door zn lijf zoals t hoort. Komende drie wekende blijven we elke dag aan de hand werken en hoop dat het zo door blijft gaan. Maar sprong vandaag echt een gat in de lucht om hoe hij liep, na zo'n lange tijd een paard met pijn te hebben gehad.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 17:07

GDG schreef:
Deni11 schreef:
Euhm ja en toen:
Blijkbaar is de eigenaresse van stal vorige week tegen mijn zusje uitgevallen mbt hooi:kuil voeren.
Met voornamelijk: "je voert dat beest helemaal dood zo" "nergens voor nodig dat bijvoeren" enz.

Daarnaast wordt er dus 1 soms 2 x per dag gevoerd:kuil, een klein beetje want 'meer hebben ze niet nodig' ja als er daarnaast nog snoep/krachtvoer in gaat en ze wat te knabbelen hebben op het weiland en rond zijn ja dan hebben ze misschien niet meer nodig, hier is het anders. En zie ik het liefst de norm van minimaal 2 kg per 100kg lichaamsgewicht per dag, en dan natuurlijk willen we maagzweren/zandkoliek en gedoe voorkomen.

Sorry, maar hier moet ik je PH gelijk geven: je gaat een HB-shet toch niet veel kuil voeren :? ?!

Ik zou überhaupt geen kuil voeren, zelfs niet aan een shet die niet HB is maar al helemaal niet aan een HB'er (die van het voer/gras HB geworden is). Dat kan toch niet?

Uit je verhaal begrijp ik dat het allemaal heel lastig is en ik zie dat je nu toch wil kijken of je een betaald plekje kunt vinden waar je shet wel de juiste verzorging kan krijgen (en wil chippen en paspoort aanvragen), gelukkig! Overleg ondertussen met je huidige PH of je hooi mag kopen de je je shet dat mag geven ipv de kuil, want die kuil kan echt niet.

Momenteel kan ik niet echt anders, en wat zou ik dan moeten doen? Ik kan moeilijk bijna 23 uur lang ruwvoerloos laten staan op een zandpaddock :? . Als ik hem niet voer gaat ze vroeg of laat ook dood :D het is niet dat wij haar veel meer geven maar in de ochtend en avond krijgen ze 2 plukjes kuil en ik geef daarnaast dus nog 2 hoopjes (klein uurtje doen ze er mee/ vermaken ze zich)

Hiervoor kreeg ze onbeperkt hooi (winterstalling)
Dit wat ze hier voeren zijn van die grote ronde balen, en kuil zover ik weet..
De reden van de hb is niet bekend, zeer waarschijnlijk ter gevolg van te veel voer gekregen van passanten.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:19

kristelhans schreef:
Kan de zool bobbelig en dik zijn geworden omdat de randen niet goed zijn bijgewerk? Een soort van compensatiegroei?

Dat zou kunnen. Ik had het aan mijn smid gevraagd zei zegt dikke zool is juist goed. Maar hoort een zool bij de teen bol te zijn?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 21:06

De randen van de hoef moeten er toch wat omheen zitten? Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven haha, dat de hoef wat hol is zeg maar.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:13

kristelhans schreef:
De randen van de hoef moeten er toch wat omheen zitten? Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven haha, dat de hoef wat hol is zeg maar.

Ja dat dacht ik dus ook. Maar als ik naar de hoeven kijk loopt ze zeker niet overal op de "randen" / "hoefwand". De zool is overal wat ongelijk en op sommige plekken dus bol.

Ik had foto's van de hoeven op fb geplaatst op een groep "denken over paarden" en krijg daar echt te horen dat ze niet te spreken zijn over de bekapping... voel me echt ontzettend schuldig en hoop dus dat deze extreme gevoeligheid hieraan toe te wijzen is..

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 10:51

@ Nandos : er al aan gedacht om goede hoefschoenen aan te laten meten om haar nu iig. door pijnlijkste periode heen te helpen ? Je zou ook de foam blokken kunnen uitproberen om te zien of ontlasting van zolen haar inderdaad kan helpen ( https://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE ).. piepschuim/isolatieplaten van zo'n 5 cm. dik, zijn bij elke bouwmarkt te koop, kunnen ook; warmte kan natuurlijk niet weg dus zeker niet te lang laten zitten maar kan je a. een idee geven waar pijn vandaan komt en b. als zij minder pijn bij het lopen heeft gaat ze weer meer bewegen en dat is goed voor het hele lijf maar zeker ook voor nieuwe aangroei hoefwand e.d. .. Succes en sterkte!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:04

Wanderers schreef:
@ Nandos : er al aan gedacht om goede hoefschoenen aan te laten meten om haar nu iig. door pijnlijkste periode heen te helpen ? Je zou ook de foam blokken kunnen uitproberen om te zien of ontlasting van zolen haar inderdaad kan helpen ( https://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE ).. piepschuim/isolatieplaten van zo'n 5 cm. dik, zijn bij elke bouwmarkt te koop, kunnen ook; warmte kan natuurlijk niet weg dus zeker niet te lang laten zitten maar kan je a. een idee geven waar pijn vandaan komt en b. als zij minder pijn bij het lopen heeft gaat ze weer meer bewegen en dat is goed voor het hele lijf maar zeker ook voor nieuwe aangroei hoefwand e.d. .. Succes en sterkte!

Ja ik wil straks hoefschoenen laten aanmeten. Maar omdat ik van zovele hoor dat ze zeer zeer slecht bekapt is denk ik dat haar hoef misschien nog gaat veranderen de komende maanden als zij door een goede bekapper weer hersteld wordt?

Ze krijgt nu Bute, 2 x p dag 1 zakje voor 5 dagen (nu dus nog 4 dagen) en dan 3 dagen halve zakjes. Ze loopt nu echt al zoveel beter, behoorlijk sterk spul dus merk ik..

Omdat ik twijfel over bevangenheid heb ik haar toch eens stukje (zal niet meer zijn dan 8m2 oud gras gegeven. Dan kan ze wat scharrelen.