[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 20:34

flavlip schreef:
Fijn te horen dat het beter gaat :) Als je paard pijnstillers krijgt kun je niet zo makkelijk van het paard uitgaan, omdat de pijn wordt onderdrukt

De gebruikte pijnstillers zijn meestal ook ontstekingsremmers. Een paard met pijn heeft er wel recht op om een goede behandeling te kunnen krijgen. Het is niet zomaar dat er ontstekingsremmers worden gegeven en pijnstilling. Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat paarden die pijn hebben, door bijvoorbeeld hoefbevangenheid, meer cortisol en catecholamines produceren, als een paard pijn heeft kan dus juist door het dier pijnstilling en ontstekingsremmers te onthouden een verergering optreden van de HB of van IR. Mensen gebruiken ook echt wel pijnstillers als ze het nodig hebben, waarom het een dier onthouden?
Het is allemaal niet zo gemakkelijk, vaak wordt er ook naar voedingssupplementen gegrepen en als paard dan opknapt en dat kan net zo goed door de ontstekingsremmers zijn of door een beter dieet dan krijgt zo'n supplement ineens alle eer, het is juist meestal dat een paard opknapt juist doordat ze van het gras af zijn gehaald en er een beter dieet is, zo'n supplement heeft helemaal niets met het herstel te maken. Als er echt een tekort is dan duurt het maanden voor zo'n tekort is opgeheven.
Zo is het ook met wel of geen gras, wereldwijd zijn er paarden maar er is niet overal gras beschikbaar zoals wij in Nederland hebben, het schaarse gras wat er is wordt gehooid omdat dat toch iets effectiever is om met de schaarste om te gaan en het jaar rond door te kunnen komen.
Misschien kan Geertje vertellen hoe het in Frankrijk is, dat is al aardig dichtbij. Ik weet niet meer wie er Tunesie noemde, maar ook daar moeten ze het echt met ruwvoer doen.
In Nederland is gras meer een productie, dat kun je bijv ook mooi zien aan koeien die chronisch aan de schijt zijn. Het is echt niet met natuur te vergelijken. Er is best een leuk boekje te verkrijgen over bijv de geschiedenis van de landbouw.
Het heet de actualiteit van de agrarische geschiedenis ( Nederlands Agronomisch Historisch Instituut Groningen/Wageningen 2000, ISBN 90-367-1329-3)

flavlip

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 21:25

Het is iedereens eigen keuze om wel of geen pijnstilling te geven, ik zei hier alleen er rekening mee te houden dat je dan niet van het paard uit kunt gaan. Aan Flavio kon ik heel duidelijk merken wanneer het wel/niet goed ging, omdat ik toen heb gekozen voor hoefijzers en geen pijnstilling. Als het paard wel pijnstilling heeft kan het door de pijn heen (want die voelt hij minder) en kun je dus als eigenaar makkelijk teveel vragen. Daarom vind ik het van belang dat als er pijnstilling wordt gebruikt dat de eigenaar de grens bepaald (in overleg met de desbetreffende DA). Bij mij kon Flavio die grens zelf aangeven.
Ik heb toendertijd bewust die keuze gemaakt, maar of het de juiste is geweest? Tja, het gaat nu super :) Volgende keer (die hopelijk niet komt...) zal ik misschien een andere keuze maken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:23

@Flavlip, hoe ging het dan met Flavio toen de HB werd vastgesteld bij hem? Heeft de dierenarts dan helemaal geen medicatie voorgeschreven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 23:34

@Flavlip
Het gaat vaak niet alleen om de pijnstilling (wat natuurlijk wel fijn is voor het paard), maar om de ontsteking- en bloedverdunnendewerking van het medicijn.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:04

Ik vraag me ondertussen wel af vlaflip, in welke mate jouw paard bevangen is geweest. Bij de mijne was de pijn zo erg, dat de medicatie niets deed qua pijn en jij hebt het met alleen een ijzer kunnen oplossen?
Ben het helemaal met EstherHegt eens: een paard heeft bij zo'n pijn recht op medicatie! Maar zoals gezegd: ik vraag me echt af hoe jouw paard er bij liep..Aangezien je paard ook weer op een koeieweide staat en dat dat ook goed lijkt te gaan..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:08

voor alles geldt, denk ik, blijf naar je eigen paard kijken. Wat voor het ene paard werkt, werkt voor het andere paard niet. Dat maakt het zo moeilijk om een goed advies te geven. Ieder paard en iedere aanval van hoefbevangenheid is anders. Wij kunnen hier alleen uitleggen wat voor ons paard werkte en zie het als tip om mee te puzzelen. Het blijft een puzzeltocht ; alle stukjes moet precies in elkaar passen om je paard weer op de been te krijgen en te houden.

Image heeft zoveel pijn gehad, dat ze zelfs met 4 zakjes Equipalazone niet pijnvrij kon lopen. Ik moet er niet aan denken, hoe het zonder al die pijnstilling voor haar was geweest. (En voor mij :o want het is zwaar je paard met zoveel pijn te zien).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:13

Ik moet zeggen dat ik ook niet zo voor die troep ben, maar Grietje heeft echt dagen gehad dat ze echt alleen maar wilde liggen, als ze stond dan hing haar hoofd en heel zielig bij, ze zag eruit als een uitgeblust karrepaard. Als ik haar zo veel langer had moeten zien staan dan had ik haar echt laten inslapen. Gelukkig heeft ze dit maar een paar dagen gehad, maar moet je nagaan hoe ze erbij had gestaan als ze geen pijnstillers had gehad. Dat was het een ware hel voor haar geweest. Amber was maar heel licht bevangen, die heeft ook maar heel even op de buut gestaan, ik denk een kleine 3 weken.

Voor het baasje is het idd ook geen fijn gezicht om je paardje zo te zien. Weet nog wel hoe moedeloos en wanhopig ik me soms heb gevoeld omdat niks leek te helpen. Des de blijer ben ik met jullie advies om toch eens naar Roosendaal te gaan. De bekapping en de ijzers hebben Grietje er toch uit die neerwaartse spiraal getrokken. Het is ook alweer bijna 7 maanden geleden, het voelt nog lang niet zo lang geleden.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 09:23

flavlip schreef:
@ Isapaardje Dankjewel voor de duidelijke uitleg :) Dat is dus het stukje waar ik geen verstand van heb...

Omega 3/6/9 komt me wel bekend voor, ik had inderdaad al zitten kijken naar de omegamix van Subli! Dat is toch juist dat je het er droog bij kunt voeren? Waarom geef jij het dan met zonnebloemolie? Of is dat om het wat smakelijker te maken? Hoeveel geef jij Isa van de omegamix? Flavio komt wel op de weide, dus zal daar dan genoeg aminozuren uit aan kunnen aanmaken. Toch?

Ga ik toch wat zeggen over die Omegamix van Subli. Ook hier werd ik door dit topic opgewezen, er zit nogal wat druivensuiker in . Dextrose, dus ik las er, dom, daarom over heen. Iemand hier heeft toen Subli opgebeld, en het werd toen afgeraden voor HB paarden. In 'mijn' Welkoop winkel zou het zeiden ze geen probleem zijn. Mijn paard deed het er ook goed op, maar Hb is in mijn zienswijze vaak een sluimerend proces. Iig heb ik mijn ogen voor haar extreem mager zijn gesloten, en alle kranen dichtgedraaid, op hooi en Vito na. en ze is tot nu toe dus stabiel, na 3 jaar experimenteren.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:07

@ EstherHegt Er is geen DA bij geweest. Ik zag zelf dat het foute boel was (was rond kerst en iets minder vaak geweest, hij kwam ontzettend stijf de paddock uit en later hoorde ik dat hij al een paar daagjes stijf liep..), herkende de HB en heb besloten de hoefsmid te bellen, zij kon toen de dag erna komen en heeft er cytek onder geslagen. Het was echt wel heel erg, zal eens kijken of ik nog een foto kan vinden. Dit verlichte het echt meteen, zijn ene voetje kon hij namelijk eerst niet geven, omdat hij dan met zijn gewicht op het ander, nog pijnlijker voetje, moest staan. Met het ijzer eronder kon dit wel...

@ Zammie, Janouk en Capopjekop Het was echt foute boel. Aan alle 4 zijn hoeven, achter zagen we later, voor heeft hij wel een kanteling (beiden voorvoetjes). Hij kon inderdaad met moeite pasjes lopen, wilde heel veel liggen, in stal het liefst uitgestrekt op zijn zij. Echt heel moeilijk om te zien. De vooruitgang kwam redelijk snel, zoals gezegd, na de hoefijzers zag ik al vooruitgang. Daarna even niet (voor mijn gevoel eeuwen, maar was een weekje). Ik stond echt op het punt toch de DA erbij te halen toen het ineens met sprongetjes vooruit ging. De ontsteking had tijd nodig, nu achteraf wilde ik dat ik hem toch ontstekingsremmers had gegeven, al denk ik dat het punt al te laat was, te ver. Hij stond hele middagen in de paddock, met modder was het fijn, als het had gevroren minder...Ondertussen veel contact gehad met de hoefsmid. Ik heb hem meteen op dieet gezet, van het kuilgras afgehaald en weinig hooi (wel wat stro erbij, om hem bezig te houden en voor de spijsvertering). Dat hooi was ook te rijk, dus een ander baaltje laten komen. Eigenlijk was het hooi al kuil en het kuil koeienkuil...Tja, wat ik al eerder zei, ik had daar weinig verstand van, ging er van uit dat de pensionstalhouder wel wist hoe en wat met het voer en de weidegang. Zodra het beter met Flavio ging heb ik het 'werken' voorzichtig opgepakt, heel erg naar Flavio kijkende, de ene dag beter dan de andere dag. Daarom ben ik nog wel 'blij' dat ik geen pijnstilling heb gegeven, daardoor kon hij zelf z'n grenzen aangeven. Wel gaf ik hem vaak wilgentakjes, wat ook licht pijnstillend werkt.

@ Zammie Ik heb er ook echt voor gezorgd dat Flavio afgevallen en op conditie was voor hij de weide opging. Ook zorgde ik ervoor dat ik vaak 's avonds na de weidegang kwam, om vinger aan de pols te houden en hem aan het werk te zetten. Anderhalf uur gaat goed, langer niet. Ook is Flavio getest op IR en hij is dit gelukkig niet, was echt te veel, veelste rijk voer en dit in combinatie met te weinig beweging. Dit is eigenlijk elke zomer zo geweest, met weidegang moet ik hem echt in de gaten houden. In de winter bouw ik het werk een beetje af en doen we niet zoveel. Dit is tot nu toe elke winter goed gegaan, alleen op deze stal, met dit voer niet.

@ Brainless Nu weet ik meer over de medicatie en zou ik er waarschijnlijk wel voor kiezen ontstekingsremmers te geven. Al hoop ik natuurlijk dat het nooit meer zo ver komt...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:27

30dec.2010 Hier een foto van redelijk in het begin. (weet niet hoe ik de foto kan draaien...) Heel erg balen dat de paddock zo hard was...Ik vond het echt moeilijk m'n mannetje zo te zien.
Afbeelding

2 jan. 2011 Deze heb ik al eerder geplaatst, kun je echt zien dat hij zijn voorvoetjes probeert te ontzien. Gelukkig was de paddock al zachter. Ook 'wiebelde' hij minder, wat in het begin wel deed.
Afbeelding

15jan. 2011 Weer een sprongetje, hij staat beter en zocht zijn vriendjes op! Dit is eigenlijk van een filmpje, Flavio liep er zelf heen om te snuffelen, gilt, tilt zijn voorbeen op en loopt weer weg :)
Afbeelding

10mei 2011 Een foto waar ik blij van word :) Nu gaat het echt goed, nog steeds herstellende, maar helemaal zichzelf.
Afbeelding

Ik zal straks eens kijken of ik er filmpjes op kan zetten, van toen en nu...Het is met kleine stapjes gegaan, maar het gaat nu echt super. Met pijnstilling was ik bang dat Flavio zijn hele hoefwand los zou schrapen...Dit doet hij soms voor voer en toen hij zo weinig kon en op dieet stond was hij daar erg op gericht..Toen het iets beter ging schraapte hij in de lucht..Moest ik zo van lachen, al viel er weinig te lachen, was een klein teken dat hij zijn eigen, vervelende zelf weer werd ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:29

Tja, ik kan er niet tegen, als 1 van mijn paarden met pijn loopt en al helemaal niet in die mate. Dan gaat er echt een pijnstiller in..Loop zelf als chronisch rugpatiënt rond en weet wat pijn doet. Paard kan al helemaal niet zonder zijn hoeven en staat daar ook nog eens zowat de hele dag op..Nee, dan komt er hier eerst een DA voor pijn en andere medicatie en dan de hoefsmid..Die volgorde wordt dan hier gebeld..
Maar goed, iedereen doet het op zijn eigen manier..

Wel goed, dat je de oorzaak weet en dat je dat hopelijk in de toekomst in orde kunt houden..Is het een pensionstal waar je staat of bij een boer of zo? Aangezien de weide geen paardeweide is bedoel ik en het voer afgelopen winter te rijk was..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:30

iedergeval ben ik blij met je laatste regel....dat je nu waarschijnlijk wel voor ontstekingsremmers zou kiezen.
Mijn paard lag tijdens zijn eerste hoefbevangenheid ook nog plat met 4 zakjes buut...ik had wel de dierenarts erbij gehaalt.De dierenarts kwam eerst de HB veroorzaken en probeerde hem toen op te lossen....wat niet echt lukte,toen heb ik een andere gebelt.
Die heeft toen intraveneus finadyne ingespoten,toen deed hij zowaar een paar passen na drie weken.
Bah....wat een rotziekte is het toch ook!
In ene komt al die ellende weer boven van 15 jaar geleden |(

Flavlip...is hij insuline resistent?Of was jij het die op het moment bloedproeven deed?(sorry,alzheimer)
Ik zie dat zijn boeg bij de overgang naar de nek met vocht/vet zit.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:34

Begrijp je helemaal Geerke, wat betreft dat alles weer boven komt..Hier is het nog maar 2 jaar geleden en het is iets wat in mijn geheugen zit...De pijn die ze had, echt, dat gaat door merg en been en ik heb ze ook aan huis, dus je bent er de hele tijd mee bezig. 's Nachts steeds checken en overdag de hele tijd zoveel mogelijk in de gaten houden..Nee, ik hoop echt zoiets nooit meer mee te maken..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:51

@ Zammie Natuurlijk vond ik het ook verschrikkelijk om Flavio zo te zien, doet nog steeds pijn als ik de foto's terug zien, maar ik heb juist foto's gemaakt zodat ik weet wat ik absoluut wil voorkomen, daarvoor doe ik alles wat in mijn macht ligt (net als iedere paardeneigenaar hier). Het is een pensionstal waar hij staat, nu gaan we naar een boer die er wel verstand van heeft :)

@ Geerke Inderdaad echt een rotziekte. Ik maakte me altijd al druk in de zomer, maar nu dus ook in de winter en als ik jou zo hoor gaat die bezorgdheid nooit over...
Flavio is niet IR, zijn waardes waren heel netjes (staat een paar pagina's terug geloof ik ;)) De laatste foto is gemaakt toen ik hem net weer een week van het land heb gehouden, dus vlak nadat de oedeembulten weer weg waren getrokken, dus kan best dat daar toen nog vet/vocht zat (al zie ik zelf niet helemaal wat je bedoeld...).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:54

Lekker ding die zich weer even laat zien. En 2009 was het jaar van de lichtte hoefbevangenheid. Ben namelijk eind mei 2008 verhuist naar deze stal waar vele malen beter gevoerd werd. En ja ben crea met scheermachine. :+

Afbeelding
Afbeelding
Iemand nog manen nodig.
Afbeelding

2010 Jaar van 7 dagen in de week flinke ritten maken.
Afbeelding
oktober 2009
Afbeelding
maart 2009
Afbeelding
mei 2008
Afbeelding

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:00

Even een overzichtje van het verloop van Flavio zijn HB...Ik ben zo ontzettend blij dat het nu zo goed gaat :) dat had ik een half jaar geleden echt niet gedacht!

29dec. 2010 Op het harde, net uit stal. Helaas moesten we het stalpad over voor we op het gras konden lopen. Dan is het stalpad ineens heel lang....Op een gegeven moment had Flavio wel door dat als we die kant op gingen het buiten stappen werd en de andere kant op naar de paddock was. Naar buiten vindt hij altijd erg leuk.

29dec. 2010 Zo liep hij op het gras, we gingen steeds een stukje verder. Ik heb hem na een tijdje niet meer aangemoedigd, vooral niet met draven, merkte dat hij dan snel teveel deed en de dag erna weer minder goed liep.

15jan. 2011 In de paddock. Die was gelukkig weer wat zachter, toen ging het lopen ook iets makkelijker. Nog steeds niet heel snel, maar wel ook meer uit zichzelf. Dit is ook het moment dat hij zijn vriendjes weer meer opzocht.

19april 2011 Sinds eind febr./begin mrt. heb ik het rijden rustigaan weer opgepakt. Eigenlijk wilde ik eerst alleen stappen, maar hij was zo enthousiast en blij dat we ook gedraafd hebben, echt nog geen 10minuutjes 'gereden' de 1e keer. Steeds wat meer en nu doen we alles wat we altijd deden.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:14

Vind het altijd wel leuk om terug te kijken hoe het was en hoe het nu is. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:27

Marcella schreef:
Vind het altijd wel leuk om terug te kijken hoe het was en hoe het nu is. :j

als de veranderingen positief zijn zeker :D ....andersom niet ;)
Die van jou is opgeknapt hoor!

Flavlip...goh,hartverscheurend hoor,hoe hij liep!
Loop je nu op een snelweg?Jee...dat zou ik nooit durven hoor met Pablo,maar die kan niet normaal doen...dat scheelt natuurlijk :D
Op je laatste filmpje zie ik hem licht onregelmatig lopen af en toe,en hij kijkt niet blij.
Maar iedergeval veeeel beter dan hoe het was!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 12:58

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:02

Dus, als er nog meer positieve veranderingen zijn : maak een mooi overzichtje! Heel erg leuk om te zien Marcella! Van Flavio maak ik ook ieder half jaar foto's, vanaf toen hij anderhalf jaar was :)

@ Geerke Ja, ik blijf het moeilijk vinden die filmpjes te zien...Het is een 60km weg. Flavio is gelukkig verkeersmak :) maakt niet uit wat voor groots/lawaaierigs er langs komt, al is een ander stuk steen (rood fietspad..) soms wel spannend ;)
Stukjes kijkt Flavio niet heel blij, maar dat is denk ik door het aandrijven (gevoelige buik), over het algemeen heeft hij gewoon 1 oortje gefocust op mij en 1 naar voren/op de omgeving. De bak is erg onregelmatig, sommige stukken heel zwaar en andere heel hard (wordt ook in gelongeerd) dat zal er ook mee te maken hebben.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:35

@flavlip: ik zie in het laatste filmpje ook een onregelmatigheid en die komt volgens mij niet van de baan... niet naar bedoelt hoor maar zou daar toch nog even naar kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:37

@embe: bedoel je rechtsvoor ??

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:40

DubbelDun schreef:
@embe: bedoel je rechtsvoor ??

Yep...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:36

Ik had het nl in eerste instantie ook, maar later ging ik twijfelen of dat niet kwam doordat het paard 3 witte voetjes heeft en juist die ene niet. Optisch bedrog dus.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 16:51

Ik zie alleen een knikje met het hoofd, geen kreupelheid. Zou nog wel een filmpje linksom willen zien...